Ja nu är det ju snart 2 veckor sedan jag var på denna konserten, men jag blev dunderförkyld direkt efter jag var där, och sen så bloggade jag inte på en vecka typ.
Men det är ovanligt många som har frågar hur konserten var, så.. bättre sent än aldrig =)
Kortfattat så var det bra, och jag är glad att jag har sett GZA uppträda ensam också utan alla andra, jag TROR att jag har sett GZA ”ensam” tidigare också, men jag minns inte, och GIVETVIS så är det mycket bättre att se hela Wu-Tang Clan tillsammans!
Vilket jag tyvärr aldrig fick göra innan ODB gick bort.
Men vilket som, det var en bra konsert.
Jag har egentlgen bara två saker att klaga på.
** Tyvärr så var ljudet riktigt dåligt, iallafall till en början.
GZA och alla andra på scenen klagade och klagade och klagade tills de till sist skrek och hotade ljudtekniker..
Och även publiken klagade.
Här är en kommentar på Facebook
”Vem snackar man med för att få pengarna tillbaka? Den här ljudmixen är det värsta jag varit med om på KB, och då brukar det ändå vara jävligt dåligt”
Och ja, tyvärr så är detta ett ständigt problem, och detta är utan tvekan den främsta anledningen till att jag tycker att det oftast är slöseri med pengar för att gå på konsert med dåligt ljud, då lyssnar jag hellre på albumet hemma.
9/10 konserter så är det allt för dåligt ljud.
** Nästa klagomål är ett dumt moment 22 som Malmöiterna själva är 50% skydliga till.
Förr i tiden när det var konserter i Malmö så var det insläpp kl 19, artisten skulle vara på scenen kl 21, men var sällan på scen innan kl 23.
Så var det sen så långt tillbaka som jag kan minnas, fram tills.. Ja det är så fortfarande egentligen, det är bara i Köpenhamn, Stockholm, men främst på festivaler som tiderna hålls strikt.
Innan jag går på huvudproblemet så ska jag förklara ännu ett steg inom detta problem.
I Stockholm så var GZA konserten slutsåld, vilket betyder över 900 biljetter sålda.
I Köpenhamn (där de älskar HipHop) sålde biljetterna slut så snabbt, så de satte in en till konsert dagen efter.
Malmöiter är allt för snåla för att gå på konsert först och främst, och det är väldigt ont om riktiga HipHopskallar nuförtiden.
Sen så kan de aldrig någonsin planera något, utan allting är alltid i sista minuten.
Så lilla KB blev inte slutsålt..
Jag stressade dit för att vara där kl 19, eftersom det stod att GZA skulle stå på scen kl 20.
Väl där så blir jag alltid lika förvånad över publiken…. De har noll koll på vem artisten är, som vanligt..
De är där för att dricka öl mitt i veckan.
Klockan 21 så är det fortfarande väldigt tomt inne på KB, och här kommer vi till huvudproblemet.
Malmöiter är vana att artisterna står på scenen 2 timmar efter avsatt tid, Malmöiter är alltid ute i sista minuten.
Och artisten vill ju INTE gå ut på scen när stället är nästan tomt en timme efter avsatt tid!
Så när Malmöiterna behagade sig att komma till KB, cirka 21:30, då kom GZA ut på scen.
Då har jag redan stått upp i över 1.5 timme och vill bara hem…
Och cirka en timme in på konserten, som absolut var bra, så var jag riiiiktigt trött i hela kroppen, och var faktiskt på väg ut ifrån KB,
men då började han köra icke solo låtar, och då jävlar blev det bra på riktigt!
Så 1.5 timme körde han, jag var trött innan han ens hade börjat, men det var absolut värt det =)
Men detta ointresse ifrån publiken, eller att de tar för givet att ljudet kommer att vara dåligt och artisten kommer att vara allt för sen, gör att artisten tycker att det är tråkigt, det blir inte slutsålt, så oftast så kommer artisterna en gång till Malmö, nästa gång så håller de sig till Köpenhamn och Stockholm, med full förståelse.
Men jag är väldigt tacksam över att KB har tagit hit MÅNGA av de största genom tiderna!
Här är mina antecknade notiser från kvällen.
** Jag är absolut för gammal för att stå upp så länge.
Och jag är absolut för gammal för att stå längst fram!
** Stockholmarna klagade på att GZA var tråkig.
Men GZA har aldrig varit en ”showman”, han är en riktig MC, en av de smartaste någonsin.
Han är mer åt poet-hållet än rappare.
Vilket man märkte ännu tydligare live än på skiva.
Han pratade över sina beats, och inte ens i takt, vilket bara gjorde att jag hörde MYCKET tydligare vad han sa/rappade än vad jag någonsin har hört tidigare, och då kan jag ändå hans låtar utantill.
Han framförde sina låtar som en riktig old-school storyteller.
Och när han körde acapella utan musik, så var det bara ÄNNU bättre!
Det var som att få vara med på en lektion som hölls av en av historiens genier.
De kallar inte honom GZA The Genius för ingeting 😉
Det märks också att han är en 52 årig man.
Bara på gott nu.
Han behöver inte visa att han är framgånsrik med en massa smycken.
Han bar INGET sådant alls, inga smycken, en vanlig Nike tröja, inget flashigt alls.
I nästan varenda en rad så har han bytt ut Nigga/nigger mot brotha/Brother, och det lät bara ännu bättre, nu får man inte skuldkänslor över att sjunga med i texten.
GZA är duktig, smart, vis, en förebild.
Det är därför han är med på min Top 3 MC lista när det kommer till smarta rappare.
KRS-ONE
MF DOOM
GZA
** Han var också mycket tydligt med vad han tyckte om ”Mumble rap” som han så passande kallade för ”Baby talk”.
** Ja det blir mycket tufft för 1/10 av Wu-Tang Clan att representera hela gruppen, men han gjorde det bra!
** Som vanligt när det är enskilda Wu-Tang medlemmar som har en konsert, så tar de upp folk ur publiken för att hjälpa till att fylla ut rollerna i de mest kända låtarna..
Och SOM ALLTID så bara gjrode publiken bort sig TOTALT!
Den ena lilla pojken såg EXAKT ut som Randy Quaid ur ”Ett Päron till Farsa”.
Och GZA frågade honom FLERA gånger om han verkligen kan texten! Men som vanligt så ville han bara få komma upp på scen,
och brydde sig inte om han gjorde bort sig och bara pajade stämningen..
Sen så stannade retardet kvar på scen trots att de tog micken ifrån honon, och skulle ständigt krama allt och alla medans de andra rappade!
Den andra killen kunde texten, men hade NOLL taktkänsla!
Som tur var så kom det upp en av våra gamla hiphopskallar, som körde hela låten, själv, och bra!