Ford Shelby GT350R Mustang – En riktig amerikansk muskelbil!

Men ändå inte.

Ford Shelby GT350R Mustang blir lättare och starkast hittills

Givetvis så är bilen snabbare, starkare, lättare än tidigare.
Det förväntar man ju sej.

Och snyggare.. Mycket snyggare.

Men det som förvånar oss är att denna ”prestanda” modellen INTE har turbo…
Och att den har en manuell växellåda!

Alla andra idag, Ja även amerikanare, Slopar sina stora V8or och byter ut dom mot turboladdade V6or istället..
Ja även i Ford GT!!

Så nu när Ford Mustang officiellt ska säljas i Sverige för första gången (någonsin?) så har vi en V8a givetvis, Och en turboladdad, fyrcylindrig EcoBoost-motor.

En glidarmotor som mullrar gott.. Och en ekonomisk motor.. Som man kan trimma..

Så vill man ha en lätt bil, med en trimvänlig motor, Som lätt lämnar mycket effekt.. Varvar bra.. (Och som på papper kan lämna lagom avgaser och förbrukningssiffror)
Så är det en turboladdad 6a som gäller.. Så enkelt är det.. Det har dom flesta insett..

Så när Ford vill ge ytterligare ett alternativ än dom två ovan, Så bygger dom en Shelby givetvis.
”Det här är den mest racinganpassade Mustangen någonsin” skriver ford om den nya GT350R.

ShelbyGT350R_16_HR.jpg

Så, Då tog vi för givet att den skulle ha den ”smartaste” motorn.  Som alla väljer numera..

ShelbyGT350R_09_HR.jpg

Men icke sa nicke..

Här sitter det en sugis V8a på 5.2 liter och som imponerande nog (För att vara jänke) lämnar 500hk och 540nm!
Det är Fords starkaste sugmotor någonsin.

Sen är där ingen automatlåda.. Inte heller någon supersnabb dubbelkopplings-paddellåda i heller..

Utan en klassisk, Numera nästan utdöd, sexväxlad manuell låda..

Ford säger givetvis också att DENNA gången så har dom jobbat med chassit.. Allt handlar inte bara om muskler.

ShelbyGT350R_06_HR.jpg

Vad jag är mest impad över är att bilen kommer med en riktig diff, En speciell version av Michelin Pilot Sport Cup 2-däcken.

OCH! 19 tums fälgar i KOLFIBER!!! Som standard!!

ShelbyGT350R_04_HR.jpg

Det där vet jag inte ens om jag vågar tro på.. Vill se hur pass mycket kolfiber det är.

Ännu en o-amerikansk sak är att du inte får någon AirCondition, Den har kastats ut tillsammans med stereon, baksätet, bagagerumsgolvet, backkameran osv.

ShelbyGT350R_18_HR.jpg

60 kilo lättare blev det allt som allt.. Och det är jag inte SÅ impad över kanske..
Även om 60 kilo är MYCKET!.

ShelbyGT350R_08_HR.jpg

Jag antar att diffen väger en del.

Men vill du ändå ha AC och stereo så kan du få det i ett speciellt paket.

ShelbyGT350R_12_HR.jpgShelbyGT350R_11_HR.jpg

(Visited 42 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x