Ja då stack jag hem lite tidigare än alla andra från årets Modified Run, men jag har väntat med ett inlägg eftersom jag saknar bilder då jag inte hade någon fotograf med mig. Men det får bli ett inlägg med lite notiser ändå tills jag har fått bilder.
Jag har ju lite halvt varit med i planeringen, iallafall fått ta del av infon innan de andra.
Jag och Westcoast Pontus hade en plan om något sånt här för en massa år sedan, som jag sen framförde till Daniel och Talvis på en Greenlight Gala för en massa år sedan, och sen förra året så var det dags för första gången, men jag körde inte då.
Men nu så!
Startar i Malmö och allt ju, klart att jag skulle få min 350Z-RS klar!
Även om valet att inte åka i min superbekväma Lexus LS600h L var väldigt svårt att ta..
Tanken var att jag skulle köra iden och skjutsa Modified babsen (tolka det hur ni vill haha!)
Men det blev min Z ändå, eller pga av det.
Och eftersom de startade på min hemmaplan, bokstavligen, inskrivningen var ett stenkast ifrån mig, så tyckte jag att jag fick underhålla alla deltagarna under torsdagen då inskrivningen var. Inskrivningen var ju bara just det, och sätta på stickers på bilen.
Skönt att jag fick proffshjälp med det av Talvis =)
Det verkade inte vara så viktigt med stickers ändå, lite trist tycker jag. Klart att det ska synas att vi hör ihop. Och att trycka ut luftbubblor med tummarna var en RIKTIGT korkad amatörtabbe.
Aj aj aj.
Vi hade en perfekt parkering att stå på, inhägnad, med kod till grinden, bara vi där, precis sidan om hotellet, i närheten av allt man kan tänkas sig behöva och lite till (Ute vid Hyllie/Emporia)
Vi ville ha starten på Emporia, men de sa att de redan hade bil-event i sommar.. Jag undrar fortfarande vad det är för bil-event…
Men på min hemmaplan, klart att jag måste visa vårt bästa, och inte bara Malmö Kebab då 😉
Stämningen är riktigt nice här, alla är glada och har verkligen sett fram emot detta.
Så i sista minuten så fixade jag till ett besök på Ronald McDonald Barnsjukhus i lund.
Det var många som ville med dit såklart, men som vi visste sen tidigare så får vi inte plats så många där.
Det var uppskattat som vanligt, men det var också extremt varmt!
Så vi var väl där cirka 1.5 timme, ungarna fick verkligen leka av sig, både kolla, känna, provsitta och gasa..
Gasa var ju givetvis roligt..
så i tropisk värme så satt de och gav fullgas i de både GT-R bilarna samtidigt, avgasknallar var tydligen roligt hehe.
Jag måste verkligen göra något större av det där.
Men det är också därför vi inte har varit där på något år nu, plötsligt så skulle saker och ting planeras, och då blev det inget.
Såhär på impuls är nog det bästa ändå.
Efter det besöker så åkte alla för att checka in på hotellet, äta osv. Jag åkte hem för att duscha för 3e gången hittills denna dagen..
Det var MYCKET varmt i min bil!
Tajt därefter så åkte vi alla tillsammans till Torsdagsträffen i Löddeköpinge. Det var riktigt nice.. Vi åkte i Karavan alla dit, eller försökte iallafall, vi hade en XC90 Polisbil med hästtransport som vägrade köra mer än 80 km/h eller använda sin blinkers..
Men vi kom typ till Lödde samtidigt ihop ändå, och jag hade förvarat dem att vi skulle komma 50 st bilar, så arrangörerna där hade sett till att hålla halva parkeringen där tom åt oss tills vi kom dit.
Bilder från Torsdagskvällen kan ni se här
Jag fortsatte att stressa vidare med bilen på torsdagskvällen.. och natten.. och sen skulle jag packa.. Så jag sov nog inget den natten..
Fredag morgon så går starten i Malmö, och jag är sist på plats.
Det är MYCKET varmt redan på morgonen!
Nu kanske jag missade allt eftersom jag var sist.. men här hände nog inte så mycket här på plats.. ingen incheckning eller så..
Det snackades mycket om något Drivers Card, jag frågade om det flera gånger, men fick inget. Utan bilarna samlades, spelade hög musik, och sen körde vi.
