Det har ALLTID varit ett evigt tjat på hästkrafter.. Hästkraftskrig osv osv..
Men.. Jag tycker att vridmoment är väldigt trevligt… Väldigt viktigt..
Därför jag föredrar stora motorer än små med överladd.. Bottenvrid is the shit..
Och folk förstår inte hur viktigt det är med vrid.. Både för prestanda och körkänsla..
Och.. Helt enkelt.. without torque, there is no horsepower.
Så, Här har ni dom starkaste bilarna just nu.
2012 Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
1500nm!!! Vid 3000 – 5000rpm
2014 Koenigsegg ONE:1
Nu vet jag inte om detta är den starkaste svensken… Men det är den senaste iallafall..
Och den lämnar 1371 Nm utan hybrid 😉
2011 Fisker Karma Hybrid
En av dom störa fördelarna med en elbil/hybrid är vridet.. Och att det finns där DIREKT..
Fisker Karma är faktiskt den hybrid som har mest vrid!?
Med hela 1330nm!
* Jag hoppas att ni vid detta laget förstår vad som är mycket och vad som är MYCKET!
Som exempel så kan jag ta den gamla omtyckta BMW V8an ifrån M5 E39.. En motor och bil som folk hypar än idag..
När den kom med sina 500nm så tyckte och tycker folk att det är MYCKET! Även för en V8a.
2014 Porsche 918 Spyder
En till hybrid.. More or less..
Porsches toppmodell lämnar som bäst 1280nm!
2015 Bentley Mulsanne Speed
1100nm
Det är väldigt bra med tanke på att den ”bara” har 530hk.
*Just det.. Folk påstår ofta att det finns en formel där man kan räkna ut antalet HK och man vet NM.. Och vice versa..
Well.. Förklara den formel då tack =)
2013 Pagani Huayra
1000nm
Mercedes-Benz S65 AMG
Nu använder ju Mercedes samma 12a i sina topp S modeller..
Men den nya coupen är ju absolut snyggast.
Den är STRYPT till 1000nm..
Och vi vet tack vare Brabus att kan FLYTTA den begränsningen till 1420nm..
Släppa den fri det går inte.. För då snurrar jorden för snabbt om man gasar på..