Idag så fick jag uppleva en sån där helt underbart perfekt påminnelse om varför jag älskar gamla bilar.
Min gamla tränare, en god gammal vän, en av de som genuint har brytt sig mest om mig och min hälsa sen jag skadade ryggen för första gången (andra egentligen).
Vi är lika på många sätt han och jag, skrämmande lika på de kanske mindre bra sätten 😉
Han lever totalt efter 3% tänket, precis som jag.
Men en sak vi absolut inte har gemensamt är mitt stora bilintresse.
Visst det är svårt att vara lika besatt av bilar som jag, men när jag lärde känna Stephan privat så hade han precis köpt en helt ny bil, något litet franskt skit har jag för mig.
Den bilen köpte han helt ny som sagt, och sen så ställde han den i stan där han bodde.. Och där stod den mer eller mindre orörd i 5 år minst.. kanske 7 år till och med!
Så det säger en hel del.
Visst nu på senare tid så kör han runt i en flashig ny Audi A7 till vardags, men det är mer för att han kan, inte för att han har ett bilintresse.
MEN!
Mitt stora MEN!
VARJE gång jag har pratat bilar med honom under dessa 14-15 åren så har han TJATAT om att hans drömbil är en BMW 3.0 CS, för att sån hade hans pappa när han var liten.
Och ni vet att jag inte alls tycker om BMW…
Och för 10 år sedan, så var en BMW 3.0 CS bara en gammal bil..
Vafan ska han med en sån till? du köper en helt ny bil och bara låter den stå som ett Malmö monument, när hade du då tänkt använda en veteranare??
Men visst, drömma är bra, det ska man göra, och jag tror att alla människor har en drömbil oavsett hur lite allmänt bilintresserade de må vara.
Och det är en vacker bil att ha som drömbil, så jag förstår honom där.
Men åren har gått, Stephan har gått från att jobba heltid OCH driva en BJJ klubb alla andra timmar på dygnet, till att ha Sveriges största BJJ klubb med de bästa killarna och tjejerna i Sverige.
Så, saker och ting har gått rätt väg.
Detta har gjort att Stephan har TJATAT på mig på ALLVAR de senaste 5+ åren om att hitta en sådan BMW 3.0 CS till honom!
Och jag erkänner, jag har inte varit så positiv till detta, I Tyskland så har dessa bilar börjat från 300 000 kr för SKROTHÖGAR till ja närmare miljonen, CSi och CSL är ÄNNU dyrare!
Så Stephan, vafan ska du med en sån bil?
”Ja men den har en grym motor” osv osv osv..
Ja för 40 år sedan!
”Ja men jag SKA ha en sån, så enkelt är det, bara hitta en till mig”
Jaja så jag har fortsatt leta, och priserna har fortsatt att stiga..
Och det är som jag har sagt till honom bilarna kommer bara att bli dyrare och svårare att hitta i fint skick, precis som med allt annat.
Så vart går din gräns?
Ja 300 har ju inte alls varit lönt, bilarna vi har sett i den prisklassen hade inte ens varit fina nog efter man hade lagt ytterligare 100 tusen på dem.
Så.. 400 då?
SKULLE det vara att man hittar en fin för 400 så är det bara att köpa kom vi fram till.
Sen sa la vi ner det för ett tag.
Jag iallafall, Det var svårt att hitta en fin nog för 400 000 kr, så det blev mer en sådan gräns att OM en sådan bil dök upp så var det bara att köpa! Om det så var mitt i natten på en obemannad bensinmack!
Nu för någon vecka sedan så ringer han till mig.
”Du, det finns en 3.0 CS här i Skåne..Svensksåld, 11 000 mil.. en ägare de senaste 33 åren.. De begär 420 000 kr”
Ja, det är bara att köpa den sa jag.
”Ja men jag ska till Stockholm nu, har du tid att följa med mig nästa vecka och kolla på den? ”
Jaja självklart, den bilen blir antingen såld IDAG eller så står den till våren.
”Hmm.. säger du det? ”
Så kom vi iallafall överens om att vi skulle åka och kolla på den efter han kom tillbaka ifrån Stockholm.
Dagen efter så ringer han till mig, ”Ja nu har jag köpt bilen, vad behöver jag tänka på nu?”
Va?! Vänta va!?
Okej, försäkra den, rensa ditt garage, köp torrbollar, överkast osv osv osv osv.
Allt det löstes snabbt, Stephan åker till Stockholm.
Kommer hem, ringer till och frågar om jag vill komma och kolla på bilen.
Självklart! Jag kommer på studs!
