Till Salu : #BudgetMiata – NU är den klar!

Och till Salu.

Nu känner jag verkligen att jag är klar med bilen.
Jag efterlyste någon fotograf att ta bilder på bilen, ingen nappade, så jag tog några bilder själv med min iPhone.

 

Allt är monterat.

Den nya framläppen är monterad

Takvingen som 99% av er var emot är nu också på, och jag tycker att det blev riktigt snyggt!
SPARCO dragöglan är på mest bara för skoj skull, kul att se den släpa mot marken =)

I think my car might be to low #budgetmiata

Ett inlägg delat av Sir_Pierre (@sirpierre.se)

Ja bilen är verkligen så låg att jag kan öppna dörren och röra vid marken när jag sitter bakom ratten.
Jag har kört med bilen och har haft JÄTTEROLIGT med den!
Och den har fått oväntat mycket komplimanger, uppmärksamhet och blickar.
Den rullar på vinterdäck, har en extrem camber, och ÄNDÅ så är där ett sånt jävla grepp i bilen!!
Jag kan ta en rondell hur snabbt jag än vill, och OM den tappar greppet så är det bara baken som kommer lite lite, och det är ju bara roligt = )

Tänk då hur den skulle vara med bra sportdäck! R-Däck måste ju vara insane!
Jag har även fått njuta av att köra med taket nere två gånger.


Jag har verkligen blivit helt förtjust i Miata, och kommer nog alltid att vilja ha en i samlingen när det finns plats och möjlighet för det.
Det är en helt underbar bil på alla sätt och vis!

Där är ett citat som jag alltid har hållit med om även om jag aldrig har testat det själv.

Nu har jag fått testat det, och jag håller absolut med.
Vilken fartkänsla, vilken väghållning, så roligt du kan ha med 90 hk.

Sen är bilen driven på rätt hjul, låg vikt, snygg, och en roadster!

Ja bilen är så perfekt som jag hade hoppats på!

Men just denna bilen skulle bara vara en vinterbil, och en testkanin, Jag ville göra verklighet av mina tankar av hur en Miata ska se ut.

Och jag ville se hur låg bil jag kunde ha =)


Jag har använt den som vinterbil,

det gick nästan hur bra som helst 😉

 

#NoMoreSnowPlow #Iwenttolow #budgetmiata

Ett inlägg delat av Sir_Pierre (@sirpierre.se)

Plus att jag till sist har fått en bil byggd av DubRolle! =)

 

Jag är verkligen supernöjd på alla sätt och vis.
Absolut snyggast är ju fälgarna!

Och det var ju där allt började.
En budgetbil med Rota fälgar, det var det jag ville ha.
Och snyggare, bättre och roligare än såhär kan det inte bli för pengarna.

Nu är bilen höjd en bit, för att man inte ska behöva köpa ny frontläpp en gång i veckan.

Men den är lika snygg för det.

 

Så vad är det jag har gjort med bilen och vad har detta Budgetprojekt kostat mig?

Att gå från detta

Till detta

Steg för steg så har jag en egen tagg för bilen, Klicka bara på #Budget Miata  för att komma till de inläggen.

Och på Garaget.org så har jag listan som jag ska klistra in nedan

 

Chassi
* Coilovers Ta-Technix = 3290 kr

Fälgar, däck och bromsar
* Rota BM8 Shakotan – 15×8 +0 = 8399 kr
https://www.sirpierre.se/2017/01/budget-miata-steg-3-nya-falgar.html
* Vinterdäck – 195/50/15 = 3200 kr
* Nya bromsklossar och smörjda bromsOK = 3200 kr 

Bilstereo och multimedia
* Kenwood KMM-BT302 = 990 kr
* GAS ALPHA 646 6,5tum = 698 krhttps://www.sirpierre.se/2017/02/unboxing-ny-stereo-till-budgetmiata.html

Exteriör / Styling
* Softtop med glasruta
* Nylackerad Svart Hardtop – 6000 kr
Kostar annars 10 000 kr
* Frontläpp = 1000 kr
Kostar annars $249.99
* Rocket Bunny Drift Style Ducktail = 1500 kr
Kostar annars $324.99
* Roof Visor Spoiler = 1800 kr
Kostar annars $249.99
* Sparco Tow Strap = 200 kr
* Lampor kopplade till reflexer i fronten ( US Style)- Frakt = 1440 kr
– Montering = 5000+ kr

Framtidsplaner

Ska monteras –

* 35mm Fender Flares / Skärmbreddare = 2650 kr

Så bilens värde om man ser till vad saker och ting kostar utan rabatt är följande.

(Jag kan tyvärr inte räkna med vad det hade kostat om Helabilen, DubRolle och Autoropa hade tagit fullpris för jobbet, för att jag vet inte vad det SKULLE ha kostat annars helt enkelt.)

* En Mazda MX-5 Miata 1.6 med samma miltal som min kostar på blocket mellan 40 000 kr53 000 kr. 
Sen finns det bilar som är äldre och har gått mer och där de begär mer också. 
* Listpris för delar och med MINST 5000 kr för arbetet = 39917 kr

* Bil + Delar : 84 786 kr
* Besiktningar & skatt : Ej Inräknat
* Montering : Ej inräknat
* Service av  motor och bromsar samt nya bromsklossar : Ej inräknat
* Hjulinställning = 1500 kr

Totalkostnad = MINST 90 626 kr

Nu är den stora frågan..
vad ska jag begära för bilen?
Givetvis så förstår jag att jag ALDRIG kommer att få över 65 000 kr för bilen, även om jag trodde det ett tag, fram tills att en viss bil förstörde marknaden TOTALT!
Så, kom med ett vettigt bud så kan du köpa en perfekt och helt färdig Miata som är besiktigad och skattad nyligen.
Byten kan absolut vara intressant, både billigare och dyrare.
Jag kan tänka mig att byta mot en NB Miata kanske… Corvette C4.. en större bil med 5 sittplatser.. Allt kan vara av intresse.
 UPDATE!
I slutet av Oktober 2017 så byttes bromsklossar fram, bromsoken runt om smörjdes och bilen servades med filter och olja. 
UPDATE!
2018-01-26 = Bilen är höjd och Besiktigad
Den är fortfarande låg och snygg, men mer komfortabel och brukbar nu. 
UPDATE
2018-03-03 = Hjulinställning gjord

OBS!! Prissänkt till 55 000 kronor!!

(Visited 860 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Pontus Blomqvist

Hade jag bott närmare hade jag gärna tagit bilder på den 😉
du vill inte byta mot en Nissan Note då 😉 ha ha

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x