Dagens Paket : CTEK Batteriladdare från BRL

För de flesta så kanske det känns som om vintern precis har börjat.
För mig så hoppas jag att vi i Malmö iallafall är 80% färdiga med denna vintern.

Vi har bara haft några få dagar med snö, men ändå så ställde jag av bilarna relativt tidigt.
Och det är ett varmt garage, med strömuttag vid varje bil, och ändå har jag inte kopplat på underhållsladdare till bilarna..

Det är två bilar som jag har vinterförvarade i det garaget (där jag absolut inte får ta bilder, så därför blir det tråkiga bilder här)

Jag har en CTEK laddare sen innan.
Men äh, jag kan lika gärna köpa 2 nya.
Och där var BRL billigast på CTEK laddare som vanligt. 

Och eftersom jag ”bara” ska underhållsladda, långsiktigt, så tog jag den svagare varianten.

https://www.brl.se/sv/artiklar/ctek-mxs-38a-batteriladdare.html

3.8 modellen kostar nästan same same som 5.0 modellen. 
Det skiljer 41 kronor bara.
Men på något sätt så kändes det lite mer safe med den svagare modellen..

Sen om jag gjorde rätt eller fel där, det vet jag inte.
Jag försökte plugga på och se om det var någon mer funktion som skiljde dessa åt, men det verkar det inte vara.

Det jag tänkte göra denna gången, var att använda mig av denna kopplingen

Vad den nu heter.
För att jag tycker inte om CTEKs klämmor faktiskt.
Jag känner att de sitter för löst, och att det bara är ena kanten av klämman som ens rör vid polerna.

Så denna koppling har du på batteriet hela tiden, och så bara kopplar du in kontakten mellan dessa kablar och din laddare, istället för att använda dig av klämmorna.

Som jag misstänkte direkt så var hålen för små för mina kontakter, så det fick jag borra upp.

Så det blev ju bra.
Denna bilen behöver alltid stå på laddning så fort den inte används, så här är det självklart med en sån här beständig snabbkoppling.

Men ja, locket till min snabbkoppling till minuspolen fick inte plats längre, men men.

Många snabbkopplingar här 😉
Plus Killswitch.

Sen Corvetten var myyycket jobbigare!

Corvette C4 har ett väldigt speciellt (och dyrt såklart) batteri, där polerna sitter på framsidan, och där du skruvar fast kablarna, med en skruv I vardera pol..

Och sen så har du då bara en liiiten bult att fästa klämmorna på..

Så där fick jag tyvärr nöja mig med att försöka få klämmorna att fästa…
Inte lätt..

Sen som vanligt så vet jag inte om jag ska ha laddaren på ”Bil-sympolen” eller Snöflingan..


Där är inte kallt i garaget, men det är långtids-underhållsladdning på ett Optima GEL batteri..

Vad säger ni?

 

Nu till det störiga..

Jag skulle beställa dessa laddare då jag ställde av bilen, vilket nog var i November.
Det var REA på laddarna i Julas.

Jag beställde dem i Januari.

Garaget är bara öppet Måndag till Torsdag, 10-14, så jag hade inte tid att åka till garaget förrän ytterligare en vecka senare.

Och sen så är Corvetten så lång, att strömkabeln på CTEK laddaren räckte inte från väggen till motorn.
Så då fick jag köpa en förgreningsdosa med 10 meter kabel.

Men det tog mig ytterligare 3 veckor innan jag var i garaget igen för att koppla på laddaren.

Så, som sagt, vintern är förhoppningsvis över snart.
Och bilarna stod i 93 dagar utan laddning innan jag fick klart allt.

Ja i det garaget..
Sen så stod de i ett annat garage innan dess, och innan dess så stod de stilla hemma hos mig sen i somras.. Utan laddning.

Inte bra alls..
Om din icke brukisbil står stilla i mer än en vecka åt gången, så ska du ha en underhållsladdare på den.

SPECIELLT om de står i vinterkylan.

Och nu inser jag precis att min svarta Corvette har stått i kylan nu sen lite mer än en månad tillbaka..
Den måste jag köra med idag..

 

Just det, innan jag ställde av bilarna så pumpade jag upp däcken till 3 bar.
Och de få gånger som jag har tittat till bilarna, typ en gång i månaden, så har jag rullat lite på bilarna, typ en halvmeter.

Men igår så kände jag att min #350ZRS rullade extra trögt..
Då ser jag på min FOBO app att mina däck har tappat rätt mycket luft..

Det förstår jag inte alls..
Ja eftersom det är så jämnt i däcken så har det ju med temperaturskillnaderna att göra, men jag vill tycka att däcken var rätt kalla när jag pumpade dem..
Och det är aldrig kallare än 14 grader där bilen står nu..

Så… jag är lite fundersam över vad som har orsakat detta..
Men men, jag får ta dit en liten 12V pump och pumpa däcken helt enkelt.

 

Vilket som, underhållsladdare ska ni absolut ha till era ”sommarbilar”.
Och då är det CTEK som gäller.
Och då är BRL absolut billigast.

https://www.brl.se/sv/varumarken/ctek.html

 

** Det är väldigt jobbigt att jag inte har tillgång till mina bilar när jag vill.
Men annars så är det ett perfekt garage! säkrare kan de inte vara!

 

Guide : Dags att ställa av bilen inför vintern, Vinterförvaring – Vad ska man tänka på?

 

 

(Visited 384 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x