Här är BandWerks egna video om remmen.
Här är deras hemsida.
https://bandwerk.com/limited-special-edition-royal/
Här är mitt inlägg som jag skrev häromdagen om ämnet och Bandwerk
LIMITED TO 333 PIECES
Attention: Not every strap form this edition is perforated, every strap is unique and may appear different from the product images
- Material: Interior-Leather of a Mercedes 600 Pullman
Built in 1969
** Rally Straps är som sagt inspirerat utav motorracing, rally och förarhandskar.
Det som utgör just en ”Rally strap” är att där är 3 stora hål i varje rem, ibland fler.
Men de remmar som har en massa ventilationshål, små, är inte ”Rally-remmar”.
Och inom motorsport så vill man både banta, kyla och öka luftflödet
Så en sån här Rally rem är både snygg, cool pga racing-anknytningen och skön att bära, speciellt på sommaren.
Jag har haft en Rally rem tidigare, jag tror att det var en Tissot med kanske gummirem, jag minns inte om det var läder eller gummi, men det jag minns var att det ena hålet satt precis över knölen på utsidan av min handled, så det var inte alls skönt.
Men beställer du en Rally rem av läder i din längd så är det skönt att ha =)
** Mercedes-Benz 600 ”Grosser” aka Diktatorbilen,
intruducerades 1963 i Frankfurth, Det var då världens dyraste bil, dyrare än Rolls-Royce, och detta var för att detta är den ENDA Mercedes bilen någonsin framtagen helt utan budget.
Bilen skulle bara vara det absolut lyxigaste någonsin, det fick kosta vad det ville.
Så från 1963 och i flera generationer efter det så har detta varit den ultimata lyxbilen för älskade artister, rika kändisar och hatade diktatorer.
Och Pullman är då alltså den förlängda och ÄNNU lyxigare versionen av Mercedes 600 ”Grosser”
Och en Pullman är lååång
Som vanligt så har jag för mig att jag har ett inlägg om Pullman, som jag inte hittar, där jag berättar om att bilen hade telefon,
rakapparat
hydraliska fönsterrutor som blixtsnabbt kunde tas upp (och ryktas kunna kapa av en arm som hamnar i kläm) osv osv.
Ja allt styrdes av hydralik i denna bilen, bagelucka, säte osv osv.
Bilen var väldigt populär hos alla rika, oavsett hur de tjänade sina pengar.
Och pga denna lite speciella kundkrets så kunde du även beställa Pullman som skottsäker (Påven hade en sådan)
Mercedes-Benz W100 600 Pullman såldes i 2 677 st exemplar mellan 1964 och 1981.
Du kunde välja mellan 4 eller 6 dörrar,
täckt bil eller Landaulet.
Landaulet är mycket mer sällsynt.
59 ex bara, 10 av dem högerstyrda.
Motorn var en 6.3 liters V8a oftast 250 hk och 500 nm vid strax över tomgång.
(Man kunde välja en lågkompressionsmotor med mindre effekt)
Och torrvikt på en Pullman är nästan 2,8 ton.
En Pullman är faktiskt inte så galet dyr idag som man skulle kunna tro.
Kanske för att de som syntes mest och senast i dessa bilar var just Diktatorer och andra icke helt omtyckta människor..
Och det finns en hel del Pullman ladufynd världen över pga av att ägarna helt plötsligt blev utrotade.
Men vissa diktatorer verkar vara mer omtyckta än andra.
Titos gamla Pullman såldes för 30 miljoner kronor.
Men eftersom jag inte orkar skriva ett djupare inlägg så slänger jag in lite videos istället.
1972 Mercedes-Benz 600 Kompressor – Jay Leno’s Garage
Top Gear : Grosser vs. Corniche: Old Car Challenge
https://www.gq-magazine.co.uk/article/mercedes-600-grosser-w100-famous-owners
6 Cars That are Shorter Than a Mercedes Benz 600 Grosser
Denna ”nybyggda” från BRABUS lär inte vara billig 😉
Så, nu kanske ni förstår hur extra speciellt det känns att ha en klockrem av läder som har suttit 50 år i en sådan extrem lyxbil.
OBS!
Om någon vill ha 10 Euro rabatt på ett köp hos BandWerk så kontakta mig =)
[…] Unboxing Dagens Strap : BandWerk – Limited Special Edition ROYAL & Mercedes-Benz W100 600… […]