Detta är en väldigt tidig Brabus kärra.
Jag är rätt så säker på att jag redan har gjort ett inlägg om de röda Brabus 190, men detta är en Lightweight Edition, One Of One…
Bilen byggdes 1988.
Bilen bantades så gott det gick.
De utgick från den största motorn i 190 karossen som var på 2.6 liter, borrade upp den till 3.6 liter..
- 190 Karossen hade en hel del olika motoralternativ,
Den roligaste motorn av de vanligare var 2.3 16V.
Det luriga var att 2.3 an fanns med med 8 Ventiler också, den var inte alls rolig, den hade 50 hästar mindre.
Sen toppmodellen var ju den nu ikoniska 2.5-16.
Den Costworthmotorn lämnade 235 hk ifrån fabriken, vilket inte låter som mycket, men som sagt, 2-3-16 med 185 hk var tillräckligt rolig bara den.Pappa hade en EVO II, med en äkta DTM motor som var ytterligare trimmad.. en fullständigt vansinnigt snabb bil som mer eller mindre var okörbar..
Han sålde den innan jag började köra bil, något vi alla ångrar idag.Några år senare så fick jag nys om en 2.6 till salu.
Jag möte killen på en bensinmack, köpte bilen utan att provköra den, 2.6 var ju större än både 2.3 och 2.5 ju! Så då måste den vara ÄNNU snabbare!
Och detta var en rak 6a, de andra hade raka 4or, Oh denna måste vara snabb!
Fel fel fel…
De andra motorerna var ju rätt så vasst trimmade 4or som sagt, detta var en väldigt mjuk 2.6 liters 6a med 166 hk…
Helt olika motorer med helt olika karaktärer.
Så åter till Brabusen!
De utgick alltså från den 2.6 liters stora 6an och byggde om den rejält till en 3.4-24.
Effekten var nu 286 hk och 365 Nm!
En rejäl skillnad från 166 hk alltså..
Och en rejäl skillnad från den bilen som då ansågs vara den snabbaste bilen, BMW E30 M3 Evolution II
Den ”värstingen” lämnade 217 hk och 245 Nm..
Och var inte i närheten av lika lätt som denna Brabus LightWeight..
Så ja ni förstår, detta var en EXTREM bil!
Givetvis så fick bilen ett helt annat chassi med Bilstein dämpare, Eibach fjädrar, Big Brake Kit, bodykitt osv osv..
Bilen byggdes om TOTALT!
Detta var utan tvekan den snabbaste 4 dörrars bilen på den tiden..
Men nu till det tråkiga..
Varför denna bilen inte chockerade hela världen, varför denna bilen inte är en ikon idag, 30 år senare, är för att Brabus ansåg att bilen blev FÖR extrem..
Så de la ner projektet.. Och det blev bara en fullt färdig bil..
Ja.. BRABUS!.. Brabus ansåg att en bil var FÖR extrem!!
Förstår ni hur ofattbart detta är!?
Så bilarna som byggdes därefter fick behålla sin inredning, AC, baksäte osv.. Lightweight delen blev för mycket..
Men… 2008.. 20 år efter att detta projektet hade lags ner, så ville PR chefen för Brabus ha en sådan Lightweight 3.6-24..
Och det fick han såklart..
Så denna bilen, den enda officiella, färdiga, gatureggade Brabus 3.6-24 är egentligen bara 10 år gammal..
Och lär inte ha många mil på mätaren..
Så då anser iallafall jag att prislappen på cirka 1 500 000 kr, är inte så fel ändå..
Med tanke på vad en 2.5-16 kostar idag så..