Han öppnar sin elektriska garageport, drar av täcket..
Och bilen är mycket snyggare än vad jag hade kunnat tänka mig!
En mycket snygg blå/lila färg, klassisk blå plyschklädsel, träinredning, och ja, bilen är så nära nyskick en 44 år gammal bil kan komma.
Ja jag borde verkligen ha tagit bilder, men som vanligt när jag själv blir helt tagen, så glömmer jag bort att ta bilder =)
Han backar ut bilen ur garaget, öppnar dörren och säger ”kör du den”
Denna känslan är svår att förklara…
Här har vi en man som jag har sett upp till, som jag har vänt mig till när jag har velat lära mig sånt jag inte kan inom de områden han är expert.
En man som enligt mig vars ENDA mål i livet har varit att köpa denna gamla bil, och då har han egentligen NOLL bilintresse..
Han har sökt efter en sån här bil i över 25 år.. Och då menar jag detta fullt seriöst.
Hans fru sa till honom ”Köp bilen, du har velat ha den sen innan du ville ha mig, och du har velat ha den mer än vad du vill ha mig, köp den”
Han har precis hämtat hem sin drömbil, som kostar mer än en bra årslön.
Och han tvekar inte en halv sekund när han ber mig köra bilen.
Det är en stor ära..
Så givetvis sätter jag mig bakom ratten direkt.
Och då inser jag att detta är inte vilken gammal BMW som helst..
Än en gång, bilen är som ny..
Men bortsett från det så inser man att detta var en dyr bil på sin tid.
Om det är någon som vet vad denna bilen kostade som ny så kommentera gärna det, jag har fått uppgifter på allt mellan 65 000 kr och 98 000 kr, då kostade en Audi 80 17 500 kr…
Så ja.. Det var en dyr bil på sin tid.
När Stephan la upp en bild på att han hade köpt denna bilen så frågade alla vad det var för motor i den..
Mitt svar var att man köper inte en sån bil för motor..
Och vad det är för motor står det ju i modellnamnet!
Men, då när denna bilen var ny, så var det just för motorn som man köpte den..
Mer om det snart..
Ordentlig som jag är så vill jag först köra försiktigt till bensinmacken så att vätskorna kommer upp i temp och så jag kan kolla däcktrycket innan jag testar bilen ordentligt.
Bra styrkänsla, inget glapp, stabil styrning.
En fast och bestämt men ändå lätthanterlig koppling.
En skön växellåda med klara och tydliga växlingar, inte alls som en gammal VW eller Volvo där det känns som om man leker med ett paraply i en papperskorg när man växlar.
Så, en stabil bil.
En äkta mekanisk bil, precis som det ska vara, inga massa elektroniska hjälpmedel och bekvämligheter, det är du som kontrollerar bilen och bilen gör sitt bästa för att hålla sig kontrollerad på vägen.
Jag fortsätter att köra sakta..
Stephan får mig att häpna med munnen öppen när han visar mig att bilen har elektrisk sollucka och elektriska rutor bak.
Detta är alltså en coupe utan b-stolpar, mycket snyggt!
Jag är imponerad över att bilen går så mjukt och problemfritt när jag kör sakta, oavsett vilken av de 4 växlarna jag har den i.
Vi kommer fram till bensinmacken, Jag kollar lufttrycket, det fylls på lite, Stephan inser nu att äga en sån här bil är ungefär som att gå runt med världens snyggaste tjej, ALLA stirrar!
Rätt tryckt i de gamla däcken och sen gasar jag på!
Och nu förstår jag hela poängen..
Nu förstår jag varför folk är så jävla kåta i gamla BMW bilar..
Nu förstår jag att denna bilen gjorde så att BMW skapade BMW Motorsport GmbH på grund av just denna bilen.
Alla ni som älskar BMW M bilar har denna bilen att tacka.
För det var tack vare denna bilen som BMW ville tänja och testa gränserna, BMW Motorsport grundades 1972 och först ut var den bantade, trimmade versionen av 3.0 CS, Den bilen hette 3.0 CSL
Det där är en E9 3.0 fast lättat och extremt breddad osv osv.
Den har samma 3.0 liters raka 6a, men den är lättad med tunnare plåt, plexiglas, aluminium dörrar och huv, ja L står för leicht (lätt)
Och tack vare den starka 3.0 motorn så räckte den bantningen för att den bilen skulle gå SNABBT!
Ja CSL versionen hade 6 hästkrafter mer än CS.. men thats it… 6 hästkrafter och en bantning för att den ska bli en rå racingbil..
