Jag hade tänkt börja positivt och sen gnälla så lite som möjligt..
Men eftersom det är gnällandet som intresserar dom flesta så får jag börja med det helt enkelt..
Och sen avslutar vi med ett leende och med en massa bilder ifrån min vapendragare Niclas Swahn.
Som sagt.. Jag VILLE inte gnälla..
Jag ville göra som med Elmia.. Ge bra kritik efter att ha gnällt på året innan.
Men.. Som vanligt så har jag en massa att gnälla över.
Jag börjar enkelt..
* Det behövs fler toaletter, Och ha inte dem samlade på ett och samma ställe..
Sprid ut dom lite över området..
Vallåkra är STORT!
Och i år längre än tidigare om man vill se alla bilar.
* Till nästa år så skulle jag vilja se att ljudbilarna var LÄNGST bort.
* Utställarna..
Denna punkten är absolut den viktigaste..
Som bilbyggare eller helt enkelt som bilentusiast med en fräck bil värd att visa upp för andra bilälskare.
Bilsport/”Vallåkra” kommer ut tidigt med datumen för Vallåkraträffen, Vi har under hela veckan kunnat se att det skulle vara dåligt väder på Söndagen men bra på Lördagen, Nu som tur var så var det bättre väder på Söndagen än på Lördagen..
Men om man nu som bilbyggare vet om vilka datum det är för Vallåkraträffen, Och det sägs bli dåligt väder på Söndagen..
Varför är man inte där då på Lördagen till att börja med och sen även Söndagen?
Det var relativt tomt och absolut väldigt dåligt med bilar på Lördagen..
Just för att ”alla” bara siktar in sej på Söndagen..
Inte nog med det, Dom bilarna som var där på Lördagen var egentligen mestadels besökare som inte ville betala inträde eller parkeringsavgift, Så dom körde in sina helt vanliga, tråkiga bilar på området..
Sen så lämnade dom flesta strax efter middagstid med för att det blåste (mycket!!)
Detta samtidigt som jag ser på Facebook att det rullar en MASSA fina bilar inne i Helsingborg och i Malmö som bara glider runt i brist på annat att göra..
Har ni en gång orkat ta er till Vallåkra (Många av mina bilintresserade vänner ifrån Malmö orkade inte ta sej till Vallåkra som bara ligger 30 minuter bort) så förstår ni att även er bil duger till att ställa ut där.. Och nej det är inte BARA en massa Volvo 240 där…
Visst..
Förr i tiden så var det som så att Lördagen då var det fokus på lastbilar, Och på Söndagen så var det bilarna..
Och visst så är det fortfarande..
MEN det är många år sedan som lastbilarna tog över lördagarna helt..
Det är fortfarande GOTT om plats för show-bilar på Lördagen..
Och ja det räcker med att vara där på söndagen för att vinna pris..
Det var t.o.m som så att jag som bedömdes på Lördagen fick göra om det på Söndagen.
Så en ändring jag vill se är att Bilsport/Vallåkra tydligt går ut till besökare och utställare att det är båda dagarna som gäller för bilutställare.
Och att utställarna tar och ställer ut på Lördagen också..
För trots allt, Ni gör väl detta för besökarna och inte för en plastpokal va?
Men men det är väl upp till Bilsport att sköta det där..
Men nu redan till det viktigaste för ”oss”..
* Bilbedömningen
Ja.. I år igen..
Och i år var det nog värre än någonsin..
MEN!
Det började bra.
Flera ur juryn är kända bilbyggare eller folk som har varit viktiga personer i branschen länge.
Det var flera ur juryn som kom fram till mej och presenterade sej och förklarade att i år är det annorlunda, Pga mitt inlägg från förra året.
Helgens Notiser : Vallåkraträffen 2014
Läs gärna det inlägget så förstår ni det jag ska gå in på nu.
Bilsport/Juryn lyssnade på mig och folket, Eller på mig som folkets taleperson 😉
Och gjorde om..
Gör om gör rätt..
Hälften klarade dom av.
Tidigare så har dom använt sej utav en färdig bedömningsmall som riktlinje.
Ett bedömningssätt som jag stötte på för första gången på Westcoast Motorshow 2010, Och som jag har HATAT sen dess!
Varje gång jag har stött på detta system så har jag bara tänkt att nu går det åt helvete för alla utställare.
Precis så jag tänkte på förra årets Vallåkra..
MEN! Då hade dom det som riktlinje..
Och det är helt ok..
Och i teorin så BORDE detta system funka..
Men i praktiken.. Nej.. Oh nej..
Men Vallåkra-juryn lyssnade.. Försökte med något helt nytt..
Problemet var bara att det nya systemet var att inte ha den bedömningsmallen som riktlinje, Utan att STRIKT följa den.
Och såhär funkar den.
Du har 6 punkter som bilen bedöms på
** Kreation
** Motor & Drivlina
** I.C.E (In-Car Entertainment)
** Chassi
** Kaross & Lack
** Presentation
(Jag kanske inte har helt rätt på benämningarna)
På alla utom Presentation så bedöms du även för Finishen och kvaliten på varje punkt.
Juryn har en skala 0-10 att bedöma dej efter, Så max kan du få 110 poäng.
Som riktlinje så är 5 poäng så som en helt ny originalbil kommer ut ifrån fabrik.
Som exempel så tog ”min” jury Mercedes som exempel för att förklara systemet, Och det passar ju mej perfekt som Mercedes-älskare =)
En standard Mercedes som är helt ny, ren och fin är 5 poäng.
En helt ny, ren och fin AMG version utav samma modell är 7 poäng.
Och en helt sprillans ny Black Series version utav samma modell är då 10 poäng. (Kanske 9 vill jag minnas)
Så ja.. Du kan komma med en helt ny standardbil och få 55 poäng enkelt.
