Idag körde jag med den gröna Corvetten utan SLP insuget för första gången.
Och den är absolut tystare, tystare vid uppstart, tystare när man gasar på, tystare både från motor och avgassystem.
Den är inte alls lika vild, inte lika känslig på gasen, och den driver inte lika snabbt.
Så ja, insuget gör skillnad utan tvekan.
Men när man ger plattan i mattan så sticker den iväg lika vilt ändå, kanske kanske att den inte växlar lika våldsamt..
Så ja, bilen är snällare nu.
Grejen är nu att jag både saknar jag hur vild den var tidigare, men jag gillar också att denna nu känns ännu mer som en vardags-sportbil.
Och jag tycker ju om att den är helt original..
Det sägs på forumen att most bang for the buck är att kapa locket på original insugs-boxen.
Men jag vill inte kapa på originalgrejer på den bilen.
Det borde väl finnas en färdig ram att köpa just för detta?
How to Modify & Improve The Air Box Lid On A Corvette C4
1991 C4 Corvette Airbox Mod – Homemade Ram Air
Det tillsammans med ett K&N filter ska ge cirka 10-12 hk extra.
Super Chevy gjorde ett reportage om just detta ”mod”, och de bänkade fram 15 hästkrafter på hjulen! Men det tror jag inte.
10-12 hk det tror jag på.
Och ett eftermarknads insug ger det dubbla.
Men kapa i originaldelar, nej inte på den bilen som sagt..
Då tar jag hellre bort locket och fäster luftfiltret med klämmor eller något.