Sen jag skrev mitt inlägg om ”billiga” bilar med V12 så har jag varit väldigt sugen på en V12 försedd bil själv.
Även om jag gång på gång förklarar för er och mig själv att en V12a är så ovettigt som det bara kan bli..
Tips : Billiga Bilar med V12-Motor
Men nu när jag fick provköra en väns 600 SL så började mitt hjärtas bankande att överrösta min hjärna..
Bara det emblemet alltså..
Det var en väldigt kort och snäll testrunda, men det fick upp minnet om min egna 600 SL jag hade en gång i tiden..
På den tiden så räckte mina 408hk för att kännas som Malmös snabbaste bil..
Men.. Charmen med en V12a är att den behöver inte sitta i en sportbil..
Inte alls.. Jag föredrar faktiskt en lyxbil med V12a istället för en sportbil med V12a..
Eventuellt en GT vagn kan också funka..
Ska jag köra sportigt och aktivt så är det V6 eller V8 som gäller..
Ska jag köra STARKT.. stilla.. men snabbt.. Då vore det trevligt med en V12a.
Och ska jag tänka i dem banorna… Och jag inte har råd med en Rolls-Royce, Så finns det ju faktiskt bara en enda eventuellt vettig V12a som jag är nyfiken på… Som jag eventuellt hade kunnat byta min Lexus V8a mot (eftersom jag inte har råd med en Rolls-Royce cab)
Ja då är det en bil som jag har varit nyfiken på i ett par år, Och som jag var seriöst sugen på innan jag köpte min Lexus, Även om den är mycket fulare..
Men det är inom familjen iallafall… Toyotas enda V12a(?) Toyota Century.
Givetvis så har jag redan ett inlägg om denna bilen också.. Som med allt annat.. i mitt Godispåse uppslagsverk..
Så jag börjar med att klistra in mitt gamla inlägg från 2010 (måste ha varit ett bra år.. Jag skrev mycket bra då) och sen uppdaterar jag med aktuella tankar.
********************************
Jag sitter och snackar bilar med Micke, Och då är det givetvis JDM bilar det gäller, endast.
Jag som ni vet gillar lyxbilar, Och är lite sugen på en ovanlig JDM lyxbil med VIP stuk lite till o från.
Vissa snyggare än andra.. Vissa ovanligare än andra.
Och nu trodde jag att Micke hade hittat en riktig juvel till mej!
Men det var jag som hoppade till lite för tidigt.
Bilen Micke tipsade mej om var en Nissan President.
Den har jag skrivit om tidigare.
Men jag blandade ihop det med bilen som byggdes ÅT presidenter.
Toyota Century.
Japans Elite.
Den första Toyota Century kom 1967, Och när en bil ser mer eller mindre detsamma ut i 30 år så är det ju nått som är rätt, Ja ni läste rätt. Trettio år!!
Givetvis med lite uppdateringar på insidan, mer lyx, tekniska prylar och så fick den en behagligare V12 motor också..
Men annars så såg den ut såhär i 30 år.
Detta var konkurrent till Nissan President.
Men enligt mej så lirar Toyota Century i en annan liga.
Limiterade och nästintill handbyggda ställer den i klass med Rolls Royce.
Ett av Toyota Century starkaste kännetecken är backspeglarna som sitter på framskärmarna, Väldigt retro, Väldigt JDM retro..
Sen 1997 så fick bilen sej äntligen en facelift, Eller rättare sagt så kom det en helt ny modell.
Det är denna 2a generationen som jag hade velat ha.
Det där ser verkligen ut som en Presidentbil.
Fortfarande med dom karaktäriska backspeglarna på framskärmarna, Men den helt ny bil, Denna gången med en ännu mjukare V12a istället för 8an.
Och så ser den ut än idag, lagom lyxig, Lagom ”diskret”, Lagom kraftfull.
Lite Lincoln, Bentley look över den.
Eftersom denna 2a gen kom under den tid då Japan fortfarande hade sin gentlemanna-lag så har denna 5 liters V12a bara 280hk.
Men när en så stor motor lämnar så lite effekt så betyder det bara att den jobbar så ytterst lite.. De 280hk (på papper, Men den verkliga effekten är 310hk precis som ur min Lexus V8a ) finns där redan på tomgång.. 400nm utav de 481nm den lämnar som mest finns där redan vid 1200rpm..
Dvs tomgång mer eller mindre.
Och du varvar nog inte mycket mer än så oftast..
Så DÄR har vi ännu en fördel med en stor V12a.. Raka motsatsen till vad vi är ute efter i en sportbil..
En lyxig V12a som knappt rör sig eller låter.. Som knappt behöver jobba för att flytta på en stor tung lyxkoloss.
Och bilen väger tydligen inte mer än min Lexus LS.. Och min LS är förvånande snabb!
Vi har sett en Supra med denna 1GZ V12a..
Givetvis med dubbelturbo då.
Den motorn lämnar 943hk och bilen toppar strax över 358km/h…
Och jag försökte övertala Micke att sätta en sådan V12a i sin Toyota Soarer.
