1985 Ferrari 288 GTO – Jay Leno’s Garage & Ferrari 288 GTO Evoluzione

Jag gillar verkligen 288 GTO.
(Visserligen så tycker jag nog om alla Ferrari GTO)
Jag har alltid sett den som väldigt underskattad.
Om vi ser F40, F50, Enzo, LaFerrari osv som en serie av Ferraris, så var nog 288 GTO den första bilen i den serien.

** En bil som jag verkligen tycker borde haft mer uppmärksamhet och hype genom åren, som borde finnas med i TV-Spel osv osv, är den ful-coola Ferrari 288 GTO Evoluzione

Ja egentligen så är bilen inte ful, den är supercool!
Men det är just de båda paren framlamporna som är så fula…

Och att fronten slutar så tvärt..


Lite mer spets, som på den vanliga 288 GTO,

The gorgeous 288 GTO was Ferrari's first serious turbocharged car.

det hade blivit perfekt.

Jag utmanar er att hitta en bild på en 288 GTO Evoluzione med Pop-up lamporna uppfällda..
Ni hittar inte det, för att det är för fult för att fastna på bild.

Jag ville inte säga det egentligen…
Men den fronten.. påminner mig om någon med harmynt..

Men, bilen är så grym, så den blir ju cool trots sin mops-front

Resten av bilen är ju helrätt

En riktig ”butherface” det där.

288 GTO Evoluzione var ännu en av de bilar som var för bra för att få tävla, typ.
Ännu en bil som aldrig fick vara med och leka eftersom Group B rally dog i sin prime.

Nej detta skulle inte vara någon rallybil,  (Men Ferrari har absolut tävlat i Rally med!)
Michelotto's 308 brought supercar flair to the rally stage.

The 308 GT/M was weighed and found wanting in 1984.
men när de dödade Group B Rally för att de tyckte att bilarna var för snabba, så dödade de även Group B Racing, av samma anledning, men det är sällan vi hör någon gnälla om detta.

Och ja, mycket troligt så hade de helt rätt, denna bilen var nog för snabb för sitt eget bästa.
6 st 288 GTO Evoluzione byggde Ferrari, och inte en enda av dem har kör ett enda officiellt racing-varv.

1986-ferrari-288-gto-evoluzione-4.jpg

Bilarna väger runt 940 kg,

One-of-five-Ferrari-288-GTO-Evoluzione-for-sale-9.jpg

och effekten beror ju på hur mycket du låter Turbona ladda osv, men 650 hk vid 7 800 rpm är den officiella siffran iallafall..

På 940 kg..Och glöm inte, vi snackar om en 2.85 liters stor motor bara,

The longitudinal placement also freed up space for an intricate turbo/intercooler setup.

jaja med två jätteturbos såklart, för 35 år sedan, så räkna med extrem Turbo-lagg!

Men men, lite nytta fick vi av Ferrari 288 GTO Evoluzione, en av de 6 bilarna fick agera mula när de utvecklade Ferrari F40.

 

Som verkligen inte heller har några fina ögon..

Ja, då har jag fått lära er lite om 288 GTO Evoluzione också =)

One-of-five-Ferrari-288-GTO-Evoluzione-for-sale-1.jpg

 

** MEN!

Inlägget skulle handla om 288 GTO.
Som absolut också är underskattat på alla sätt och vis..
272 ex, 400 hk, 1160 kg!

Det där är en snabb bil!
(Njaeae… trots de siffrorna så behöver bilen ändå 5 sekunder på sig att nå 100 från stillastående.)

(Visited 470 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x