Koenigsegg Agera RS är just nu världens snabbaste bil!!

Så stolt jag är över att vår svenska Hyberbil ÄNTLIGEN kan säga att det är världens snabbaste bil!!!

Officiellt: Koenigsegg Agera RS slog fem rekord – världens snabbaste personbil

Sen hur länge detta håller i sig, det får vi se, Hennessey hotar att de har en snabbare bil redan färdig, men men det återstår att se som sagt, nu gläds vi åt Koenigsegg och att det faktiskt ens är möjligt att en gatulaglig bil kan uppnå en toppfart på 447 km/h!!!!

Alltså… Vad hände där efter 300??? Höll han bara halvgas fram tills dess?!?!
För att där mellan 250-300 så tänkte jag att min är absolut snabbare än så..

Men ja lyssnar man så förstår man att det är lååånga växlar och han gav inte plattan i mattan hela vägen.

457 km/h på mätaren, 447km/h i snitthastighet (man kör åt båda hållet bara för att få en ärlig toppfart med tanke på medvind osv)

Så bilen klarar ju egentligen 457 km/h.
Men såhär är det alltid när det slåss nya rekord, Veyrons ena runda var ju bra mycket snabbare än den officiella tiden har jag för mig.

 

Utöver detta så slog Agera RS totalt 5 rekord, varav det ena är ett 80 år gammalt Nazi-rekord.

Här är de 5 rekordet tagna ifrån Auto Motor & Sport 

 

 

Världens snabbaste toppfart för en gatlegal bil: 446,97 km/h

Det här rekordet hölls tidigare av Bugatti Veyron Super Sport, som kört 431,07 km/h. Enligt reglerna ska man köra samma sträcka två gånger, i båda riktningarna, och sedan räkna ut ett snitt. I nordvästlig riktning körde Niklas Lilja 457,49 km/h. I sydöstlig riktning körde han sedan 436,44 km/h. Snittfart 446,97 km/h. Det blev alltså en förbättring av tidigare rekord med nästan 16 km/h.

0–400–0 km/h på 33,29 sekunder

Tidigare rekordförsök kördes i Danmark och då nådde man 36,44 sekunder för intervallet 0–400–0 km/h. Det var dock en smula fuktigt med dålig beläggning på startbanan och bilen spann upp i 180 km/h. I Nevada för förhållanden mycket bättre och det blev en förbättring med tre sekunder.

Mätningen var dock inte helt fullständig för att även få en 0–250–0 mph tid, bilen bromsades in vid 249,67 mph. Det intervallet kördes på 33,82 sekunder.

Högsta hastighet för flygande kilometern: 445,54 km/h

Det här rekordet är gammalt och sattes redan 28 januari 1938, av Rudolf Caracciola, i en Mercedes W125 som byggts om enbart för att slå det gamla rekordet. På den tiden hade man givetvis ingen avancerad mätutrustning utan klockade tiden mellan två punkter, 1.000 meter.

När Koenigsegg körde i Nevadaöknen använde man en elva kilometer lång sträcka av Highway 160. Mätdata användes från femte till sjätte kilometern, i båda riktningarna. I sydöstlig riktning körde Niklas Lilja 435,08 km/h, i nordvästlig riktning 456 km/h. Snittet blev 445,54 km/h, en ökning från tidigare rekord med 12,84 km/h.

Högsta hastighet för flygande mile: 444,66 km/h

När Rudolf Caracciola körde på autobahn 1938 uppmätte man även hastigheten för en flygande, engelsk mile. Det är alltså 1.609,34 meter. Koenigsegg använde punkten 5.500 meter som mitten och räknade ut snitthastigheten. I sydöstlig riktning körde Niklas Lilja 434,7 km/h, i nordvästlig riktning 454,63 km/h. Snittet blev 444,66 km/h, en ökning från tidigare rekord med 12,26 km/h.

Högsta hastighet på allmän väg: 457,49 km/h

Även här får vi gå nästan 80 år tillbaka för att hitta en verifierad mätning. Det kan ha skett mätningar på landningsbanor eller liknande, men så länge man pratar om allmän väg så satte Niklas Lilja återigen ett rekord när han körde sin Agera RS i nordvästlig riktning.

 

 

 

(Visited 325 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x