Dagens JDM-Klassiker : Datsun Fairlady Z 432

Jag är rätt så säker på att jag har skrivit om denna modellen tidigare.
Men jag tänkte att jag gör ett kort inlägg om bilen nu när den är på tapeten.

Detta är en Datsun 240Z egentligen, Men en modell som väldigt få känner till att den ens existerar.

RM Auctions har fått tag på ett exemplar som snart ska budas ut, Och jag är VÄLDIGT nyfiken på om folket där ute har koll på vad denna bilen borde vara värd.

From afar, this is any Datsun 240Z or Nissan Fairlady, as it's known in Japan.<br />

Fairlady Z kanske jag ska kalla den eftersom ratten sitter på den sidan.

A closer look reveals an unusual badge.

Det som skiljer denna bilen från en standard 240Z är emblemet på sidan där det står ”432”,

<p>Meanwhile, the Z 432 was a 7000 RPM screamer with a close-ratio 5-speed and an upgraded limited slip differential. Clearly, a lot of Z 432s went racing.</p><br />

Två ändrör på rad (En snygg detalj som Lexus sen tog fram igen) och fälgarna.. Annars så SER den same same ut.

Så.. Nu till det viktigaste.. Och det som gör den så speciell.

Motorn…

Namnet 432 står för 4 ventilare, 3 förgasare, 2 liter.. En dual-cam S20 rak 6a på 2 liter…
Ringer det nån klocka?

<p>Nope. Here's why: 432. A legendary number in the history of the Z car. It's not a displacement value; instead, it refers to the four valve, three carburetor, dual-cam S20 2-liter inline six.</p><br />

 

Juuupp… Det där är en Skyline GT-R motor!

Och nej det är ingen engineswap, Utan vissa, Väldigt få 240Z karosser fick denna motorn som annars låg i hakosuka– Skyline GT-R.

http://hypersports.org/wp-content/gallery/super-clean-hakosuka-gt-r/4386289316_2c4457d352_o.jpg

Jeeeepp… Och ni vet vad dom kostar idag…

Så den motorn.. I en snyggare, riktig sportbilskaross.. Och en lättare sådan..

<p>If that sounds familiar, you're probably aware that the same high-feature, advanced, competition-bred motor was under the hood of the <em>hakosuka</em>-generation Skyline GT-R.</p><br />

Det blir roligt.

<p>In addition, the Z 432 was never sold in the U.S. Instead, we got displacement bumps and eventually turbocharged second-generation cars. And emissions equipment ... can't forget those lovely power-sucking smog pumps.</p><br />

Och bara 420 sådana bilar blev det.

<p>Nissan made around 420 of the Z 432 models, in total. Normal US-spec 240Zs made do with a 2-valve, SOHC, twin-carb L24 inline-six making considerably less power than the Z 432.</p><br />

Bara JDM bilar givetvis..

Motorn varvar 7000rpm.. Eller den VRÅLAR då… Och har en tätväxlad 5-stegad låda.. Och en ordentlig diff..

Så som ni kan förstå så var det många Z 432 som blev till racingbilar.

Så att hitta en bil som denna… Helt original förutom att den en gång blicit omlackad i samma färg som från fabrik..
Är ett mycket ovanligt fynd.

<p>This example is claimed (by them, not us!) to be very original and in good shape. It's been resprayed once in the original factory color, however.</p><br />

Ja just det.. Jag glömde nämna att fälgarna är av Magnesium 😉

<p>Those gorgeous mag wheels are factory units that will make just about any fan of JDM wheels rubber-kneed. They are amazing-looking.</p><br />

Så.. Vågar någon gissa på ett pris?

<p>The gauge pods appear to be in working order. Another of the Z car's iconic features.</p><br />
<p>The original radio is a far cry from modern infotainment conveniences. Then again, the S20 should be soundtrack enough.</p><br />
<p>RM's test driver, no doubt grinning like a fool, reports the car "runs like a scalded cat!"</p><br />
<p>The iconic shifter is a focal point in the very traditional cabin.</p><br />
<p>RM Auctions claims that everything works, right down to the rare flashlight in the footwell.</p><br />
<p>There can't be more than a handful of Z 432s in American hands. And no doubt some Japanese collectors will be eying this auction, to gauge if Americans are ready to start paying premiums for anything besides classic Skylines and 2000GTs.</p><br />
<p>This car will be sold at the Amelia Island auction on March 14. Check out the <a href="http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1072399">auction listing</a> for more information.</p><br />
<p>Another characteristic: the diamond-stitched covering on the rear shock towers, transmission tunnel, and elsewhere. Shared with our Datsun models, however.</p><br />
<p>The original tool roll, intact. A nice touch.</p><br />
<p>Of course, it wouldn't be a classic Japanese sportscar without fender mirrors.</p><br />

Ducktail vingen var en extra option från fabrik

<p>Note that the rear spoiler was optional on Z 432s. This one has it. That won't hurt values.</p><br />

(Visited 264 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Per

Med tanke på vad fina ”vanliga” kostar i japan så lär väl den gå för minst 1 mille skulle jag tro!

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x