Denna gången blir det bara en kort introduktion.
Igår när jag var hos A & O Däck för att få gjort en hjulinställning på min Corvette, så insåg jag verkligen hur fin den är..
Där är inte ett skrapmärke någonstans under hela bilen ens.
Bilen är verkligen i nyskick, och helt original.
Det är synd att modifiera den och använda som brukis..
Läs mer om den bilen här.
Så jag bestämde mig helt enkelt igår att köpa en till Corvette C4, en som jag utan skuldkänslor kan modifiera hur mycket jag vill.
Där är redan rätt så mycket gjort med den.
Här är listan över min Svarta Corvette C4
- 1996
Så sista årsmodellen.
Men det är fortfarande en LT1 med automatlåda.
Här hade jag faktiskt kunnat ha en Manuell LT4, men men. - Importerad från Japan
Så bilen såldes ny i Japan, vänsterstyrd såklart, och spenderade sina första 18 år där.
Sen kom bilen till Sverige för 4 år sedan. - 9 100 mil
Då jag hämtade den, nu står den snart på 9 200 mil. - Den är svart med röd klädsel
Precis så som jag ville ha det =)De svarta mattorna är bara extra för att skydda de röda originalmattorna som ligger under.
Den är också ljudisolerad med filtmatta överallt, så det är kanske därför det är dubbla mattor i bilen med.
Så taket är klätt med sådan filt
Och över hela instrumenteringen så ligger där en sådan filt.
Den hemskt fula momo-ratten som jag helst inte ens vill visa ska jag givetvis byta ut mot en Röd mocka-ratt, så har ni tips på en sådan så säg till, helst vill jag ha den innan min inbokade hjulinställning hos A & O Däck på Måndag.Gärna en platt då jag inte behöver ha ratten närmre mig. - Besiktigad och skattad
- Nyservad
- Ny kylare
- Ny rekondad (men väldigt dåligt!, bilen ska till Sonax Syd asap!)**** Och nu till det roliga!
- Bilsteindämpare
Den känns riktigt stabil på vägen!
Och den är synligt lägre än den gröna. - Kjolpaket
Jag tror att det är ett Greenwood paket, jag får kolla det sen - Rostfritt avgassystem
Med de två sista ljuddämparna borttagna
Men jag tycker inte att det låter tillräckligt mycket ändå.
Men visst, avgasknallar när man släpper gasen är där =) - Volk TE37 fälgar!!!!!
YES!!!! Precis som jag ville ha det!!
Nu är de tyvärr bara 17 tummare, men det går bra det med!
Bilen är lägre då ju 😉Så killen som har ägt denna bilen i Japan har verkligen inte snålat!
Och det tackar jag för.
Bara fälgarna är liksom 35 000 kr i Japan!
Här hemma kan du lätt lägga till en tia till på priset, MINST!
Och det body-kittet kostade över 7 000 USD i USA för över 25 år sedan..Jag har redan märkt hur den svarta bilen får MYCKET mer uppmärksamhet.
Det rätt så sura är att när jag ringde för att försäkra bilen medans jag satt på tåget på väg upp för att hämta den.
Så får jag reda på att den är nästan 7 gånger dyrare att försäkra än min 95a.
Jepp..
95an kan jag försäkra från 950 kr, Helförsäkring då.
Jag valde till en massa och då blev det 2 000 kr om året.
96an kommer att kosta mig nästan 7 000 kr om året.
Detta bara för att det är en 96a och för att jag inte bor i hus..
Ja detta är dagens sanning.Okej men då kommer min 96a att bli lika billig som 95an efter årsskiftet då?
Nej, Bilsport & MC har en gräns där bilar äldre än 1995 går att entusiastförsäkra, Är det bilar nyare än 1995 så är vill de bara h dig som kund om du har villa och garage på din egna tomt, och så har de haft det i flera år, och där är ingen plan om att ändra på det..Nu är detta enligt mig en HELT annan bil än min gröna 95a!
Verkligen!
Den gröna är som min SL, och denna svarta är som min gamla Miata.
Typ, ni kanske förstår liknelsen.Den svarta är nyare med knappt 800 mil mer på mätaren, men är inte ALLS i samma skick som den gröna!
Denna svarta kan jag parkera under trädet där den står nu utan att jag behöver må dåligt för att den inte står skyddat i ett garage.Det jag skulle vilja göra nu är att ta SLP insuget från den gröna och sätta på den svarta.
Och ta den nyare Bose Stereon från den svarta och sätta i den gröna.
Så är den gröna lite uppdaterad men fortfarande original.På denna svarta så vill jag ha mer effekt, nya stereon som var tänkt till den gröna, mer ljud från motorn, så insug och avgas.
Ett inlägg om hur de är att köra får komma senare, jag har ju bara haft den gröna sen i Onsdags (eller?) och sen svarta sen i igår kväll.
Jag har säkert missat något som är gjort på den svarta, men det får jag uppdatera med sen.
Här är utrustningslistan från fabriken.
AC1 – Power passenger sport seat
AC3 – Power driver sport seat
AK5 – Inflatable seats
AR9 – Base seats – leather
BGR – Bowling Green assembly
C2L – Dual removable roof panels
Även här så saknas glastargan =(
C68 – Automatic electronic air condition
DL5 – Roadside service information decal
DL8 – Twin remote heated outside mirrors
FE1 – Base suspension
G44 – Rear axle 3.07 ratio
Kanske därför den växlar helt annorlunda än den gröna?
G92 – Rear axle performance ratio
IP3 – Interior trim design P3
JL9 – Anti-lock front and rear disc brakes
KG9 – 140 amp generator
LT1 – Sequential fuel injection Generation II 5.7 L engine
MX0 – Automatic transmission
M30 – Automatic 4-speed electronic transmission
NK4 – Sport leather steering wheel
QB6 – Styled aluminum wheels 17 x 8.5″ front, 17 x 9.5″ rear
R7A – Control sales item 26 special option processing
R7R – Control sales item 42
UX0 – Delco Bose six speaker system
U1F – Delco Bose stereo system with CD and cassette
U52 – Electronic instrument cluster
U75 – Power antennaOsv osv.
Resten är inte så intressant.UPDATE
För min egen skull så tar jag med resten ändå.
Men bilden jag har tagit på RPO koderna är suddig, så jag får jag uppdatera detta igen någon annan gång.
V?7 – ?
V73 – Vehicle statement certification, US or Canada
XAA – Front tire P255/45 ZR17
YAA – Rear tire P285/40 ZR17
YF5 – California emissions package
1AY – Stock order
15B – ?
191 – Black interior trim
193 – Black leather interior
245 – ?
28U – Admiral Blue exterior
WA – ?
U128A – ?
AC/CC – Aircondition Climacontrol
Så bilen levererades blå med svart inredning som ny till Japan.
Sen här är förklaringen till varför den idag är svart med röd inredning =)