Nu förstår jag varför denna 3.0 CS är så eftertraktad och dyr.
Den är urfadern till allt som BMW är idag..
Motorn är en rak 6a på 3 liter, som varvar nästan 7000rpm och lämnar över 200 hästkrafter.
Officiellt då… det sägs att med lätta mods så lämnade denna sugmotorn 240 hästkrafter egentligen.
Detta en tid då andra raka sexor lämnade kanske 120 hästkrafter..
Så jag förstår varför denna bilen och denna motorn är känd som en av de bästa raka 6orna någonsin..
Och sen om jag tolkade infoplåten i motorrummet rätt… så väger bilen bara 900 kg??? Det kan väl inte stämma??
Detta var dessutom det bästa året för denna E9 karossen, för att samma år, 1973, så kom oljekrisen ju..
Då krympte motorn till 2.5 litern och den tappade 50 hästar..
Så, det var ännu ett skäl till varför detta var helt rätt bil att välja.
Nästa skäl är att bilen har ägts av en riktig entusiast.
Just denna bilen har varit med på en massa utställningar och har varit med i en massa reportage i en massa olika tidningar..
Jag sa till er att bilen är fin!
Och om vi ska kolla på priset, nu har vi båda kollat efter en sån här bil i många år, och vi har sett en tydlig ökning, men jag har inte fört någon statistik över det.
Men i USA så hittade jag riktiga siffror om bilens prisbild.
De senaste 10 åren så har bilen ökat 40% i värde.
De senaste 3 åren så har bilen ökat 20% i värde.
”“These cars were a notoriously great value,” says Carl Nelson, a marque specialist and owner of one of the nation’s leading independent BMW repair and restoration shops, La Jolla Independent. “An incredible car to drive, looks beautiful, performs well, handles well. Does everything you’d ever want.”
Idag så kostar en BMW 3.0 CS mellan 70 000 och 120 000 usd i USA.
Men, för Stephan och för många andra, så kan man inte sätta ett värde på en sån här bil.
Stephan har varit bestämt i över 25 år att han ska ha en sån bil.
När han han hade hämtat bilen ifrån bilfirman och var på väg hem så stannade han på en bensinmack där en man kom fram och väldigt försiktigt frågade om han fick titta på bilen.
Han stod länge och tittade på bilen, han frågade tårögd om han fick titta inuti bilen..
Självklart! sa Stephan glatt och stolt.
Då berättar han att det enda starka minne han har av sin far är att han ägde en sådan bil.. precis en sådan bil..
Jag körde och visade bilen till min pappa som blev minst lika häpnad och nostalgisk.
Han berättade att de var på campingen här i Malmö i början av 70-talet, en släkting hade en helt ny sådan 3.0 CS, de fick ett telefonsamtal där de fick veta att hans syster låg döende på sjukhuset i Göteborg..
De två sätter sig i BMWn och kör bilen allt vad den går, från campingen i Limhamn, i utkanten av Malmö, till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, på 1.5 timme..
Och jag tvivlar inte en sekund på att det är sant..
Hastighetsmätaren i bilen visar en toppfart på 240 km/h, och jag tror absolut att bilen iallafall gjorde minst 220 km/h på sin tid när allt var fräscht ifrån fabriken.
Denna bilen var ett monster på sin tid..
Förr i tiden, om en 3.0 BMW blev stulen så gick det ett rikslarm till alla Sveriges Poliser om att en sådan bil var stulen, inte för att den var värdefull och ovanlig, utan för att den var så snabb, och det fanns ingen Polisbil i Sverige som kunde köra ikapp den..Så att om en BMW 3.0 CS var ute och körde allt för snabbt så fick Poliserna i Sverige jobba tillsammans för att försöka stoppa bilen..
Har ni någonsin hört det om någon annan bil?
Men, det är mycket viktigt att poängtera, att denna bilen var inte bara en ”Hot Rod”, dvs en liten bil med stor motor, eller en muskelbil som det gick att svänga med på kurviga landsvägar, med skivbromsar, som idag på denna 44 år gamla bil inte gav den minsta lilla antydan till tvekan eller vibration när jag bromsade hårt..
Detta var absolut en Grand Tourer, du har ett på den tiden bra baksäte med skålade stolar, du har ett stort bagage där du utan tvekan får plats med minst 4 väskor för en weekend getaway.
Du har AC, sköna säten, elektrisk sollucka, el-rutor bak, ja du kunde inte begära mer på den tiden.
Det är en bil som var snabb, men inte farligt snabb, du har kontakt med bilen, du vet precis vart du har bilen tack vare den sköna styrkänslan.
