Fet! Den första officiella Mercedes-Benz AMG bilen.. Mercedes-Benz C36 AMG – 1995
En sån borde man köpa innan de stiger i värde..
De har varit så lågt nere som runt 30 000 kr en gång i tiden.
Jag har kört ett par stycken, var väldigt nära att köpa en, men som vanligt så hade säljaren totalt förskönat bilen!
När jag kommer till Jönköping så ser bilen ut och gick som skit!
Efter det så sökte jag efter en C43 istället, men så blev det en CLK rätt så kort därefter tror jag, om jag minns rätt.
C36 motorn var en 3.6 liters 6a, som absolut inte var ny, AMG hade byggt den motorn i flera år tidigare, men nu var det en officiell Mercedes-Benz AMG bil.
Så nej E50 AMG var inte den första officiella Mercedes AMG.
Och den 3.6 motorn var ännu en sån där Mercedes ett par år senare erkände att motorn hade mer åt 290 hk än de där officiella 270 hk.
Det byggdes och såldes 5200 st C36 AMG, vilket inte är så många med tanke på hur vanliga de var här i Sverige långt innan AMG var någon som svensson kände till.
Men ja C-Klass W202 var ju en hit direkt när den tog över efter kanske Mercedes mest populära bil någonsin, 190 E
Den kom 1993.
Men ja, 5200 st C36 AMG mellan 1995 och 1997, sen 1997 (som en 1998 årsmodell) kom C43 som hade en 4.3 Liters V8a istället för en 6a.. Och den motorn lät gott..
Och 310 hk & 410 Nm räckte faktiskt till att ha lite kul.
Sen vilken som verkligen var den första Mercedes AMG… Ja det beror på hur man ser på det.
C36 var fullt färdiga C 280 som plockades isär och sattes ihop hos AMG.
C43 byggdes från första till sista skruv hos AMG.
C43 var den första C-Klass med V8a..
Så ja… På den tiden när C43 inte var särskilt mycket dyrare än en C36, så var ju en C43 MYCKET mer lockande! Speciellt en kombi!
Men det fanns inte alls lika många C43 på marknaden som C36, Allmänt då alltså..
Kombin är verkligen sällsynt..
Mer om det snart.
Sedanen var och är snygg.. Kombin är inte det.. men jag har ju alltid gillat sleeper kombis..
År 2000 så fick C43 en bra uppdatering, bättre växellåda osv osv.
Men kort därefter så kom det en ny C Klass AMG.. Utan V8.. Med kompressormatad V6… Och som var och är riktigt underskattad snabb! Och sen fick den en uppdatering, den heter då C55 och har en sugmotor V8a, inte en kompressormatad V8 som alla andra 55 AMG hade på den tiden.
Men det får bli ett annat inlägg.
C43 byggdes från slutet av 1997 till tidigt 2000 i 4200 exemplar, och bara 20% av dem var kombis.
Det är alltså färre än 800 st bilar.. Världen över.
Nu tycker jag ju att Blockets sökmotor är värdelös.
Men om den visar rätt så finns det ingen C43 till salu (no suprice) och bara en enda C36, den begär han 40 000 kr för.
Denna killen har insett hur underskattat C36 AMG är, och har en massa bra videos om sin bil på sin youtubekanal.
Det är han som köper den billigaste *** i landet och ser hur dyra de är att äga osv osv.
Han har gjort det på en hel del bilar nu, NSX, olika AMG osv.
ja okej.. Huracan är riktigt snygg.. Den är så fet!!!
Turbomatad Countach! ÅH vad jag vill ha en breddad SL!
Jag ångrar verkligen att jag inte köpte den som fanns på blocket!
OM jag bara hade haft plats så hade jag haft en rätt så stor samling bilar nu. Jag längtar tills jag kan njuta i min SL igen
Den har inga sköna stolar, men annars så är den perfekt. WANT!!! Trevligt när man FÅR vilken AMG man än vill ha.. Jag skulle kunna tänka mig en sån till vardags. Jag vill också ha en FET vinge! Det blir inte mer baller än så!!
[…] Dagens Bilar : Och lite extra om Mercedes-Benz W202 C36 / C43 AMG […]