Detta har jag tänkt på i flera år, Men det akuta behovet som fick mej att söka upp en lösning var nu när jag hade glömt hur känsliga Toyo R888 är för värme.
TPMS står alltså för Tire Pressure Monitoring System, Och betyder däcktrycksövervakning.
Någon som nästan alla nyare bilar har, Något som det faktiskt är lag på att alla bilar från November 2014 och framåt ska ha.
Och när jag säger att R-Däcken är känsliga för värme så menar jag att när ett par R-Däck blir varma så ändras lufttrycket REJÄLT!
Vi snackar alltså om lätt ett Bars skillnad.
Och kör du aktivt så MÅSTE du ha koll på detta, Och BORDE veta hur mycket luft du behöver ta ut ifrån däcken innan du ger dej ut på banan, Och hur mycket lufttrycket kommer att BLI när däcken är varma.. Osv osv..
En hel vetenskap det där..
MEN! Så har jag nu märkt att jag hade glömt hur pass känsliga R888 är, Däcken blir snabbt varma, Det är mjukt gummi, Vilket är jättebra för att du har väldigt snabbt väldigt bra fäste.
Även till vardags alltså.
Mitt ”problem” är bara att jag kör för det mesta motorväg med min bil, Långa sträckor, Och jag har inga bussningar what so ever kvar i min bil, Så det ENDA som flexar och rör sej förutom mina stabila stötdämpare är däcken..
Därför är jag väldigt kräsen när det kommer till däck, Och kör bara med däck som har förstärka sidor..
För är det något jag HATAR så är det när jag känner av däckets sidorörelser.
Så pga detta så kör jag med 2.7-2.8 bars tryck i alla mina däck på alla bilar, Oavsett R-däck eller inte.
Hårt ja, Men det är precis så jag vill ha det, Hela tiden.
MEN! Skulle jag då köra lite aktivt så tar det inte många minuter innan mina däck är så pass varma att lufttrycket har förändrats så mycket att det blir helt åt helvete fel och däcken blir nästintill värdelösa!
Fredagen på Gatebil hade jag HELT glömt bort att tömma däcken på luft..
Inte bra alls..
Jag tömde dom direkt efter..
Mycket..
Kollade på Lördagen.. Fick tömma mer..
Körde.. Kollade efter, Och däcktrycksmätaren gick fortfarande i botten!!!
Så.. Där fick jag ett uppvaknande.
Efter detta så har jag inte haft tid att åka till HelaBilen.se för att kontrollera allt, Lufttryck, Balansering, Hjulinställning osv osv.
Så jag tycker att bilen har gått liiite svajigt pga däcken.
Givetvis så har jag fyllt på luft i däcken igen, Men bara på 2 vanliga bensinmackar där maskinerna INTE är kalibrerade som dom ska.
Men jag har iallafall försökt gå efter så det är jämnt i alla 4 däcken.
Igår så hade jag ingen ro i kroppen, Tog ut bilen på en rolig landsväg (mycket underskattat roligt), Och märkte även där, En kall, grå, solfri måndagskväll ute på landet på en icke trafikerad väg, Så blev däcken så pass varma att lufttrycket förändrades så pass mycket att bilen började efter en stund bete sej på ett sätt som jag inte ville.
Lite lite instabil vid inbromsning t.e.x.
Så där är mitt behov förklarat.
Jag tänker inte gå ifrån R-Däck.. Har du en gång testat R-Däck så vill du inte ha något annat..
Och jag HAR en lufttrycksmätare.. Men glömmer den hemma oftast..
Och har inte tid, lust, ork eller minne nog för att kolla luften i däcken hela jävla tiden!
Behovet jag har sett hos ”er” är att OFTA! så ser jag att mina vänner har för lite luft i ett eller flera däck..
Oavsett om det är bilintresserade, bilkunniga vänner eller ”vardagsfolk” så är detta något jag ser på tok för ofta..
Lika så vänner som inte alls förstår varför deras däck slits bara i mitten eller bara på kanterna..
Och varför dom inte har grepp trots breda däck..
FEL LUFTTRYCK I DÄCKEN!!!!
Detta är så JÄVLA viktigt!!!
Inte nog med att det är LIVSFARLIGT bokstavligen talat att köra runt med fel lufttryck i däcken, Det får också din bil att dricka mer bensin, Däcken slits snabbare, Och det är OLAGLIGT!
Jepp. Om polisen stannar dej och du har fel lufttryck i däcken så får du böter.. Per däck..
Detta är så viktigt att det diskuteras om att lämna över denna uppgift till P-vakter, Dom kan ge din parkerade bil böter om du har fel lufttryck i däcken.
Detta har inte gått igenom ännu, Men det är bara bra om det blir så tycker jag.
Den officiella siffran är att 1/5 kör runt med för lite luft i ett däck eller fler.
Och enligt mina notiser bland vänner och bekanta så skulle jag nog vilja säga att det är vanligare än så.
Olycksstatistiken över detta vill jag inte ens gå in på.. Dom skrämmande siffrorna kan ni googla efter själva.
Så hur löser man detta då?
Köper en splitterny bil som redan har det monterat från fabrik?
Visst..
Men det lär du ju inte göra.
Då köper du ett set TPMS själv.
Och då finns det en massa olika att välja mellan.
Nope nope nope nope..
Jag vill INTE ha extra vikt i mina fälgar!
Jag vill INTE ha en stor, ful extra display i bilen.
Jag vill INTE dra kablar!!
Jag vill inte lägga flera tusen på detta..
Och du vill inte glömma berätta för din däckmontör att du har TPMS i dina fälgar så han råkar ta i sönder dom.
Du vill inte heller behöva flytta detta mellan dina sommarfälgar, vinterfälgar, sommardäck, vinterdäck om och om igen.
Så då har jag grävt ner mej i detta ämnet som vanligt, Och har hittat en produkt som verkar MYCKET lovande..
Det är helt nytt.. Senaste.. Bästa.. Smidigaste.. Marknadsförändrande..
Låter helt rätt i mina öron med andra ord.
Som ni ser så verkar det ju perfekt..
Byter ut mina ventilhattar och laddar ner en app..
Thats it…
Och sen så har jag koll på trycket i alla mina däck HELA TIDEN.
Och nej det är inte bara för vardagsbilar givetvis. Inte heller bara vid för lågt tryck.
Dom har testat detta på riktigt…
Det finns även för tyngre bilar och för MC.
Jag VET inte ännu, Men jag tror att man kan ställa in själva vid vilka tryck den ska varna, Både för lite och för mycket..
Jag ska testa allt detta, Samt testa så att dom verkligen sitter kvar vid höga farter och aktiv körning.
Ja jag tror att jag håller mej där så länge..
Jag ser verkligen fram emot att få testa detta, Och om det funkar som jag vill så kommer det att förändra ALLT!
Speciellt för oss som kör aktivt, R-Däck eller inte..
Och för alla mina nära och kära som jag är rädd och mån om, Som inte lyssnar på när jag säger till dem att kolla luften i sina däck.