** Nissan 350Z var lite som dåtidens GT86.
Det snålades ner på det mesta, förutom allt det som gör bilen rolig att köra.
Ljudisolering osv är bara trams, allt handlade om motorn först och främst, och sen ett väldigt bra chassi till den.
** Jag har många gånger undrat varför det är så få som använder en VQ35 motor till sina engineswaps eller kitcars.
Det är en riktigt stark motor som verkligen tål att trimmas, och som väger 100 kilo mindre än en LS6/LS1 motor!!
Och om du inte har AWD, så plockar du lika mycket användbar effekt ur den motorn än ur en R35 GT-R motor.
** Jag saknar verkligen att ha en extremt sugtrimmad 350Z =)
Den låt så extremt gott, och gick riktigt bra!
Men som han säger, det är väldigt väldigt dyrt.
** Ska du trimma, och speciellt överladda och bygga motor, så snåla INTE!
Det kostar ALLTID dig mycket mer sen istället.
Ska du sugistrimma, så behöver du inte göra så mycket.
Bry er inte om hästkrafter, utan hur karaktären av motorn förändras och körglädjen.
Steg 1 skulle väl innebära
Öppet luftfilter och cat-back avgassystem.
Steg 2
Samma som ovan + plenumspacer och ett chip eller någon sorts motoroptimering.
Steg 3
Ovan + allt på avgassidan, grenrör, testpipes istället för kattas osv.
Vill du så kan du byta ut din plenumspacer mot ett annat plenum helt och hållet, och då måste du mappa bilen.
Steg 4
Don´t go there.
Det är inte värt det..
Är du fortfarande inte nöjd så får du överladda.
** TTA serien som kördes i Sverige för några år sedan, alla bilarna där använde sig av denna motorn.
Utan överladd och med 400 hästkrafter.
Nissan VQ Engine – The Science Explained
** VQ motorn är mycket underskattad.
De som byter ut en fullt frisk VQ motor mot en LS1 i en 350Z är bara korkade.
** Ja den motorn används lite överallt, men det som folk verkligen borde känna till är att denna motorn användes i alla bilarna i TTA – Elitserien i Racing.
Där var motorn i NISMO utförande och hade 420 sugis hästar, en väldigt lagom effekt på en sån här sugmotor.
** Folk blir jätteförvånade över hur mycket dessa motorer varvar.
Och då varvar min minst 1 000 rpm till, jag vet inte exakt vad den varvar, men det elektroniska varvstoppet (jag är glad att jag flyttade upp det och lät det vara kvar istället för att ta bort det helt) ligger utanför varvräknaren/rödmarkeringen på mätaren.