Här är den nya Infiniti Q70L…
Eller jag menade.. Nya Lexus LS
Och ja.. som ni förstår av mitt dåliga skämt så är jag besviken ännu en gång på ännu en Lexus LS design.
Bilen är säkert hur underbar som helst.
Men vi alla klagade på att förra modellen var för sportig, Ja båda modellerna hette ju Sport…
Och en Lexus LS ska ALLTID vara överdriven komfort… ingen sport!
Och sen så gillade vi inte att den nya grillen, där all designfokus verkade ligga
Som tur var så insåg Lexus sitt misstag, och kom väldigt snabbt ut med en conceptbil på den kommande LS.
Förra modellen visades 2012, och rullade nog inte ut på gatorna förrän 2013?
Oavsett så kom de så sent att de räknas som 2013 modeller.
En väldigt tråkig bil utseendemässigt.
Conceptet de visade oss redan 2015 ser ut såhär.
We like!
Och nu till den nya modellen som visades idag.
Inte ens 5 år efter den tidigare visades.
Den är absolut snyggare än den förra modellen!
Men.. Inte snygg nog..
Jag tycker att den är för lik en Infiniti Q70L
Eller att den ser ut som en mix mellan den och den gamla Jaguar XJ
Snygga bilar båda två.
Men jag hoppades på SÅ mycket mer ifrån Lexus..
Jag hoppades på en drömbil vid första ögonkastet.
Ja jag vet att Lexus LC 500 är en sportbil och raka motsatsen till det jag vill ha hos en LS.
Men den bilen visar iallafall att de KAN göra RIKTIGT snygga bilar.
Den nya LS är säkert hur underbar som helst..
Men jag vill ha en snyggare bil..
En ”pampig” bil..
Jag vill att bakdörrarna ska vara tydligt längre än framdörrarna.
Inget sportigt.
Bilen ska iallafall vara längre och bredare, och enligt Lexus ”more exciting”
Longer, Lower, Wider – and More Exciting
Longer and lower than the sedan it replaces, the all-new LS debuts a strikingly bold design with a coupe- like silhouette punctuated by the Lexus design language. A new driver-centric performance feel comes from building the LS on the company’s all-new global architecture for luxury vehicles (GA–L). This premium rear-wheel drive platform, an extended version of the one used for the stunning new Lexus LC 500 coupe, will offer a more dynamic experience on the road while further elevating renowned Lexus comfort.
Jag har markerat orden i texten som jag INTE vill se i detta sammanhanget!
Och sen då grillen…
Ja det är klassiskt att man lägger all fokus på grillen.. Mercedes, Aston Martin, Rolls-Royce, Bentley osv osv..
Deras GAMLA modeller känner vi direkt igen tack vare grillen.
Men detta..
Och lamporna..
Wtf?
Ser ut som en pittögd asiat
Jaaaa bilen är inte så ful som jag får det att låta..
Men som sagt.. jag hade hoppats på en ny drömbil.
https://youtu.be/_cvqAX6ZdnU
Bilen är säkert hur underbar som helst att köra, och den har säkert all lull lull du vill ha och lite till
Men en LS ska antingen vara relativt diskret och stor, eller pampig och pompös.
Jag hoppas VERKLIGEN att den är tystare, mjukare, lyxigare, mer komfortabel än någon LS någonsin.
Ska jag vara ärlig så har det förr bara varit varannan Lexus modell / facelift som har varit bra nog för mig.
89-94
97(98) – 2000
03(04) – 06
09-12
Jag hoppas..
Varför bilen heter LS 500 istället för 460 eller 600 är för att precis som med de tidigare bilarna så ökar modellsiffran, men då oftast motorn också.
Men sånt slutade när Mercedes slutade med det.
Den nya motorn är en 3.5 liters Twin-Turbo V6 speciellt framtagen för LS.
Den ska ge ”V8 prestanda” men vara snålare, mjukare, tystare och ge mindre vibrationer.
Okej, fine, jag tycker om V6or av just den anledningen.
Men… otippat är att denna nya, tysta, mjuka V6a lämnar 415 hk!
Och denna stora bilen gör 0-100 på 4.5 sekunder!
Det var väldans oväntat ifrån en ”Miljö V6a”
Detta tillsammans med en 10 växlad (ja TIO växlar!) automatlåda lär ju göra att motorn kommer varva mycket mer än tomgångsvarvtal oftast.
Lamporna är… Små?
Men säkert tillräckligt effektiva
För att ge mer takutrymme så glider solluckan utanpå taket när den öppnas
Det är två små istället för en stor.
Just för att passagerarna i baksätet ska kunna ha det som de vill ha det utan att det ska beröra de i framsätet.
Och visa versa.
Så har Lexus alltid varit.
De nya framstolarna är justerbara i 28 steg
De kan både värma, kyla och massera dig.
Baksätet ser ut att ha lågt takutrymme..
Det är det jag HATAR med dessa wannabe coupe sedaner
Men ja.. Jag vill gärna testa det själv innan jag dömer ut.
Det finns mer att skriva..
