Provkörd : Jaguar F-Type R-Dynamic

Nu har jag till sist äntligen fått provköra en Jaguar F-Type.


En bil som jag tycker är något av det snyggaste som har släppts inom alla kategorier av bilar de senaste 10 åren.

 

En bil som tyvärr, mycket tråkigt inte alls är så populär som den borde vara.
Nu har den några år på nacken, men jag har sett EN svensksåld begagnad på blocket, alla andra har varit importer, och ja det har inte varit många oavsett.

Enligt Car.info så finns det bara 79 st Jaguar F-Type i hela Sverige!
Snacka om en unik bil!
Och som sagt, det BORDE vara en jättepoppis bil!

Oavsett om man ser den som ett snyggare och mer välljudande alternativ till dussinsbil Porsche, eller en stiligare och hälften så dyrt alternativ till Aston Martin,

så borde det ha sålts en massa fler F-Type!

Utav dessa 79 st F-Type i Sverige så är de flesta cabbar,

och i just detta fallet så är Coupen så väldans mycket snyggare, att det är den man ska välja tycker jag.
Samt att det är en vardags GT-bil jag ser det som först och främst.

Idag så finns Jaguar F-Type i 10 olika versioner.. Jepp..
Det är en del..
Med allt från 340 hk till 575 hk.

Modellen jag har provkört är den med en kompressormatad 3 liters V6a på 381 hk.
Ingen jättesnabb bil, men det duger som en vardags GT.

Framförallt så ger den dig sportbilskänslan med väl skålade stolar, en växellåda som medvetet ger dig lite fördröjningar och hårda växlingar, och framförallt en motor som låter SÅ gott! Kanske till och med bättre än V8an??
Lagom mycket avgasknallar när man växlar ner med paddlarna också, inget fejk här inte.

Bilen känns stabil och stum, i sportläget så känns det sådär roligt studsig och stirrig som uppmanar till buskörning, och när man kopplar bort ”sportläget” så är den fortfarande stabil och sportig, men mycket mer förlåtande till vägunderlaget.

Bilen är absolut inte slö, men 0 – 100 på 4,9 sekunder ger inte mer än en lagom skön känsla och ett minimalt leende.
Men som sagt, vardagsbrukis, då kan du nog inte få en snyggare, stiligare GT bil med nästan James Bond Gentlemannakänsla för runt 900 000 kr. (Priset för denna startar på 875 900 kr och R-Dynamic börjar på 924 900 kr)

Snittförbrukningen anges vara 0,89, landsväg 0.66… Det kan man absolut leva med även om man aldrig kommer att köra bilen under 1.5 😉

Bilen hade ett stort panoramatak som jag tycker är ett måste idag.
Speciellt i en liten bil, jag och brorsan som är 7 cm längre än mig satt absolut som vi ville utan att känna oss inklämda på något sätt.
Så glastaket gav känslan av mer takutrymme såklart.

Bilen är strikt 2-sittsig, men jag kunde flytta bak stolen precis som jag ville ändå.
Det jag störde mig på däremot var att precis som i alla andra moderna bilar idag så var där ingen kudde där jag vilar mitt högerknä, det retar mig mycket! Sätt en liten knappt vadderad kudde där!
Min snart 14 år gamla Nissan 350Z har en knäkudde till både förare och passagerare! (hade, min 350Z-RS har inte det längre 😉 )

 

Denna bilen var fullutrustad med snygg svart/röd läderklädsel (var snyggare än vad det låter), aktivt avgassystem osv osv.
Stereon imponerade inte på mig, men men man ska väl ändå lyssna på motorn bara =)

Stolarna imponerade på mig, de kändes som smala, tajta sportstolar, men var fullt elektriskt justerbara, med bra svankstöd och mest uppskattat ställbart sidostöd.

Ja, jag hade absolut kunnat tänka mig en sådan som vardagsbil, jag tror att den bilen hade gjort att jag hade börjat klä mig lite stiligare igen, eller oftare iallafall.

Men, så är vi där igen…. Ska jag verkligen byta bort min stora limousine mot en FJÄRDE strikt 2 sittsiga bil??
Plus att jag fortfarande vill ha en AC Cobra,, och en gammal Corvette C4.. och en R107 SL.. ja och säkert ytterligare någon 2 sittsig bil..

 

Nu tog jag tyvärr bara dåliga bilder i mörkret nu precis innan jag insåg att jag borde skriva ett inlägg om provkörningen.

Men det är väl så att man glömmer bort att ta bilder när man har det trevligt =)

(Visited 427 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x