Jag trodde faktiskt att Volvo skulle dröja lite lite till innan de gick ut med all info.
För jag ska på V.I.P visning om två veckor, Först efter det trodde jag att man skulle gå ut med infon.
Men efterfrågan är redan stor och folk står nog på kö för att beställa den senaste Volvon så jag kan förstå det.
Men jag blir iallafall en av de första i Sverige som får SE, klämma och känna på bilen live.
Beställer du en bil idag så har du den levererad strax efter sommaren.

Tidigare så var grundpriset 339 000 kronor, Men just nu så finns det ingen manuell låda som alternativ, Vilket är väldigt konstigt.
Så basbilen idag är en 190-hästarsdieseln D4 med utrustningsnivån Momentum, Vad det nu innebär.
Men det MÅSTE ju komma manuell låda som alternativ.. Och då kommer grundpriset att gå ner igen till de där 340 tusen cirka.
För er som funderar på firmabil så blir det då alltså 7,5 basbelopp?
Toppmodellen T6 AWD är en fyrhjulsdriven bensinare på 320hk.
Än så länge.. I framtiden så kommer laddhybridversionen T8 AWD Twin Engine, Där har du T6 motorn på 320hk plus en elmotor som tillsammans ska ge en totaleffekt på 407hk.. Det är helt okej 😉
Men… Sen så står det såhär.. Och jag är så tveksam till detta att jag bara citerar.
”Med sina 0,21 liter per mil vid blandad förbrukning släpper den ut 47 gram koldioxid per kilometer vilket gör modellen till en så kallad supermiljöbil.”
Kan det vara möjligt??
Att Volvo V90 kommer bli en succe i detta kombi-land är det ingen tvekan om, Och precis som med nya XC90 så känns denna bilen väldigt Amerikansk.. På ett positivt sätt alltså.. Det är verkligen inte mycket ”Svensson Volvo” över deras nya designstil.
Just nu så pågår det en tävling om vilken bil som är snyggast på Genèvesalongen 2016.
Och Volvo V90 leder överlägset!
Jag tycker att de 12 färgalternativen har några snygga alternativ med, Även om de känns väldigt snarlika på något sätt.
Volvo V90 T6 AWD 2017 Twilight Bronze Metallic
Det måste ju komma fler alternativ sen tror jag.
Bara så tråkigt som rött saknar jag.. Polestar blå kommer säkert att komma.
även om jag inte skulle välja det själv.
Mitt val går nog till… Silver.. Eller Sant.. Eller Blå.. Eller Ljusblå.. Kanske Bronze..
Dagens storkombi är 12.5 cm längre än V70, Detta är något jag verkligen vill uppleva live..
Se hur dessa 12.5 cm är uppdelade i bilen. För att tydligen så ska bagageutrymmet vara minimalt MINDRE än i V70, Så jag misstänker att de extra cm går till bekvämlighet inuti bilen helt enkelt.
Jag återkommer med personliga notiser och bilder om ett par veckor som sagt.
Modellversioner, motorer och pris
Volvo V90 D4
Diesel, R4, 2,0 liter.
190 hk @ 4 250 r/min. 400 Nm @ 1 750-2 250 r/min
0-100 km/h 8,5 sek. Toppfart 225 km/h.
Förbrukning 0,45 l/mil. 119 g/km.
Pris från 339 000 kr.
Volvo V90 D5 AWD
Diesel, R4, 2,0 liter.
235 hk @ 4 000 r/min. 480 Nm @ 1 750-2 250 r/min.
0-100 km/h 7,2 sek. Toppfart 240 km/h.
Förbrukning 0,49 l/mil. 129 g/km.
Pris från 427 900 kr (Momentum inkl automat).
Volvo V90 T5
Bensin, R4, 2,0 liter.
254 hk @ 5 500 r/min. 350 Nm @ 1 500-4 800 r/min.
0-100 km/h 7,0 sek. Toppfart 230 km/h.
Förbrukning 0,68 l/mil. 154 g/km.
Pris från 374 900 kr (Momentum inkl automat).
Volvo V90 T6 AWD
Bensin, R4, 2,0 liter.
320 hk @ 5 700 r/min. 400 Nm @ 2 200-5 400 r/min.
0-100 km/h 6,1 sek. Toppfart 250 km/h.
Förbrukning 0,74 l/mil. 169 g/km.
Pris från 463 900 kr (Momentum inkl automat).
Volvo V90 T8 AWD Twin Engine
Bensin och el, R4, 2,0 liter.
407 hk. 640 Nm.
0-100 km/h 5,2 sek. Toppfart 230 km/h.
Förbrukning 0,21 l/mil. 47 g/km.
Pris okänt.
Momentum kostar 29 000 kronor utöver Kinetic.
Inscription kostar 69 000 kronor utöver Kinetic.
https://youtu.be/Wdk_vJvU3KU
Riktigt snygg!
Eller så återfinns de där 12,5 cm på motorhuven….
Hehe det kan mycket väl vara så ja