I mitt dagliga dagdrömmande så LÄNGTAR jag efter att modernisera mina bilar.
Om jag hade haft ”hur mycket pengar som helst” så skulle jag vilja plocka isär mina gamla bilar i molekyler och sen bygga upp dem igen med BARA nya delar.
Well inte jag personligen.. Min SL hade lämnats till Brabus eller HWA , men min Lexus hade nog bara Lexus själva fått bygga upp.
Jag TROR att jag hade låtit min LS 400 varit som den är original, bara i absolut nyskick.
Och istället låtit Lexus hitta en annan UCF21 kaross och bygga på.
Men ang min SL så känns det nog same same om de hade använt just den eller en annan..
Det enda som skulle vara ”gammal” skulle bara vara karossdesignen..
Sen allt nytt och MODERNT under skalet och inredning..
Nya, moderna stolar.. ratt… motor.. bromsar.. växellåda.. osv osv.
Vilket som!
Här har vi en som har gjort just det!
Ja vi har idag senare modell SL att ta som donator, men detta är riktigt bra ändå.
Han har tagit en 2002 SL500 Silver Arrow Edition, dvs den sista modellen..
en väldigt åtråvärd modell..
En modell som faktiskt byggdes samtidigt som den då nya R230 SL som kom 2001..
Han har tagit den fina, relativt moderna bilen, och sen tagit det bästa ifrån en R230 SL55 AMG och satt i sin R129.
Åh så underbart att se ny ratt och nya stolar i en gammal bil!
Nej det var ingen krockad SL 55 han köpte.. utan en lågmilare med färre än 3000 miles på mätare.
Och han började med att kompressormata originalmotorn.
500hk och originalutseende.
Men sen så..
-Port & Polished Magnuson MP112 Supercharger with AMG Air boxes
-Port & Polished AMG 80mm Throttle Body
-P.T.E. Camshafts
-Long tube Headers
-Full exhaust (2.5″ – 3″) with AMG Muffler
-AMG 6 & 4 piston braking system with floating rotors
-Eibach & Bilstein Suspension with adjustable rear camber arms
-Michelin PS2’s on Renntech 19″ Monoblocks
Så inget vansinnigt trimmande.. Borrad upp motorn till 5.7 liter.. Motorn lämnar nu 575 minimalt ansträngda hästkrafter.
5.7L AMG Kompressor engine, 85mm TB, SLR cam shafts, MAHLE forged pistons, ported heads, long tube headers, full AMG exhaust, AMG P030 Brakes, Quaife LSD
Så det är MYCKET pengar och jobb för bara 75hk mer..
Men vi vet att den motorn kan lämna över 800hk utan större besvär..
Och jag tror att han tänker precis som jag.. att detta inte handlar om att bygga en prestandabil..
Utan han ville ha en så modern R129 som möjligt.
Utseendemässigt så är bilen fortfarande väldigt lagom..
Det ser verkligen ut som en final edition, så modern som möjligt R129 SL
Jag hade använt ett diskretare / snyggare bodykitt.. breddat den.. men oavsett så är det absolut en drömbil!
Eller ja.. Egentligen har han gjort rätt.. Det är ett AMG kitt på den.. Det enda som är nyare är den SL65 liknande fronten.
Så så coolt gjort..
Vilken dröm..
Varför hittar jag ingen video på denna bil?!?!