Ja det regnade.. Och åter regnade.. Och ÖSREGNADE..
Och vi hade nästan lika trevligt trots regnet.
Det ”underliga” slog mig idag som först dock..
Förra året var det visserligen strålande sol på detta eventet.
Och trots att jag och Niclas redan hade sett LaFerrari och McLaren P1 på nära, personligt håll bara dagarna innan, Så var vi SÅ imponerade över att se dem på plats..
Och att se dom köra på bana samtidigt!
Det var första gången i hela världen som en McLaren P1 körde på samma bana samtidigt som inte bara en utan TVÅ LaFerrari..
Då var dessa bilar HELT nya!
Det som lockade dit mig i år.. Och som lockade Martin Bilbilder.se trots regnet var årets stora WOW-bil, LaFerrari FXX-K..
Och där var inte bara en.. utan TVÅ FXX-K…
Vi talar alltså om en bil som kostar 21 miljoner kronor…
Och Autoropa i Malmö har sålt ”flera”.. Jag vet hur många men jag vet inte om jag får dela med mig av den infon..
Men det verkar just nu som om Autoropa i Malmö är den enskilda Ferrari-handlare i världen som har sålt flest FXX-K!
Så pass många rör det sig om..
Men.. Väl på plats..
Ja det regnar..
Ja en kille vrålkör sin McLaren P1 i regnet… Jahapp…
Ja där är en ny Lamborghini Huracan GT3 som kör skiten ur alla andra GT3-bilar…
Som sen blir svartflaggad för att den låter för mycket…
Det var en kul syn att se folk springa från ena sidan banan till den andra bara för att se och höra denna otroligt snabba bil som lät över hela Ring Knutstorp.
Jag vet inte vad den körde här i regnet igår..
Men tydligen så ska denna eller en likadan köra 1.15 på Mantorp…
Jahapp…
- I depå-området så står där en handfull nya Lamborghini Huracan..
En riktig hit.. Ett STORT lyft ifrån Gallardon..
I flera olika färger..Dom orkade jag inte ens gå fram och titta på..
Det har jag redan sett.. Både stillastående på nära håll och in action precis framför nosen på mig.
Där är säkert 2-3st LaFerrari…
Minst 3st av HELT nya Ferrari 488…
Och en MASSA ”vanliga” Ferraris och Maserati…
Jahapp….
Och sen åkte jag hem…
Och idag så slog det mig..
Att jag gick inte ens fram och kollade på FXX-K bilarna…
Jag nöjde mig en glimt av dem på 100 meters avstånd..
Trots att jag lika gärna hade kunnat få provsitta om jag hade velat det..
Jag gick fram och tillbaka lite och hälsade på folk som vanligt.. Bland bilar för många hundratalsmiljoner kronor..
Som intresserade mig väldigt lite..
Där var även en massa Lamborghinis. Bentleys.. Jaguarer.. Land/Range Rovers…
Bla bla bla..
Så sjukt otacksam man har blivit alltså..
Jag vet med mig att jag kommer åka och kolla på dessa bilarna själv i veckan.. Utan publik..
Men för att jag och alla ni andra ska förstå hur speciell en LaFerrari FXX-K är för 21 miljoner kronor så tänkte jag berätta lite om bilen.
- För 10 år sedan så lanserade Ferrari den Enzo-baserade FXX.
En ”Track-only” bil som du inte kunde ta hem och visa polarna hemma i ditt garage.
Ja det är sant.. Bilarna förvarades i Maranello och levererades ut till race-eventen där du kunde köra mot andra FXX.
Ja.. Just då var bilarna inte godkända för något annat än att köra på privata event mot enbart andra FXX..
Men när du väl ska köra med bilen så kommer den raceklar med ett helt team..
Det enda du själv behöver göra är att ta dig till banan så står allt redo och väntar på dig.
Detta ingår i priset, Men bara i 2 år..
Sen så kommer det att kosta extra om du vill fortsätta denna service.. Dvs om du vill fortsätta äga och ANVÄNDA din bil.
Vad det kommer att kosta vet inte Ferrari ännu.
Räknar dom kanske med att FXX-K bilarna kommer att byta ägare sen?
Varför bilarna varken får köra på gata eller tävlas med i andra serien är enkelt..
No rules gäller i XX-klubben.
”Gatbilar har homologeringsproblem, racebilar har regler. De här har inga gränser. Vi testar saker som vi inte kan testa på gat- eller racebilar. Kunderna talar om för oss om teknologin är intressant eller inte”, säger Ferrari
Så det du egentligen köper är hela XX-Programmet.. Och inte ”bara” bilen i sig..
- FXX-K är SNABB!
Den kör som snabbast ett helt varv runt Fiorano på 1 minut och 14 sekunder..
Det är FEM sekunder snabbare än en gatulaglig LaFerrari!
Och detta är tydligen inte på riktiga slicks?
- Den har totalt 1036hk..
Det är 86hk mer än LaFerrari..
848st av dessa hästar kommer alltså ifrån en sugis V12a..
Och 187 är elektriska HY-KERS hästar.Det är det starkaste som någonsin har lämnat Ferraris fabriker.. Och ja då räknar jag även med deras F1 bilar.
K:et i namnet står just för ”KERS” kinetic energy recovery system .
- 40st bilar, 21 miljoner kronor styck och alla är slutsålda.
Och ja du måste få en speciell inbjudan/förfrågan utav Ferrari för att ens få köpa bilen.
