Idag är jag jävligt irriterad.
Det hela börjar med att House Of Paint ringer till mig för att Bilskadecentralen har ringt till honom för att berätta om min blogg och att jag skriver negativt om House Of Paint där.
Jag ska också ha skrivit att jag har blivit dåligt bemött av House Of Paint och en massa annat.
Vilket jag inte anser att jag har gjort, trots att jag har anledning till att göra det pga ett tidigare jobb för några år sedan som jag inte har tagit upp här i bloggen.
Jag uppfattade det som att House Of Paint inte har läst inlägget ovan, utan de har fått all sin information av Bilskadecentralen i Vellinge.
Så jag ringde till dem idag för att fråga vafan de håller på med.
OBS!
OM jag har skrivit något negativt om House of Paint i detta inlägget så visa mig gärna det.
Kortfattat så ligger det till såhär.
** Alex på Bilskadecentralen i Vellinge säger att de medvetet inte gör några dåliga jobb, och det är jag helt införstådd om.
Och att det bara råkade bli fel på allt som har med min bil att göra.
Okej.
Men man råkar inte trampa på matta och säte utan skydd, man råkar inte påstå att man har rekondat bilen och lämna den ifrån sig smutsig.
Men visst, där är ingen större skada skett förutom att det är jävligt irriterande.
Och jag är typ okej med att de ska betala någon annan lackerare för att göra jobbet och betala för den nya listen.
Onödigt som fan på alla sätt och vis, men de försöker göra rätt för sig iallafall.
** Alex på Bilskadecentralen i Vellinge menar på att jag har tagit upp saker i min jävla blogg innan jag tog upp det med cheferna där.
Jag har meddelat den personen som svarar i telefon och den personen som sitter i receptionen (samma kille) , dvs den personen som jag har haft kontakt med hela tiden.
SJÄLVKLART så antog jag att han tog detta vidare till de som det berör.
** Alex på Bilskadecentralen i Vellinge menar på att man får replesarier om man skriver i en blogg.
** Cheferna Bilskadecentralen i Vellinge anser att jag är en gnällig kund, och detta tyckte de redan efter första misslyckandet ifrån dem.
Och detta för att jag har gnällt på Moses Bil & Lack.
Så för att jag får tillbaka en smutsig och repig bil ifrån en lackerare, och en annan bil där färgen ramlar av utav sig själv, då är jag en gnällig kund.
** Bilskadecentralen i Vellinge försöker göra så att House Of Paint inte ska vilja lackera min bil.
** De menar på att de har inte rört min dörr, de är inte skyldiga att stå för det som behövs fixas så att min ruta går att ta upp och ner, som det gick att göra innan jag lämnade bilen till dem.
Så de har magiskt bytt denna gummilisten utan att ta av min dörrpanel.
Som alla andra måste göra.
http://thecorvettesociety.com/CS/2017/12/10/how-to-replace-c4-corvette-outer-window-seals-with-ease/
Och rutan bara råkade bli lös nog för att sluta fungera samtidigt som den var inne hos dem och fick bytt gummilisterna.
OBS! Det var samma videos och guider som jag skickade till Bilskadecentralen i Vellinge inför detta jobbet.
Guide : Hur man byter gummilister på en Corvette C4 / Weatherstrip installation
Andra alternativet är att de inte har bytt listen, och min nya list ligger hos dem eller har blivit kastad.
** Alex på Bilskadecentralen i Vellinge säger till mig att vi har kommit överens om att lacka huv och fixa gummilisten.
Han menade givetvis fronten, men jag tycker ändå att det är lite lustigt att han råka säga huv istället.
** Alex på Bilskadecentralen i Vellinge säger att jag har sagt att hela bilen var i absolut toppskick innan jag lämnade den till Bilskadecentralen i Vellinge, och det var den fan inte.
Jag har inte påstått detta i heller.
Jag är fullt öppen med att där var lite repor på andra ställen på bilen, men huven och framförallt passform på huven och fronten var absolut i perfekt skick innan jag lämnade bilen till Bilskadecentralen i Vellinge.
Som tur är så fick jag bilen väldigt noggrant besiktigad av Corvette Klubbens ENDA försäkrings-besiktningsman som är specialist på Corvetter inför MHRF försäkringen som är väldigt svår att få.
Det är en entusiastförsäkring där det inte räcker med att skicka in bilder på din bil, du får även träffa en besiktningsman som är specialist på just din bilmodell, och sen går han igenom hela din bil under cirka en timmes tid.
Detta gjorde i våras på min bil, efter bilen hade blivit påkörd, så jag fick givetvis avdrag för det som skulle lackeras om i fronten.
Men annars så var bedömningen ”Välbevarat ursprungsutförande med vissa tidstypiska förändringar”.