50 om du bara ställer bilen på plats och inte är där när domarna kommer till din bil för att bedöma.
Detta förklarade MYCKET för mej!
För att på WestCoast Motorshow så kunde jag inte ALLS förstå hur min originalstereo kunde få 6 poäng, När jag några år senare med min utbytta stereo fick 4 poäng.
Men nu förstår jag allt..
En standard Nissan 350Z kommer med en vanlig tråkig stereo, Det är 5 poäng.
Jag hade en 350Z GT, Som kommer med elektriska stolar, Annat läder, annan färg på inredningen, BOSE-stereo osv osv.
Så då var det 6 poäng istället.
Jag kan tycka 7 poäng men men.
Och när jag stod på Elmia förra året (var det väl?) så fick jag 4 poäng med min helt nyinstallerade, världens första race-lättviktsstereo.
Det var inte snyggt helt enkelt.
Men det var inte heller min poäng att det skulle vara.
Men vi går vidare, Jag skulle jättegärna haft min lapp framför mig för att minnas bättre..
Men men.
** Kreation.
Detta är temat, konceptet, tanken med bygget..
Temabyggda bilar är tyvärr snart utdött verkar det som..
Och då menar jag teman så som Lukas Kooz har gjort genom åren, Byggt bilar med olika teman och inspiration.
Min tanke med mitt bygge är att göra bilen så bra på bana som möjligt.
Och det har jag gjort jävligt bra om jag får säga det själv.
Folk tror ju ofta att kolfiber är mitt tema..
Och så är det inte även om det är just det mest utmärkande och det som bilen är mest känd för.
Men kolfiber går under lack..
Så kalla det för ”Time-Attack” tema för att sätta det i modern referens..
Och det har jag gjort bra..
Jag minns inte alls hur dom bedömde eller vad poängen blev där för finish och kvalitet.
** Motor & Drivlina
Allt är gjort, Så det blev höga poäng där..
Men inte 10 poäng för att jag inte har tillverkat några motordelar själv.. T.e.x motorblocket..
Jaha.. Och vem i Sverige har någonsin gjort det då??
”Johan Eriksson i sin Charger”..
Ja men det är EN kille i hela Sverige.. En helt otrolig kille som har uppmärksammats världen över för sin bil..
Och han är INTE här idag..
Nej.. Jag har istället valt att köpa det bästa som finns ifrån dom mest kända tillverkarna som har lagt ner miljoner på test och utveckling..
Men motorutrymmet har inte varit tvättat sen 2008.. Så där blev det låga poäng.
** I.C.E (In-Car Entertainment)
Här ingår främst stereon, Sen inredningen och ja allt inne i coupen.
Jag har samma tema här.. Lätt och race..
MEN.. Det gillas inte i en sån här bedömning..
Och här börjar problem 1..
Man får ju döma bilen efter vad det är för bygge..
Detta stöter jag ALLTID på vart jag än ställer ut och just därför gör jag oftast inte det.
Jag frågade ofta vad mallen är..
Och att döma min bil efter en styling bil är bara fel fel fel..
Som jag brukar säga.. Du kan inte döma en fisk efter hur bra den klättrar i träd.
** Chassi
Här är det som är det absolut bästa och mest imponerande med min bil..
Men som inte alls syns..
Jag förklarade lite av det som är gjort med chassit.. Dvs ALLT och 330% till..
Men fick ”bara” 9 poäng ändå.. Vilket jag inte alls kunde hålla med om..
Detta är också en sak som är väldigt viktigt, Du som bilbyggare får se och höra din poängsättning direkt, Du kan då förklara varför du inte håller med och kanske även förklara djupare vad du har gjort med din bil så att juryn förstår ännu mer jobbet bakom.
Så jag frågade varför jag inte fick 10 poäng under denna punkten när jag har världens bästa chassi i en 350Z och bättre chassi än dom flesta hyperbilar och racebilar.
Jo då fick jag förklaringen att det var för att jag inte har automatisk lufthöjning på dämparna som lättare tar mej över farthinder..
Så som Lamborghini har..
Jo… Det har jag inte för att det VÄGER:. Och är jävligt onödigt eftersom min bil inte är en citycruiser..
Istället så är min stabil och perfekt invägd..
Men en 9a fick jag, Och där kunde jag inte alls hålla med..
Kvalite´ och finish här då?
Ja hur bedömer ni det frågade jag.
”På dom andra bilarna så ser vi mest så att inte stötdämparna har rostat eller så”.
Nej här rostar det inte..
Det finns inget att visa..
Men jag öppnade skuffen för att visa hur seriöst byggd min bil är..
Då fick jag låga poäng för att svetssömmarna syns..
Ja… Precis som det gör på en Ferrari Speciale eller Porsche GT3 RS.. Sånt som är race och sånt som racefolk gillar…
Men nej.. Låga poäng där.
Och samma sak här.. Jag har inte tillverkat något själv..
Detta är tydligen mycket MYCKET viktigt om du ska ses som bilbyggare i Sverige (vilket jag kan förstå) och om din bil ska ses som prisvinnarvärd (vilket jag inte alls kan förstå).
Så vad ska jag tillverka själv? Mina Coilovers som är världens mest avancerade.. Som har teknik som Koeniggsegg nu som först ska testa..
Coilovers som är det absolut bästa ifrån världens bästa coilovertillverkare.. Där dom har lagt ner åratal och många miljoner på att ta fram dessa..
Nej.. Ska du få en plastpokal så ska du tillverka dina saker själv hemma på din parkeringsplats.
Så.. I dom tankebanorna går det alltså..
** Kaross och Lack
Mitt mål är en racebil.. Kolfiber är helrätt..
Men kvaliten är dålig.
