Idag så slutade Essen Motor Show 2019.
Och jag var där faktiskt dagen innan det började, på pressdagen för 10 dagar sedan.
Och det är många som har frågat mig om vad jag tyckte om det hela, men ändå så har det inte blivit något inlägg om det.
Och det är faktiskt för att jag har inte så mycket att säga om det mer än att det absolut är värt ett besök.
Och det jag och mina två vänner tog med oss därifrån som det starkaste minnen är FYFAN vad överdrivet otrevliga tyskarna är!!!!
Jag har länge tänkt åka till Berlin och shoppa just för att alla säger att fransmännen i Paris är otrevliga mot dem som pratar engelska, tyskarna är fan precis likadana!!!
De tyskar jag känner är supertrevliga som alltid! mycket trevligare än din standard svensk.
Och där var 3 kvinnor på mässan som var trevliga (efter jag klagade på hur otrevliga alla andra var)
Men annars, det är mitt starkaste minne ifrån Essen.
** För 11 år sedan så besäkte jag Essen Motor Show, och sedan dess så har jag velat åka tillbaka dit år efter år.
Men det har alltid varit precis i början av December, då man enligt lag ska ha vinterdäck, och sen så har man haft tråkiga och snåla kompisar, så det har inte blivit något.
Men nu äntligen så fick jag med mig två vänner som har tid och intresse trots familjer och trots att de jobbar med bilar (det brukar annars vara döden för ett bilintresse)
** Förra gången jag var där så åkte jag med en vän och hans vänner.
Vi skulle åka tidigt på dagen, ta in på hotell över natten och sen gå på mässan dagen efter utvilade.
De kom 22-23 på kvällen, asfulla, jag fick köra hela vägen i en gammal C-Klass med totalt obalanserade hjul.
När vi kom fram tidigt på morgonen så tyckte jag att det inte var lönt att ta in på hotell, de andra hade sovit hela vägen ändå ju.
Och jag klarar mig utan sömn.
(Jag försökte sova men fyllona luktade bajs och min vän stod precis utanför bilen och bråkade med sin flickvän i telefon, så nej det blev ingen sömn)
Så jag lärde mig utav den läxan, så denna gången lämnade vi Malmö tidigt på dagen, min vän körde hela vägen i ÖSREGN.
Jag hade bokat två rum på ett 4 stjärnigt hotell med världens dyraste pasta (95 Euro, och en köttbil kostade 110 euro), som tyvärr hade stenhårda sängar och värdelösa kuddar, så det blev ingen sömn inför mässan denna gången i heller.
** Nej vi åt inte på hotellet, vi åkte till ett riktigt steakhouse istället, som var rätt bra.
Men jag ångrar att jag inte testade den där 95 Euro pastan, bara för att få något som helst svar på varför den var så dyr.
** Mässan hade en väldigt bra och informationsrik app där man kunde se kontaktuppgifter till alla utställarna osv osv.
** Höjdpunkten ifrån Essen för min del var att jag äntligen fick se en Bugatti Chiron live, inte bara en utan två, som båda stod heeelt fel placerade.
** Jag älskar att ha presspass och allra helst pressdagar.
Men det konstiga här var att det rätt snabbt blev fullpackat med folk ändå! Trots att detta var en ”Preview” day, vilket är nytt tror jag.
Skillnanden på en Preview day och en press-day är att denna dagen är öppet både för press och de som är inbjudna av utställarna.
Så det var fortfarande lite för mycket folk för min smak.
Jag hade INTE orkat med en vanlig helg där.
** Det var väldigt varmt där, dålig luft.
Inte som en gaskammare men…
** Här i Tyskland så är det inga konstigheter att starta en extremt högljudd bil inne på mässan för att locka till sig stor publik.
** Mässan har flera ingångar, men jag valde den ingången som jag kände till sen innan,
där det är bilfirmor som ställer ut.
Och då snackar vi alltså bilar från minst 200 000 kr till många tiotals miljoner kronor.
Och ALLA bilarna var helt outstanding att se, även de billigaste.
Men där var många bilar som bara hade körts dit i regnet och sen ställts så på plats.
Rena bilar är ett måste på en utställning, även om det är salubilar och inte riktiga utställningsbilar.
