Jag fick hem lite grejer häromdagen till några av bilarna, och jag har haft en hel del att fixa med sista tiden, utöver att hitta lackerare och verkstad åt två bilar.
Min #JDMCorvette har börjat läcka servo-olja, så jag har felsökt det lite smått, så gott det går utan lift (Ja den är också allt för lång för en lift)
Men det verkar än så länge (enligt forums-experterna på Facebook) är det är också bara ännu ett symptom till att bilen används för dåligt.
Denna bilen har ju stått utomhus hela tiden nu i ett helt år, och under sina tidigare 22 år så har den alltid stått i garage, så ja, packningarna mår inte bra av kyla, regn, extrem värme, och att inte röra på sig.
”Motion is lotion”.
Och på tal om dåliga dåliga packningar osv, så har jag haft ett rätt störigt problem med min #RocketBunny86 sedan jag köpte den, där är ett klonkande missljud från baken, typ hela tiden när bilen rullar.
Men efter bilen hade varit inne på verkstaden 2-3 gånger där jag köpte den, pga detta klonkande i bakvagnen, utan att de hittade felet, så bad jag min vän Marko ta en titt på bilen istället, och han hittade direkt vad det var som lät, och vad som behövs fixas.
Nu nästan exakt ett år efter jag köpte bilen (om 17 dagar så har jag ägt bilen i ett år) så har jag delar hemma som ska bytas för att bli av med klonkandet.
De sitter på mina justerbara länkarmar bak.
Så medans Marko bytte bromsklossar och bussningar så tänkte jag sätta däcktext på däcken, som vanligt.
Jag har bestämt mig nu för att jag ska köra med dubbel däcktext på de bilarna som redan har däcktext =)
Så jag beställde hem ett par uppsättningar denna gången av L-M-R.se /Däckdesign
Men, de däcken var blankslitna såg jag, och väldigt snedslitna..
Så de är inte värda någon mer däcktext.
Rätt irriternade av ett par anledningar.
Jag har väldigt nyligen gjort hjulinställning på den bilen, den 9 Juli gjorde jag detta.
Alltså bara två veckor innan detta hände.
Så denna snedslitning är enbart pga idioten som gjorde in i min bil, sedan dess så har ju bilen varit instabil p åvägen och ratten har stått snett, Men ja, jag har ju kört med bilen ändå, det är min brukis, och min andra brukis ser ut såhär pga Bilskadecentralen i Vellinge.
Så den vill jag ju absolut inte köra runt med.
Så jag har fortsatt att köra med min Toyota i väntan på en Verkstad som har tid och VILL fixa den, jag sa till försäkringsbolaget att jag kommer ju att fortsätta använda bilen, trots att den drar snett och ratten står snett..
Det har ändå blivit en hel del snedslitna mil sedan den 23 Juli.
Och nu kommer ju inte försäkringsbolaget att stå för nya bakdäck.
Så jag får åka till HelaBilen.se i morgon och sätta på några av de däcken som jag har liggandes där, jag har en hel del R-Däck liggandes på lager (Minst 4 uppsättningar Toyo R888), men de Federal 595 RS-R som jag skulle vilja sätta på bilen (eftersom det sitter likadana däck på bilen idag) ligger hemma i mitt förråd (Där jag har minst 2 uppsättningar R-Däck också), och jag orkar inte projektera med att dra med dem till däckfirman i någon av mina bilar, plus få dit min GT86.
En massa projekt, hela tiden, pga av att andra människor är idioter.
** Förresten, här är mina bakre bromsklossar som Toyota Bilia i Malmö tyckte var helt godkända.
Till och med efter jag ifrågasatte detta, flera gånger, och sa att det var omöjligt att de kunde ses som godkända, så envisades de ändå om att de har fullt godkända, inget att anmärka om dem, och de klarar minst tills det är dags för nästa Service om ett år eller 1 000 mil.
#RocketBunny86 Update : Toyota Bilia i Malmö gör bort sig igen
De gör bort sig, de nekar att fixa min bil, jag får kontakta försäkringsbolaget, som nu i sin tur kastar ut mig för att enligt Toyota Bilia i Malmö så är min bil specialbyggd och ingen kan laga den, och då kan inte Moderna Försäkringar stå för att försäkra den bilen.
Vilka jävla idioter de är på Toyota Bilia i Malmö!!
Nu sitter där iallafall nya bromsklossar bak.
Jag köpte dessa från DDesign
Hawk Performance Bromsbelägg Performance Ceramic type
De ska tydligen damma mindre än vanliga belägg.
