Jag blev glad när jag såg att nya Top Gear skulle ha med nya Mercedes GLC i det senaste avsnittet..
De kanske kunde poängtera saker som jag själv hade missat..
Och det är väl bra rent allmänt för att INGEN av alla dem jag har träffat under denna tiden har känt till modellen innan.
Men… Hela det Top Gear segmentet var ju TOTALT värdelöst!
Det ENDA de kom fram till om nya GLC där var att om du kör i terräng utan att ha Off-Road läget inkopplad så skadar det bilen…
No shit..
Men.. Det tråkiga är..
Att min egna summering är precis lika tråkig och personlig.
Min slutliga sammanfattning är att stolen var så icke bekväm att jag lämnade tillbaka bilen…
Men.. Det är jag.. Och min rygg..
Mer om det snart.
Jag hann köra väldigt mycket med bilen, Till och från Stockholm, Stadskörning där, Stadskörning här.. Till och från Halmstad..
Ja det blev flera hundra mil, Så en ordentlig provkörning för en gångs skull.
Så, Varför var jag ens intresserad av en SUV?
Jag är ju ingen SUV människa.
Nej absolut inte.. Inte främst iallafall..
Främst så gillar jag lyxiga bilar.. Eller sportbilar.. Eller snygga bilar..
Och det har jag redan.
* Det jag skulle behöva är en bil som jag kan använda året om.
* En ny, modern bil med alla tänkbara finesser.
* En icke låg bil, Eftersom jag nu är gammal och trasig så orkar jag inte med låga bilar längre.
* Och jag behöver för första gången i mitt liv en bil som dricker under en liter milen.
* En vardagsbil med baksäte men som ändå inte är gigantisk och svår att parkera
Så..
Det plus att jag sista tiden är nyförälskad i Mercedes igen.
Jag tyckte RIKTIGT mycket om Mercedes GLA när jag såg den live!
Men den är faktiskt väldigt liten
G-Klass är ju drömmen givetvis
Men de är dyra..
Ja det är bra att de har sett likadana ut läääänge..
Så man kan ju köpa en begagnad..
Men de är dyra även som begagnade..
Så det jag då har råd med.. Den modellen har samma inredning som jag hade i min då nya Mercedes för 15 år sedan..
Då känns det inte det minsta nytt och modernt..
Och då plötsligt så trycker Mercedes fram ÄNNU en modell.. ÄNNU en SUV..
Nu har vi alltså (om jag har koll på läget) GLA, GLE, GLE Coupe´, G-Klass, GL, GLS, Och nu då GLC.. GLC Coupe´ är nästa modell som kommer…
Mercedes GLC är en såkallad ”mellanmodell”
som ersätter den tidigare GLK.
Nu har Mercedes en MASSA modeller minst sagt, Men jag kan väl känna att GLC ska sno kunder ifrån Audi Q5, Volvo XC60 osv osv.
Den är lika stor som dessa iallafall.
Enligt Mercedes själva så ska GLC vara rundare, rymligare och effektivare än andra mellanklass SUVar.
Och den var faktiskt överraskande rymlig..
Den är inte jättestor utvändigt..
Men jag hade gott om utrymme både för ben och huvud både fram och bak i bilen..
Speciellt bak så var den överraskande rymlig!
Jag ville minnas att GLK var större än denna, Men GLC är faktiskt 12 cm längre, 5cm bredare och 9cm högre än GLK!
Och det syns inte alls på något negativt eller klumpigt sätt måste jag säga.
Till en början så var det bara två olika Dieselmotorer att välja mellan, 220d och 250d, Båda är på 2.1 liter
Båda har enligt Mercedes en snittförbrukning på 0.5-0.55 liter per mil, Landsväg ska den kunna dricka så lite som 0,47!
Vilket låter enligt mig myyyyycket bra för en sådan bil, Som faktiskt har riktig AWD (4Matic) och allt.
Väljer du den absolut billigaste GLC utan något som helst extra så kostar den 413 000kr.
Men som ni vet så kan det snabbt sticka iväg.
Och väljer du en GLC 43 AMG så börjar den på 619 000kr.
Bilen jag hade var med minsta motorn, Normal extra-utrusning, Och den slutade på 665 000kr….
Så.. Över 250 000kr utrustning.. Och inget överdrivet tillval då alltså..
SÅ!
Nu till mina notiser
- Interiören känns ju direkt igen ifrån nya C-Klass
Inget fel med det.
Du har både rattnavet, touchplatta OCH knappar till alla de mest använda funktionerna.
- När jag kör en vanlig bil med automatare så jobbar jag bara med högerbenet precis som man ska.
Och då låter jag vänsterben oftast vila mot dörren.Och precis som i de flesta nya bilar så är handtaget precis där jag vilar mitt ben och det är inte alls skönt att vila benet mot dörren.Kanten är hård, sömmen är hård.. totalt onödigt obekvämt. Och nej jag sitter inte jättekonstigt bara för att jag har benet lutat mot dörrenJa man ska ha benet rakt och foten på vilo-plattan..