Du kan helt ignorera varvräknaren för att du både hör och känner att det är vid 4000 + rpm som motorn börjar spänna musklerna, och den tappar inte musten förrän vid 7000 rpm..
Och detta testade jag på i denna 44 år gamla bil..
Efter jag har har inspekterat bilen, kört den sakta, visat den till min pappa, kört den snabbt, verkligen testat bilen.
Så inser jag att Stephan har aldrig öppnat huven på bilen, eller handsfacket, eller lärt sig vad knapparna gör..
Det är verkligen så att Stephan i all hets, stress och impuls åkte och köpte bilen, kontant, körde hem den, ställde den i garaget, och sen flög han till Stockholm..
Jag är den första som VERKLIGEN kör hans efterlängtade drömbil..
Jag var den som skulle få ge min åsikt, testa den, döma bilen..
Han ville liksom ha mitt godkännande av bilen..
Han sa det till mig sen att det känns väldigt bra att höra att just jag tyckte om bilen och tyckte att det var en bra bil.
Och så som jag ser det… jag tog bilens oskuld (andra oskuld?)
Stephan tvekande inte en sekund att lägga sin livslånga dröm och förmögenhet i mina händer…
Detta gjorde mig mycket glad… Obeskrivligt glad..
Och även om jag inte insåg detta förrän senare, så njöt jag varenda sekund jag såg på bilen, om det så var utifrån eller bakom ratten..
Detta är bil-kärlek..
Detta är varför jag älskar bilar, och framförallt gamla bilar..
Detta fick mig för en stund att glömma allt med rusningstrafik, dyra försäkringsbolag, skrapade fälgar och icke fungerande livsprojekt till bilar..
Detta var ett rent nöje, riktig kärlek, och inget annat.
BMW E9 3.0 CS och CSI (elektronisk insprutning) byggdes bara mellan 1971 och 1974.
E9 karossen började 1968 med en 2.8 liters motor, och slutade 1975 med en 2.5 liters motor.
Så peaken var utan tvekan 1973 års modell med 3.0 liters förgasarmotor. (Well om du inte ser på racebilen 3.0 CSL)
Denna bilen var också den första med de numera ikoniska BMW ”haj gälarna” på sidorna.
Likaså twin lampor, ”njurgrillen” osv osv osv..
Denna designen gjorde ett sådant intryck att det idag är ett måste på en BMW och de är sen 70-talet märkets främsta kännetecken..
Så nu till det bästa av allt.
Denna bilen ska inte stå bortglömd.
Stephan ska köpa sig ett par förarhandskar och sen ska denna bilen användas.
Vi sitter just nu mitt i natten och letar efter ett par passande, snygga fälgar, sen blir det nya och bättre däck.
Vi ska lämna den till Sonax Syd så de får polera upp den redan fina blå/lila metallic lacken.
Vi ska byta ut stereon mot en diskret modern stereo med retrolook så han kan verkligen använda bilen och njuta precis som om det vore en bil han hade hämtat ut ifrån BMW idag.
Eller ja.. han lär njuta 200 gånger mer i denna än om han hade kommit i en ny BMW M4, det kan jag LOVA er!
Jag längtar tills våren då jag ska ta med honom till Tisdagsträffarna och allt annat tänkbart.
Idag började Stephans nya liv som bilentusiast!
Why Do People Buy Cars That Are Not The BMW 3.0CS?
This 1972 BMW 3.0 CS Coupe Is Aging Better Than Us
- Resten av denna dagen såg ut såhär.
Min bästa vän bjöd mig på en rakning hos The Barber och sen på en Kebab, vi gick och shoppa på Footstreet, snackade bilar, hade en super trevlig dag.
Det var strålande sol och säkert 18 grader varmt.
Jag fick provköra denna bil och fick skapat detta minnet med min gamle vän.
Jag hade inte det minsta lilla ålderskris och födelsedagsångest idag kan jag säga.
Jag vågar inte vara tacksam som vanligt.
Men såna här dagar behövs, så kan jag säga.
https://youtu.be/fJszeNOVnZY
https://youtu.be/X42LAhxptsQ
Pierre i sitt esse. Dom här inläggen är så JÄVLA bra och intressanta!
Hehe, stort tack! =)
Grymt inlägg!
Den bilen förtjänar ett par fina BBS. 🙂
Tack =)
Ja det är väl där vi är nu, frågan är om man ska hitta ett par gamla, eller sätta på ett par nya.
Ett par gamla Alpina hade varit snyggt med.
[…] Dagens Provkörning : BMW 3.0 CS – 1973 […]