google.com, pub-4635670657459886, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Dagens Notiser : Det är dyrt att äga bil · Sir Pierre's Godispåse

Dagens Notiser : Det är dyrt att äga bil

  • När jag säger att en R129 SL är helt underbar men SVINDYR att äga så är det verkligen ingen underdrift.Min bil står stilla allt för länge och ofta tyvärr, och när det har stått stilla i flera månader så går den allt från lite dåligt på tomgång till mycket dåligt överhuvudtaget.
    Detta kommer nästan alltid efter den har stått stilla länge.

    Så jag har börjat byta lite delar för att få bilen att må bättre.
    Först så tyckte vi att det var luftmassemätaren, bilen gick felfritt när vi kopplade ur den, och jag har haft precis samma problem med min KleeMann CLK där jag fick byta luftmassemätaren varje gång jag hade kört med den långsamt i trafik typ.
    Då kostade ett sånt byte 6 900 kr, vilket är tokigt dyrt.

    En luftmassemätare ska liksom kosta 1 500 kr kanske.
    På biltema så kostar de från 699 kr till 1 199 kr som dyrast.

    Till en 500 SL från 1995 så kostar de närmare 16 000 kr!!
    Utan rabatt då, mitt pris var väl strax under 13 000 kr med alla möjliga rabatter.

    Ja då så funkade bilen bra ett tag där, sen så la generatorn av när jag hade kört en studentkörning. (Man ska inte köra sakta helt enkelt)
    Där minns jag inte storyn, men vi beställde något, testade det, det funkade inte, lämnade in den på lagning, det funkade inte, köpte en helt ny, där den första delen som vi beställde ingick, så där försökte jag snåla, men det kostade mig nästan dubbelt upp sen istället.

    Jag minns inte vad den notan gick på alls, men en utbytes-generator där du lämnar in din gamla och får en ny kostar 9 400 kr, jag lämnade inte in min gamla generator, vilket betyder att jag betalade ett par tusen mer än så, plus då den där plattan, vad det nu heter, reparation/nya kol på den gamla osv osv.
    Som sagt jag minns inte vad det kostade mig, men säg 20 000 kr totalt med installation osv bara för att säga en jämn summa.

    Jag hann köra med bilen lite, sen var det vinter.
    Till hösten så beter bilen sig på samma sätt igen som den gjorde innan vi bytte Luftmassemätaren.

    Då visade sig att det var tändfördelarna istället.
    De kostade med en massa rabatter 4 300 kr, per sida.

    Sen gick bilen bra igen.

    Och nu har den tyvärr stått hela ”sommaren” igen..
    Och beter sig nu då på samma sätt.

    Då fick jag tipset om att det kan vara dammskydden till tändfördelarna.
    De kostade bara 450 kr st på bildelar24 eller vad den sidan nu heter.
    Jaja men det var ju okej, de kan jag köpa och testa om det hjälper.

    Men jag vågar inte beställa på nätet, så jag ringer och kollar vad de kostar här hemma.
    1 750 kr… Ja.. det var ju en jävla skillnad… Dubbelt upp.. Men men.. då vet jag att jag får originaldelar iallafall.

    Jag har märkt att min ena motorkudde har börjat ge mig sig också, så vi tar två såna bara för att.
    De kostade 2 200 kr…. styck..

    Och nu till det roliga, dessa små plastskålar eller vad man nu ska kalla dem.

    De kostar 450 kr på nätet ja, och 1 750 kr här hemma ja… styck ja…. jag missade det helt..
    Eftersom jag ringde och frågade efter två stycken så trodde jag att 1 750 kr var för båda, men icke.. det var styck..

    Så ja.. Det blev dyrt igen.

Idag blev det dyrt! #MoreShopping #autoropa

Ett inlägg delat av Sir_Pierre (@sirpierre.se)

SÅ!

Några små enkla saker för att jag inte gillar när motorn går ”orent”, plus generatorn då, så är jag nu uppe i 50 000 kr.
Utan arbetskostnaderna då, sen tillkommer service, som också är ovanligt och onödigt dyrt på dessa.

Och ja just det, i och med att jag HOPPAS på fint väder alltid, och fram tills i år har använt min SL närsomhelst året om, så ställer jag aldrig av den, och årsskatten är på 3 300 kr, plus försäkringen då såklart.

 

  • Bortsett från Miatan som jag tråkigt nog inte ens ser som min längre eftersom den står till salu, så är den minsta motorn i mitt stall en V6a på 3.5 liter, på papper.
    Där är årsskatten  3 924 kr… Det är rätt så saftigt.. Det är den bilen som på papper har minst antal hästkrafter, minst motor, både litervolym och antal cylindrar, och den väger absolut minst, och har ändå en skatt på 4 000 kr..
    Och det vill idioterna höja!
    Galet!!

