Sedan bilen var helt ny så har jag velat aha mer downforce framtill..
Detta märkte jag direkt när jag körde Superstage med en 10 dagar gammal Nissan 350Z GT.
Grepp löste jag med bättre, bredare däck, Och sen coilovers och sway bars.
Men downforce behövdes fortfarande…
Efter att ha laborerat med MINST 7st olika framläppar så insåg jag att det jag behöver nu som nästa och det sista steget är canards.
Kräsen och noga som jag är så ville jag inte ha vad som helst..
Men oavsett vad jag ville ha så fanns det inte så mycket att välja mellan..
Det var något anpassat till NISMO fronten eller Universalgrejer..
Seriösa grejer testade i vindtunnel var bara att glömma..
Så då tyckte Superior Imports att deras kolfiberkille kunde göra 350Z Canards..
Och det hoppade jag och många andra på direkt!
Detta var 2010…
Vi väntade.. Och väntade.. Och väntade..
Och gav upp ett par år senare..
Jag och bilen ”låg på is” ett tag där sen.. Så det var ingen bråttom då efter vi hade gett upp på att vänta i heller.
Men så förra året så kände jag att nu jävlar BEHÖVS det verkligen!
Det var så illa att jag började fråga runt efter Universalgrejer dessutom..
Men efter MYCKET sökande världen över så hittade jag PRECIS det jag ville ha!
Kolfiber Canards gjorda för 350Z originalfront, Dubbla på var sida, Går bara att montera i en vinkel OCH testade i vindtunnel!
HELT perfekt!
Det enda som saknades nu var meckhjälp som vanligt..
Men det löste sig till sist =)
Jag är BARA ute efter effekten..
Men eftersom utseendet är viktigt för 99,9% av folket så börjar jag med några ”före” bilder.
Och sen direkt på det jag kallar för ”Ghettomeckande”..
Det största problemet som vanligt oavsett om det är inne på en verkstad med lift eller ute på en parkeringsplats, är att få upp bilen från marken.
Plankor på plankor, Klossar.. Stenplattor.. You name it..
Såhär kan vi hålla på i nån timme.
Men efter MÅNGA om och men (Jag själv hade gett upp för längesen) så fick vi upp den tillräckligt för att kunna plocka av hjulen och sen fronten.
Instruktionerna sa att canardsen skulle limmas på…
Det var aldrig aktuellt för mig..
Min tanke var först att popnita dem på plats utan att ta av fronten.
Men ne.. Bäst att göra det riktigt ordentligt.. Som med allt annat på bilen.
Så vi åkte och köpte bultar, brickor och muttrar..
Guldfärgade =)
Sen mätte vi och mätte och mätte..
Men kom bara fram till hela tiden att dom kan verkligen bara sitta i en vinkel och i en höjd om dom verkligen ska sitta perfekt i passformen mot fronten..
Så vi gjorde det mycket mer avancerat och svårare än vad det behövde vara..
Men bra blev det.
Så, Nu ska allt på sin plats igen bara.
Jag passade även på att beställa ett nytt underskydd.
Mycket större, Tåligare i alu och med ventilationshål som ska få ut varmluften.
Detta har jag velat ha i många år.. Men har snålat.. Och nu så blåste jag mig själv..
Men detta behövdes också..
För den gamla har verkligen gjort sitt.
Och då bara av min nyfikenhet så råkade jag se att jag har hål i mitt tryckrör!
Jag vet inte om den skruven har skrapat upp ett hål eller om någon har skruvat in skruven rakt in i röret..
Oavsett så har det röret varit med om en del ser man..
Jaja.. Bara att fixa..
Får fortsätta en annan dag..
Ska backa ner bilen från alla plankor för att köra in den i garaget igen.. Och så vill den inte starta..
Helt död..
Ja.. Då upptäcker vi ytterligare ett fel..
Den klåparen som installerade min stereo har inte skruvat fast pluskabeln i säkringshållaren, Så den har legat och gnistat där såpass att kabeln har blivit VARM och bränt sönder där den ligger i bagaget..
och säkringshållaren har SMÄLLT!!!
Men säkringen.. Den var hel..
Ja.. Detta kanske kan förklara en hel del konstiga problem också förhoppningsvis..
Med en stor träff som väntade nästa helg så mailade jag min sponsor BRL DIREKT om en ny särking, säkringshållare och kabelbit.
Dagen efter så mailade jag igen..
Och ringde..
Dagen efter så ringde jag igen..
4e dagen så ringde jag och mailade igen..
Fortfarande ingen som brydde sig.. Och jag missade träffen.. Årets stora avslutning..
Veckan därpå så tog jag tag i det själva, Åkte till BRC och köpte nya och mycket bättre grejer!
Röret fick jag fixat och garderat för framtiden också.
Och sen så var det åter igen ”bara” att montera ihop allt..
Denna gången så var det inte sommar längre.. Utan nu var det grått, mörkt, kallt och regnet låg i luften..
#Ghettomeck.
Och precis innan det var för mörkt ute så kunde jag äntligen känna att min bil var hel igen..
Visst jag hittade fler saker som jag fick lägga till på ”Nästa gång” listan..
Den är allt för lång nu..
Såhär ser det ut..
Och alla verkade ÄLSKA det!
127 likes och 34 kommentarer ifrån folk som tyckte att det blev SKITBRA!
Som sagt..
Jag var inte allt ute efter ”looken”..
Men nu med canardsen på plats så tycker jag att den tidigare såg naken ut utan..
Det saknades något..
Nu är fronten perfekt!
Svårt att få med dem på bild eftersom de är så smala.
Sen tog det ytterligare en vecka innan jag kunde utvärdera det hela.
Och..
DET ÄR SKITBRA!!!!!!!!!!
Jag kan på fullaste allvar OMÖJLIGT ens tänka mig att denna bilen eller någon annan bil i hela världen skulle kunna ha mer grepp, Instyrning, Fäste än såhär!
Jag kör mitt yttersta för att bilen ska understyra och kränga.. Och NÄR gränsen väl kommer så är det bara baken som studsar till.. Inget annat!
Visst detta tack vare allt annat och en bra diff också..
Men det funkar GRYMT Bra!
Och på motorvägen så verkligen HÖG jag hur vinden slås mot fronten!
Riktigt nöjd är jag!
Jag HATAR uttrycket.. Men denna gången kan jag säga.. Bättre sent än aldrig.
Bättre bilder får komma när någon fotograf orkar bry sig.
Blev ju riktigt bra nu! Hoppas du slipper problemet med urladdade batterier nu. Men otroligt vilket klåperi att inte fästa kabeln ordentligt.
Visst allt går inte att skylla på den biten. Den drar en massa tjuvström på fler ställen.. Men detta är ett steg på vägen =)
Ja hela den installationen var katastrofdålig.