Sen turbon uppfanns så har motorfolket alltid varit uppdelat i två läger (när det kommer till detta ämnet iallafall)
Överladd.. Eller sugis..
Och sen Japanerans guld-era med supersnabba bilar som hade små motorer, Men som var lätttrimmade pga överladd..
Så har det varit USA vs Världen.. Främst Japan.
Nothing beats Cubic Inches..
Det är jänkarnas slogan…
Och då verkar dom glömma att dom körde med kompressorer förr… Och att dom inte får ut så mycket effekt ur sina stora bensinslukande motorer..
Men… Vill man hellre köra med en stor, tung motor på 8.3 liter.. Än en liten motor på 2 liter och Turbo.. Som väger mindre och levererar mer effekt.. Så fine..
Nej nu ska jag inte vara så… Jag älskar sugmotorer.. Mer än överladdade motorer ändå tror jag..
Äh jag vet inte… Men slöseri med motorvolym det tycker jag inte alls om..
OCH… Amerikanarna har ju faktiskt haft Turbo i sina bilar förr… Vissa bilar som senare eller så sent som nu.. Blivit legendariska..
Kanske bara overseas dock..
Men.. Nu pga miljökrav osv.. Och bensinpriser.. Så har amerikanarna insett.. Att ”gratis” effekt via en Turbo.. Är inte så fel ändå..
Och med det tänket.. Så vill jag påminna oss alla om några nämnvärda Turbobilar som USA har haft genom åren.
Ford Mustang SVO
Den näst fulaste karossen enligt mej.. ?
Den första Turbo-Mustangen dök upp 1979 som ett snik-alternativ till 4.2 liters V8an.
Detta givetvis pga oljekrisen.. Och för att dom Japanska bilarna började helt plötsligt locka amerikanarna. Bilar som 280ZX Turbo, RX7, Supra, Starion, etc..
Motorn du fick i Mustangen då istället var en 4a på 2.3 liter.. Och 135hk…..En Ford Pinto motor..
Men när Ford´s SVO fick pilla lite på den motorn.. Då började hända saker..
Dom började med det vanliga jänke-receptet.. MORE FUEL!
Och det gav motorn 175hk istället..
Detta var 1984..
Senare med lite tuning och nytt vattenkylt system så fick den motorn 200hk som mest..
Bilen känner vi lättast igen genom scoopet på huven.
Det var bara två år senare.. Redan 1986 så var det slut på det roliga..
Corvair
Bilen som skulle vara en vettig sportbil.. Men som aldrig blev någon succe..
Den hade en Boxersexa i baken.. Med Turbo.. (Känns det igen? ;))
Jepp en Amerikansk-svansmotor alltså..
Effekten började vid 150hk och blev som bäst 180hk.
Bilen.. Hade ingen Wastegate.. Så för att undvika överladd.. Så hade motorn allt för mycket backtryck bara..
Udda..
Oldsmobile F85 Jetfire
1962.. Oldsmobile tog den lilla, högkompade 3.5 liters ”Rocket” V8an och satte en liten turbo på den. Toppmatad.. Med ”Turbo Rocket Fuel”….
Jepp.. Sprit och vatten.. Som standard…
Och då med sina 215hk så var den genast snabbare än sina Sugis-kusiner
Här har vi en bil jag gillar… Som idag utan tvekan har flippat från underskattad, Till legend med ständigt ökande värde (Kanske efter en viss TFTF film?)
Buick GNX
DETTA är bilen som alla amerikanare tänker på när dom tänker på Turbo bil..
All black.. Däckrökande, Testarossa-killer, Strippen älskande GNX..
Denna turboladdade 3.8 liters V6a användes först redan i Regal och LeSabre redan 1978.
Men det dröjde till 1987 innan den motorn hamnade i ”lilla” GNX och blev rolig att köra.
Effektsiffrorna var blygsamma 276hk (Känns dom JDM siffrorna igen? 😉 )
Men sanningen var nog att denna Corvette-dräpare gömde fler hästar än så under huven.
402m på 13 sekunder låter ju helt lagom för 276hk.. Men inte i en sån kaross?
Lätttrimmad oavsett…
1989 Pontiac 20th Anniversary Turbo Trans Am
Farsan hade en sån..
Och då var detta inte den ”rätta bilen” för den hade ju ingen V8a.. Utan ”Bara” en Turbo V6..
Motståndare till GNX..
Lika stor motor..
Officiella siffror var 250hk.. Men det är allmänt känt att dom hade 300hk.
Shelby GLHS
Denna bilen borde ha ett eget inlägg…
En äkta Shelby bil.. Med Turbo…
I miniformat..
Så Shelby gick tillbaka till stor motor i liten bil?
Njae..
En liten Dodge Omni Hatchback..
.. fick ställa upp som kaross när amerikanarna behövde en Golf GTi killer.
Man lämnade över bilen till Carroll Shelby som satte en Turbomotor i bilen.
Eller ja.. Först så kom GLH (Goes Like Hell) som inte hade Turbo.. Men det räckte inte mot den älskade tysken..
Så 1986 så byggde Shelby 500st bilar med tillägget S.. .GLHS..
Vad nu S:et står för.. Shelby?
Men dessa bilarna hade Turbomotor.. 175hk.. Bättre chassi.. Bur! Osv osv..
Och… Var ändå rätt så fräcka..
Absolut hellre en sån än en GTi!
Och det sägs att denna lilla bilen var en av Carrolls egna favoritbilar..
GLHS var riktigt cool! Skulle jag kunna tänka mig 🙂