Och jag ska se om inte jag kan få ta del av hela protokollen där de har betygsatt varje del av bilen.
UPDATE!
Här är hela protokollet med de punkter som de går igenom för att se om du får ha en MHRF försäkring eller inte.
Protokoll |
|||
---|---|---|---|
Fabrikat | Tillverkningsår | Mätarställning | |
Chevrolet Corvette | 1996 | ||
Typbeteckning | Registreringsnummer | Protokollets registreringsdatum | |
C4 | ELD826 | 2019-02-11 | |
Motornummer | Chassi/ram-nummer | ||
1G1YY22PXT5119739 | 1G1YY22PXT5119739 |
Exteriör |
|||
---|---|---|---|
10 | Exteriör | ||
11 | Lack/färgsättning, allmänt |
svart lack, krockskador i front som skall åtgärdas av försäkringsbolag. färgflaga av på hö sidogaller.
|
|
12 | Förnickling/förkromning, allmänt | ||
Ram/kaross, sidovagn |
|||
20 | Ram/kaross, sidovagn | ||
21 | Dörrar | ||
22 | Fram/bakskärmar | ||
23 | Motorhuv | ||
24 | Tak/sufflett |
t-top
|
|
25 | Bagagelucka | ||
26 | Fotsteg/tröskellådor | ||
27 | Kylarmaskering/bensintank mc | ||
28 | Stötfångare/stötfångarhorn | ||
29 | Lås/handtag/lister/emblem | ||
30 | Vindruta/glas/ram (notera repor, skador och liknande) |
inga synliga
|
|
31 | Sidorutor/bakruta |
båda sidorutor repade av dammlisten
|
|
Interiör |
|||
40 | Interiör | ||
41 | Klädsel dörrar | ||
42 | Klädsel tak | ||
43 | Klädsel säten/sadel mc |
förarsäte liten reva i söm slitage i övrigt som åldern påkallar
|
|
44 | Mattor | ||
45 | Instrument/panel/reglage | ||
Motor, transmission, bromsar |
|||
50 | Motor, transmission, bromsar | ||
51 | Motor | ||
52 | Motorutrymme | ||
53 | Bränslesystem | ||
54 | Avgassystem | ||
55 | Växellåda | ||
56 | Bakaxel/kedja | ||
57 | Bromsar/bromsledningar | ||
58 | Handbroms/parkeringsbroms | ||
59 | Fjädring/stötdämpare |
Elsystem |
|||
---|---|---|---|
60 | Elsystem | ||
61 | Batteri, fastsättning/kablar | ||
62 | Övriga elledningar |
ändringar i lampkopplingarna vid import
|
|
63 | Strålkastare | ||
64 | Sidolampor/parkeringsljus | ||
65 | Bakljus/bromsljus | ||
66 | Körriktningsvisare/signalhorn | ||
67 | Vindrutetorkare | ||
Hjul |
|||
70 | Hjul | ||
71 | Hjultyp/dimension/däck |
fälgar enligt ansökan däck 17*8,5 runt om
|
|
72 | Ekrar | ||
73 | Navkapslar/prydnadsringar | ||
74 | Reservhjul | ||
Tillbehör |
|||
80 | Tillbehör | ||
81 | Originalverktyg/domkraft | ||
82 | Radioutrustning (märke, typ, år) |
utbytt, enligt ansökan
|
|
Obligatorisk säkerhetsutrustning |
|||
90 | Obligatorisk säkerhetsutrustning | ||
91 | Brandsläckare | ||
92 | Batterifrånskiljare/ huvudströmbrytare |
||
Allmänt omdöme/övrigt |
|||
100 | Allmän omdöme/övrigt |
bilen är i ett bra skick för årsmodellen, Miltal ligger lite under medel för just corvetter.
|
Så det som anmärktes på lacken förutom skadorna i fronten var detta på sidan,
Svårt att se?
Jag ska förstora bilden åt er.
Den lilla vita fläcken där det saknas svart färg.
Det var det han hade att anmärka på, förutom skadorna i fronten som vid tillfället av besiktningen såg ut såhär.
Men det visar bara hur pass petig besiktningsmannen är.
Och jag hade sett det, Sonax hade sett det.
Och en kamera på mig som spelar in precis allt jag gör, alla jag träffar och alla jag pratar med, samt spela in alla telefonsamtal.För detta är ju helt vansinnigt sjukt hur JAG ska få skit för något som jag är fullständigt oskyldig till!
Jag vägrar köra runt med bilen när den ser ut såhär.
Och jag skäms bara över det att mina grannar får se bilen såhär.
Jag borde egentligen bara ställa av den, men med min otur så vågar jag inte ha enbart garageförsäkring.** Jag borde verkligen hämta hem min gröna Corvette.
** De tidigare inläggen kring detta hittar ni här.