Njae.. Det är bästa möjliga kvalitet på kolfibret..
Det är vakumpressat, dry kolfiber som väger mindre än hälften av vad vanligt kolfiber gör och väger 1/10 av Seibon skit..
Men ja.. När du inte gör stylingkolfiber så är passformen och utseendet inte det bästa.
Men sånt här kolfiber som jag har har man på en bil som ska köra EN tävling.. MAX en säsong..
Inte på en bil som kör 1000-1500 mil om året i 9 år..
Ska kolfiber sitta perfekt och glänsa fint så väger det mer än aluminium.
Det vill säga.. Du har det bara för utseendets skull.. För det ska SE race och lätt ut.. Men är bara idiotiskt stylingkolfiber.
Aja.. Ni förstår vart vår differens går.
Så jag frågade.. Vad krävs här på plats för att man ska få 10 poäng på allt..
”Nej det är det ingen som har fått”
Nehe.. Men ska man inte anpassa sej efter där man är?
Är det lönt att ha en poängsättning upp till 10 poäng om INGEN har fått det eller KAN få det ens?
Om ni använder samma poängsättning på en mindre, lokal träff.. Ska alla Volvoraggare där bara få 15 poäng allt som allt?
Vore det inte bättre att välja en 10 poängare på plats och sen backa därifrån och bedöma dom andra bilarna ifrån det.
Eller ÄNNU bättre att bedöma bilarna för vad dom är!
Skit i fabrikat.. Vilken biltillverkare som en gång i tiden satte sin logga på bilen..
Utan ha ett gäng som bedömer stylingbilar.. Ett gäng som dömer Stancebilar.. Ett som dömer race/drifting osv osv..
Ja ni fattar..
Sen en annan sak..
VARFÖR har det blivit så på dom flesta event (Bilsport och Gatebil) att Nissan och Toyota är i samma klass!?!
Utöver det så är det Mitsubishi som har en egen klass.. Sen räknas resten som ”Övriga Asien”..
WTF!?
Är det inte alltid flest Japsebilar på alla möjliga event i dag?
Och av dom bilarna.. Är inte flest av dom just Nissan eller Toyota? Speciellt i detta som kan vara världens mest Supra/200/Skyline – täta land.
Är det verkligen så många som fortfarande bygger på Mitsubishi? Gamla Eclipse ocu Evos som oftast använts till roligare saker.
Nej..
Jag gillar inte det..
Sen i samma veva så får jag höra att dom har nekat en Mercedes SL att ställa ut när det fanns plats till ytterligare 20 Mercedesbilar på deras plats.
Vilket som..
Vid denna punkten så inser jag att jag och domarna inte tänker på samma sätt..
Så slutpunkten var ** Presentation..
Så jag frågar direkt.
”Ja jag är här och pratar med er.. vad krävs för att få 10 poäng?”
Hade jag haft byggnadspärm osv (vilket jag absolut tycker att man ska ha!) så hade jag fått en 6-7a..
”Okej så en hel monter då är 10 poäng? Men hur funkar det på en utomhusträff där det är STORM och regn?”
”Nje det blir lite svårt med monter här, Men en monter är kanske 8 poäng”
”Jaha.. Är det någon som någonsin har fått 10 poäng på presentation här då? ”
”Ja (och så nämndes något namn här som jag inte känner till) fick 10 poäng för att han hade hyrt en hel hangar och gjort till sin egna monter”
Okej.. Så man ska hyra en av dom två hangarer som finns här, Och där det alltid står företagmontrar.. För att få 10 poäng..
Och en någonsin har fått det..
Så då handlar det än en gång om pengar och att det är omöjligt att få 10 poäng även där.
Men.. Slutsumman blev oväntat hög..
61 poäng!
Det låter kanske riktigt dåligt med tanke på att man ”kan få” 110 poäng..
Och när en viss bil här som besökarna skrattade åt,
Har fått 91 poäng..
Men 61 poäng var riktigt bra!
Speciellt när jag fick höra att Kooz Ecplise fick 59 poäng.
och när Simba fick 58 poäng… Där han iallafall borde ha fått mer än Kooz Ecplise..
Ännu värre är att Kooz James Bond bil fick 64 poäng och Z-Cop fick 67 poäng..
Där vi alla kan hålla med om att 00Z som nu även är nylackerad och finare än någonsin ÄR en mer genomtänkt och finare bil än Z-Cop..
Och att MIN slitna bil då bara skulle vara 3 poäng ifrån 00z?!?! Crazy..
Och ÄNNU värre var att denna krockade 3000GT bara var en poäng ifrån Kooz Eclipse!
Men…
Här förstod domarna att detta systemet vad helt galet fel..
Dom ska ha cred för att dom tog till nya metoder i år..
Och absolut ha cred för att dom insåg att det inte fungerade i praktiken.
Även om ett sånt här poängsystem fungerar perfekt i teorin.
Men som jag alltid säger..
Allt är relativt..
Man får döma bilarna efter vad det är för sorts bygge..
För att alla bilar är inte stylingbilar eller hel-kreations-byggen som Kooz bilar..
Samt att man MÅSTE anpassa sej efter vad som finns på plats..
Dom visste att Surpan skulle få höga betyg..
Använd den då som måttstock som en 10 poängare..
Och backa därefter och betygsätt dom andra bilarna på plats..
Det är HELT meningslöst att ha en skala på upp till 10 poäng när ingen någonsin har fått 10 poäng..
Och att namedropa en enda som fått 10 poäng på en enda kategori gör bara saken ännu värre..
Det måste ni förstå..
Samt.. Att det är inte alltid bättre att tillverka egna saker hemma på sin ghettoparkering än att köpa det absolut bästa som finns.