Men jag sitter så väldigt sällan av flera anledningar (ryggen bland annat)’
- PÅ min parkeringsplats i garaget så är där väldigt ofta olika bilar av olika anledningar.
Och som ni vet så hälsar mina grannar inte ens på mig.. Utan det är mer att de repar bilen.. gör så att jag får parkeringsböter I MITT GARAGE osv osv.
Men en kväll när jag kommer ner till garaget så står där en kille och bara stirrar på bilen…
Så jag ställer mig rakt framför och stirrar på honom..Då kommer han fram och ställer en MASSA frågor om bilen!
Det var så han inte ville låta mig gå..Jag tror att jag stod med honom i 25 minuter! Och jag försökte bli av med honom redan efter 4 minuter! - Bilen får mycket mer uppmärksamhet än vad jag hade någonsin kunnat föreställa mig!
Och ALLA frågar ”vad är det för modell? Jag har aldrig sett den innan” - Den har riktigt bra väghållning…
Det är lätt att hålla lite för hög fart, Men den beter sig riktigt bra i rondeller och snäva på och avfarter. - Den har RIKTIGT bra väghållning i sport+ läget!!
Vafan är detta?? Jag vet inte om denna bilen har Active Body control som S modellerna.. Det tror jag inte..
Och om den inte har det så vill jag VERKLIGEN provköra en S-modell som har det!
Detta var imponerande. - Du kan ställa in allt.. Du kan ställa in hur motorn, chassit, växellådan och ACn ska bete sig efter din kör-humör.
Jag körde mestadels allt i ”comfort-läge”, Men testade även ”Off-road” ,”ekonomi” och ”Sport+”
Och den stora skillnaden märkte jag bara i Sport+, Där så varvar bilen mer, mycket piggare på gasen, Accelererar hårdare och växlar mer sällan… Den ligger hela tiden i låg växel och väntar på gas, Så mycket motorbromsande. - I Off-road-läget så fick jag inte mer testat än att jag körde över farthinder i högre farter och körde lite på en väldigt ojämn gräsmatta med en massa hål och djupa däckspår, Och den bete sig hur bra som helst, Så jag tvivlar inte alls på att denna bilen kan hantera off-road körning riktigt bra.I RÄTT LÄGE!
- Man kan sitta ”ordentligt” i bilen.
Både när man sitter högt och lågt, Och man kan verkligen sitta högt!
Där är riktigt gott om takutrymme både fram och bak.
Jag valde att sitta högt för det mesta så jag satt som i en bra kontorsstol. - Och ja… Där har vi det stora problemet…
Jag satt STÄNDIGT och ställde in stolen i hopp om att få rätt tryck i ryggen.
Ja du kan ställa svankstöd osv osv.. Men knappen med 4 tryckmöjligheter MAKES NO SENSE alls!!!!
OM jag väljer att ha mer tryck upptill.. Ja då försvinner det nedtill.. Så vill jag inte ha det..Jag vill ha BÅDE uppe och nere!
Stolen är saker bra.. Som jag gärna vill jämföra det, Den är som en bra kontorsstol.. Du sitter rätt..
Men det är INTE bekvämt!
För varje dag som jag körde bilen så blev jag sämre och sämre i ryggen, Och då var till sist så illa att det inte ens hjälpte med ett akutbesök hos min kiropraktor, Utan jag fick helt enkelt lämna tillbaka bilen då jag MYCKET hellre körde min gamla Lexus LS som är utomjordligt skönare!
- På väg till Stockholm så tog jag rätt så många bensträckare..
Det ska inte behövas.. Speciellt inte i en ny bil.
Jag fick stanna och gå lite varje 1-1.5 timmePå vägen hem så stannade jag inte lika ofta men när jag väl stannade så stannade jag mycket längre stunder..
Redan i Jönköping så stannade jag på A6 McDonalds och satt nog där i 1.5 timme..
Stannade flera gånger på vägen och stannade en bra stund utanför Helsingborg med.
Men… trots dessa flera långa pauser så tjatade bilen ständigt om att jag skulle stanna och pausa!
Visst det var lätt att trycka bort.. Men jag kan inte alls förstå varför den inte sa något på vägen till Stockholm, Där jag tog en massa 5-15 minuters pauser, Men på vägen hem när jag pausade minst en halvtimme och upp till 1.5 timme, Då sa den ifrån flera gånger. - I färddatorn så kan jag se det mesta i statistikväg.
Men jag kan inte se hur många mil jag har kvar på det bränsle jag har kvar….
Varför inte!?
- Motorjournalister i Sverige ska ständigt testa hur många läskbackar man får plats med i en bil……….
Det är TOTALT ointressant för mig…
Det som är intressant för mig är hur många skor jag får plats med..
70+ par skor får det plats i en Mercedes GLC
- Ett par timmar ute och bilen hade givetvis fågelskit på tag, dörr, huv, framskärm osv osv osv.
- Jag körde så väldans snällt man bara kan.. Farthållare så fort jag var på motorväg, jämn fart.. Lugnt i stan..
Så jag hade full pott på min ECO-körning.