Och det kommer säkert att komma ett hybridalternativ också
Och förhoppningsvis en L (lång) version också,
Men först ut är denna Lexus LS 500
2018 Lexus LS Basic Specifications
- Engine: 3.5-liter V6, direct fuel injection, twin turbochargers
- Layout: Front engine, RWD and AWD
- Transmission: 10-speed automatic
- Horsepower: 415
- Torque: 442
- Wheelbase: 123 in. (3,125 mm)
- Overall length: 206.1 in. (5,235 mm)
- Height: 57.1 in. (1,450 mm)
- Width: 74.8 in. (1,900 mm)
- Wheels: 19 or 20-inch
När Lexus nu presenterar den femte generationen av flaggskeppsmodellen LS är det en till alla delar fullständigt ny bil. Den har en kupéliknande silhuett och är längre, lägre och bredare än tidigare generationer, men med all den komfort som förväntas av en ny lyxsedan. Drivlinan är också helt ny, med en V6 dubbelturbomotor på 415 hästkrafter och en tioväxlad automatlåda. Interiört präglas nya Lexus LS 500 av traditionell japansk estetik.
Den femte generationen Lexus LS bygger på företagets nya globala plattform för bakhjulsdrivna premiummodeller, kallad GA-L, och är en utveckling av den plattform som används för den uppmärksammande sportkupémodellen LC. Det innebär att LS 500 erbjuder en ännu bättre körupplevelse, samtidigt som den omtalade Lexus-komforten har utvecklats ytterligare ett steg.
GA-L-plattformen har gjort det möjligt att skapa en lång och låg, kupéliknande profil. Jämfört med föregående generation är nya LS omkring 15 mm lägre, medan huven är ca 30 mm lägre och bagageluckan ca 41 mm lägre. För att understryka kupékänslan ligger sidorutorna helt i liv med sidstolparna.
Lexus har dessutom utvecklat en helt ny motor för LS 500, en 3,5-liters V6 bensinmotor med dubbelturbo. Motorn levererar 415 hästkrafter och har ett vridmoment på 599 Nm, vilket är mer än den tidigare V8-motorn och mer än tillräckligt för en acceleration från 0-100 km/tim på bara 4,5 sekunder. Motorn är kopplad till en 10-växlad automatlåda som, trots att den är av momentomvandlartyp, växlar lika snabbt som en dubbelkopplingslåda.
Interiören präglas av Lexus ledord ”Omotenashi”, som närmast betyder ”gästfrihet”. Ett exempel är framstolarna som kan fås inställbara i 28 olika ledder och med både värme, kyla och massage. Den organiskt utformade instrumentpanelen har alla bildskärmar i samma höjd för att ge föraren bra överblick och full kontroll. Den 12,3 tum stora infotainment- och navigationsskärmen kan kompletteras med en stor fullfärgs vindrutedisplay som kan visa en mängd viktig information.
Många detaljer i kupén bygger på japansk estetik, i kombination med högteknologi. Ett exempel är den sofistikerade innerbelysningen som samtidigt är inspirerad av traditionella japanska lyktor.
Även om LS nu är mer av en förarens bil, har mycket stor omsorg lagts på baksätespassagerarnas välbefinnande. Bilen kan fås med breda fåtöljer bak, fotpall, Shiatsu-massage och det största benutrymmet hittills i en Lexus LS. I detta utförande kan ryggstödet på höger bakstol lutas ända ner till 48 grader och även resas upp till 24 grader för att underlätta när passageraren ska stiga ur bilen. Med luftfjädring kan bilen också höjas när den låses upp, samtidigt som sätets sidstöd viks ut för att välkomna föraren.
Den låga ljudnivån i kupén har alltid varit ett signum för Lexus och nya LS 500 har tagit ytterligare ett steg. Bland annat finns en aktiv ljuddämpning, liknande den teknik som finns i aktiva brusreducerande hörlurar. Då detekteras inkommande ljud och vissa frekvenser sänds ut i motfas genom bilhögtalarna. Den tysta kupén är också en utmärkt miljö för såväl den standard-monterade premiumljudanläggningen som valet av en 3D-surroundanläggning från Mark Levinson.
För att optimera viktfördelning och tyngdpunkt är lång hjulbas – 3 125 mm – nu standard, vilket är 35 mm längre än föregående LS i förlängt utförande. LS 500 är också utrustad med den allra senaste chassistyrningen Vechicle Dynamics Integrated Management (VDIM), som utnyttjar såväl bromsar, styrning, drivlina som fjädring för att kontrollera karossens rörelser och därmed optimera både väghållning och komfort. Aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning bidrar också. Trots att nya LS är längre och bredare än föregående generation är den ändå drygt 90 kilo lättare, tack vare ökad användning av lättviktsmaterial som höghållfast stål och aluminium.
Det är mycket väl sörjt för säkerheten i nya Lexus LS. Det avancerade systemet Lexus Safety System+ kan också kompletteras med världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning. Om en gående upptäcks framför bilen och en påkörning verkar oundviklig bromsar bilen automatiskt och styr runt fotgängaren, utan att lämna filen.
Med nya Lexus LS 500 introduceras också ett stödsystem kallas Lexus CoDrive. Det möjliggör ett visst mått av styrsupport och underlättar vid körning på t ex motorväg.
LEXUS LS 500 SPECIFIKATIONER
- Biltyp: Fullstor premiumsedan
- Motor: 3,5-liters direktinsprutad V6 bensinmotor med dubbelturbo
- Transmission: 10-stegad automatväxellåda
- Effekt: 415 hästkrafter
- Vridmoment: 599 Nm
- Hjulbas: 3 125 mm
- Längd: 5 235 mm
- Höjd: 1 450 mm
- Bredd: 1 900 mm
- Hjul: 19 alternativt 20 tum
Jag gillar den inte! På de gamla har man sett att det är en lyxig sedan. När jag ser denna är det inte det första jag tänker på..
Exakt.. de vill tvunget få den att se ut som en coupe.
Men förfan! BYGG en LS Coupe OCKSÅ och en stor jävla limo LS!