** Pga otrevliga och inte alls hjälpsamma tyskar (anställda) så tog det oss över en hel timme att hitta pressrummet.
** Det jag saknade var montrar med stora och kända tuners.
Då jag var där för 11 år sedan så hade ruf, Techart, Gemballa, BRABUS osv osv egna och stora montrar med en massa bilar.
Detta var ju verkligen mässan för de tyska tuningfirmorna.
I år så var där nog ingen känd tuner som hade en stor monter.
Den enda tunern jag kommer på just nu som ens hade en egen monter var Hamann som hade ställt två fula BMW bilar i en gång.
** MEN! Jag är väldigt glad över att BRABUS Classic hade en massa bilar på plats!
Sen hade de några ”vanliga” begagnade bilar med sig också 😉
** Vissa lägger ner rätt mycket tanke bakom sina montrar.
** Det är VÄLDIGT bra att alla montrar har sitt namn hängandes ovanför
** Som vanligt på en bilmässa så är där massor av snygga bilar som man ser över lite snabbt och lätt medans man går förbi, som i sammanhanget är bara ännu en snygg bil.
Men skulle man ta den bilen och ställa den ensam utanför McDonalds så hade man tappat hakan.
Det är motsatsen till ”Festens snyggaste”.
Ni vet det där när en tjej på en liten fest kan se ut som en 10 poängare när man är lite full.
Eller tjejen som är snyggast i klassen, eller snyggast på jobb.
Men som ”ute i naturen” bland alla andra bara är en 6a kanske.
På en bilmässa är det tvärtom.
Man kan gå förbi en bil med otroligt mycket bra jobb bakom, eller stå och klaga på något som hade varit SUPERCOOLT om ens polare hade byggt den.
** Vi gjorde en klassisk amatör-tabbe.
På morgonen sa jag att vi tar det lungt, det är många hallar, vi sätter oss och vilar i pressrummet när vi känner för det, vi ska verkligen se allt här.
I Pressrummet så bjöds det på dricka och något lätt att äta.
Sen vid lunchen så blev vi hungriga, och det första stället vi tänkte äta på där inne på mässan, tog inte kort!
Så vi bestämde oss för att åka iväg och äta och sen komma tillbaka.
Men då sa jag, att vi har ju egentligen bara en hall kvar som vi inte har sett, så vi kan lika gärna gå igenom den och sen köra hemåt.
Men efter den hallen så insåg vi att vi hade missat den största hallen på hela mässan också!
Så den rusade vi igenom hungriga och lite trötta, och sen körde vi hem.
Och känner VERKLIGEN nu i efterhand att vi skulle ha stannat längre, vi skulle ha gett MÅNGA bilar och montrar mycket mer tid än att bara rusa förbi..
Och som jag alltid säger, man ska vara där minst två dagar på mässan..
Så nästa år får det bli 2 nätter och två dagar, på ett annat hotell då såklart!
** Jag hade planer på att filma inne på mässan och lägga upp direkt på Youtube, före Schmee 😉
Men det blev inte en enda video ifrån mig.
** Det var mycket montertjejer, men 99% av dem såg ut som transor.
** Den montern som vi spenderade mest tid i, besökte flera gånger och där vi togs flest bilder, var i Louis Vuitton montern.
ALLT där var riktigt imponerande.
Han som ställde ut denna företagsmonter var ju inte från Louis Vuitton själva, utan han hade handlat med och restaurerat Louis Vuitton i över 40 år..
Mycket imponerande.
** Jag snackar ofta om bilar som man borde ha köpt, skulle köpa, har ägt osv osv osv, som idag är bra mycket dyrare än då.
En sån här golfbag kunde jag köpte för några år sedan för under 6 000 kr.
Jag tänkte då ha den som ett paraplyställ, men sen så kom jag på att jag har ju verkligen ingen mer plats här i min lilla lägenhet, speciellt inte på golvet.
Så jag köpte inte den.
Dumt nog.
Idag så ligger de på över 6 000 euro.
** Jag skulle så gärna vilja ha ett en trunk (eller flera) som soffbord.
Helst en röd Supreme x Louis Vuitton 😉
** Mycket coolt att göra en splitfälg av den gamla SUPERSNYGGA 600 fälgen!
** Där var en monter med både en Bugatti Veyron Grand Sport och en G-Klass 6×6 som man kunde klämma och känna på (det gör man ju inte, men man kunde gå hur nära som helst),
och det struntade vi också i pga en mycket otrevlig tysk som blev högfärdig och sur för att min vän frågade om en lampa som han hade liggandes på instrumentbrädan.