Jag blev snabbt av med alla andra.. Ja alltså de låg före mig för att jag startade sist.. Men efter en stund så låg de alla bakom mig.. Det var en rätt lång bit till Bromölla och Bellas Place.
Men jag hade lite roligt på vägen ändå, Jag, Mattson, Porschen och den gröna TTn hade lite roligt på motorvägen dit.
Det är mycket mycket roligare när man kör ihop.
Bellas Place var lite coolt.
Sådär Rockabilly-stuk, men drevs av Thailändare 😉
En stor öde parkering, där är det nog träffar lite då och då.
Tyvärr så var det ett buffe´ställe, så jag åt ett Kexchoklad.
Sen var jag rätt uttråkad, jag tyckte att vi var där lite väl länge.. och jag ville ju till Emmaboda Superstage!
Men.. amatör som jag är, så när jag kom till Bellas Place som 2a eller 3a, så ställde jag mig längst fram, och det innebar ju att jag sen var instängd..
inte så smart =)
Men folk började röra på sig för att tanka sina bilar, jag tankade också,
och sen körde jag till Emmaboda.
Jag kommer först till Emmaboda och känner mig supernöjd över detta!
Men, jag var där alldeles för tidigt.. De hade inte satt upp tidtagningen osv, sen fick de inte i heller igång det till en början..
Så min plan om att få köra före och mer än alla andra, det gick i stöpet.. Så ja.. tiden gick.. alla kom till Emmaboda Checkpointen.. tiden fortsatte att gå.. och fortfarande fick jag inte ut och köra Superstage-konbanan…
De bestämmer sig för att strunta i tidtagningen, och om någon vill så kan de sitta med en mobil och ta tider..
NEEEJ!!
Nu är vi på Emmaboda för att köra Superstage!
Det går att lösa på något sätt säkert..
Medans de fortsätter med att gå igång tidtagningen så vill några ut och lufta sina bilar lite på flygrakan..
För vem kan motstå en 1 km platt och fin asfalt?
”Tvilling-Supran” är först ut, och spinner hela vägen mer eller mindre.. Allright.. det var nästan väntat..
Men när en R35 GT-R spinner på alla 4 och lämnar ett stort damm/sand moln efter sig på en flygraka som är 1 kilometer lång… Ja det är inget gott tecken.. Banan är hal.. Repa efter repa.. Så ser det likadant ut..
Nu kan vi inte skylla på dammig/grusig bana eller kalla däck..
Plötsligt så inser vi att det där man har läst om i Media om ”blödande asfalt”.. det stämmer ABSOLUT!
Den ihållande värmeböljan ger nu upphov till fenomenet blödande asfalt. Det innebär att bindemedlet i asfalten mjukas upp, utvidgas och stiger upp i vägytan vilket gör vägbanan mycket hal.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJ6MzE/polisens-varmevarning-asfalten-bloder
https://www.expressen.se/nyheter/kickis-bil-gick-sonder-av-varmen-vill-varna-andra-/
https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/L0xyex@ablokal
Ja.. Det var ju verkligen inget bra underlag.. Blödande och grusig asfalt..
Men men, givetvis skulle vi köra ändå.
När vi ska börja rulla ut så säger de att vi ska bara köra ett varv per bil.
Jag förklarar för dem att det är helt meningslöst då.. Det tar ett par varv att lära känna banan, få upp temp i däck, vätskor osv osv.
Så minst 2 varv per omgång per bil iallafall. Och så fick det bli.
Först ut var Black & White BMWn. 1000+ hk på -1000 kg.
Denna kommer ju att visa vart skåpet (pokalen) ska stå redan på första varvet. Jag sitter i bilen i Lineupen och tycker att den väldans tyst för att ha så mycket effekt.. Jag kollar ut på banan och då ser jag ett hjul komma studsande… och BMWn står stilla.. Jepp.. BMW nr 2 i ordningen att tappa ett hjul under årets Modified Run alltså..
Hela hans team springer ut på banan för att kolla så att föraren är OK..
De glömmer ta mig sig något att lyfta upp bilen med.. Såååå… detta tog tid.. lätt en halvtimme.. minst!
Lång stund därefter så är banan tom igen, och vi andra börjar köra. Jag minns inte vilken tur i ordningen jag hade ut på Superstage, men jag tror inte att jag var först efter BMWn..
Vilket som.. bilen kränger, spinner, bromsarna tar snett, chassit är instabilt, osv osv osv….
