https://youtu.be/d-U0fID_vDw
** Det är många som har frågat mig om vad jag tyckte om #Japdays2019.
Det är ju alltid kul att folk vill läsa om mina åsikter, och ja jag brukar alltid skriva om eventet samma natt eller dagen efter, men denna gången så tog det lite tid, dels så har jag ju väntat på att VLCTY Media ska bli klar med sin video (främst det)
Plus att jag ville återhämta mig lite först.
(Det är faktiskt inte så jätteroligt att köra motorväg längre i en racebil..
Över 13 timmar i bilen blev det mellan Fredag kväll och Lördag midnatt.)
Men jag behövde även återhämta mig psykiskt att jag var väldigt negativ och trött där på plats faktiskt, och det var enbart pga hotellet!
Ett hotell som jag har varit nöjd med minst en gång om året i minst 10 år.
Men som nu var en riktig fail!
Så ingen sömn och bara jävligt ont i kroppen efter en stenhård säng!
Och en frukost som smakade så illa att jag bokstavligen spottade ut maten!
Pannkakan smakade dåligt griskött!
Det enda bra med rummet var utsikten.
Ja, då var humöret rätt dåligt kan jag erkänna.
Men det vände rätt snabbt ändå när man väl landade på Mantorp Park bland alla fina bilar i ett perfekt väder för alla, ja det finns ju de som inte tycker om när det är för varmt, och ska man köra bana så tycker jag detsamma.
Efter jag hade tvättat min bil så var humöret på topp =)
** Det var ett väldigt bra event att köra på.
Av flera anledningar.
Det var perfekt väder, ja lite för varmt på eftermiddagen, vi var många som blev röda och fick solsting. (Iallafall alla blev solbrända)
Men fram tills dess så var det perfekt väder, inte för varmt, inte för soligt, förmiddagen bjöd på cirka 20 graders värme och bitvis några få droppar regn, regnet låg i luften och väderapparna hotade med regn efter lunch, men det kom inte mer än några droppar precis innan lunch, så det var lite fuktigt, med andra ord helt perfekt för att bilen ska må bra på bana.
Lagom kyligt och fuktig luft, helt perfekt!
Det var en av sakerna som fick mig att vilja köra på banan.
(Där är en del saker som gör att jag inte vill köra med min bil på banan, men icke varmt väder lugnade mig lite, mer om det nedan)
Det som fick mig att bestämma mig för att köra bana var för att jag tyckte att alla såg så långsamma ut där ute på banan.. Hela tiden, oavsett vilket pass det var…
Men det måste ha varit gulflagg eller något….?
Och sen så var det för att alla jag pratade med verkligen tjatade om att de ville se min bil på banan =)
(Plus att det alltid är kul med nya ban-bilder 😉 )
Det är verkligen jättekul att det fortfarande är ett sånt stort intresse för min bil.
Utöver den ständiga frågan ”Går den bra nu?”
Rätt störigt att det är den bilden folk har av min bil..
Den går bra som fan!
Ja inte perfekt, pga mappning och lite annat som har hänt under åren, men den är sjukt snabb ändå!
MEN! Detta är anledningen till att jag hatar den frågan, vidskeplig som jag är.
Sen jag kom hem, så har jag haft något strul med bensinen igen.
Och enligt mig så är det ENBART pga alla frågor ”går den bra nu?”
Den har alltid gått bra!
Till och med när plenumet var spräckt så gick den bra på fullgas.
Ja jag har alltid velat ha en bättre mappning eftersom den blir allt för varm på bana.
Men bilen går bra, men jag vill alltid att den ska gå PERFEKT!
Som en Porsche Turbo, man bara tankar och kör skiten ur bilen.
Men vilket som, eftersom inga av mina mätare fungerar nu sen vi fixade plenumet som delade på sig, så ville jag inte köra bana eftersom jag vet att min bil blir väldigt varm… VÄLDIGT varm.. typ oljan visar över mätaren som slutar på 150 grader!
Så, att köra bana utan mätare för avgastemp, bensinmätare, Turbotryck osv osv, njae det känns som att köra med ögonbindel på.
Lite väl risky eftersom jag vet att min avgastemp brukar varna efter ett par varv på banan.
Men ett sådant lagom väder, på Mantorp, där det är få bilar ute på banan,
med fler fotografer runt banan än vad det är bilar på banan, att locka mig mer än så är nog väldigt svårt. =)
MEN!
Där kommer jag till det enda klagomålet jag har för dagen.
Det är ju lite projekt innan man ska ut på banan om man har en massa väskor i bilen.