Och ska du ens bli förfrågan så ska du redan äga eller ha ägt en massa andra dyra Ferraris 😉
Antingen så är det 40st bilar och 39 kommer ut till kunder, Eller 40 kundbilar och bil nr41/00 går till Ferrari själva - Lockar det inte dig med en FXX-K och allt vad det ägandet innebär så kan du ju faktiskt för samma summa köpa 10st Ferrari 458 Speciale som du och dina vänner kan ha roligt i.. Vart och när ni än vill..
Du kan välja 10 olika färger eller två olika färger så kör ni 5-5 i två lag =)
- Bilen heter FXX-K.. Och inte LaFerrari FXX-K..
För att Ferrari anser att detta är en helt egen modell skild från LaFerrari.
- DOWNFORCE!
Nu vet jag inte hur dom räknar med sin ”Aerodynamiska effektivitet”
Men en Formel 1 bil har 3… FXX-K har 2.84..
Detta översätter jag till att bilen får nästan ett TON tryck ner i marken vid 200km/h tack vare alla aerodynamiska detaljer över hela bilen.
Aktiv downforce.. Där 50% är just för att göra bilen så snabb som möjligt i kurvor.
- Historien säger att vi kan förvänta oss något nytt om två år..
Om det blir en FXX-K EVO eller en F12 XX det får vi se..
Men efter 2 år så brukar Ferrari hitta på något nytt för den sortens kunder.
Så… Man är minst sagt lite otacksam..
Det är t.o.m som så att idag hade jag kunnat vara där igen och kört bana tillsammans med dessa.
Men äh..
Orkar inte..
Jag kunde fått provköra nya 488.. Eller vilken annan Ferrari, Bentley, Land /Range Rover, Maserati, Jaguar som helst på banan idag..
Jag kunde även varit och provkört en Corvette Z07 och en C7 cab.. (Och några andra jänke)
Ensam… Hela dagen lång..
Men äh..
Jag orkar inte..
Och min nyfixade 350Z-RS står i garaget och väntar på en ny utvärdering efter som senaste fixen..
Something serious must be wrong with me..
Både Martin Bilbilder.se och Niclas Swahn är besvikna över sina blöta bilder..
Men jag är jättetacksam som alltid =)
- Hur FAN kan folk vara så JÄVLA dumma i huvudet att dom SÄTTER sig på andra bilar när dom ska ta bilder?!?!
Det var en kärring igår som satte sig på en F12a när hennes man stod och tog bilder!
Och nej det var INTE deras bil!!
Men trots såna hjärndöda grottmänniskor så står bilarna fria och öppna för alla att skåda på nära håll.
Och ja.. Detta eviga taffsandet som alla ”experter” måste göra.
- Tydligen var det något där på plats som fick mig att tappa hakan..
Men jag har ingen aning om vad det skulle kunna ha varit..
- Niclas förstod iallafall på plats hur bortskämda vi båda är.
- Detta är en Ferrari 575 GTZ.
En av 6st Zagato designade Ferrari 575..
Senast en sån bil såldes så gick den för en miljon pund..
För två år sedan så var den en annan ägare som tackade nej till ett bud på 1.1 miljoner dollar.Här i Skåne så tyckte alla bara att den var ful. Och det verkade som om jag var den enda som visste var det var för bil..
Till en början så stod den på ”resten” parkeringen…
Sen blev den framflyttad.
Denna vore intressant att få provköra..
Den eviga frågan.. Vilken bil skulle du välja mellan LaFerrari och McLaren P1?
Just igår så gick mitt val till den mycket mer flashiga LaFerrari.
McLaren P1 är GRYM!
Och jag gillar nog överlag engelska bilar mer än italienska…
Men..
I sammanhanget.. Så ser en helsvart P1 lite lite (Sorry för att jag svär i kyrkan) lam ut…?
Rullar du upp i den i stan.. Eller på strippen.. Eller för att impa på en tjej och hennes pappa..
Så hade den lika gärna kunnat tas för en nästan 15 år gammal Japanare..
Meeen.. Skulle någon ens ha en aning om vad det där är för bil..
Då har man verkligen koll..
Och jag hade nog hellre valt den där 15 år gamla Japsen före P1an ändå…
Och GIVETVIS är P1an extremt snygg tagen UR sammanhanget..
Men.. En LaFerrari sticker ALLTID ut..
Oavsett färg
Eller vad säger ni? P1 eller LaFerrari?
Ingen LT.. Ingen GTR på plats..
Men en ”vanlig” McLaren lockar bra fint ändå.
- Ja, Vissa färger är hiskeligt dyra..
Det kan kosta lika mycket som en bättre begagnad bil..
Eller som en helt ny självmordsinbjudande bil..
Men.. Ibland så kan dessa svindyra färg-options verkligen vara värt det..
Det låter konstigt.. Men i denna Ghettostaden så är Maserati en dussinbil..
Och då kan det vara värt att betala MYCKET extra för att sticka ut ur mängden.
- Där är gammalt som nytt.. Fint som ofint.. För ja.. Alla italienare är faktiskt inte lika välbevarade..
Och det synts tydligt på vilka som har lagt sina sista kronor på att köpa en begagnad Ferrari.. Stripat den för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt.
Och sen så har man inte råd med annat än Kina-crap till däck.
Men.. Poängen är..
Att jag VERKLIGEN måste lära mig att ta vara på stunden och att vara ”DÄR!”.. Suga in det som händer framför mig..