Jag hatar BMW…
Lika mycket som jag hatar franska bilar..
Nej… Jag ändrar det.. Jag hatar BMW mer än något annan märke av fler anledningar än mina andra topp 3 mest hatade märken, som jag inte ens kommer på just nu (Det är väl Peugeot, Renault och Citroen helt enkelt)
Så om jag ska tycka om en BMW modell så krävs det verkligen extra mycket… MYCKET extra mycket..
Jag gillar redan BMW M2..
Det är det många som gör, eftersom mer än hälften av alla 2 Serie som är sålda i Sverige är M-Bilar så.. Ja det är en omtyckt bil.
Jag gillar den för att den är lagom i storlek, lagom motor, härlig körkänsla.
Du sitter lågt, du känner vart du har bilen, Det känns som att köra runt i en fyrkant nästan eftersom den är så kort och bred.
Så ja det är en rolig BMW.. Det är en modell som jag skulle välja före alla andra BMW modeller.
M2an är enligt mig roligare än alla M3or någonsin.
Jag ser den som en modern E46 M3, som är den bästa av alla M3or.
M2an behöver lite bättre chassi, lite mer effekt, lite bättre stolar, sen är den en perfekt busbil som du kan ha roligt med både på bana och landsväg, och där du hade dominerat rätt så bra i ”Original-klassen” på TimeAttack tror jag.
Och nu släpper BMW den där M2an med det där ”lilla extra” för att jag ska gå från att gilla den till att tycka om den.
Det lilla extra är framförallt 40 hästkrafter, så nu är det 410 hk istället för 370 hk..
Det är ett bra antal hästar… 410 hk och 550 Nm… Det är Porsche 911 siffror..
Men det bästa är att det inte rör sig om en ”Chipning” och annat avgassystem, utan det sitter en helt ny motor i Competition (CS förkortat), N55 motorn heter den gamla som nu är ersatt av S55,
Det är en rak 6a på 3 liter precis som tidigare (Classic!) men N55 motorn är faktiskt M3 motorn… Jepp…M2 Competition har en likadan motor som storebror M3..
Bara att den är strypt lite..
Vilket betyder att de flesta M2 Competition kommer att ha minst 425-444 hästar under huven…i en idag räknat en liten bil..
Bakhjulsdriven.. med 6-växlad manuell låda eller 7-stegad Dubbelkopplings-automat bla bla.
Ja det är svårt att inte tycka om..
Plus… Att den faktiskt är snygg…..
OCH!… Nu är det mycket…
Men jag ser den som såpass prisvärd… att jag själv funderar på att köpa en…
Prislappen börjar på 625 000 kr… Och jag har hört något om att den med ALLA tillval kostar 740 000 kr… Men det där kanske jag minns fel.. Min vän som ska få sin närsomhelst kanske kan uppdatera mig om vad maxpriset är?
0-100 där du själv växlar går på 4.4 sekunder
Och med den 25 kilo tyngre automatlådan så går det på 4.2 sekunder..
Porsche 996 Turbo tider…
Sen så har CS stabilare chassi, du kan välja till ”Sport Bromsar”, vilket du givetvis ska,
”Racingstolar” osv osv..
Sen ska du givetvis ha den tjocka Alcantara-ratten och inte detta tramset.
Ja bilen är klar för att ha kul så som den lämnar fabriken helt enkelt…
Och skulle du snabbt tröttna på effekten så vet du att du smärtfritt kan få iallafall 34 hk till utan att ändra på något större.