Därför är det skönt att ta en hotellnatt extra efter ett event, så slipper man köra hem trött och så slipper man ha en massa väskor i bilen när man är på eventet.
Så bilen tömdes, det tog sin lilla tid faktiskt, många väskor 😉
Sen körde jag till besiktningen för att köpa körpass och få bilen besiktigad.
Där säger de att besiktningen har lunchstängd… i en timme!
Kunde de inte bara ha haft någon som avlöste??
Efter det så säger de att biljetterna till körpassen är slut, det är bara ledigt på driftingen..
Men… där är ju knappt några bilar ute på banan!?
På fullaste allvar så var det kanske 10 bilar ute på ”Avancerad”, och ännu färre på ”Pröva på”.
Okej, så jag ger upp där.
Jag kör tillbaka till Superior Imports montern och ställer min bil där igen.
Kort efter så säger de i högtalarna att det finns 5 platser kvar, jag tror till och med att de sa att det fanns 5 biljetter kvar i båda grupperna.
Och om man vill köra bana så ska gå till förarmötet.
Jag går till förarmötet, där köper man inga biljetter..
Men.. de sa att jag skulle gå igenom förarmötet, jag tänker att det är väl en stämpel alt klistermärke eller armband som jag ska få där för att få köra bana.
Jag sitter där en stund, får ett rätt positivt svar angående decibelmätningen 😉
Men ingen bättre info om antal körpass kvar, var jag köper de eller var bilen ska besiktigas.
Efter det så går jag till besiktningen igen, som då har flyttat till depån…
Jag går till Depån, och de soms tår där har ingen koll alls.
Men nu ger jag mig inte, så jag bara står där och väntar tills de vet vad som ska ske, är där platser kvar för att få köra? var är besiktningen?
De frågar sina kollegor, och ja, jag kan köra fram bilen dit för att få den besiktigad.
Besiktningen går snabbt och smidigt, som jag räknade med, bilen är ju redo på alla sätt och vis för att köra bana.
Allt ser tipptopp ut, ”Fixa bara en dragögla fram så är det bara att köra ut på banan”
Huh?
Det har inte jag… Det har jag aldrig haft, och det har aldrig varit några problem.
Har jag kört av så har de bara dragit i något av alla mina stag..
”Bara kör till Biltema och köp något”.
Men… Jag har ingenstans ens att fästa något… Och det behövs ju inte..
Så, för första gången sedan 2004 så blev jag nekad att köra med min bil på bana för att jag inte hade dragögla fram..
Det var riktigt surt..
Men annars som sagt, det var ett perfekt event att köra på.
Nu i efterhand så tycker jag att de som körde ute på banan verkligen ska vara tacksamma för eventet, vädret, trafiken på banan osv.
Allt verkade lira bra, förutom att de körde så långsamt, och att det tog en väldans tid mellan körpassen..
trots att bilarna stod i depån och väntade.
Jag tror att det var mycket pga driftingen.
Det är en av anledningarna till att jag tycker att de kunde ha skippat driftingen på banan helt.
De hade konbane-drifting,
där det körde folk hela tiden.
Men ute på banan så var det upptaget minst 20 minuter varje timme, för att 3 bilar skulle drifta på Pariserkurvan…
Och efter varje driftingpass så var traktorn ute och sopade banan, vilket absolut är seriöst och bra.
Men, det enda jag ser det som, är slöseri med tid från bankörningen.
Håll driftingen till konbanan, eller till sista timmen på dagen, eller om det är ett 2-dagars event nästa år, kör då bankörning ena dagen, och utställning/drifting andra dagen.
Mantorp är ju trots att Sveriges mest populära plats för BANKÖRNING!
Perra/23GTR hade ett par bra förslag också där man även kan baka in strippenkörning.
Som det var förr på Actionmeet, där hade man allt.
https://www.facebook.com/events/390932694650910/permalink/664897960587714/
Det var ett jättebra initiativ att starta en tråd där besökarna för komma med förslag inför nästa år.
Fler Matvagnar föreslog någon, och det ser jag som ett måste!
Det var nog 100 meter kö till varje matvagn hela tiden under hela dagen!
** Speakern var igång hela tiden och snackade med allt och alla.
Han hade inte så mycket koll på läget, precis som det brukar vara med speakers på bil-event konstigt nog (Ayrton Senna är INTE känd för att köra bil i FlipFlops!!)
Men det var väl roande att lyssna på ändå.
Många har klagat i efterhand på detta och menat på att de hellre hade lyssnat på musik i högtalarna, men det är aldrig musik sådär på ett bankörningsevent..
