** JAG ska hålla det kortfattat.
Här är mina åsikter om Kompressor vs Turbo.
Om du har en sugmotor som du vill få mer effekt i billigt och relativt enkelt, så vill du överladda, dvs trycka in luft i motorn istället för att låta den andas själv.
Om du nöjer dig med cirka 100 hk till (bara som exempel) så väljer du kompressor tycker jag.
Det är lättare att montera, tar mindre plats, den sitter oftast där du HAR plats (ersätter lådan för ditt luftfilter oftast), den är lättare att plocka av när du ska besiktiga osv osv.
Kompressor – Turbo = 1-0
Men vill du ha mycket effekt, iallafall mer än cirka 150 hk, då är det Turbo som gäller.
Kompressor – Turbo = 1-1
Kompressor stjäl kraft ifrån motorn innan den börjar hjälpa motorn att få mer effekt.
Kompressor – Turbo = 1-2
Kompressor bildar inte alls lika mycket värme som turbo gör
Kompressor – Turbo = 2-2
Kompressor-vinandet låter SÅ coolt!
Men det kan bli jobbigt i längden.
Turbo låter coolare tycker de flesta.
Kompressor – Turbo = 3-3
Eftersom kompressorn tar kraft ifrån din motor innan den ger motorn mer effekt, så kommer det få din bil att dricka mer bensin vid vardagskörning.
Speciellt märkbart om du har en liten motor, låg säga under 3 liter.
Jag vet de med 2 liters 4or, som nästan har fått dubbla förbrukningssiffror till vardags efter de satte på kompressor.
(det beror på vilken sorts kompressor)
Kompressor – Turbo = 3-4
Kompressor är mer lämpligt för bankörning.
OBS nu snackar jag fortfarande om EFTERMONTERAT.
Kompressor – Turbo = 4-4
Så, som vanligt när det kommer till detta ämnet, så är slutsatsen åter igen att det helt enkelt är en smaksak om man tycker om kompressor eller Turbo..
Skulle jag överladda en sugmotor igen, så blir det nog kompressor.