För att… Juryn själva tog ju en Mercedes Black series som absolut bästa exempel..
Och ville inte ge mej 10 poäng på chassi för att den inte var fartguppsanpassad som en Lamborghini..
Då visar ni ju tydligen att det är pengarna som avgör.. Och att fabriks-serietillverkat är det bästa..
Min bil spöar SKITEN ur vilken Black Series som helst på bana..
Z-Cop får mer uppmärksamhet och kärlek ifrån mängden än vilken Black Series som helst på stan..
Dom bilarna efter vad det är för något..
Och glöm aldrig den mänskliga faktorn..
Det är oftast det som skiljer teori ifrån praktik.
Men.. Lärdomen ifrån årets Vallåkraträff är att fabriksnytt är bäst..
Porsche 911 = 50 poäng, Porsche 911 GT3 = 70-80 poäng, Porsche 911 GT3-RS 90 poäng och en egentillverkad beachbuggy kitcar där du har svarvat delarna själv och använt dej utan trädgårdsslangar och annat skit du hittar i garaget när du bygger bilen, Och att du står vid din bil när domarna är på plats är 105 poäng.
Eller om du bygger en fejk GT3 RS eller fejk Black Series.. Då jävlar !
MEN!
Jag ska inte klaga SÅ mycket mer över detta.
För att domarna själva insåg att detta inte alla fungerade och att dom aldrig mer vill köra detta system..
OCH för att inte bara stå och kasta sten så kom Kooz med det bra förslaget om att han och jag skulle vara en del av Juryn nästa år!!
Vilket var en TOPPEN ide!
Han har blivit tillfrågad flera gånger om detta.. Och frågan är bara om Bilsport vill ha med mej att göra 😉
* Prisutdelningen blev lite fel med..
Som vanligt så var det få människor i publiken eftersom alla som inte fick en lapp på rutan tills kl15 lämnade stället direkt.
Dom som hade företagsmontrar hade fullt upp med att packa ihop..
Så det var som vanligt.. Synd..
Detta är ännu en anledning till att jag vill att utställarna ska vara där redan på Lördagen och att prisutdelningen kanske kan vara mitt på dagen på Söndagen?
Och att ingen får lämna förrän tidigast kl 15 ändå.
Men.. Nu blev det så konstigt att Nissan och Toyota INTE var i samma klass ändå..
Så från att jag inte skulle klassa bland topp 3 Nissan/Toyota..
Till att dom flyttade Supran till ensam vinnare i Toyotaklassen och jag klassade in i Nissan klassen..
Vilket var ett missförstånd som glädjer mej..
Jag fick en pokal och 300kr presentkort till bensin.
Men hade jag haft en Toyota så hade jag blivit jävligt sur!
Jag hade känt att oavsett hur min bil såg ut så var den inte värd ett pris trots att det fanns pokaler och pris till en 2a och en 3a men som hellre stod tomt än att jag skulle få..
* Presentkort till bensin är ett JÄVLIGT bra pris!!
hellre det än ett totalt värdelöst presentkort på 3500kr till Feritta som ändå inte vill bygga eller ha nya kunder verkar det som.
Och ingen vill köpa dessa presentkort i heller..
bensinpengar är MYCKET bättre!
Eller kontanter helt enkelt.
* Konstigt nog så var det ingen kö in till Vallåkra på Söndagen och det gick väldigt snabbt att komma ut därifrån båda dagarna.
På lördagen var det kö,
Och där vill jag ha för mej att det ska finnas en andra ingång till flygfältet på andra sidan av hela flygrakan..
Hade man inte kunnat köra in utställarna där och besökarna i andra änden?
Eller hade man inte kunnat skicka ut någon i bilkön som hade kollat upp om det var besökare eller utställare som det rörde sig om, Och då skickar fram dessa?
* Att jag blev bedömd båda dagarna var bara bra för min del.
För att när man kör upp på rampen på lördagen till ett helt gäng med domare (Säkert 8 pers!) framför publik och får frågan ”Så vad har du gjort med bilen?” så glömmer man ALLT!
Det är som ett prov.
Mitt enda svar var ”Jaa… Där är kolfiber….”
Så ta två dagar på er att bedöma och ta det där bilarna står, Det känns mycket bättre =)
OBS!! Detta kräver att utställarna är där båda dagarna!
* Domarna var allmänt mycket mer noggranna i år tyckte jag.
Jag som ”journalist” följde med på ett par bedömningar och ställde en massa frågor om tankegången under bedömningens gång
* ”Vi hade iallafall tur med vädret!”
Alla möjliga väderappar och prognoser hade lovat regn på både dagarna.. Hela helgen..
Dygnet runt..
Men när helgen närmade sig så flyttade regnet på sig..
Från båda dagarna till bara Söndag.. Och till sist så var det inget regn alls! =)
Stormigt som FAN på Lördagen men torrt..
Ytterst få droppar på Söndagen men sen blev det riktigt varmt på eftermiddagen..
Perfekt Vallåkra-väder får jag tycka..
För denna helgen bjuder oftast alltid på FÖR varmt väder så att man inte orkar gå där.. Eller ÖSREGN!!
Detta var relativt lagom =)
* Vallåkra är STORT!!!!
Och i år hade dom flyttat om lite, Vilket jag verkligen gillade.
Där det förr var swapmeet, Och där det stod blandat med japsebilar förra året, Dvs i början, Där var det BARA Volvo nu.
Så dom som INTE vill se en massa Volvos överallt slapp det enkelt..
Och dom som kommer till Vallåkra enbart för att se Volvos fick ALLT serverat direkt som en stor Volvo-Orgie!
Sen så fick resten av et LÅNGA flygfältet användas till övriga märken och klubbar.
Vilket var bra för att på grund av detta så var detta nog första året på många år som jag verkligen gick till slutet av flygrakan.