Inte vad jag vet iallafall… Inte ens på Party-Gatebil väl?
Den enda musik man hör är väl isåfåfall ifrån bilarna?
Plus att de högtalarna runt banan är ju crap ändå.
Så en speaker som är igång och pratar hela dagen är det inget fel på tycker jag.
Men det vore bra att veta vilken bil han snackar om, eller vart den bilen står.
Så nästa gång, låt dessa bilar köra fram till platsen där prisutdelningen sedan sker, så publiken kan se vem han intervjuar och vilken bil de snackar om.
** Den nya Toyota Supran var där.
Vilket jag tyckte var nästan ett måste, detta är ju det PERFEKTA stället att visa upp en ny bil för helt rätt publik.
Men, den fick väldigt lite uppmärksamhet tycker jag..
Körde de ens med den på banan?
** Jag blev väldigt glad när jag fick se en Lexus LC500 där!
Vit också! Jag har väntat i två år på att de ska ta hem en till Malmö som jag kan provköra, men det verkar som om alla Lexus handlare i Sverige förutom just Malmö har tagit hem en som Demobil.
Och utan de som finns i Sverige, så är det nog 2 som har blivit sålda, och till ägarna av Lexus-”butikerna” själva..
Så med andra ord, där är INGET intresse för Lexus LC i Sverige.
Men jag är seriöst sugen på en, men vill inte köpa grisen i säcken, även om jag älskar Lexus och har varit med än nöjd med de har jag haft.
Jag är bara rädd för att råka köpa ännu en coupe med meningslöst baksäte och som är mer sportig än komfortabel.
Så, när jag får se den på plats här, så blev jag väldigt glad.
Här måste jag kunna få till min en provkörning, sitta och klämma och känna lite.
Inte köra på bana då alltså, utan allmän väg.
Första gången jag går fram till bilen så står säljaren och snackar med speakern..
Nästa gång så står han och snackar med någon annan..
3e gången så vill jag verkligen få lite tid med säljaren.
Så jag går ett par varv runt bilen, ingen visar intresse för mig..
Jag går ett par varv till, säger till tjejen att det är just exakt denna bilen som jag har varit sugen på ett tag.
Jag frågar säljaren som sitter ner om bilen är öppen.
Det tar ett tag innan han svarar ”Jag vet inte”.
Så jag tar för mig och öppnar dörren, då jävlar höjer han rösten ”DU FÅR TITTA MEN RÖR INGET!”.
Då lät jag honom veta att jag har tänkt byta ut min allt för stora Lexus LS600hL mot en LC500, men efter det där bemötandet så kommer jag absolut inte att köpa en sådan bil av Lexus Sverige.
Varför ställer man ut nya, osäljbara bilar, på ett bilevent, om man visar NOLL intresse för att sälja dem!?
De bilar vi har i Sverige har stått i hallarna som demobilar sedan 2017, vissa räknas som 2018.
Där är en 2019 just nu på blocket, men där de har skrivit att det är en LC 500h med 3.5 liters V6.. Helt fel alltså… Och det är alltså Lexus Stockholm som inte har koll på att hybriderna med V6a heter Lexus LC 350… En modell som förövrigt inte ens säljs i Sverige och som inte ens är listad på Lexus.se
Så, tyvärr, ännu en gång så har man fått total avsmak av bilförsäljare och ännu en gång blivit dåligt bemött av Lexus, och nästan fått avsmak av en bilmodell helt och hållet pga detta.
Vad tyckte jag om bilen då?
Jag vet inte..
Utseendemässigt så hade jag ändrat lite saker.
Men jag fick total avsmak för bilen nu tyvärr..
** Ännu en gång så är detta den mest lockande bilen
Jag kände samma sak om samma bil efter Elmia om jag minns rätt.
** Alla jag har pratat med är lite besvikna på bilarna där.
Och jag själv räknar inte mig som besviken, där var många fina bilar.
MEN! Jag trodde att vi skulle få se de absolut coolaste JDM bilarna ifrån hela Skandinavien där, alla 1000+ hk Supror och GT-R:er, alla projektbilar som folk har skrytit om i 10 år osv osv.
En massa klubbmontrar och ja..
Jag trodde att fler skulle ta vara på dagen, och verkligen visa att ett sånt här JDM event har varit riktigt efterlängtat.
** Där var rätt fullt med bilar, jag tror att de sa över 600 bilar.
Men det var ju inget rekord, som jag också hoppades på.
Men trots 600 bilar så kändes det rätt tomt, det är ju för att man numera är van vid event där det är många fler besökare, och inte bara förare till bilarna.
