Ja inget nytt sen den senaste uppdateringen, jag har fortfarande inte monterat takspoilern (som 99% tycker att jag borde strunta i att montera också).
Utan idag så vill jag mest skryta om att jag har fått VÄLDIGT bra respons på bilen, långt över någon som helst sorts förväntan.
* De som tycker att Miata är en ”frisörbil” har ändrat sig totalt.
* Miata klubben vill att jag skriver ett reportage om bilen till deras tidning.
* Jag har skapat ett ”Miata-sug” hos flera personer.
* Där är Instagramkonton och företag som stolt delar mina bilder.
Så att skaffa sponsorer vore nog inga problem.
* Folk är avundsjuka på bilen, Och det får man väl ta som en komplimang det med.
osv osv.
Men framförallt så är jag själv riktigt nöjd med bilen.
Jag ler stort så fort jag ser den, och varje gång jag pratar om bilen till andra så ler jag ännu större.
Som ni vet så har jag andra bilar ståendes, men detta har blivit min ”go to” bil.
Det är inga svårigheter att leta parkering, jag behöver inte bry mig om dörruppslag, det är bra ljud i stereon, den blir snabbt varm, den dricker numera strax över 0.9 liter/milen.
( Den officiella förbrukningssiffran är 0.87, men det är väldigt svårt att mesköra med en så rolig bil 😉 )
Jag har fixat så handbromsen inte trycker på mitt lår, jag har köpt en kudde till stolarna, jag sitter helt okej i bilen nu.
Och det är en väldigt ”opassande” vinterbil, Precis som jag ville!
Det enda negativa är att den är så väldans stötig, ja den är sänkt extremt mycket,
men jag vill skylla det på allt för billiga stötdämpare ändå.
För att den är inte bara stötig/hård, hellre det, utan den gungar en gång för mycket när jag väl stöter på en ojämnhet, visst ingen annan hade brytt sig eller kanske ens tänkt på det, men jag är van vid bättre grejer.
Men prioriteringen här var ju faktiskt att hålla kostnaden nere, och jag visste ju när jag köpte just dessa stötdämparna att jag skulle köpt de andra istället, men det var inte riktigt upp till mig det där.
Men på nästa bil så får det bli ”märkesgrejer”, Tein eller liknande, Ja det kommer att kosta bokstavligen 10 gånger mer, men det är det förhoppningsvis värt.
Men bortsett från det och trots att skärmbreddarna inte är på, och de var ju faktiskt ”the big deal” med detta bygget för mig eftersom jag vill sätta skärmbreddare på min 350Z-RS men har inte vågat ta det steget, så min Miata skulle agera testkanin även på den punkten.
Men ja! Jag är nöjd, bilen är skitsnygg!
Och när man ser dessa två bilderna ihop.
Med vetskapen att det är bara några veckors skillnad, och bilen är ännu inte polerad eller ens schampoonerad.
Så klart att man känner sig både nöjd och stolt.
Som ni vet så har jag inte gjort något praktiskt själv, utan jag har lämnat det till den som kan det bäst, DubRolle,
och jag har gjort det jag kan bäst, Jag har bevisligen bra smak när det kommer till estetik, och jag kan använda sökmotorer.
Så lite cred tycker jag att kan kan ta åt mig =)
Och nu tänkte jag döda glädjen lite 😉
Jag har hela tiden kallat detta projekt för #BudgetMiata, men vad har det kostat mig totalt att göra denna omvandling egentligen?
* Coilovers Ta-Technix = 3290 kr
* Rota BM8 Shakotan – 15×8 +0 = 8399 kr
* Vinterdäck – 195/50/15 = 3200 kr
* Kenwood KMM-BT302 = 990 kr
* GAS ALPHA 646 6,5tum = 698 kr
* Frontläpp = 1000 kr (Kostar annars $249.99)
* Rocket Bunny Drift Style Ducktail = 1500 kr (Kostar annars $324.99)- Frakt = 440 kr
– Montering = 5000 kr
* Roof Visor Spoiler = 1800 kr (Kostar annars $249.99)
* 35mm Fender Flares / Skärmbreddare = 2650 kr
* Dragögla = 200 kr
Så då har jag officiellt lagt mer PÅ bilen än vad jag gav FÖR bilen.
Nu köpte jag coilovers begagnade och har sparat in säkert 3000 kr genom att beställa allt tillsammans ifrån samma tillverkare med gemensam frakt osv osv, så jag har inte lagt 42 tusen på bilen, men ska man lista det på garaget.org så ska man räkna så som jag har gjort nu ;)Men att köpa bil för 40 000 kr och sen lägga ner 40 000 kr på bilen på bara ett par veckor, det kan nog inte räknas som en Budget Miata 😉
Jag säger som jag alltid säger, Allt är relativt =)
Jag har själv varnat Per för just detta som jag nyss har gjort, men jämfört med hans Miata så är min Budget =)
Du får gärna berätta vad du har lagt ner på din hittills 😉
Jag var mest nöjd att jag ”bara” gav 40 tusen för bilen när alla andra ligger på 50 – 55 tusen kronor.
Jag skulle vilja sätta andra stötdämpare, men jag lägger inte 10 000 kr plus frakt, moms, installation på det nu, då är vi säkert lätt uppe i 15 ooo kr.
Men men,, så är det med att styla bilar, oavsett om du håller kostnaden nere så mycket det går, så går du alltid i förlust =)
Annars så är det en Miata med fler hästkrafter och bättre coilovers som gäller.
90 hk räcker för att ha roligt eftersom det känns verkligen som om det går olagligt snabbt bara du kör 60km/h!
Och 40 km/h i en rondell känns som 180!
Så egentligen vill jag bara ha en 140 hk Miata för att ha testat det också, bara för att 😉
Plus att jag funderar på att testa andra fälgar osv osv.
Ja ännu ett Miata Projekt helt enkelt =)
Just det.. 6 växlad låda vore nice också eftersom jag kör mer motorväg än stadskörning.
Och jag gillar bilen, jag kan absolut rekommendera en Miata rent allmänt, en liten, cab som är rolig och köra, hur prisvärt som helst.
#Budget Miata
– ”Ja men den ena bilden är tagen när det är mörkt ute”
Det finns Bolt-On Turbokitt till denna 1.6 motorn som gör att motorn lämnar 250hk!
Vilket absolut hade räckt.
Men även om det ska trimmas så vill jag ha 140 hk motorn att bygga vidare på, eller ja även om jag skulle göra en engineswap så vill jag tro att 140 hk modellerna har lite starkare drivlina.
Strax under 40.000:- nu, men sen är jag ju långt ifrån klar också 😉
Gillar din jävligt mycket! Och får ångest över vad lång tid det tar för mig att bli klar när din redan är klar 🙂
Ja det går snabbt åt pengar..
Och då har du gjort helt andra saker än mig, och köpt kvalitetsgrejer.
Hehe.. ja men jag har nog varit rekordsnabb denna gången.