Där jag möttes av denna nice suprice.
* Funktionärerna hade jättegärna fått ha lite mer koll eller iallafall LITE koll på vart dom olika märkes-platserna var..
Dvs vart bilarna skulle stå.
* Här är MYCKET Kliche-stereotyp Whitetrash…
Helt otroligt att dessa människor inte inser detta själva..
Årets tema var åter igen Barnvagn+cigg+fula tatueringar på hals och händer.
* Det var inga ”babes” alls här i år..
Har verkligen feministSverige totalt tagit död på det där med tjejer på bilutställningar?
Ja jag har tidigare sagt att NAKNA tjejer inte hör till bilar, Men nu är det ju rena öken, Och det är inte alls rätt sätt att gå..
För nu var det varken ”babes”, kvinnliga besökare eller nämnvärt kvinnliga bilbyggare.
* Som vi har varit rädda för länge nu, Så var här inte särskilt mycket nytt..
Det kommer att bli ett generationshopp nu när så många av dom ”gamla” har sagt att dom sak lägga ner bilbyggandet.. Och när dom nya bara har känt motstånd ifrån bland annat Bilsport..
Bilsport som fortfarande riktar in sig främst på 50+.. Gubbarna som har prenumererat på tidningen i hela sitt liv och som inte avslutar sitt ”förhållande” med Bilsport utav just den anledningen.
På grund av detta, Och om inte dessa mässor blir bättre väldigt snart.. Så kommer det tappa både besökare och utställare..
Och framförallt kvaliten på utställarna..
Ska vi verkligen behöva betala dyra pengar för att få hit utländska bilar varje år som ska locka svenska besökare?
* På tal om det.. Tyskarna ifrån SONAX var tyvärr inte här i år.
Synd.. Jag han knappt träffa dem under min enda dag på Elmia i år.
Men jag hade SUPERTREVLIGT med resten av SONAX-gänget och fick testat ett nytt matställe med dem där jag INTE klagade på köttet faktiskt..
Enda jag kan klaga på var att jag fortfarande var hungrig efter =)
Utöver det så var jag tråkigt nog lika social som alltid..
Ett par hej här och där..
Annars så stod jag med stilla i min vanliga pose.
* Ska jag se hopp om framtiden så var här en Mercedes EPA som verkligen stack ut..
En bil som tydligt är byggd efter en ung killes drömmar..Och riktigt bra byggt också..
Smaken tilltalar väldigt få.
Men denna killen ger mej hopp om framtiden..
Honom ska vi nog hjälpa till att göda.
* Det är inte mycket som krävs för att ens bil ska bli poppis..
Klistermärken är ju utan tvekan det bästa och mest prisvärda..
Men att låta folk använda bilen som en krittavla var också en hit
* Det är VÄLDIGT kul att få många kom fram och frågade om FOBO Tire!
Det visar att ni verkligen läser det jag skriver och att ni förstår att jag står bakom dom få produkter som jag gör gruppköp om.
Jag är redan på det att få hem ett gäng FOBO Tire kit!
Och det kommer snart ytterligare ett inlägg om det.
Test : FOBO Tire – Dag 2 – Bankörning
* Vallåkra är verkligen stort!
Så den där helikopterturen var kanske ingen dum ide´ ändå..
Den var igång hela tiden och alla som betalade 250kr för att åka var helnöjda!
Så den var en stor succe!
Men dom som valde att åka upp i en krankorg i stormen..
Det där kan jag inte förstå alls.
* Här var ovanligt lite Amerikanare..
Konstigt..
Jag försökte få två vänner ifrån Malmö att komma med sina fina bilar..
Men dom som så många andra låg nog bakis på Söndagen 😉
* Hedin Bil i Malmö ställde ut en ny Camaro hos Sonax.
Som jag inte alls kunde förstå varför den skulle ställas ut..
Nu i efterhand så förstår jag ju.. Ju nyare bil desto bättre..
* Det är jättesynd att så många bilintresserade Malmöbor är för lata eller för dömande för att åka till Vallåkra..
Jag har redan skrivit om detta ovan..
Men jag måste nämna det igen..
Det ligger en halvtimme ifrån Malmö, Och du kan ställa ut nästan vilken bil som helst och då slipper du som förare betala inträde.
* Det var medåkning på rakan i år igen.
Och jag missade bara för att jag åt 6 halva frallor för 90kr..
Synd.. Jag hade behövts också sa dom för att det var en massa som ville åka med och det var bara 3 bilar som körde.
En Porsche, En Nismo 370Z (Som bara körde några få repor) och sen någon kombi av nått slag.
Mycket mer action förra året.
* Driftingen som ändå lockade publik till en början höll på ALLDELES för länge!
Det sas 1.5 timme men det höll på från kl 13 till långt in på när prisutdelnigen SKULLE ha börjat kl 15.
Så prisutdelningen började inte förrän kl 16 tror jag.
* ALLA jag har pratat med har sagt att detta var den sämsta Vallåkraträffen någonsin.
Bara för att visa upp ett bra och viktigt exempel.
Och jag får hålla med..
För t.o.m förra året som regnade bort mer eller mindre, var bättre..
Men detta behöver inte betyda döden för Vallåkraträffen, Men det behövs en rejäl revansch nästa år..
Så som Elmia.. Vi alla klagade som fan på 2014, Och i år så var det genast bättre, Fortfarande inte så bra som det har eller borde vara.. Men Bilsport lyssnade på ”VÅRT” klagande och det blev bättre..
Helgens Event : Elmia 2014
Samma sak hoppas jag med detta inlägget för Vallåkraträffen.
Kom ihåg.. Jag må vara en kräsen bloggare som bara klagar mycket..
Men i brist på annat så för jag folkets talan.