Men kul är det ändå =) Jag inser att gasa på, spinna, bromsa, kränga, understyra vid varje ”kon”, växla upp precis innan jag ska bromsa, växla ner och bara spinna loss..
Det är helt fel sätt att ta sig igenom Superstage..
Detta var ju värre än den gången jag körde på ett helt blött Superstage.. Ja faktiskt.. Men hey.. Kul är det ändå =)
Min första tid är ändå helt okej med tanke på underlaget och att jag har bromsar som både ligger på och tar väldigt ojämnt, vid varje inbromsning så hugger bilen direkt till vänster! Och chassit…oj vad jag irriterar mig över delarna som inte passade.. Mina triangellänkar fram glappar med flera centimeter! Så med allt det där i bagaget, så är en första tid på 1:33 verkligen helt okej..
Det dröjde väldigt länge innan det var dags för min andra repa, denna gången ska jag först hitta mitt spår, och sen på andra varvet så ska jag försöka mitt snabbaste samtidigt som jag håller mig på det spåret.. Andra gången var det ÄNNU halare på asfalten om det ens var möjligt! Men jag tog det väldans mycket lugnare, gav aldrig plattan i mattan, bromsade väldigt tidigt, växlade bara ner när jag skulle vända i slutet, annars höll jag mig i 4an hela tiden. Och jag sätter en 1:31:19 tid.. Inte illa..
https://youtu.be/MjtCYRk7eFc?t=22m22s
Jag kan inget annat än beklaga att vi inte levt upp till era förväntningar. Att priset inte stämde är måste ha blivit en miss när rummet bokades.
Det är dessvärre varmt överallt och air-condition har nästan inga av våra hotell.”
Wtf.. Im not a happy camper nu!
Riktigt jävla fult!!!!
Och de var riktigt jävla löjliga med sina böter med!
Supra-grabbarna fick böter för en massa, bland annat 1 500 kr för att deras spolarvätska var slut!!!
Nu är det dags för 2 timmar landsväg med fartkameror igen.
Sen kommer vi fram till en öde parkering och ännu ett lunch-buffe ställe. Där var det en massa folk som väntade på oss, det var kul att se.
Men en svart himmel väntade också på oss..
Väldigt kort därefter så öppnade himmeln sig och det regnade så stora droppar att det lät som hagel!
Problemet nu är att elhissen på min passagerarsida är borta, så jag drar upp och ner rutan efter behov.
Men jag tyckte att jag ville inte öppna min dörr, och blöta ner alcantaran, så jag körde och letade efter ett tak istället..
Det fanns inget.. regnet ökade.. åskan kom. Jag skyndar mig ut för att dra upp rutan, och hela jag och bilen blir helt blöta..
Det bokstavligen skvalpade vatten på golvet i bilen!
Inte inte inte bra!!!
Jag åker till ICA för att äta något onyttigt igen eftersom buffén inte intresserade mig alls, och hoppas på att regnet ska sluta.
Det gör det inte.. Allt regn som hela Sverige har väntat på under hela sommaren, kom tydligen nu, och bara här.. Och där kom åskan också…
Jaja, nu lämnar jag Vetlanda, Jönköping nästa. Så nu är det ösregn hela vägen till Jönköping där vi ska köra gemensam cruising genom stan.
Äntligen! vi har varit splittrade för det mesta ju.
Vi möts på Elmia parkeringen, snyggt uppställt och allt, alla bilar samlade… Allt runtomkring är mörkt och blött, men våra färgglada bilar lyser verkligen upp hela området.. Men.. Det är bara vi där.. Det är garanterat många bilintresserade i Jönköping som hade velat se detta.
Jag fick två ”sämskinn” handdukar av Kooz att lägga på golvet i bilen..
Jepp, det var fortfarande fullt med vatten i bilen…
*** Jag tycker att det är en bra variation bland bilarna här. Racebilar, stance, styling, en riktigt nice gammal Mustang, osv osv.
*** Nu vet jag inte alls storyn bakom den bilen, men jag fick verkligen känslan av att han har byggt den bilen precis som han själv har velat och struntat i vad alla andra tycker.
”Cruisingen” som vi skulle köra var bara utkanten av Jönköping till en landsväg.
Det hade inte jag räknat med… Jag vet ju inte hur mycket bensin jag har kvar i tanken (Jepp, nytt pumphus och pumpar osv = icke fungerande bensinmätare)
Jag antar att detta var ”Hjo” eller vad det kallades.. en landsväg där de bygger om, ännu en gång med en massa fartkameror.. Så efter en lång, tråkig, regnig väg full med fartkameror, så är det nu dags för en lång, regnig, tråkig landsväg med fartkameror..
