Efter nästan ett års sökande så har jag nu hittat den perfekta Miatan! (nästan)
Bilen är en andra generationen Miata, dvs det som kallar för NB.
NB tillverkades mellan 1998 och 2005.
Men allt det där kan ni läsa om i detta inlägget.
Dagens Bil : 4 Generationer Mazda MX-5 Miata 1989 NA – 2017 ND
Denna bilen som har gett mig dagens stora leende är en 2003 års modell.
Ännu roligare är att det är en ”Silver Blues” Edition.
Och det är där vi ska gå djupare idag.
Silver Blues är en ”Edition” som bara såldes i Europa, och bara mellan April 2003 och Februari 2004, de var också limiterade till 2 500 ex.
Men alla var inte i samma färg som det alltid annars är med limiterade Miator.
Mer om det snart.
Det mest intressanta med denna modellen är att den har en motor som räknas som 1.9 liter stor, istället för 1.8 liter som annars räknas som den stora motorn.
Effekten är 152 hk istället för 143 hk.
Men, den exakta motorvolymen för den raka 4an är 1840 cm3, så här hemma avrundar vi neråt tydligen, så i Sverige räknas den som en standard 1.8 liters Miata.
Vikten är 1 065 kilo, så om ni ens tvekar ifall bilen är rolig att köra, så har ni fortfarande aldrig provkört en Miata på rätt sätt.
Men det räcker inte där såklart.
”Silver Blues” var faktiskt tvillingar.
Silver och Blue..
Även om bilen inte är silverfärgad enligt mig =)
Färgerna heter så mycket som ”Strato Blue / Indigo Blue 25E” & ”Cerrion Silver / Jasper Conran Silver 24V/JC1”
Dessa tvillingar var faktiskt varandras motsater.
Den blåa hade grå inredning och tak.
Den silvriga hade blå inredning och tak.
Du kunde välja läder eller tygklädsel,
men oavsett om du valde tyg eller läder, så fick du den lite mindre och absolut trevligare Nardi-ratten med övre delen som grå eller blå,
och en växelknopp av tvåfärgat läder, blå/svart eller grå/svart.
Men det var bara till läderstolarna som du kunde välja till värme i stolarna.
De båda hade samma 5 ekrade fälgar, mittkonsol, inre dörrhantag, ventiler, pedaler och ringar runt mätartavlorna av aluminium.
Vissa hade även ”rull-bågarna” som är ett måste om du ska köra bana,.
Fälgarna är faktiskt tillräckligt snygga för att man ska undra om det verkligen är original eller eftermarknads-fälgar.
Ja ni märker vilket av dessa två färgalternativ som jag tycker är snyggast..
Blått med grått..
Nej tack..
Även om den blåa färgen är rätt snygg.
”Silver Blues” bilarna har två motoralternativ, 1.6 och 1.9 (men det är enligt oss en 1.8)
Men, nu kommer vi till det enda som gör att jag inte är helt 100% nöjd.
Oavsett motoralternativ och utrustning osv, så kom dessa enbart med den 5-växlade växellådan.
Däremot i Japan, samma år, så hade vi ett väldigt snarlikt kusin-tvillingpar.
De hette SG Limited
Det var Mazdas sätt att visa att detta är en bil för ungdomar som tycker om att ha roligt bakom ratten.
S:et i SG står för Shinsen, som är Japanska för ”Fresh & New”
De hade samma färgalternativ, och nej jag tycker verkligen inte att den silvriga är silvrig.
Den är lika silvrig som min gamla Lexus 😉
https://www.instagram.com/p/BJlTkJeAmEb/?utm_source=ig_web_copy_link
Där hade 1.8 motorn den 6 växlade lådan och 160 hk.
Dessa hade även BOSE Stereo, Bilstein stötdämpare, en massa förstärkningar i chassit och en Torsen diff.
Dessa var limiterade till 400 ex.
Jag vet inte om Silver Blues bilarna också har dessa race-uppgraderingar, men jag hoppas ju det.
Så tillbaka till Silver Blues.
Jag tycker verkligen att det blåa tygtaket gör bilen så mycket snyggare än om den bara hade svart, solblekt tygtak.
Så till dagens bil..
Och dagens sköna känsla, att ett år av letande, en MASSA sökande, en massa mailade på olika annonser, en resa som höll på att sluta med en inavels-familj mindre
Så har allt det till sist lett mig till den PERFEKTA Miatan!
Ja den har inte den 6 växlade lådan, som var huvudanledningen till att jag ville ha en NB istället för en NA.
Ja den har ingen hardtop.
Men tygtaket är helt felfritt och impregnerat, och har eluppvärmd glasruta.
Och hardtoppen är bara jobbig att lyfta av och förvara.
Och ja, den kostade 40% mer än vad jag hade satt som maxpris.
Men…
** Den har större motor (typ) och mer effekt än väntat.
** Den är av en rätt kul Limited Edition.
** 5ans växel här har en annan utväxling än i den 6 växlade lådan, så det är inte så illa att köra i motorvägsfart med den, och där är fortfarande rätt bra med vrid i 5ans växel, du behöver absolut inte växla ner för att göra en omkörning.
Och absolut bäst av allt, det som gör detta till den perfekta Miatan för mig, det som gör att även den extremt otåliga Sir_Pierre kan för första gången någonsin erkänna att det var värt all väntan och möda.
** Bilen är ABSOLUT i nyskick och har bara gått 5 300 mil!!!!
Trots dessa få mil så har bilen servats varje höst innan den har ställts av för vintern.
Det medföljde en tjock mapp med alla papper som någonsin har skrivits ut kopplat till bilen.
Inredningen är fläckfri, repfri, hårfri, ja den är i perfekt nyskick!
(Det är mörkt ute, bara lampor på sidorna och bilen är blöt, därför ser taket mer svart än blått ut)
Så en sen årsmodell NB, Limited Edition med en speciell färg.. med låga, pedantiskt skötta mil..
Detta är underbart!
Det är PRECIS en sån här bil jag har sökt efter!
https://www.instagram.com/p/BvvFg0xAybD/?utm_source=ig_web_copy_link
Det kommer nog ett inlägg senare med lite notiser om skillnaden mellan denna och min NA #BudgetMiata, samt planer med denna osv osv.
Men min första notis är att den absolut är större inuti än NA modellen.
Och den är mycket högre än min #BudgetMiata 😉
https://www.instagram.com/p/BQ3kmvBj-uT/?utm_source=ig_web_copy_link
https://www.instagram.com/p/BQb16qIDZ1x/?utm_source=ig_web_copy_link
Jag som tyckte att min #RocketBunny86 var liten 😉