Och jag är i många fall inte bara folkets röst utan folkets megafon också..
Mina ord hörs högt och tydligt och kan eka i flera år.
* Det var många utställare som sa att dom inte ville hit detta året och nu absolut inte tänker komma till Vallåkra nästa år enbart pga domarna och hur allt det där med bilbedömningen fungerar.
Dåliga priser, Felaktiga vinnare = färre utställare = färre besökare = färre inspiration = färre bilbyggare = Bilvärlden går i konkurs och alla köper bara nya bilar och håller dem standard.
*En annan sak som jag inte ALLS kan förstå är folket som inte orkade ta sig till Vallåkraträffen som körde runt på gatorna istället.
Förr i tiden så var det cruising inne i Helsingborg på Lördagskvällen.
Det var MYCKET trevligt..
Och på natten så blev det streetrace.
Också MYCKET trevligt..
Efter det hade fungerat så i några år så skrev en journalist inför det årets Vallåkraträff att ”Nu kommer streetrace till stan igen och polisen bara står och tittar på”.
Så givetvis kände polisen att dom var tvungna att göra något åt ”folkets” missnöjde.. Trots att hela Helsingborg stad var ute och kollade på denna cruising som gick genom staden.
Så polisen stängde av allt.. Stoppade allt och alla.. Och delade ut en massa böter.
Så ”vi” bilfolket tröttnade..
Och strippen i Malmö passade på att istället erbjuda ”Night Race” på den lagliga strippen vi har i Malmö.
Detta har funkat jättebra i 3-4 år nu, Och dom som har varit där har tyckt att det har varit hur trevligt som helst där.
Jag har missat det varje år för att jag har ändå varit inne i Helsingborg och bara varit frustrerad över att polisen är överallt och jävlas med oss när vi STÅR STILLA PÅ EN ALLMÄN PARKERINGSPLATS!!!
Så i år bestämde jag mej för att åka in till Strippen efter jag och Greenlight Daniel hade varit och ätit med SONAX.
Under middagens gång så kollar jag läget med dom som är där på plats.. Alla tycker att det är hur bra som helst..
Coola bilar..Snabba bilar.. Mycket action.
Vid 23 är vi precis vid Malmös gräns, Då ringer telefonen..
Strippen är helt tyst.. Och alla har åkt FRÅN strippen till Lödde för att köra streetrace på gata istället.:
När ALLA har möjlighet att köra på RIKTIG asfalt på strippen tills 03 på natten!!
Jag kan inte alls alls ALLS förstå detta!!
Är det verkligen så jävla mycket viktigare med ”2 Fast 2 Furious spänningen” att man hellre kör på gata där det är olagligt än på en laglig stripp?!?
Nej.. Nu känner jag nog att jag har klagat färdigt..
Tills ni läsare lägger till och förhoppningsvis kommenterar I BLOGGEN och inte bara på Facebook..
Så nu till en MASSA bilder ifrån Niclas Swahn =)
Jag fick 421st bilder, Så givetvis laddar jag inte upp alla 😉
Är det någon som har tagit ”riktiga” bilder och vill att allmänheten ska få se dem så lägger jag gärna upp ett inlägg med dom här i bloggen.
Nya bilar #WINNING!
En sen, dyr men välbehövlig frukost.
Den bilen/byggaren är värd ett reportage.
Denna har väl varit med bland Topp 10 finalister tidigare?
Tack till Niclas för bilderna och ni andra som jag har snott ifrån.
Grymt inlägg som vanligt!
Tackar 🙂
Verkar ju helt åt helvete det där..
Bra inlägg 🙂
Jättemånga kommentarer på Facebook.. Men dåligt här.. Jag förstår inte.. är det bara MIG ni vill ska få reda på vad ni tycker??
Kommentera här så era åsikter kommer fram!
Mycket bra skrivet! Känns ju nästan tur att man inte fick ihop bilen till vallåkra, känns som det mesta handlar om pengar? Tror fan att ”vi normala bilbyggare dör ut” mitt nya projekt handlar endast om att jag vill lära mig själv. Och tala om för dom som säger att dom inte kan! Denna bil gör jag allt själv med, så vi får se hur resultatet blir?
Tackar, Och tack för din kommentar..
Jag vet inte om jag helt är med på det där om att det bara handlar om pengar.. Det var många på Facebook som skrev det med..
Men jag har lagt ner mer än ett par miljoner kronor på min bil på det absolut dyraste och bästa som finns i världen.. Men det enbart räcker inte ändå.
Jag tycker du fått med det mesta om hur juryn tänker, jag blev själv lite fundersam i år.
Jag vill inte påstå att jag har bästa bilen direkt men jag blev brädad av en Sierra som va originalskick med utbytta fälgar å ett trimkit under huven.
Å de är precis som du säger att money talks, köper man en dyr nyare bil så är den självklart fet men den ska inte vinna priser för det.
Jag har alltid gillat Vallåkra just för att dom brukar lyfta fram bilbyggandet bakom bilarna å inte plånboken men så va det inte nu känns det som.
håller till punkt och pricka med dig verkligen! jag blev väldigt besviken av vallåkra dock så håller jag inte riktigt med om driftingen, tyckte det var lagom långt i och med att man är i vallåkra från 7 på morgonen till 17 på kvällen är det rätt skönt att det verkligen händer något mitt på dagen och håller på ett bra tag. duktiga förare men dock konstiga bedömningar även där, satt med drifting människor som kört länge och de förstod inte alls hur de räknade osv. men för övrigt väldigt tråkig träff!
När jag läser detta inläg och den kritik du framför så finns det en del upenbara felaktiga antagande. Har du läst riktligernasom ska styra bedömnins förfarandet? Det du skriver innehåller felaktigheter.
