Detta är absolut en av de coolaste Maserati på min lista.
Med de raka linjerna, tydliga breddningen,
vingen under framrutan..
Så så min smak.
- Back in the days när jag nästan köpte en 3000GT så blev jag sedan mer sugen på en Shamal eller en 222 BiTurbo.
Men den enda Shamal som fanns här nere (Höllviken) var nästan lite för fin för att använda.. Väldigt få mil hade den rullat.
Svart var den också.. Helt rätt..
Och jag råkade stöta på en BiTurbo på en verkstad.
Så jag bad de på verkstaden att fråga ägaren om den var till salu, vilket den var, Och jag skulle köpa den så fort de hade bytt bränslepump eller vad det nu var..
Och den var myyycket billigare än den Shamal som fanns till salu.Men sen blev det så att bilen stod där på verkstaden i många år.. Minst 10 år..
Så jag fick aldrig kört den ens =)
Till sist så gav jag dem tipset att vända på bränslepumpen, och då fick de igång bilen.
- Shamal byggdes mellan 1990 – 1996, Och hade en TwinTurbo V8 med 325hk,
Då alla andra Maserati´s hade BiTurbo 6or.
Så detta var verkligen toppmodellen när det kom till motor och effekt.
- Shamal var den sista Maseratin som släpptes under De Tomasos ägande.
- Det byggdes bara 369st Shamal
- Designen är väldigt typiskt Bertone.
Och är egentligen en mer ”stylad” version av BiTurbo.
Nu ser jag fram emot vad Harry har att säga om sin Shamal
- Han såg plötsligt mycket yngre ut när han satte sig i bilen =)
Why The Maserati Shamal Is The Last Car Of The 1980s
https://youtu.be/tNAEGlLiWd4
(Visited 402 times, 1 visits today)