Som Lexus gör med sina motorer, Och ja.. Det är ju samma företag.. Lexus heter ju egentligen bara Lexus utanför Japan, I japan så är Toyota-namnet tillräckligt lyxigt.
Detta är iallafall Japans enda serieproducerade RWD frontmotors bil med en V12 någonsin, Oavsett märke.
Här är finns all tänkbar lyx du kan önska dej och lite till, Ett par snäpp över Lexus alltså även om den fortfarande bär Toyota namnet.
En bil som är byggd för sina passagerare och inte föraren.
Ja du kan ju få den precis hur du vill.
Fällbara säten med massage duger åt mig.
Det där är tagen ifrån en VG40 (87-97) så det är inte den modellen jag vill ha.. Men de är svåra att hitta bilder på så jag tar det jag hittar..
Modellen jag vill ha är den mellan 97 och framåt (Byggdes 4 specialare 2006 som ser annorlunda ut)
Även om den gamla absolut inte är ful.
Dörrarna öppnas automatiskt och stängs med vakum alá Mercedes, Detta eftersom det låter för fult när man öppnar och stänger en dörr i vanliga fall.
Klädsel av bomull är det oftast, Detta eftersom skinn låter för mycket när du rör dej i sätet,
Förstår ni tänkandet bakom bilen?
Tyst, lyxigt.. Inte störande på något sätt alls..
Men tro det eller ej, Denna uberlyx bil är billigare än en Lexus LS 600h, Den ligger i pris mellan 600h och 460, Sist jag kollade så kostade de strax över 1,3 miljoner kronor.
Nu säljs inte bilen utanför Japan, Och ser du den utanför Japan så är det garanterat på en Japans ambassad eller nått i den stilen.
Den finns i en längre L version
och i en väldigt sällsynt Royal version.
Royal bilen skulle byggas i 5ex, men budgeten till dessa 5 blev uppdelade på 4 bilar istället.
De kostade cirka 7 miljoner kronor styck.
Den modellen är något större som ni ser 😉
De 4 ägs givetvis av den Japanska kejsaren.
Så en ganska mäktig bil alltså, Kan ni förstå att jag vill ha en sådan?
I Hella Flush stuk! hehe
Jag tycker om det kantiga.. raka linjer.. Fyrkantigt..
ÅH! Jag är kär nu ju!!!
Ja nu är det ju garanterat INGEN fartkänsla i dessa..
Men vilken unik upplevelse det måste vara att köra en sådan..
Och det är just därför man köper en V12a.. För att det är unikt.
Detta är Japans svar på Rolls-Royce antar jag.. Och då är det ett vettigt köp =)
Så som jag ser det så är det snäppet över min Lexus LS 400.. Och det skulle jag JÄTTEGÄRNA vilja uppleva!
Men visst.. Vill du så KAN du ju slänga på två turbos och då över 900hk under huven.
Även som sugis så kan du få liv i den
https://youtu.be/0Z_Kk1R–0Y
Toyota’s Rolls-Royce for half the money – the incredible 2018 Century
Doug DeMuro : The Toyota Century V12 Is an Amazing Japanese Ultra-Luxury Sedan
** Usch den var inte i bra skick… de där poleringscirklarna =(
** Jag tror att färgen är snygg live, der ser mörkgrön ut.
** Den V12an är epic, just för att det INTE är en högprestanda V12, men den är ändå byggd så rejält att du kan bolt-on-överladda och få 1 000 hk.
** Jag har inget emot tyst tygklädsel istället för läder.
En vänsterstyrd sånhär, eller dagens modell, är åter igen min drömbil.
Picking up the $180,000 Toyota Century + NEW CAR REVEAL SOON
** Jag ogillar verkligen hans sätt att göra videos….
** Okej….
Då övergår min 20 år gamla fråga till en ny..
Frågan som jag öppet har ställt världen i 20 år är om någon har snyggt vänsterkonverterat en sådan bil, och om den är till salu..
I brist på svar där så tolkar jag det som ett nej, och den nya frågan är…..
Skulle jag verkligen orka med en högerstyrd vardagsbil?
Annars så är ju denna bilen perfekt!
Självklart så vill jag ha en så sen som möjligt, bara för att, de byggdes fram tills Oktober 2017, så de räknas väl som en 2017, en sån tar jag gärna =)
Toyota Century – Perhaps the MOST EXQUISITE car we’ve ever seen! | ReDriven used car review
I’m buying the Japanese Rolls-Royce: the Toyota Century V12!
ENGINEER EXPLAINS ALL ABOUT TOYOTA CENTURY!
ULTRA-LUXURY TOYOTA?!? You’ve Got to See This ’97 Century!
I like it alot! Bra inlägg också 🙂
Jäklar vilken ball bil! Hade aldrig hört talas om den förens nu
Tack =)
Det är därför bloggen finns =)
https://www.sirpierre.se/2017/10/2018-toyota-century.html
Uppdaterat med två videos.
https://www.sirpierre.se/2017/10/10-of-the-greatest-toyota-engines-ever.html
https://www.sirpierre.se/2017/01/7-of-the-largest-displacement-car-engines-from-japan.html