Enda skillnaden är att nu får jag verkligen vara försiktig på gasen, dels för regnet och dels för att jag verkligen inte har någon aning om hur mycket bensin jag har i tanken..
Aja, de andra är långt före, jag bryr mig inte om att komma först i mål, jag vill bara komma fram överhuvudtaget..
Tanken slog mig många gånger ifall någon hade vänt tillbaka ifall jag fick bensinstopp..
Men, framme i Skövde, jag har fortfarande inte bråttom, jag åker och tankar, kisspaus, köper något mer onyttigt att äta. Sen kör jag till målgången.. Och till min stora förvåning så är jag verkligen inte sist..
Där var MAX 10 bilar som hade kommit i mål före mig..
Var är alla andra!?
Ja de hade tydligen tagit en genväg, som blev en senväg, och då har de inte följt rutten, och har då inte heller ”klarat” Modified Run..
Jag är här iallafall och jag har kört väääldigt lugnt hela dagen. (Min bil har nog aldrig haft så låg bränsleförbrukning som idag)
Så fort jag ser flaggorna och ett gäng grabbar som vinkar fram mig välkomnade så börjar solen skina.. Här är målgången i ett soligt Skövde där ARN Racing hade arrangerat en mycket bra målgång och utställning!
Fullt med folk på plats,
fler bilar än bara våra.
Många som hjälpte till, klara och tydliga direktioner om vart vi skulle stå.
Mycket mycket bra gjort ARN.
Detta får mig att vilja besöka träffen i Skara.
https://www.facebook.com/events/2082843058610132/
Ännu en populär träff som jag aldrig har varit på.
Men.. Nu var jag väldigt trött, klibbig.. hungrig.. ville bara hem egentligen.
Med tanke på hela grejen med poliserna i morse så borde jag verkligen ha kört hem då jag tänkte göra det på morgonen.
Men nu får ett nice hotell och en dusch duga för att ge mig ny energi.
Detta hotellet MÅSTE ju vara bättre än det andra!
Men jag är rätt så instängd på torget, så efter prisutdelningen när bilarna började flytta på sig så hittade jag en annan väg ut och stack först till hotellet.
Detta hotellet har jag sett fram emot, de har inomhus och utomhus pooler, Spa, grillbuffe osv osv..
Denna gången kanske jag hinner till Poolen innan den är fylld med 40 svettiga och fulla män som har vattengympa 😉
Men…. Detta hotellet var KATASTROF!!!!!
Jag ringer direkt ner till receptionen och ber om deras finaste svit, trevligt men bestämt.
”Vi har ingen svit. men du kan få ett annat rum med samma standard men som är större, för 400 kronor mer”
Ja men då vill jag kolla på det först. Jag går ner till receptionen så de kan visa mig det andra rummet, och nu har alla andra kommit till hotellet.. och det är kö ut till dörren… och det verkar vara mycket som inte stämmer..
Nope.. detta funkar inte för mig. Så jag går tillbaka till rummet, hämtar mina väskor.
Går ner till receptionen igen, där det är nu ÄNNU mer svettiga och irriterade människor.. bokningar som inte finns, fullbokat, osv osv.. mycket strul.
Så med en ordentlig varning så ger jag mitt rum till två andra, som dagen efter beskrev rummet såhär
”Mardrömmen Såg ut som något läger från Hitlers tider där han gasade judarna Exakt! Helt sjukt att den ens får kallas för hotell..”
Jag ringer runt till alla hotell i närheten, och allt är fullbokat.. Tydligen var det mer som hände i Skövde den helgen..
Det enda hotellet som hade något ledigt sa
”Vi har ett rum ledigt, på 5e våningen, men jag måste varna dig, det är riktigt varmt där”
Så nej, det dög inte.
Jag har väskorna i bilen, jag är hungrig, jag är irriterad över en hel del saker, hotellen, saker på hemmaplan, jag ville åka hem redan efter Superstage, och framförallt under natten på Scandic Kalmar.
Jag drar hem helt enkelt. Och det var fler som kände samma som mig.
* ** Jag borde ha tagit bilder på hotellrummet, eller ja bilder överhuvudtaget.. Jag tog typ 5 bilder i helgen, ett par skor,
och ja.. det var nog allt.
