Mycket har tytt på att Porsche ska sätta turbomotorer i andra modellen än ”Värstingen” 911 Turbo.
Och nu bekräftar Porsche att det stämmer..
Ännu värre(?) är kanske att dom HELST skrotar sugmotorerna..
Så den kommande 911 GT3 RS blir kanske den sista sugmotorn ifrån Porsche?
Boxster och Cayman ska få turbo-fyror.
911 kommer att bli hybrid sägs det.. Och då turbo i alla modeller(?)
”Man måste respektera lagkraven för lägre koldioxidutsläpp, så vi funderar på turbomotorer för standardversionerna av 911. Vi har inte råd att behålla en motor i tio år längre”
Han säger även att Porsche ska sänka utsläppen snabbare än resten av bilvärlden.. Dvs att dom direkt ska ge sej på det.
Och han poängterar att nya 911 GT3 RS, som visas upp på Genèvesalongen i mars, ska ha en sugmotor även i fortsättningen.
Så man kanske kan tolka det som att den kommer att bli den sista 911an med sugmotor..?
Eller förhoppningsvis att kommande GT3 RS modeller också kommer ha sugmotor?
Men… Porsche måste väl ändå förstå att dom tar kunder ifrån sej själva bara?
Även om effekten ifrån FABRIK kommer att skilja dom olika modellerna åt…
Så är det inte mycket som krävs för att få en ”vanlig” 911 Carrera med turbo att bli lika stark som en 911 Turbo.
Men det är inte bara turboaggregat som ska sänka den officiella förbrukningssiffran hos Porsche. Även hybridmodeller blir aktuella, och Wolfgang Hatz bekräftar att 911 kommer som hybrid, med inspiration från 918 Spyder och racebilen 919.
Och det är väl trevligt.. Även om det betyder tyngre bilar.. Och att Porsche visar nu tydligt att en ”Vanlig” 911 inte längre är en ”riktig sportbil”.. Utan en GT vagn.. En vardagssportbil…
Så den enda riktiga sportbilen är 911 GT3/ RS…?
Tröst är att 911an inte kommer ha samma turbo-fyra som dom mindre modellerna, Utan att 911an alltid ska ha en Boxer-sexa.