Alltså jag gillar den..
Verkligen..
SÅ mycket roligare än den allt för klena GT86, och ja lite snyggare också, eller ja, snygg på ett annat sätt än vad GT86 är snygg.
För att den bilen tycker jag absolut om utseendemässigt.. den behöver bara ha minst 100 hk till.
Fördelar
- Den har lagom med effekt.
252 hk är lagom, en toppfart på 250km/h är lagom.
0-100 på 4.5 sekunder är mer än lagom, det är absolut tillräckligt. - Den väger 1080 kg, så den är liten och lätt, precis som roliga bilar var förr.
- Bensinförbrukningen vet jag inget om, men så lätt bil och en 1.8 liters Turbomotor, då lär den ju dricka mindre än andra små skitbilar idag.
- Den är snygg, den är helt rätt retro-lik den gamla, den ser modern ut, den sticker ut, den lär få uppmärksamhet.
- Det är en mittmotorbil med en 7 växlad Getrag låda, hur coolt är inte bara det?!
- Den verkar seriöst byggt och genomtänkt.
- Det kan bli en blivande samlarbil (nu tänker jag långt framåt, så som Clio V6 börjar bli nu)
Det blir ju trots allt bara 1955 st bilar.
I detta utförandet iallafall, det blir kanske någon edition osv sen när de säljer slut snabbt? - Den MÅSTE ju vara superrolig att köra!!
- De har lyckats med inredningen tycker jag.
Ja det syns att instrumenteringen är fransk plastskit.
Men stolarna ser riktigt nice ut.
Nackdelar
- Den är Fransk!!!
Jag HATAR franska bilar!
Det är nog det sämsta landet i världen på att bygga bilar! Absolut sämre än Korea!! - Så ja, eftersom det är en Renault så kan ni räkna med crap kvalitet, så enkelt är det.
- Den kostar närmare 600 000 kronor!!!!!!!
WTF!?!? För en fransk bil?!?!
Inte ens om det var en Alfa Romeo så var den värd 600 k!!!
Inte ens om den vore Japansk!!!!
WTF!? - De kommer sälja jättedåligt i Sverige, så de kommer TYVÄRR inte att rasa i värde.
Jag hade gärna köpt en sådan som är 3-4 år gammal för 200 000 kr, gärna mindre.
Men det kommer nog inte att hända. - Den låter lite mesigt, men ett välljudande avgassystem till en liten mittmonterad motor kostar inte mycket.
Jag hade direkt monterat rallyljus på den =)
Jag hoppas att jag får provköra en iallafall.
(Visited 325 times, 1 visits today)
Enligt Renault-säljarna på jobbet kommer den inte säljas i Sverige alls.
Jag är inte alls förvånad
Alpine a110 modellerna kommer börja säljas i höst på Sveriges första Alpine center. Gällande kvalitén på franska bilar så är den delvis rätt.. Har Renault som arbetsbilar och dom krånglar friskt. Dock är jag kört Megane RS i 3 år på bana som komplement till min Cayman GT4 och kvaliten är fantastisk! Inte så mycket som en trasig glödlampa trots hård bankörning och dessutom trimmad motor. GT4:an fick dock problem med 3:ans växel efter 2år..
RS bilarna samt Alpine byggs av race divisionen och inte i samma fabriker som övriga Renault.
Ah nice =)
Vart kommer det att ligga?
Tack för din input.
Det har gått ett tag sedan den senaste kommentaren. Det är juli 2019 och den har gått att beställa sedan maj 2018 och tilldelningen på 20 bilar försvann i ett nafs. Tror att det är drygt 1 års leveranstid på dessa nu. Jag provkörde Porsche 911, Cayman S, samt en beg Ferrari 355. Ingen av dessa bilar leverade körglädje och en närvaro som Alpinen gjorde. Min kommer i slutet av juli😊
Ah vad kul! Gratulerar =)
Jag hade absolut inte valt en 355 före en ny Alpine!