Så kortfattat, så fort en tysk hörde oss prata engelska så blev de oförskämda.
Det var så jag ville påminna dem om vem det var som förlorade kriget.
** Denna var riktigt fräck.
Jag gillar verkligen ”däcktexten”
Jag kanske ska testa något sånt.
** Jag tycker det är dåligt att alla bilarna inte var avtäckta på morgonen när det är en pressdag.
Okej att vissa bilar täcks av under dagen när det är en öppen publikdag, men en pressdag som börjar 09:00, där press ska filma och ta bilder, då ska allt vara avtäckt.
** Ja där fanns en massa speciella, unika, sällsynta, dyra, nya, jättedyra, jättesnabba bilar.
Men den som IMPONERADE på oss mest var en gammal Golf
Det där var en riktigt välbyggd bil in i varenda detalj!
** Det var längesen nu som jag köpte en bil bara för att montera ett par fälgar på den.
Kanske något för min #RocketBunny86?
** Det var uppvisning inomhus.
Och det enda jag har att säga om den lilla stunden jag kollade på det är att det var bra att det fanns gratis öronproppar lite överallt och som även delades ut av personalen.
Och att man ska faaaaan inte ställa upp som show-driftare på en bilmässa om man bara understyr varv efter varv med en Nissan 200!
** Så ja, jag låter negativ som vanligt, men det var en mycket bra och imponerande mässa, MÅNGA riktigt häftiga bilar, nya och gamla.
Absolut värt ett besök, och vi ska förhoppningsvis dit nästa år också.
** Det är lagom stort, lagom många bilar.
En bra mässa värd att besöka.
** Jag säger nog detta varje gång tillfället ges, och det är för att jag själv saknade då jag skulle köpa nya stolar.
Att kunna provsitta flera olika stolar innan man lägger mycket pengar på nya stolar är verkligen guld värt!
** Ja det är mycket stancebilar, som överallt annars i hela världen.
Så jag saknade de trimmade bilarna och bilarna ifrån kända tuningfirmor.
** Standardfrågan – Vilken bil skulle du vilja köra därifrån?
Alla 3 svarade ”Jag vill såklart ha Chiron! Men en BRABUS G-Klass är precis lika cool!”
Så det hade blivit BRABUS G-Klass
(Man får ju bara plats 2 i Bugattin 😉 )
** Nästa fråga är ju vilken bil man skulle vilja KÖRA, (typ Marry-Fuck-Kill utan kill.)
Så den bilen jag skulle vilja pressa till och kanske över gränsen på bana och tom landsväg är nog denna.
** På vägen hem så stannade vi förbi Boardershop, vi tänkte att när vi ändå är där så man kan ju köpa lite alkohol lite billigare inför Jul och Nyår.
Men, priserna på Champagneflaskorna var EXAKT detsamma som på Systembolaget i Sverige.
Och det är ju främst pga vår dåliga krona.
** I alla mina år som bilförare så har jag fått frågan ”Har du kört på Autobahn” ifrån folk som har haft glansiga och utspända ögon som om de vore höga på livet.
Folk tror ju att det är fri fart överallt på motorvägarna i Tyskland, och att alla kör i 400 km/h hela tiden.
Likadant när man säger vad man har för bil, så säger de ”Ja det är väl helt meningslöst i Sverige, här får man inte köra snabbare än 110, men ja du har ju nära till Autobahn”.
Jag har ett enkelt svar på den frågan.
”Ja”
Ja jag har kört på Autobahn
Och det är så jäääääävla överskattat!!
Så enligt mig är där bara en enda fördel med Autobahn
Eller ja.. 2 då.. Motorvägar med fler än 2 filer är nice, och sen då fri fart ibland, lagligt, är väl rätt trevligt med.. Så 3 fördelar..
Men Autobahn är såååååå överskattat!
** Det roligaste minnet från dagen har jag tyvärr ingen bild på.
Det var en lång, ståtlig, 95% välklädd tysk äldre man, som gick med tröjan uppe som en magtröje och magen bar…
Han var glad och rät full, 09:00 på morgonen.