Precis som flera andra stora men exklusiva biltillverkare, så har Lamborghini också ett par gånger restaurerat gamla bilar till nyskick igen.
Nu senast så var det en 1 of 1 Miura SVR.
Lamborghini Polo Storico heter den avdelningen som har hand om dessa projekt, och de gör dessa jobb i hemlighet, tills att de är helt färdiga.
Nu visar de stolt upp den ultimata Miuran, en mutomspunnen, legendarisk one-off Miura som har lite historia bakom sig.
Det hela började med en One-off Miura Jota som blev förstörd i en crash 1970
Läs mer om den bilen här
Lamborghini vägrade ersätta Jota´n (just då), men 1975 så blev det övertalade att bygga en ny modifierad Miura.
Den som de byggde om då, började sitt liv som en Miura S, och den bytte ägare 8 gånger innan den hamnade hos en tysk, som övertalade Lamborghini att modifiera bilen, och 18 månader senare så hade världen en (EN!) Miura SVR.
Och nu många år senare så skickades denna bilen till Lamborghini igen, i delar…
Senast den såldes, 2015, så var den hel, och antingen så ville ägare restaurera bilen i Japan då… det blev aldrig gjort, så Lamborghini själva fick ta över jobbet.
Paolo Gabrielli, Lamborghini Head of After Sales and Director of the Polo Storico, said: “The full restoration took 19 months and required a different approach to the way we normally work. The original production sheet wasn’t of much help, as we relied mostly on the specifications from the 1974 modifications. The challenge for the Polo Storico team was even more daunting as the car arrived in Sant’Agata in pieces, although the parts were all there, and with considerable modifications. The only variations on the original specifications were the addition of 4-point safety belts, more supportive seats and a removable roll bar. These were expressly requested by the customer and are intended to improve safety during the car’s racetrack exhibitions.”
Miura SVR känner vi igen på den ombyggda karossen, skärmbreddarna och givetvis vingen på taket.
Under skalet så sitter där bland annat Koni dämpare Girling skivbromsar (samma som på Porsche 917),
och till sist så rullar bilen på Pirelli P7R i storleken 345/35ZR15….
345…. 15 tummare…
Så ja.. Samma storlek som på Countach.
Den moderniserade bilen fick nu även torrsump, andra kammar, Weberförgasare och ett öppet avgassystem, så bilen är både finare och snabbare än någonsin.
Detta är verkligen supercoolt!