Däremot så la jag upp en del på min Instagram story.. men vad hjälper det nu..
1:54 senare (inklusive kisspaus)
på enbart landsväg (där bilen gick bra som FAAAAN nu när temperaturen hade lagt sig lite) så sitter jag inne på Wild West Steakhouse och bara njuter bättre än om jag var hemma..
Just nu är allt helt perfekt. 600 gram av det bästa köttet, bästa personliga servicen.. och ja.. allt var perfekt.
Ja jag missade ännu en natt med fulla män, men jag klarar mig utan det =)
Hade jag arrangerat något sånt här så hade jag försökt boka in att man åkte till ANDRA bilträffar i olika städer, så man blandade sig med the locals. Så man fick se olika bilar under resan.
Och utannonsera så mycket man bara kunde att vi kommer ett helt bilgäng till dessa träffar.
Att ha en utställning Lördag morgon kl 09 i knappt en timme utanför en ICA, eller under lunchen på ett öde ställe, där alla bara var jävligt gnälliga på att bilarna lät för mycket, nej jag ser ingen poäng i det. Och sen skulle jag aldrig lägga en resa där man bara ska köra en massa mil helt i onödan.. Malmö, Öland, Jönköping, Skövde.. Kors och tvärs..
Mellan Fredag morgon och Lördag kväll så satt jag alltså i bilen i över 16 timmar, och körde närmare 120 mil. På tråkiga landsvägar med fartkameror och inte ens en sväng i sikte.. Om jag säger som så, jag hade ju ALDRIG fått för mig att köra en sådan runda ensam bara för att köra bil. Och ja ensam var jag mer eller mindre för det mesta.
Vi var kanske 5-8 st som försökte hålla ihop då och då, men för det mesta så var man bara själv på vägarna.
Jag antar att hela poängen med något sånt här är gemenskapen, eftersom Superstage inte alls togs på allvar.
Och gemenskapen fanns där absolut när vi väl var på våra checkpoints, absolut, alla hade trevligt och var sociala.
Men allt från 1.5-3 timmar i bilen mellan olika ställen, ensam på raka landsvägar med fartkameror, i en bil utan AC. Nej det där hade jag aldrig fått för mig att göra på egen hand.
Och utannonsera våra stopp till allmänheten på Facebook, så vi får besök av mer än bara polisen.
Som jag har en tjejkompis i Kalmar som är jättebilintresserad, som inte fick veta att vi var där förrän hon läste om det i den lokala tidningen på nätet.
Jag ser det som såhär, ta nästa helgs event som exempel, Time Attack Festival.
Där har vi bankörning, konbana, utställning, folk kan vara sociala, säkert dricka om det nu är så viktigt, där finns hotell i närheten med pool så man kan ha vattengympa.
Jag har lite svårt för att se poängen med att börja tidigt på morgonen med en liten utställning på ett dolt och hemligt ställe, köra i flera timmar för att komma till ett lunch-buffe ställe, köra nån timme till för att köra konbana, köra nån timme till för att komma till ett svettigt äckligt hotell, stressa för att komma till Harrys där vi inte ens sitter ihop typ, där folk redan har ätit upp när man kommer 20 minuter efter bestämt tid, och där det inte finns plats för mig ändå.
Tillbaka till det svettiga hotellet, upp tidigt för att hänga utanför Ica, bli stoppad av polisen två gånger, köra ett par timmar för ytterligare ett dåligt lunch-buffe ställe, köra nån timme till för att ha en några minuter lång cruising i en tom stad, ytterligare några timmar för att komma till en bilutställning mitt i stan.
Dont get me wrong nu med all negativitet, jag hade trevligt på varje ställe, men jag ser ingen poäng med att det ska vara sånt avstånd mellan varje ställe. Ja det var kul när man körde in i Skövde ihop med några andra och alla kids älskade det.
Men det var också en sträcka på bara några minuter det. Jag har aldrig någonsin haft en bra hotellvistelse på ett Skandic hotell, vilket jag har nämnt många gånger här i bloggen, speciellt på de första Greenlight Galorna. Så välj inte Scandic, det är varken billigt eller bra.
*** Det var väldigt trist att en handfull bilar hoppade av dagen innan avgång.. När de vet att MÅNGA stod i kö om att få delta.
