Den senaste tiden..
Nej.. Alltid, Så har jag älskat ”projektilformade bilar med raka linjer”.
* Den designstilen kom egentligen på 70-talet, Men blev bredare och enligt mig mycket snyggare 15-20 år senare.
Och de senaste åren så jag jag nästan dagligen berättat detta för något… Och beskrivit dessa linjalritade linjer väldigt passionerat..
Utan att ha någon specifik bil i åtanke.. Eller jo.. Corvette C4.. NSX..
osv osv.. Men egentligen så älskar jag ju väldigt mycket ifrån slutet av 80-talet och början av 90-talet av just denna anledningen.. Oavsett om det är sportbilar, GT bilar eller stora, kantiga lyxbilar.
ÅH så vackra bilar!!!!
Och nej jag föredrar inte dem i rött.. Det bara råkade bli så.
Ja ni förstår vad jag menar.. Skulle en ung dagdrömmandes Pierre sitta och rita bilar under skollektionerna så hade det sett ut just såhär..
Aja… Poängen jag skulle komma till var att det är fler än mig som tycker om bilar ifrån denna epok. (Eftersom de ALLA blivit så löjligt dyra helt plötsligt!!)
Så för att komma fram till nattens ämne så hoppar jag tillbaka igen..
Per är sugen på en bil ifrån samma era..
Han frågade mig om Datsun 280ZX
Inte ens den snygga 2 sittsiga modellen utan den fula 2+2….
Jag rekommenderade Nissan Z31 istället.
Dagens JDM Klassiker : Nissan/Datsun Z31
Dagens JDM Klassiker : Nissan MID4
Ja den må i sammanhanget se ut som en ful Ferrari/Porsche/NSX kopia. Även om denna var före dess tid.
Denna bilen kom 1985..
Då förstår ni att den verkligen var före sin tid och alla andra!
Men min poäng var att jag ville minnas denna mittmotor 80-tals MID4 som lite kantigare och rakare..
Ja de två första versionerna som ni ser ovan var det.. Och den är de jag tänker på främst när jag tänker på Mid4.
En trevlig bil.. Läs det inlägget.
Den senare med mycket mjukare linjer tycker jag inte om
Så.. Nu till saken..
När jag tänker på den bilen.. Fast kantigare..
Samma concept med mittmotor osv så tänker jag hellre på en AWD Ferrari.
Nej inte Ferrari FF, Och nej den är inte den enda eller första Ferrarin med fyrhjulsdrift..
Så bilen som jag hellre tänker på.. Med samma tänk bakom som Mid4.. Som kom 2 år senare men som jämte Mid4 ser 30 år äldre ut! (positivt) är Ferrari 408 4RM
Ja denna bilen ser faktiskt ut att kunna vara en bil som Honda snodde designen från för att göra NSX..
Men så är det inte..
Jag är yrar som vanligt som ni märker.. Och som vanligt så är mitt intro längre än själva meningen med inlägget..
Så dagens bil är Ferrari 408 4RM
Där 4RM står för 4 Ruote Motrici.. Som betyder fyrhjulsdriven.
Vi går tillbaka IGEN..
70-talet.. Och ja 80-talet..
Ferrari vann allt inom allt.
De testade allt möjligt vilt för att kunna vinna så mycket som möjligt inom Formel 1.
Bland annat fyrhjulsdrift..
Men när FIA gjorde det klart att de ALDRIG skulle tillåta AWD bilar i Formel 1 så var ju Ferrari ändå tvungna att få utlopp för sina ideér.
Keep in mind, förr i tiden så var det väldigt vanligt att Ferrari testade F1 motorer och annan teknik på gata innan de hamnade på banan.
Så två prototyper byggdes med denna fyrhjulsdrift.. En Röd och en Gul.
Mittmotor och AWD.. Det dröjde 30 år innan det kom till vår vardag.. Om man nu kan kalla en Audi R8 för en vardagsbil.. Eller 911 Turbo som en mittmotorbil.. (Vi kallar dem svansmotor men de är mittmotor numera och alla Porschar är nu överladdade och vardagsbilar.. Men ni fattar.. 30 år senare)
Annars så var det bara Nissan Mid4 ifrån andra sidan världen som tänkte i samma banor några år tidigare.
Så ja.. Det är ingen ide´alls att försöka förneka att Ferrari härmade Nissan på 80-talet.
Men det blev inte mer än bara concept och prototyper ifrån både Nissan och Ferrari..
Men fullt fungerande sådana…
Mycket snygga sådana..
Istället för Pop-up lampor som förstör den snygga siluetten så gömde lamporna sig bakom en nedfällbar lucka..
MYCKET snyggare!
Nissan Mid4 lånade sugis6an ifrån Z31, Som här lämnade 230-245hk..
Rätt så bra för en sugis.
Senare med Turbo så lämnade den 330hk ”på papper
Ferraris toppmodell just då var väl 328an med 8a på 3.2 liter och 270hk.
Och tanken med 4RM var att bygga en ”all-väders” efterträdare till 328.
Så bilen fick en 4 liters 8a istället som lämnade 300hk.
Den första bilen, Den röda, Hade ett stålchassi,
Den andra, Den Gula hade ett aluminiumchassi. (Något som Lotus påstår sig vara först med när de släppte sin Elise 1994?)
Men vilket som.. Det blev inte mer än såhär med bilarna..
Där är tyvärr inte så mycket mer att säga om bilen..
En speciell bil.. Men jag bryr mig bara om att den är snygg..
Och att den aldrig kom till produktion..
Killen bakom projektet hamnade hos Lamborghini istället.. och några år därefter så kom Lamborghini Diablo med AWD.
- Diablon är den enda Lamborghini som jag någonsin verkligen har ogillat, Och allt pga namnet.
Det är först nu sen några år tillbaka som jag tycker om dem.
Då var detta jättespeciellt med en AWD Lamborghini..
Idag får du betala extra för att få en enbart bakhjulsdriven Lamborghini..
Såååå.. Hålla tråden.. Vad mer finns det att säga om 408an?
Ja.. Ferrari härmade Nissan…
Ingen av dem kom i produktionen.. Och Italienaren är snyggare bara för att den ser MYCKET äldre ut.. ?
Och ska jag vara taskig mot mig själv.. Så måste jag ju erkänna att det närmsta vi kom med en 408 på gata rent stilmässigt.. Så är det ju den hemskt fula Mondial.
Så Per, Som svar på din fråga.. Nej köp ingen Alfa Romeo GTV6..
Gamla Italienska bilar är skit.. Men de är snygga!
Hehe 😉