 

  • Så det mitt I-Lands gnällande går ut på idag är att det är svindyrt att äga flera bilar, även om de bara står stilla, eller egentligen så är det dyrare att bara låta dem stå stilla.
    Och att äga gamla bilar som en gång i tiden har varit svindyra att köpa som nya, de blir bara dyrare och dyrare att äga med året, utan tvekan!
    De kommer till och med till en gräns där auktoriserade verkstäder kan ta betalat precis hur mycket de vill eftersom du inte har något annat val, så som Mercedes sa till mig, priset sätts efter begäran.
  • Min 350Z-RS som nu har stått i två år TROR jag inte har något större problem just nu, det är det här med skit i tanken.

    Jag har alla delarna hemma snart, jag har beställt det som behövs förutom just slangarna, och det är enbart för att jag inte har någon lift där jag kan stå och få bytt slangarna (eller någon som gör det åt mig eftersom jag inte fixar det själv pga hälsan)

    Så nytt pumphus är köpt, nya pump är på väg hem, nya spridare tror jag att jag försöker undvika, jag ska först lämna in de befintliga på rekond, samma med min bränsletrycksregulator.
    För att ska jag byta spridare så har jag större som ligger hemma, men då behövs bilen mappas om, och då kan jag lika gärna sätta in nya bensinpumpar och catch tank, och med allt tjat om mitt styrsystem så behövs det ett nytt sådant där med då.
    Så då är det lätt LÄTT 50 000 kr där, utan mappningen och meckhjälp, vilket är lätt 20 000 kr till.

    Så försöka få bilen i samma skick som den var innan jag körde studenten förra året eller när det nu än var.

    Sen eftersom bilen har stått så länge så ska det göras en storservice på bilen, och däcken är ju platta så det är nya R-Däck där med.
    Däcken är strax över 4 000 kr styck, så det är lite mer än 12 000 kr där, och en service är lätt lika mycket eftersom Motuls NISMO oljor är svindyra, de kostar nästan 1 000 kr för strax under en liter.

    Så räkna med lätt 50 000 kr där också för att få den i samma skick som den var i innan jag körde den där studenten.
    Sen är där en massa annat som jag skulle vilja ha gjort med bilen med, jag har nya Valvcovers liggandes osv osv, och bromsoken behövs renoveras, så ja, allt kostar pengar, mycket pengar.

    Och då är det inte ens saker som gör bilen snabbare än tidigare…

  • Sen måste jag gnälla lite om bilen som skulle bevisa för mig att man kan ha roligt för småpengar, min #BudgetMiata.
    Som jag förstod att jag skulle gå i förlust på eftersom min nota på detta ”Budget” bygge slutade på 81 330 kr ex montering och alla de vanliga ägarkostnaderna.


    Där tänkte jag att jag skulle få sålt bilen snabbt och enkelt, så jag la ut den för ett extremt prisvärt pris på 65 000 kr.
    Tyvärr så var där en idiot som la ut en liknande bil för MYCKET mindre i precis samma veva.

    Så jag tänkte att det är lika bra att sänka priset till min absoluta smärtgräns så jag snabbt blir av med den eftersom jag behöver den parkeringsplatsen till en annan bil.
    Så jag sänkte priset till 55 000 kr, och den är fortfarande inte såld..

  • Jag har insett att det är idioti att köra runt i min STORA Lexus LS 600h L eftersom jag kör ensam 95% av tiden, och baksätet används aldrig!
    Så jag har funderat lite på en Coupe med STOR motor istället.
    Men nu är jag rädd att jag har redan lagt ner allt för mycket pengar på bilen redan, service, fälgar osv osv, det är pengar jag inte kommer att få igen, så säljer jag den nu så är det enkelt räknat cirka 130 000 kr som jag kommer att gå i förlust.

  • Så, 50 000 kr på min SL för att den ska gå bättre efter ha varit avställd för länge.
    Cirka 50 000 kr på min Nissan för att jag har skit i tanken.
    En Miata där jag just nu ser det som om jag nästan har kastat bort 80 000 kr.

 

  • Så kan du köpa ny bil vart 2-3 år, skitbra, gör det.
    Kan du leasa en bil och byta ut den efter 3 år, gör det.

    Ska du äga en entusiastbil så se fan till att ha 3 gånger så mycket pengar som du köpte bilen för liggandes som bara väntar på att bli spenderade.
    Se till att ha ett garage, se till att kunna mecka SJÄLV!

    Och ska du äga mer än en sådan bil, så ska du vara jävligt rik, ha ett stort garage till alla dina bilar, ha råd att lämna in dem för minsta lilla och vara lite dum i huvudet.

(Visited 117 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Per

Sjukt vad det kostar egentligen. Ändå är jag fortfarande sugen på att köpa något nytt 🙂
Just nu skulle jag vilja ha tillbaka min gamla Forester, och en Lexus eller Aristo kanske..

Per

Hehe ja och där kommer Aristo in i bilden 😉
Köp! 🙂

Bajne

Är det värt att ta lån på en bil för runt 100.000 kr och betala 1.500 i månaden i 5 år eller bara att spara ihop en större summa och betala av större delen av kostnaden direkt?
Kanske ett inlägg om kostnad för total bilägande, lite som dina abonnemangsinlägg 🙂

/Ung kille som gärna vill ha bil

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x