Bland allt detta tjat om Lamborghini Countach så glider tankarna lätt in på De Tomaso Pantera.
Det är också en bil som kanske var som stiligast i början då den bara hade raka linjer och var projektilformad, men som jag tycker blev snyggare med åren då den blev bredare, kantigare, fick stor vinge och helt enkelt bara såg mer grym ut.
Detta är en bil som jag faktiskt har haft i mitt liv.
Min pappa hade en specialversion av dessa när jag var liten.
Jag minns inte modellnamnet.. GTS5V eller något.. det fanns bara 3 st i världen i det utförandet iallafall..
Det var någon specialversion av GTS 5.
Och när jag själv ville köpa en Pantera så avrådde han mig bestämt!
För att han tyckte att det var en riktigt dålig bil som fungerade när den själv ville.
Och det var väl Panteras enda nackdel.
Italiensk design med amerikansk motor låter ju perfekt!
Men, italiensk elektronik… där var den riktigt svaga länken.
Men bland mitt dagdrömmande genom åren så ville jag som vanligt ha den sista årsmodellen, den bredaste versionen med mest hästkrafter.
Bortsett från moderna ”egna” byggen
och den allra jättenya jättedyra Pantera P71,
så är det kommer till De Tomasos egna Pantera, så är detta The latest greatest
De Tomaso Pantera 200
Som kanske inte alls ser ut som de tidigare modellerna.
Men jag verkligen älskar utseendet på Pantera 200.
Den passar mig perfekt i smaken, en designad på 60-talet,
som kanske var som hetast på 80-talet,
och sen perfektionerad på 90-talet.
Den ser helt enkelt ut som en modern restomod, en stylad, trimmad Pantera..
(Även om jag helst inte vill erkänna att jag har väldigt svårt för att inte se den som en Venturi 400 GT)
Men, ska jag vara riktigt djupgående på Pantera 200 så är den faktiskt ännu mindre italiensk än de Italiensk/Amerikanska bilarna..
Det var faktiskt ett gäng brittiska Pantera konnässörer som byggde om de allra sista byggda De Tomaso Pantera.
De officiell sista Pantera hette Pantera 90 Si
Där har vi det underbara utseendet.
Den modellen presenterades 1990, det byggdes 41 st sådana Si (i står för iniezione vilket är italienska för insprutning), 2 av dem användes till krocktester, en gick till ett museum och 38 st såldes.
Så officiellt så lades Pantera-produktionen ner 1993 för att lämna väg för den väldigt underskattade Guarà.
Jag har skrivit lite kort och De Tomaso Guara i detta inlägget.
Så Pantera Si, varenda en panel på hela bilen är redesignad jämfört med de tidigare Pantera, förutom taket.
De har ett annat lättare chassi, stätdämpare, fälgar osv osv.
Dessa Si modeller kallar man oftast för Pantera II.
Utav dessa få bilar så byggdes några ännu färre om till det som vi kallar för Pantera 200.
Den stora skillnaden där är ett dessa bilar är har den 5 liters stora Ford V8an överladdade med 2 Turbos..
Effekten är inte officiell, vilket inte behövs eftersom det inte är officella bilar så att säga, men vi kan ju lätt räkna med minst 500 hästkrafter, på halvgas 😉
En av dessa bilar blev provkörda i Top Gear, men jag hittar inte någon youtubevideo på det.
En mycket vacker bil,
(Jag tror att där bara är 4 st Targa modeller av den sista Panteran)
som från fabrik ser ut som en modern, hårdtrimmad och seriöst stylad version utav en av de mest ikoniska bilmodellerna någonsin.
Som liten så minns jag att folk tyckte att ”vingen” vid framrutan bara såg dum ut.
Jag älskar den och precis allt annat på bilen!
Så, av många skäl så har jag velat ha en De Tomaso Pantera sedan min pappa hade en sån när jag var liten.
