Officiell : 2019 Chevrolet Corvette ZR1

Jahapp, då har man en ny drömbil igen =)

 

Här har vi den absolut senaste, rykande heta och snabbaste Corvetten!
OCH jag är MYCKET glad över att den har motorn framför föraren!
Förstå mig rätt, jag ser ABSOLUT fram emot en mittmotor Corvette efter alla dessa år!
En Corvette som ännu en gång kommer att slå banrekord efter banrekord (?)

Men, Mittmotor betyder oftast mycket pengar..
Och mittmotor är OFTAST dyrare i drift…
Och ja.. det blir plötsligt så seriöst..

Jag vill ha min Corvette bakhjulsdriven och med en VRÅLANDE onödigt stark motor framtill, En bil som du knappt vågar köra, en riktigt manlig bil, som inte behöver vara snabbast på banan, men som ändå är överraskande snabb, och ja, enkel och relativt billig..

En bil som ses som MYCKET mer prisvärd än alla andra AWD eller mittmotor sportbilar.

 

Så till dagens värstings Corvette!
Förra ZR1an gjorde verkligen ett intryck minst sagt, och det enda tråkiga med den är väl att nu 8 år senare så är den fortfarande dyr!

Den bilen har 638 hästkrafter och bilen ser perfekt lagom ut!

Den senaste Corvette C7 är hur snygg som helst i standardutförande, men detta….

Låt mig presentera 2019 Chevrolet Corvette ZR1!

 

 

Wow!

Vänta bara…
Det coolaste med C6 ZR1 enligt mig var den genomskinliga shaker huven där du kunde se motorn som låg under

GM la ner mycket jobb för att få det att funka.
Men…. tydligen så tyckte amerikanarna att det bara såg ut som billig plast..
So thats gone..

 

Så nu är det kolfiber som gäller istället

 

Men det är fortfarande en shaker, dvs det du ser där är en kåpa på intercoolern, så det är ju motorn i sig, och när du jar bilen igång så kommer hela den delen att röra sig =)

Och ja vad är det då som rör sig där under.

Alltså den fronten!!!

Men ja.. Under huven… 8 cylindrar som bankar såklart.
Fortfarande stötstångsmotor, 6,2 liter,  och denna gången med en 52% större kompressor än vad det sitter på Z06ans LT4 motor..
Så…. 755 hästkrafter har du där framme under den skakande huven…

https://youtu.be/OcLahqF8iMA

 

755 hästkrafter som ska ut på bakhjulen, ja då förstår ni att den stora vingen verkligen behövs här!

Framtagen i vindtunnel… inget aktivt trams.. utan en fet jävla vinge som sitter fast i chassit!

LOVELY!

 

Du KAN välja att inte ha den vingen såklart, då får du lite högre toppfart… men SJÄLVKLART ska vingen sitta på!
Du kan inte bara förlita dig på de 335 däcken som sitter bak. (Michelin Pilot Sport Cup 2 såklart)

Och ja du KAN välja en 8-stegad automatlåda, säkert med paddlar bla bla, Och ja 8 växlar, den 10 växlade lådan som GM har dög inte till denna effekten 😉

Men det du SKA välja är den 7 växlade manuella lådan som faktiskt har ”rev-matching”, så du slipper mellangasa själv.

 

Sen så hade ju Z06an en del problem…. den blev lite för varm 😉
Men det ska de ha tänkt på grundligt på denna bilen, så kylning här, kylning där.

 

Ja… vad mer kan jag säga..

Ännu ingen info om hur många hundradelar under 3 sekunder som du KANSKE KAN nå 100 km/h från stillastående osv osv..
Och jag bryr mig inte om det…

 

GE MIG!!!

 

 

 

(Visited 280 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x