Men det är lätt att missförstå om man inte läser på.
Du få jätte gärna höra av dig kan jag föklara… för det känns som att det är du av 1/50som trycker att riktlinjerna är felaktiga. Men om dom är felaktiga så motages hjälp att få det rätt mycket tacksamma.
Mvh Patrik
Smaken är som baken va folk gillar att se det året. Nej, jag skulle inte vilja se några ljudbilar LÄNGST bort. För det är också ett bilbygge och väldigt många i den kategorin har ingen sponsor, utan hostar upp dom pengarna alldeles själv. Och den klassen och tävlingsgren håller på att dö ut. Varför? Syns inte? Går inte att bygga i för nya bilar? För dyrt? Va vet jag.
Kvinnliga bilbyggare kommer allt fler och är en hel del redan. Tro mig. Dom vill bara inte synas som dessa huvvärmare, utan vill vara en i gänget. Inte för att jag är brud men det är skönt att det inte finns så många huvvärmare faktiskt. Man vill ju se bygget och inte någon som repar och gör bulor på bilen.
Temabilar- jätte mycket tid och arbete som läggs på dom bilarna. All credit för det. Men har man sett den en gång så tittar man inte på dom igen tyvärr. Och dom är nästan tvungna att uppdatera utseendet oftare för att vara på topp.
Och varje gång (kvittar vilken träff) folk säger- ”den var inte så bra. Samma mög som förra året..”. Öppna ögonen mer och snacka med annat folk. Få ny inspiration. Dom som är med i gamet ska inte vara så högnosiga heller. Försök att få in dom unga, haffa dom och lär dom.
Sen det här med före och efter själva träffen. Ja, det är tråkigt att det har blivit som det har blivit. Polisen får sin order om att tona ned det och jag tror inte det finns någon lösning på det. Paraden kan jag då tycka ska kunna lösas på nått sätt. För den borde ju ändå vara okey för alla i samhället. För det är ju det här med att burna och köra fort som de resterande inte vill ha.
Handlar inte om bara pengar… Det handlar om bilens helhet. En snyggt modifierad bil får högre poäng än en standardbilar om arbetet håller bra kvalité. Exempel i opelklassen, där en gammal omega från 91 slog en nästan ny, fullspecad Corsa OPC. Att den var sänkt, hade snygga hjul och en frontläpp hjälper föga mot Omegan som breddats, lackats (snyggt lackad dessutom), helt iordninggjord under med lackade bärarmar osv, kompressormatats och mycket mer. Den fick bra poäng! Jag bedömer delmoment och sammanfattar en helhet!
Men i kommentarerna ovan ser man också kritik mot att en mer standardbetonad bil vinner sin klass (Ford) samtidigt som det är just det att domarna ser på andra saker än bara utsidan av bilen. Morgans bil var skitig och ostädad, sånt drar ner betyg på både lack och inredning. Sierran däremot var extremt välputsad både på ut, in och undersida. Ibland är uttrycket ”less is more” viktigt att hålla i minnet. Helheten är viktig!!!
EPAklassen borgar för god återväxt iallafall, sjukt bra nivå och hård konkurrens! Merca 190an var både välbyggd och hade en mycket ödmjuk och trevlig ägare, jag ser fram emot hans första bilbygge nästa år! En av de mest svårdömda klasserna vågar jag nog säga.
Och innan alla haters går på, försök ha en distans till det som är allas hobby, oavsett om det är showbyggen, driftingmissiler, billjud, stance eller orginalbyggen, vi gör det för att det är kul, inte för spy galla på medtävlare i klassen eller på arrangörer, ideella eller ej. Pierre, även om du lagt miljoner på bilen så är det inte säkert att den blir bättre än en annan bil, för visst var du emot att ”Money talks”? Om man backar lite, ser till vad det är vi alla gör och uppskattar och ger varandra lite cred för resp. Bygge tror jag vi får en mycket trevligare stämning på träffarna. Ta ner egot och var lite ödmjuka, det gäller alla, från byggare till domare!
Till nästa år ska jag skaffa en skyline r33 gtr. Så som poängsystemet fungerade om man ser till exemplet black edition som dom la fram ska man ju få 5 poäng för en r33 gts (alltså standard NA) 7 poäng för en r33 gts-t (turboversionen) och 9 påhäng för en r33 gtr (dubbelturbo, awd, breddad, annan inredning mm. Jag tycker väl egentligen att en r35 borde motsvara en 911 gt3 eller en black edition i dom hänseendena men det var en standardbil
Driftingen skulle bara börjat tidigare så det inte gick ut över prisutdelningen. För att ”publiken” tröttnade och gick hem innan. Ja jag lyssnade bara på driftingen och tyckte att det lät lite fel redan där så jag brydde mig inte ens om att kolla.
Vad var det jag skulle läsa på? Detta var hur det gick till när min bil bedömdes.
Detta var hur jag fick det förklarat för mej utav flera domare och vid flera tillfällen vid flera bedömningar. Tyvärr så förstår jag inte varför folk är så dåliga på att kommentera i bloggen. Men om du ser på Facebook så ser du att jag är 48/50 som tycker att riktlinjerna är fel.
Nu menar jag absolut inget negativt med ljudbilarna utan dom stod precis där publiken stod när det var driftingen. Så det enda dom flesta hörde var ljudbilarna. Så om ljudbilarna hade stått längst upp så hade showerna kunnat pågå och höras av publiken utan problem. Huvvärmare har jag aldrig hört tidigare =) eller ens stött på.. Kanske på raggarträffar så sitter man på bilen.. Ja och Volvoraggare då. Ja dom unga är MYCKET viktigt att dom får vägledning och medvind. Jag är mycket orolig över ett generationsgap inom bilbyggandet. Ja paraden måste komma tillbaka tycker jag.
