** Så hemska de amerikanska kofångarna är!
** Wolf historia och hans passion för bilar är värd att berätta om och om igen.
Jag har redan nämnt hans brukis-Countach som hade 500 hk en tid då toppmodellerna hade 375 hk, det säger en hel del 😉
Dagens Porsche : Walter Wolf’s Gatu-Lagliga Kremer-Porsche 935 K3
Här är ännu en av hans specialbyggda Countach.
Som killen i videon lätt nämnde, så är Walter Wolf en stor anledning till Countach framgång och framförallt utveckling.
Denna är en av hans 3 mest kända Custom built Countach
En kort presentation av Walter Wolfs historia innan hela Formel 1 grejen.
Han jobbade på Oljeplattform som dyksvetsare eller liknande.
Efter det så spekulerade han i olja, importerade osv.
Och samma dag som oljekrisen blev ett faktum, så hade han lagt sin då förmögenhet på ett oljefartyg fylld med olje, som var till sjös, mellan hamnar..
Så när det fartyget kom i land i USA, så hade han tjänat 100 miljoner dollar över en natt, på 1970 talet..
Walter Wolf var en riktigt cool lirare.
Han har djuphavsdykare, helikopterpilot, MC åkare, Rallyförare, han bodde i södra Frankrike och var granne med F1 föraren Gilles Villeneuve.
Och ja, han hade ett Formel 1 team, eget parfym-företag osv osv.
När hans team vann i Monaco 1977 så vann han själv också en Ferrari 512BB, eftersom han hade slagit vad och tagit i hand med Enzo Ferrari som inte trodde att han skulle vinna den tävlingen.
Han fick Lamborghini till att bygga en Miura P400SV efter de hade lagt ner produktionen för Miuran.
Wolf hade redan flera Miuras, men han kände för en till specialbyggd efter Lamborghini hade slutat tillverka bilarna och delarna.
Så nu förstår, han levde livet.
Läs gärna mitt inlägg ovan om hans Porsche 935, bara den storyn är helt galen!
Så åter till en av hans Countach
Eller ja, hans story är mer intressant egentligen..
En av många anledningar till att jag säger att Wolf hade ett stort inflytande på Lamborghinis utveckling av Countach är för att hans testande, trimmande, krav, gjorde att Lamborghini fick bättra sina bilar.
T.e.x Wolf hade en PRE-PROTOTYPE Countach, förstår ni vad det innebär..
Han körde runt i en bil som byggdes innan Lamborghinis egna testbilar.
Den bilen rullade på 225or däck, det gjorde alla de första.
Men givetvis tyckte Wolf att de inte räckte för att få ner V12ans kraft i marken.
Så en kväll ringde han till den kända Lamborghini-teknikern Gian Paolo Dallara, och bad han köra till Wolf för att plocka av vingen på Wolf Formel 1 bil och montera den på taket på hans Countach.
Ja, på taket.. för att få så mycket downforce rakt över bilen som möjligt..
Han ville testa hur bilen betedde sig med mer downforce men fortfarande på de smala däcken…
Som ni förstår så fungerade det inte så bra, Så Dallara började skissa på en Countach med breddad kaross som fick plats med världens bredaste däck, en gigantisk vinge osv osv..
Detta blev den sen ikoniska Countach som vi alla känner till.
Och världens bredaste däck är också tack vare Wolf, han ringde till Pirelli och krävde att de började producera världens första 345 breda gatudäck..
Såhär såg Wolf Countach ut under ett av dessa steg av tester.
Som ni ser så ser den rätt skum ut 😉
Breddad kaross med fender flares, skinny däck och en stor F1 vinge som är högre än bilen.
Så denna bilen, som ser identisk ut med en produktions LP500S
Är alltså Wolf testkanin, skapelsen som sedan blev standarden för Countach..
Detta är absolut också vad man kan kalla för en Pre-Prototype eftersom han hade en färdig bil, privat, på gata, innan Lamborghini själva testade sina bilar med samma uppsättning..
Detta är alltså den allra första Countach med vinge
Vilken kille..
Honom skulle man vilja ha spenderat tid med.
Den blåa bilen som jag har skrivit om tidigare var den 3e ”testbilen” av dessa 3 unika byggen.
Nu när bilarna hade grepp och downforce så ville Wolf ha mer effekt, och det fick han.
Ur 5 liters V12an som vanligtvis producerade 375 hk, så fick han Lamborghini till att kräma ut 500 hästkrafter..
100 hk per liter, i en sugismotor.. på 70-talet..
Och detta var hans brukis, till och från banorna.
Givetvis var det mycket mer än så som var custom på den bilen.
En mycket bättre svängradie, andra bromsar, chassi osv osv osv.
Och självklart var han inte nöjd ändå.
Han tyckte att fronten var instabil i 300 km/h..
Ja.. med 70-tals däck..
Jag har sagt det innan och jag säger det igen, vi behöver en långfilm OCH en dokumentär om Walter Wolf bilpassion.
Helt nu medans han lever och själv kan berätta sin story.
Han är 80 år gammal idag och fortfarande en Playboy
Han är faktiskt efterlyst av finska polisen pga några business som inte var helt lagliga kanske 😉