Och detta är den sista och den bästa Panteran, och den hade passat mig perfekt =)
Och som avslutningsvis, för att fortsätta storyn där jag började.
Då när jag var lite trött på min CLK KleeMann så ville jag ha en Pantera.
Där fanns inget kul till salu i Sverige, inget som var keyready iallafall.
Men där fanns en mycket lockande bil i Tyskland.
Men som sagt, min pappa avrådde mig.
Just den bilen som fanns i Tyskland var en av dessa sällsynta Pantera 90 Si.
En 91a, och det var en av anledningarna till att min pappa tyckte att jag var dum i huvudet, varför byta min nya Mercedes mot en 10 år gammal bil som egentligen har varit likadan sedan 70-talet?
Och som kostade mer än dubbelt så mycket än en vanlig Pantera som är samma crap!?
Som ni förstår så köpte jag inte bilen.
MEN! Just den bilen jag var intresserad utav hamnade i Sverige ändå, där precis i samma veva.
Den 91 Si såldes som ny till en i Tyskland, han sålde den 2002 till en svensk samlare, som i sin tur ägde bilen tills 2007 då den såldes till en annan här i Sverige, han hade bilen tills den blev såld och exporterades till USA 2016.
Och exakt den bilen såldes på auktion i Augusti förra året för $240,800
Bilen som jag skulle köpa, som konstigt nog hamnade i Sverige ändå, och stannade här i 14 år medans den bara ökade i värde, är denna vackra bil på bilderna nedan.
Ja, pappas bil fungerade sällan, den hade en massa elfel, som alla Pantera, den var väldigt svårsåld och den brann upp dagen efter han sålde den.
Och Pantera 90 Si är säkert inte mycket bättre…
Men åh vad vacker den är.
https://rmsothebys.com/en/auctions/mo19/monterey/lots/r0077-1990-detomaso-pantera-si/781352
Pantera: Restore or Pro-Tour
Muscle Car Of The Week Video Episode #102: 1974 De Tomaso Pantera GTS
** Ja den spetsigare karossen som är MYCKET mer tydligt breddad, är ju absolut coolare, det är den.
De Tomaso Pantera: Cooler Than A Lamborghini Countach? | Carfection 4K
** Original så hade ”bagageutrymmet” ett plastlock ovanför motorn bara, där du inte kunde ha något utan att det blev vääldigt varmt =)
1972 DeTomaso Pantera | A True American Supercar
1971 De Tomaso Pantera – Jay Leno’s Garage
1972 De Tomaso Pantera: The Company Car Of Our V8 Dreams
** Den bilen som min pappa hade talades om i hela Malmö.
När han ringde för att försäkra den så trodde försäkringsbolaget att han inte hade bilen, Pappa sa då ”Men jag har bilen precis framför mig”, varpå försäkringsmannan sa ”Nej den bilen finns inte ens i Sverige”.
Ungarna på skolan samlades för att kolla på bilen efter skolans slut, varje dag.
Än idag så kan jag träffa gamla vänner och bekanta från den tiden, som minns mer om den bilen än vad jag gör.
Det var just då den absolut coolaste bilen som fanns.
Så ja jag förstår min pappas frustration när bilen inte fungerade alltid, den startade oftast inte.
Han lämnade in den på någon verkstad som hade bilen allt för länge, och som inte gjorde någon förbättring alls med bilen.
Det fanns ingen att rådfråga om bilen, de som höll på med jänkebilar ville knappt röra den.
Han hade svårt att sälja bilen och jag har för mig att det är en av få, om inte den enda bilen som han har sålt med större förlust.
Och ännu värre, när han då fick sålt den, till sin vän, så brann bilen upp dagen efter!
Så ja, jag förstår ABSOLUT varför min pappa avrådde mig bestämt från att köpa en De Tomaso Pantera =)
https://youtu.be/2weW3TVPeZM
[…] Dagens Bil : 1994 De Tomaso Pantera 200 […]