Ja jag skulle ju verkligen inte lägga onödiga pengar på denna bilen.
Men efter jag la totalt onödiga pengar på att byta ut min Exedy koppling mot en original, så känner jag att jag får göra något roligt med bilen.
Det är ABSOLUT totalt slöseri med pengar att sugistrimma en sådan liten motor med lagom mycket effekt, 100 hk per liter är inte så dåligt faktiskt.
Meeeen… Det är svårt att låta bli ändå..
Där är två saker som jag funderar på att göra med bilen nu.
** ACE header type A med 350 collector = $1 974.50 + frakt, tull, moms, installation osv.
Detta 4-2-1 grenrör ska göra så att en helt original bil ska få 200 hk ut på hjulen med ”91 octane aka ”pisswater” ” bensin.
Med Etanol E70 (Sämre än vår Etanol i Sverige så ska effektökningen bli 39 whp… 39 hästkrafter mer.. ut på hjulen..
Allt sånt här ska man ta med en STOR nya salt.
Men jag tror att bilen kommer att låta ännu bättre, och bäst av allt så blir man av med Boxer-dippen i mitten av effektkurvan.
Notable Improvements in drivability
Extended Horsepower at Redline
Nearly Removes Dip at 4000 RPM
Smoother Power Delivery
Better Throttle Response
Improved Acceleration
Linear Power Curve
Figures are based on E85 Fuel for Manual or Automatic Transmission
Peak Horsepower Increase: +35-45 wheel horsepower
Peak Torque Increase: +30-40 wheel torque
Maximum Horsepower Gains: +30-40 wheel horsepower @ 7200 RPM
Maximum Torque Gains: +30-40 wheel torque @ 4200 RPM
PowerBand Expanded: +500 RPM’s (by nearly eliminating the dip)
Det kan bli kul.
Frågan är bara som vanligt, vem ska hjälpa mig montera? Eller rättare sagt VAR?
För att Marko hade absolut hjälpt mig, men vi löser inte detta med en Quick Jack lyft bara eftersom man gärna vill lyfta motorn lite när man ska få på grenröret.
Sen nästa sak är egentligen det som man ska börja med på en sån här bil.
** EcuTek ProECU = 8 990 kr
Jag hatar ordet ”att chippa” en bil.
Men ja detta är more or less just det, lite mer avancerat bara.
Du har 4 färdiga mappar i detta kit.
Detta i Steg-1 utförande ska tydligen ge 25 hästkrafter extra, och även ta bort droppet i effektkurvan.
Med enbart ett drop-in filter (som jag har ifrån K&N) så ska man kunna få fram 218.4bhp med sämre än 8 Oktanig bensin.
Men som sagt, jag bryr mig inte så mycket om det.
Här är några fler funktioner som EcuTek har som jag inte heller bryr mig om.
* Launch control (justerbart varvtal med cruise-spaken)
* Auto-blip (mellangas vid nedväxlingar)
(Det sköter jag själv, och trivs bäst med att sköta det själv)
* 0-100 km/h mätning i färddatorn
* 0-402 m mätning i färddatorn
Men dessa funktioner vill jag åt
* Flat-foot-shift (Fullgasväxlingar)
Detta är intressant för mig.
Bilen har ju flera steg för att koppla ur Antispinn.
Steg 1 låter dig sladda lite lite.
Steg 2 låter dig sladda lite mer, det läget kör jag alltid i.
Steg 3 kopplar ur allt verkar det som.
Men Steg 3 är lite jobbigt att nå.
Och när jag kör hårt i Steg 2 så märker jag tydligt att bilen stryper när jag ger fullgas och växlar snabbt.
Gör jag detsamma i Steg 3 så släpper bilen och slänger med baken hejvilt.
Vilket kan ses och upplevas som väldigt dramatiskt bland andra bilar på motorvägen.
Men jag är inte helt säker på att EcuTek fungerar så som jag tror.
Att jag kan ge fullgas vid växlingarna utan att bilen vill snurra runt.
Såhär beskriver det själva ”funktionen”
”Full Throttle shift uses a rev limiter to cut the ignition timing so the driver need not lift off the throttle, just simply de clutch and pull the next gear.”
UPDATE!
Aha! Istället för att motorn ska strypas lite när man slår i varvstoppet, så håller den sig där vid peaken istället för att varva vidare och sen strypas.
* Skifta mellan olika mappar
Jag skulle ju vilja variera mellan 98 Oktan Bensin och E85 Etanol.
* Sköt ECUn / Få all info med en mobilapp.
Sen om man har raka rör efter katten, som jag har, så kan man knappa in en mapp som gör detta väldigt populära ”poppandet”
https://www.instagram.com/p/Bzo_ZXdnnaB/?utm_source=ig_web_copy_link
Jag vill ju hålla denna bilen laglig och besiktningsgodkänd..
Men en frontpipe för att ersätta katten lockar ju lite med..