Och det jag kom fram till efter dessa dagar med bilen, Och så ultimat lugn körning som möjligt.. I comfortläget.
Är att den dricker
0.68 efter flera timmars motorvägskörning med farthållare.
0.81 vid lugn stadskörningOch då ett ”snitt” på 0.73 med 90% motorvägskörning
Det är fortfarande väldigt lite för en sådan bil, MEN… Det är alltså 50% mer än vad Mercedes själva angivit.
25% + hade jag räknat med såklart..30-35 hade varit okej…
Men 50% +… Det är verkligen att ljuga..
Och jag måste poängtera en gång till.. Stockholm fram och tillbaka, Halmstad fram och tillbaka. Farthållare och 119km/h för det mesta (spärren satte jag på max 130 så bilen inte gick snabbare än så)
Lite vardaglig stadskörning i Malmö, Ytterst lite i Stockholm.
Så då vill jag inte kalla det för en snittförbrukning på blandad körning utan på 90% motorvägskörning..
- Där var en del andra saker som jag irriterande mig på som bilen BORDE ha enligt mig.. Och saker som den absolut inte ska strula med.
Efter jag hade packat ur bilen och fällt upp baksätena igen så efter nån dag så sa bilen ifrån hela tiden att mittsätet saknade bälte.. Dvs den trodde att någon satt där..
Jag fällde upp och ned sätet flera gånger.. Kollade så att inte bältet var i kläm osv osv..
Men den sa ifrån ändå.. Så jag knäppte mittbältet helt enkelt.Någon dag senare så hade jag två passagerare i baksätet.
Efter de gick ut så sa bilen att de andra två platserna också borde sätta på bältet..
På då ett tomt baksäte..
Än en gång så fällde jag upp och ned sätena.. Kollade så bältena gick fritt.. Klicka i och klicka ur..
Men nej.. Den sa ifrån ändå hela tiden att bältena skulle klickas i där bak
Det där är INTE okej på en helt ny bil!
- Som vanligt med alla nya bilar så sitter nackstöden alldeles för långt fram även när det är längst bak!
Vem skulle möjligt kunna ha nackstöden längst fram??
Nej.. Längre bak med nackstöden så man inte får gam-nacke! - * Start-stopp var lite väl känslig.. Så fort bilen inte rulla så stängs motorn av..
Men den funktionen kan man enkelt stänga av ju.
- Alla som var passagerare misslyckades med att stänga dörren vid första försöket..
Alla… Mycket konstigt.. - Den hade rätt så dålig vändradio.. Så stora hjulhus och ändå dålig vändradie.
- Det var allt för stor skillnad på fläktstyrkan från läge 6 till 7.
- Man kan sitta ”ordentligt” i bilen.
Både fram och bak.
Både när man sitter högt och lågt (framstolarna), Och man kan verkligen sitta högt!
Där är riktigt gott om takutrymme både fram och bak.
Jag valde att sitta högt för det mesta så jag satt som i en bra kontorsstol. - Och ja… Där har vi det stora problemet…
Jag satt STÄNDIGT och ställde in stolen i hopp om att få rätt tryck i ryggen.
Ja du kan ställa svankstöd osv osv.. Men knappen med 4 tryckmöjligheter MAKES NO SENSE alls!!!!
OM jag väljer att ha mer tryck upptill.. Ja då försvinner det nedtill.. Så vill jag inte ha det..Jag vill ha BÅDE uppe och nere!
Stolen är saker bra.. Som jag gärna vill jämföra det, Den är som en bra kontorsstol.. Du sitter rätt..
Men det är INTE bekvämt!
För varje dag som jag körde bilen så blev jag sämre och sämre i ryggen, Och då var till sist så illa att det inte ens hjälpte med ett akutbesök hos min kiropraktor, Utan jag fick helt enkelt lämna tillbaka bilen då jag MYCKET hellre körde min gamla Lexus LS som är utomjordligt skönare!
Så… Snygg bil.. Vettig bil..
Men hemsk mot min rygg =(
https://youtu.be/O9sgllm_Bhc
https://youtu.be/MF12L_uIAzU
https://youtu.be/pAnzSmoP6GA
Bra skrivet. vet ej vilka stolar du hade i den där? för vissa nya Mercor (kan finnas på äldre också vet inte) har en kontrollpanel till höger om stolen där man kan ställa hur mycket tryck du vill ha i lägre delen av ryggen, hur mycket den ska klämma ihop sidorna på en osv. alltså inte den vanliga kontrolen med en stol som brukar sitta i fram dörren.
Hittade en bild på den här. om du inte redan har testat en sån så borde du göra det. kanske kan hjälpa mot rygg problemen
Den konsollen ser väldigt gammal ut =)
Min stol hade samma funktioner men allt på en knapp.
Så sitter i en glc nu och förstår vilken knapp du menar, upplever att den konsolen jag skickade bild på som finns i vissa w212 och w204 är mycket bättre än den runda som sitter i nya glc, på dom kan man ställa med mer precition
Jepp utan tvekan, För att i de gamal så kan du flytta runt kudden eller ha både uppe och nere.. Denna nya varianten är inte alls bra.