Som ALLTID! Så fort jag kom till gränsen precis innan Helsingborg så ÖSREGNADE det! Så pass att jag fick vattenplaning flera gånger, och alla på motorvägen höll max 70 Km/h.. det passade mig och mina R888R lagom bra. Sååå..
Idag var det verkligen ingen fartfylld dag (förutom mellan Skövde och Halmstad! OJ vad bilen gick galet bra!)
Eftersom jag inte har så varierande bilder att skriva om, så verkar detta inlägget väldigt ego och negativt. Men så är det verkligen inte =)
Jag hade det trevligt, jag saknade bara lite lite sammanhållning på vägarna. Men på alla platserna vi stannade till så var ALLA sociala och trevliga.
Jag lärde känna en hel del nya människor, snackade mycket med grabbarna från Mannaminnet, nya Facebookvänner osv osv =) Jag kommer att uppdatera efter hand när jag har bilder att skriva efter. Detta var bara mina notiser från en väldigt varm #350ZRS Och jag har inte ens skrivit dem i ordning, och som vanligt så läser jag inte mina egna inlägg, så vem vet, detta inlägget är kanske hur dåligt som helst =)
Bilder hittar ni under #Modifiedrun taggen på Instagram och Facebook.
Jag ser fram emot en massa bilder och videos från GreenlightMag https://www.facebook.com/GreenLightMag/
Pontus Blomqvist
https://www.facebook.com/PontusBFoto/
Mannaminnet
https://www.facebook.com/mannaminnet/
Länkar till album med bilder och videos har ni här
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.783289745128600.1073741912.333708480086731&type=1&l=3946
e9e73d https://youtu.be/MjtCYRk7eFc
https://24oland.se/bildextra-50-av-sveriges-basta-bilbyggen-gastade-oland_5f47e3f5
https://youtu.be/njk0_m8nnOY
UPDATE!
Ja då har det gått en vecka sen Modified Run 2018 avslutades. Och som väntat så tolkades mitt inlägg mycket mer negativt än vad jag ville mena, tråkigt men jag förstår det. Jag skrev mina notiser under tiden, i en varm bil, sömnlös en hel helg, ösregn på tråkiga vägar. Men hey, detta var min sida av storyn. Nu under veckan som har gått så har jag redan träffat på flera av mina nya vänner och bekanta som jag lärde känna via Modified Run. Personer som jag absolut kände till sedan tidigare, men som jag aldrig har pratat med, och som jag förmodligen aldrig hade pratat med om det inte vore för Modified Run, jag är ju inte där mest sociala personen, om det inte är så att jag redan känner personerna. Det är verkligen mycket kul, ett glatt gäng bilfolk, personer som jag hädanefter alltid kommer att se fram emot att få träffa på framtida event. Det alla snackade om var ju såklart de hemska hotellen, eller ja framförallt det sista som fick det första hotellet att framstå som ett lyxhotell. Nästa grej var tydligt att alla dessa snackade om efterfesterna, vilka som var fullast, vattengympan, och åter igen de hemska hotellen. Och det förstår ju jag nu i efterhand, att 50% av Modified Run, och alla andra wannabe Gumball 3000 Rally’s, handlar till större delen om att festa och supa, och min åsikt om detta är det som dödar Gumball drömmen för alla som frågar mig om Gumball 3000. (Det handlar bara om att festa, flasha och knyta kontakter, inget särskilt bilintresse där, utan bara intresse för pengar) Det enda gemensamma på alla dessa event är att vi har något slags bilintresse, olika stort och av olika anledningar, men jag tvivlar att det pratas så mycket om det på efterfesterna.
Jag som är helt emot alkohol, och som har mindre och mindre tolerans för folk som är fulla, jag tycker ju självklart att alkohol och bilar ska vara så långt ifrån varandra som det går. Men verkligheten är att alkohol är en stor del av, ja allt egentligen, i den svenska vardagen. Du kan nog inte gå på en enda bilträff (förutom Tisdagsträffen) utan att se någon som öppet dricker alkohol trots att han redan är allt för full.
