- Jag vet MÅNGA som lagt varenda krona de har på en bil, som de sedan inte ens har råd att tanka!
- Jag brukar säga att köp en bil för 1/3 av det du har.
Men det är väldigt svårt att hålla sig ifrån det suget att spendera allt man har på en bil man vill ha..
Men säg iallafall 2/3 då.
Med andra ord, kostar bilen 200 000 kr så ska du ha iallafall ytterligare 100 000 kr till i din bilbudget.
Bensin är dyrt, försäkringar är dyrt, oavsett vad servicehistoriken säger så räkna med en stor service, i värsta fall även nya bromsar och däck. Och sen allra helst utanför din ”köpa bil budget” så ska du alltid ha en ”Oväntad reperations budget” på 50 000 kr.
Nu snackar jag givetvis inte om vanliga brukisbilar här.
Utan nu menar jag bilar som en gång i tiden har varit väldigt dyra, kanske till och med kostat över miljonen, och nu kostar 1/3 utav sitt nypris.
Oftast rör det sig om sportbilar, och de slits hårdare och på ett annat sätt än vanliga bilar med.
- Precis som med allt annat du ska köpa, plugga på..
Som han säger, det finns forum för allt..
Bli expert på det du SKA köpa..
Jag blev expert på 350Z under de första året efter jag hade köpt bilen bara för att den var helt ny när jag köpte den.
Men när du köper en begagnad bil så finns det garanterat en massa experter där ute som du kan fråga..
Och minst ÄNNU fler missnöjda ägare som kan berätta om de problem de har stött på med bilen.
- Köper du en bil som det FINNS mycket ”tuning & styling” tillbehör till, så räkna med att minst 50 000 kr kan snabbt och lätt gå åt.
Om du så köper en Miata eller en R35 GTR, Och även om du är helt nöjd med bilen som den är, och du ska absolut inte trimma eller styla, så är det lätt hänt att man vill ha andra fälgar.. och kanske ett annat avgasystem.. och då givetvis ett annat insug.. och den ska bara mappas.. osv osv osv.
- Ja.. SLR bromsar ÄR så dyra.. Det är faktiskt den enda anledningen till att jag inte köpte en SLR för några år sedan.
Men ja.. Jag ångrar mig ändå.. De har ju precis som med det mesta annat gått upp i värde sen dess.
Well.. jag ångrar att jag inte köpte någon SLS i heller…
- Köper du en begagnad lyxbil som bara har haft en tidigare ägare så är chansen att den är välskött rätt så stor.
Men köper du låt säga en 7 år gammal Maserati med 5 tidigare ägare..
Och ingen servicebok.. importerad..
Så oavsett hur billig bilen är, och hur gott den låter.. och hur många hästkrafter den hade en gång i tiden..
Så kan jag nästan lova dig att du köper dig en mardröm.. en grop att kasta pengar i..
7 år är inte mycket.. milen kanske inte är så många i heller (på mätaren)
Men den första ägaren har råd med bilen, har har några fria servisar, Han KANSKE tar hand om sin bil.
Eller är det en sån rik gubbe som skiter i sin helt nya bil, tvättar aldrig den, röker i bilen.. och kastar bort en efter ett år.
Ägare nummer två är den som gärna vill ha en ny lyxbil, men som inte vill tappa den första klumpen pengar som man gör när man köper en helt ny bil.
Han kanske tar hand om sin drömbil, eller så är han bara jävligt snål och servar INTE bilen hos en auktoriserad verkstad.
Ägare nr 3 är en sån som VILL verka rik.. Som bara vill flasha.. Som inte har råd med att serva bilen.. som tror att han gör det lika bra.. Eller att araberna som bara har öppet i sin verkstad nattetid.. som är så konstigt billiga.. att de gör det minst lika bra..
Ägare nummer 4 är den som fick rädda ägare nr 3 ifrån att gå totalt bankrutt när han inte hade råd att byta koppling för 45 000 kr..
Som tror att han kan putsa upp bilen lite, kanske backa mätaren, och sen sälja den med stor vinst eftersom han köpte den för småpengar.
Ägare nummer 5 har precis vunnit lite pengar på svartklubben och vill ha en rolig bil att burna däck med under en helg.Ja rasistiskt och stereotypiskt som fan..
Men detta är vardag här i Malmö alltså.. Jag överdriver inte det minsta lilla.. utan tvärtom.. jag var med om en Maserati QP med ÄNNU fler ägare och ÄNNU värre historik än det jag beskrev ovan..Vilket som.. Du vill inte vara ägare nummer 6 helst..
JA det handlar om VEM som ägt bilen osv osv.
Jag köpte en Mercedes en gång som hade ungefär 5 ägare innan mig.
Men bilen var mer eller mindre bara lätt begagnad..
Nästan ny.
Men.. såhär såg det ut1: Mercedes firman som fick bilen levererad som ny, Jag tror att det var Hedin bil i Göteborg.
2: En säljare på Mercedes i Malmö som ägde bilen medans den var till salu på Mercedes firman i Malmö (De påstår att det inte var en Demobil men jag tror att det var en demobil)
3: Mercedes i Malmö blev ägare på bilen för att det skulle lämnas nån viss garanti på bilen till den första riktiga privatpersonen.
Så den typ såldes som en bil utan att ha varit ägd av en privatperson.. väldigt fel tycker jag. men ja.. så kan man tydligen göra.
4: Den första officiella privatpersonen. Som efter 3 dagar insåg att bilen var allt för dyr att försäkra om den stod på honom själv.
5: Killens pappa, eftersom det var billigare att försäkra den på honom.Så.. 5 ägare innan mig, på papper.. Och bilen var strax över eller strax under ett år gammal.. +/- en månad.
Och egentligen så kan man tolka det som att det har varit en demobil, eller bara så enkelt att en säljare på firman har kört med den till och från jobb ett par gånger, och sen en ägare.
Bilen var som sagt lätt begagnad och jag minns inte om den hade gjort sin första gratis service eller om det precis var dags för det.Så.. stirra inte er blinda på antal ägare, precis som ni inte ska haka upp er på miltal..
Jag har sett bilar med 1000 mil på mätaren som jag inte ens har velat sitta i för att de har varit så äckligt smutsiga, och jag har haft bilar med 30 000 mil på mätaren som har varit i ”mint condition” - Om något verkar för bra för att vara sant så är det.
- En bil som har varit dyr en gång i tiden är inte billigare att serva idag än vad den var för 10 år sen bara för att bilen i sig inte är värd lika mycket längre.
- Synd att motormännen inte gör besiktningar längre.