** Vi har minst en sån här i Sverige, jag har för mig att vi har 2 st.
** Jag gillar Maranello mycket, både 550, 575 och alla editions.
** Just denna 550 Barchetta är RIKTIGT ful med taket uppe!
Det ser verkligen ut som en billig, eftermarknads nödlösning.
Du kunde vlja till Hardtop, som kanske blev liiite bättre, men fortfarande väldigt hemskt.
Detta är ju för att täcka roadster-bågarna.
Så det enda snyggare alternativet är att bara täcka ovandelen av bilen.
Då blev det helt okej,.
Och ännu jobbigare är att detta tyktak är inget som fälls upp snabbt och lätt.
Så om du är ute och kör och det börjar regna, så är detta nödlösningnen.
Men men, en sån här bil ska man ju ändå bara njuta av taklöst =)
OBS!
Ja allt detta är sant.. Det är inga replikor eller så.
Just av denna anledningen med de fula men nödvändiga bågarna
Så finns Ferrari 550 Stradman Spyder
Same same som Barchetta fast utan bågarna
Och med en myyyyyycket snyggare softtop.
Men välter du med den bilen så är du körd.
Det är kanske därför Ferrari bara byggde 2 st av den modellen.
Så, jag gillar 550 och 575, alla modellerna.
Men just 550 Barchettan vore inte mitt första val.
Då väljer jag myyyyycket hellre en 575M Superamerica!
Jag minns första gången jag såg den hos Autoropa,
2005 tror jag att det var.
Taket är SÅ simpelt men SÅ coolt!
Det bara viker sig och lägger sig som en flärp,
öppet, på bagageluckan.
Så visst, om det regnar medans du kör med taket nere, så kan du räkna med att taket samlar upp vatten, som sen kommer rinna rakt ner i coupen.
Men ändå, snyggt är det!
Det där är en myyyyycket snygg bil!
** Förstår ni varför det är först på senare år som jag verkligen tycker om Ferrari? 😉