** En kul ny grej var ju Off-Road körningen, som jag såg sen på bilder och videos att det var ju RIKTIG Off-Road körning!
Inte bara en skogsstig!
Det var synd att jag missade det, de höll till längst bort, och när jag väl gick förbi där så var där inga människor där, sen orkade jag inte gå bort dit igen.
Och helt ärligt så slösades största delen av min dag bort på att försöka klura ut vad jag behövde göra eller vad jag behövde vara för att få köra bana…
Off-Road delen tror jag kommer vara mer populärt nästa år.
Lite mer info om det hela behövs bara, jag tror inte folk förstod att de kunde åka med andra även om de inte hade en egen bil med sig att köra Off-Road med.
** Jag har sett tusentals bilder ifrån #Japdays2019 nu under denna veckan som har gått, eller är det två?
Jag har sett en massa videos, den ena videon var 1,5 timme lång!
Och min bil syns inte med någonstans..
Svart/Guld måste vara en väldigt bra camo..
Min dörr syns en hundradels i Superior Medias video, eftersom jag stod i deras monter.
** För första gången någonsin så kan jag säga att jag är helt överens om vilka bilar som vann priser.
Hade detta varit Lotto så hade jag haft alla rätt och blivit mångmiljonär!
Precis de bilarna som jag var framme och tittade på, la upp på Instagram, uppmärksammade, la upp videos på, de som stack ut hos mig, de vann sina klasser.
De är absolut värda sina priser.
Och nej det råkar inte vara att jag om domarna har samma smak, utan det var verkligen rätt vinnare.
Den enda bilen som jag inte alls la märke till innan var den som vann ”Årets Ninja”, ett pris som ingen visste innan vad som krävdes för att vinna det.
Men det var en GT86 Sleeper som tog hem det priset.
Bilen såg rätt original ut förutom en typisk Jänke-kåpa på huven, som gömde en Corvette LS1 motor =)
Rätt lagom banbil =)
Här är den väldigt långa videon som BORDE innehålla allt från dagen.
https://www.facebook.com/groups/JDMLifeSweden/permalink/2373242232760602/
Här är en massa fina bilder som jag tycker får med det mesta från dagen
https://www.facebook.com/pg/Peterkmedia/photos/?tab=album&album_id=705002006608592
Och här är ännu fler bilder på lite allt möjligt, kanske sådant som de andra inte tyckte var värda att ta bilder på.
OBS Fortfarande inte en enda bild på min bil 😉
** Efter #Japdays2019 var över så hade jag bokstavligen solsting..
Trots alla mina fobier så gick jag in till det allmänna olklädningsrummet och dsuchade av mig.
Sen ville jag bara hem..
Nästan lika trött och grinig som på början av dagen.
Trots att planen hela tiden var att åka till en ”JÄTTESTOR träff i Göteborg med över 4 000 bilar!”.
Jag ville nu bara hem, till min egna säng, och sen vara uppe pigg på Söndagen för att se Copenhagen Classic Grand Prix.
Så de andra körde mot Göteborg.
Och jag körde mot Malmö.
Men.. typ halvvägs, när jag stannade och tanka, igen…
Och hade fått i mig en påse gifflar och en RedBull, så lockade Göteborg igen =)
Det sas att det skulle komma en känd Lamborghini från USA med raka rör som låter JÄTTEMYCKET!
Ja då får jag väl visa denna gäst vad min bil kan göra tänkte jag 😉
Jag kom fram till Göteborg före dem ändra som åkte före, trots att jag stannade och tanka 2 gånger, glömde ett par solglasögon på McDonalds och fick köra tillbaka osv osv.
Man jan väl säga att jag blev rätt taggad på att komma fram till Göteborg och visa upp bilen 😉
Träffen var väldigt liten..
Lambon var inte särskilt högljudd..
Om en Murceilago med raka rör låter så, då tycker jag synd om de som har OEM avgassystem..
Men jag jag bjöd på show och det togs en MASSA bilder och videos på min bil där =)
Så det var kul.
Sen körde jag hem till Malmö, då det GIVETVIS ösregnade som alltid!
(Vilket det gjorde påväg till Göteborg med såklart)
Men jag var ändå hemma precis vid midnatt..
Där man möts av Polisen medans man står stilla och tankar..
Så, en trevlig Lördag, många timmar i bilen, Ingen Wild West Steakhouse på vägen hem, Ingen sömn.
Ja förutom på Söndagen då, då fick vila gå före Köpenhamn Grand Prix, tyvärr..
Så ännu ett år då jag har missat det eventet..