Och min tidigare erfarenhet av bromsklossar som dammar mindre, är att de låter mer och bromsar sämre.
Men dessa ska tydligen damma mindre, låta mindre och bromsa bättre, lika bra varma som kalla.
Så de låter perfekta ju.
Hawk Performance Ceramic är ett väldigt populärt belägg för gatbilar. Detta keramiska belägg har väldigt låg dammbildning(ca 10% jämfört med ett OEM-belägg). Det gör att man håller fälgarna rena från bromsdamm på ett väldigt effektivt sätt. Detta är att föredra om du har ett set snygga eller svårtvättade fälgar som du vill hålla toppfinish på hela säsongen!
I och med den keramiska blandningen ger dessa en bromskraft som utklassar OEM-beläggen både kalla och varma! Arbetstempen för dessa är från 40-240°C och de har en max.temp på ca350°C.
- Bra bromsförmåga både varma och kalla
- Snäll mot skivorna
- Låg dammbildning
- Ljudfria
https://www.ddesign.nu/product/performance-ceramic-type-bromsbelagg-hawk-performance-248
** Jag är som sagt lite smått sugen på att byta alla bussningarna i bilen, mest för att förebygga att slippa få dåliga originalbussningar i framtiden.
Men jag vet inte, det är nog rätt mycket jobb.
Marko får bestämma hur det blir med det =)
** Trots att jag har höjt bilen, trots att vi använder oss av den absolut lägsta och smidigaste liften som finns, så är min #RocketBunny86 fortfarande för låg för att kunna lyftas utan en halvtimmes projekterande.
** Synd att Biltema inte ens brydde sig om att svara mig, utan istället också fullt medvetet ignorerar mig.
Sedan den 19 Juni så har jag mailat dem 4-5 gånger angående dessa liftar.
Jag har till och med fått mailen till direkt ansvarig för marknadsföring och sponsring, jag känner en av hans kollegor, som också har frågat honom, men ingen vill svara mig, som vanligt.
** Det jag mer fick i paketet ifrån L-M-R.se sist förutom en massa däcktext
var gummislangar för att äntligen få dit nya luftfilter till mitt insug på min #JDMCorvette.
Det är också ett sånt där onödigt projekt så jag har lagt allt för mycket tid och pengar på i ett år nu.
Trots att jag har ett helt nytt sådant insug med helt nya filter, som bara ligger oanvänt!
Efter ett par beställningar så fick jag ju fel storlek av DDesign två gånger, och till sist så orkade jag bara inte bry mig, så jag skickade inte tillbaka dem, utan tänkte att det får lösa sig ändå.
Så jag och Långe-Mikael / L-M-R kom fram till att silikonslangar som går från 2,75 tum till 2,5 tum (eller hur det nu var) är den bästa lösningen för att få på mina allt för stora luftfilter.
Ja, silikonslangarna är nog lite för långa, men det går ju att skära till
Trodde jag.
De är alldeles alldeles för långa…
Detta kommer aldrig att gå på något sätt överhuvudtaget
Så jag bara ger upp angående det helt enkelt…
Jag får rengöra dessa filter eller använda de helt nya som jag har liggandes till min Gröna Corvette, som bara har stått stilla i ett år…
Jag skulle vilja kapa hål i fronten, och skapa ett Ram Air Intake till filterna…
Men det är absolut inget jag ger mig på själv.
** Sedan 2006 så har jag kört utan Lambdasonder på min #350ZRS.
Jag har tyckt att det har varit meningslöst eftersom de ändå hade blivit igensotade på nolltid.
Men nu tänkte jag att jag skulle se hur motorn beter sig med lamdasonder, så jag fick hem ett par såna i veckan med.
Nu ska jag bara se när Marko har tid att hjälpa mig med det med.
Jag vill inte tjata på honom att mecka utomhus mer i höst.
Men de låga bilarna kommer inte in på någon verkstad eller upp på någon lift…
** Jag har ju sagt bestämt hela tiden att min #RocketBunny86 ska vara relativt komfortabel och laglig.
Så därför har jag nu idag efter att Moderna Försäkringar inte vill ha med bilen att göra längre, beställt nya Headers, utan katt 😉
Där spar jag vikt, får mer effekt, mycket bättre effektkurva (utan den kända Boxer-dippen) och ett mer äkta Boxer-ljud.
Jag är dock rädd att bilen kommer att låta allt för mycket mer, den låter redan för mycket.
** Bara för att min SL inte skulle känna sig bortglömd så beställde jag nya, oväntat dyra mattor till den.