Och att sen köra bil dagarna långa, festa om nätterna, upp tidigt och köra igen. Det är idioti tycker jag. Därför var det inte bara bra, utan super viktigt att arrangörerna både erbjöd folk att blåsa i alkomätare, och tog stickprover. MYCKET bra! Sånt ska man skryta högt om. Det är något som jag har efterlyst på Gatebil i alla år! Ska man tvunget dricka så ska det BEVISAS att man är nykter nog för att köra bil dagen efter. Nu låter det som om jag målar upp Modified Run som en fyllefest, så var det ABSOLUT INTE! Men det blev tydligt för mig att den gemenskapen som jag saknade, den gemenskapen som jag egentligen saknar rent allmänt sen flera år tillbaka, som har försvunnit helt från hela den svenska bilscenen, finns alltså att finna på efterfesterna. Missar man efterfesterna så missar man den inofficiella poängen, och man missar 90% av den sociala biten. För som sagt, sitta i min bil ensam och köra på tråkiga vägar och sova på dåliga hotell, det intresserar mig inte, hehe det gör jag redan alldeles för mycket rättare sagt.
Läs om eventet i senaste Greenlight Magazine
GreenLight Magazine 2018-6 – Reportage om Modified Run
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1944637705619239&type=1&l=fd0d5e21fd
UPDATE!
Ja då har det gått en vecka sen Modified Run 2018 avslutades.
Och som väntat så tolkades mitt inlägg mycket mer negativt än vad jag ville mena, tråkigt men jag förstår det.
Jag skrev mina notiser under tiden, i en varm bil, sömnlös en hel helg, ösregn på tråkiga vägar.
Men hey, detta var min sida av storyn.
Nu under veckan som har gått så har jag redan träffat på flera av mina nya vänner och bekanta som jag lärde känna via Modified Run.
Personer som jag absolut kände till sedan tidigare, men som jag aldrig har pratat med, och som jag förmodligen aldrig hade pratat med om det inte vore för Modified Run, jag är ju inte där mest sociala personen, om det inte är så att jag redan känner personerna.
Det är verkligen mycket kul, ett glatt gäng bilfolk, personer som jag hädanefter alltid kommer att se fram emot att få träffa på framtida event.
Det alla snackade om var ju såklart de hemska hotellen, eller ja framförallt det sista som fick det första hotellet att framstå som ett lyxhotell.
Nästa grej var tydligt att alla dessa snackade om efterfesterna, vilka som var fullast, vattengympan, och åter igen de hemska hotellen.
Och det förstår ju jag nu i efterhand, att 50% av Modified Run, och alla andra wannabe Gumball 3000 Rally’s, handlar till större delen om att festa och supa, och min åsikt om detta är det som dödar Gumball drömmen för alla som frågar mig om Gumball 3000. (Det handlar bara om att festa, flasha och knyta kontakter, inget särskilt bilintresse där, utan bara intresse för pengar)
Det enda gemensamma på alla dessa event är att vi har något slags bilintresse, olika stort och av olika anledningar, men jag tvivlar att det pratas så mycket om det på efterfesterna.
Jag som är helt emot alkohol, och som har mindre och mindre tolerans för folk som är fulla, jag tycker ju självklart att alkohol och bilar ska vara så långt ifrån varandra som det går.
Men verkligheten är att alkohol är en stor del av, ja allt egentligen, i den svenska vardagen.
Du kan nog inte gå på en enda bilträff (förutom Tisdagsträffen) utan att se någon som öppet dricker alkohol trots att han redan är allt för full.
Och att sen köra bil dagarna långa, festa om nätterna, upp tidigt och köra igen.
Det är idioti tycker jag.
Därför var det inte bara bra, utan super viktigt att arrangörerna både erbjöd folk att blåsa i alkomätare, och tog stickprover.
MYCKET bra! Sånt ska man skryta högt om.
Det är något som jag har efterlyst på Gatebil i alla år!
Ska man tvunget dricka så ska det BEVISAS att man är nykter nog för att köra bil dagen efter.
Nu låter det som om jag målar upp Modified Run som en fyllefest, så var det ABSOLUT INTE!
Men det blev tydligt för mig att den gemenskapen som jag saknade, den gemenskapen som jag egentligen saknar rent allmänt sen flera år tillbaka, som har försvunnit helt från hela den svenska bilscenen, finns alltså att finna på efterfesterna.
Missar man efterfesterna så missar man den inofficiella poängen, och man missar 90% av den sociala biten.
För som sagt, sitta i min bil ensam och köra på tråkiga vägar och sova på dåliga hotell, det intresserar mig inte, hehe det gör jag redan alldeles för mycket rättare sagt.
[…] året när vi planerade #ModifiedRun18 som startade i Malmö, så frågade vi Emporia köpcentrum om de ville låta oss ha starten där, […]