google.com, pub-4635670657459886, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Dagens Bil : 1987-88 Treser T1 Roadster · Sir Pierre's Godispåse

Dagens Bil : 1987-88 Treser T1 Roadster

Detta är en bil som man kanske borde tycka är ful idag.


Men jag gillar den.. Raka former, kilformad.. Som en ostbit?

Ni kanske känner igen namnet, Walter Treser jobbade på Audi, Han var en av skaparna bakom hela Quattro tekniken.

och efter många framgångar och några år senare så startade han eget där han byggde om Audi och VW bilar.

1985 Audi Treser Super 200 (C3), Image: Treser-Audi.de1985 Audi 200 Treser Largo (C3), Image: Treser-Audi.de1984 Audi 200 Treser Liner (C3), Image: Treser-Audi.de1988 Audi 90 Quattro Treser Hunter (B3), Image: Image: Treser-Audi.de1984 Audi 90 Treser Hunter (B2), Image: Treser-Audi.de
Den bil som JAG främst tänker på ifrån den tiden är Audi Quattro Roadster.. Med plåttak.. 1986..

1984 Audi Quattro Treser Roadster (B2), Image: Treser-Audi.de

Ytterligare några år senare, 1987, så var det dags att skapa en egen bil.

 

En cabriolet givetvis.

Med plåttak

En design som man skulle kunna tro var för vågat för att gå vidare från konceptstadiet

Treser T1

Bilen bestod av VW och Audi delar, bland annat så hade den en VW Golf II GTI motor som var the shit på den tiden!

1987 Treser TR1, Image: Treser-Audi.de

Och det var ett seriöst bygge, ingen kitcar.
Aluminium skelett förstärkt med polyurethane skum, (Något som Audi använde sig av flera år senare på Audi A8)  mittmotor

rej4bXrrn5JOfEKtB4enrQ.jpg

(fortfarande 130 hk bara men det räckte för att ha roligt på 1030 kg),
Ja se det som en Tysk Miata helt enkelt.


och sen då drivlina och upphängning ifrån VAG, saker som funkade lite bättre på den tiden än vad det gör idag.
Men bara lite bättre, framvagnen kom från Golf GTI, och ja det var nog bilen största problem.
Well, plus att motorn nu satt där bak på mer eller mindre ett chassi som är byggt för att ha motorn fram, så ja den var ännu mer snurrglad än tekopparna på Tivoli.


För att givetvis var bilen bakhjulsdriven =)

För att promota bilen så planerades det en One-Off racing ”serie”,

men företaget gick i konkurs innan det han bli något av det.


Och av de 50 planerade bilarna så blev det bara 27 st.

 

KTzAN4T0t4GzscKa6J0rUQ.jpg
Varför gick det inte bra? Gold GTI var ju den roligaste bilen då, bilen var seriöst byggt, cab med plåttak, mittmotor osv osv.

QUHlCx4Z9OFjZQzI3ZyI_g.jpgdQHYWlcdAI8qMPeuvJnxSA.jpg
Jo, designen sågs som FÖR modern för sin tid…
Folk tyckte att det var för mycket..

Men när Lotus mer eller mindre kopierade hela bilen några år senare, då var det en hit.

 

Jag tycker att bilen är snygg..

 


En sådan idag, med en motorn VAG motor, låt säga motorn ifrån RS3, och ha varför inte Quattro..
Det vore kul att ha.

8302AeC97wgZ9BNj2EqXLQ.jpg

 

 

Gubben vid 22 sekunder in släppte världens fis!

 

 

(Visited 645 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x