När det kommer till GAMLA bilar. Veteranare eller minst 20 år gamla bilar, Då förstår jag att man vill se bilarna i nyskick. Som min Mercedes. Det är just det där med ”sammanfatta helhet ” som detta bedömningssystemet verkade sakna.
Ursäkta att det tog lite tid att svara.. Var borta på jobb 😛 :/ Men det kan inte vara riktigt att 5 poäng är original. Men för att räta ut lite frågetecken så gör jag såhär! Att på WCMS 2010 så bedömdes det enligt detta. och på Vallåkra så skall det vara dessa riktlinjer dom lär sig. Märkte att det fanns vissa som inte gjorde det. Tas upp med Ansvariga för Juryn.
Bedömnings protokolet är utformat så att det ska vara lätt att förstå och enkelt att fylla i och omfatta hela bilen/mc, inklusive presentation
Vi strävar efter att bedömningarna ska vara objektivt och konsekvent.
Varje fordon skall bedömas individuellt.
Detta är något som vi lägger stor vikt på.
Domarens beslut gäller.
Men domaren skall kunna motivera sina beslut.
Efter varje avslutad tävling så får utställarna ta del av bedömnings protokolet.
Ta gärna denna chans!
Utställarnas skyldigheter:
Det finns flera hundra olika modeller, så det är omöjligt att veta vad som är original eller ombyggt. Det som inte är uppenbart ombyggt kommer därför att dömas som att det är original.
För att motivera till en högre poäng är det utställarens skyldighet att visa vad som är ombyggt.
Genom en personlig presentation, plus att då kan domaren ställa frågor.
Stängda dörrar, baklucka medför att domaren inte kan göra en riktig bedömning av bilen.
Den anses då vara original (3 poäng) på dessa punkter. Men stängd huv ger 0 poäng.
Bedömningspunkter:
Poäng fördelas på följande sätt: Kreativitet/Svårhetsgrad, Kvalitet.
Kreativitet/Svårhetsgrad, skala 1-10 (original räknas som 3 )
Kvalitet skala, 1-10 (original räknas som 3 )
Dessa kategorier dömer domarna i:
Lack:
Vi tittar på olika effekt lacker, motivlacker, eller dekorer så de är väl utförda och harmonierar med bilen/mc.
Vi tittar så att bilen/mc är noggrant lackad,
Färgerna ska följa med in i dörrar och gömda utrymmen.
Detta ger högre poäng.
Är bilen/mc original lack med en klar finish ger det också högre poäng.
Dock är en original lack värd 3 poäng i vardera skala.
Renhet och fin yta ger högre poäng
Skador eller andra defekter som t.ex. spackelsjunkningar, nyansskillnader, bubblor i vinyldekorer ger minus poäng.
Motorutrymme/drivlina:
Stängd motor huv innebär att inga poäng delas ut i denna kategori.
Vi tittar efter modifierade och utbytta delar.
Modifierade delar ger högre poäng än en original motor.
Det ger mer poäng för ett eget tillverkade delar än ” bolt-on”
Är det snyggt och rent i motorutrymmet ger det mer poäng.
Kolfiber kåpor, kromade detaljer, polerade och lackade detaljer ger högre poäng.
Genomgående tema som följer hela bilen även in i motor rummet ger högre poäng.
Smutsigt och slarvigt byggt ger minus poäng.
Nytänkande premieras då många motorrum tenderar att se ”lika” ut.
I.C.E./Interiör:
Stängd bil bedöms som original även om den ställer upp i Hottest I.C.E/Interiör. (3 poäng)
Vi tittar efter skärmar, högtalare, tv-spel, dator och om/hur dessa är inbyggda i bilen.
Finns det ett tema även på insidan som följer bilen ger det högre poäng.
Egentillverkade delar ger mer poäng. Tex, baslåda, dörr/sidopaneler, ombyggda instrument brädor, tak.
Vi tittar om det är rent å snyggt. Skicket på finishen på ombyggda delar.
Smutsigt och slarvigt byggt ger minus poäng.
Kaross:
Vi tittar om passformen är bra och att finishen är bra på ombyggda delar.
Det ger mer poäng för ett eget tillverkade delar än ” bolt-on”
Till kaross hör även fälgar, lycktor, vingar.
Smutsigt och slarvigt byggt ger minus poäng.
Chassi/Bromsar:
Vi tittar om det är utbytta bromsar, hjulupphängningar, bussningar.
Det ger mer poäng för ett eget tillverkade delar än ” bolt-on”
Är det originaldelar så ger det 3 poäng i vardera av de skalor som finns.
Vi tittar om det är rent å snyggt.
Skicket på finishen på ombyggda delar.
Smutsigt och slarvigt byggt ger minus poäng.
Hoppas att detta kan ge lite klarheter.
Jag är mycket tacksam om det finns idéer om hur vi förbättrar detta. För att det är inte knackat i sten … 😛
Men det kanske skall vara mer detaljerad ?
Mvh Patrik
Om nu så många tycker att bedömningen är så felaktiga ! Varför ser då dom inte till och hjälpa till så att det går att få till ett bra system? Det bra är en masa kritik efter dom olika eventen.. Men det kommer aldrig någon och säjer att fan nu tar vi tag i detta och utvecklar något bra som kan användas på eventen. Jag har efterlyst hjälp oftast när det klagas på bedömning.. men det är aldrig någon som som kommer med konkreta idéer ? Känns faktiskt att det är lite fegt att klaga på något och inte hjälpa till att få det bättre.
Mvh Patrik
Tack för ett utförligt svar.
Men nu var det ju inte så det gick till på plats.
Och VAD i chassit ska vara egentillverkat och bättre än det absolut bästa som går att köpa?