Nothing Beats Cubic Inches? Amerikanska Turbo-bilar

Sen turbon uppfanns så har motorfolket alltid varit uppdelat i två läger (när det kommer till detta ämnet iallafall)

Överladd.. Eller sugis..

Och sen Japanerans guld-era med supersnabba bilar som hade små motorer, Men som var lätttrimmade pga överladd..
Så har det varit USA vs Världen..   Främst Japan.

Nothing beats Cubic Inches..

Det är jänkarnas slogan…
Och då verkar dom glömma att dom körde med kompressorer förr… Och att dom inte får ut så mycket effekt ur sina stora bensinslukande motorer..

Men… Vill man hellre köra med en stor, tung motor på 8.3 liter.. Än en liten motor på 2 liter och Turbo.. Som väger mindre och levererar mer effekt.. Så fine..

Nej nu ska jag inte vara så… Jag älskar sugmotorer.. Mer än överladdade motorer ändå tror jag..
Äh jag vet inte…  Men slöseri med motorvolym det tycker jag inte alls om..

 

OCH… Amerikanarna har ju faktiskt haft Turbo i sina bilar förr… Vissa bilar som senare eller så sent som nu.. Blivit legendariska..
Kanske bara overseas dock..

Men.. Nu pga miljökrav osv.. Och bensinpriser.. Så har amerikanarna insett.. Att ”gratis” effekt via en Turbo.. Är inte så fel ändå..

Och med det tänket.. Så vill jag påminna oss alla om några nämnvärda Turbobilar som USA har haft genom åren.

1981 Mclaren Turbo Mustang

 

Ford Mustang SVO

Den näst fulaste karossen enligt mej.. ?

 

Den första Turbo-Mustangen dök upp 1979 som ett snik-alternativ till 4.2 liters V8an.
Detta givetvis pga oljekrisen.. Och för att dom Japanska bilarna började helt plötsligt locka amerikanarna.  Bilar som 280ZX Turbo, RX7, Supra, Starion, etc..

Motorn du fick i Mustangen då istället var en 4a på 2.3 liter.. Och 135hk…..En Ford Pinto motor..

Men när Ford´s SVO fick pilla lite på den motorn.. Då började hända saker..

1984 Mustang SVO Engine
Dom började med det vanliga jänke-receptet.. MORE FUEL!

http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/07/Mustang-svo-ad.jpg

Och det gav motorn 175hk istället..
Detta var 1984..

Senare med lite tuning och nytt vattenkylt system så fick den motorn 200hk som mest..

Bilen känner vi lättast igen genom scoopet på huven.

http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2009/01/svo1.jpg

Det var bara två år senare.. Redan 1986 så var det slut på det roliga..

1986 SVO Mustang

 

Corvair

Bilen som skulle vara en vettig sportbil.. Men som aldrig blev någon succe..

http://speednik.com/files/2012/11/corvair_turbo_2.jpg

Den hade en Boxersexa i baken.. Med Turbo.. (Känns det igen? ;))

Jepp en Amerikansk-svansmotor alltså..

Effekten började vid 150hk och blev som bäst 180hk.

Bilen.. Hade ingen Wastegate.. Så för att undvika överladd.. Så hade motorn allt för mycket backtryck bara..

Udda..

 

Oldsmobile F85 Jetfire

http://hooniverse.com/wp-content/uploads/2013/05/1962-Oldsmobile-F85-Jetfire-001.jpg

1962.. Oldsmobile tog den lilla, högkompade 3.5 liters ”Rocket” V8an och satte en liten turbo på den.  Toppmatad..  Med ”Turbo Rocket Fuel”….

http://vinson.hagleyblogs.org/wp-content/uploads/2012/12/20121207_003002.jpg

Jepp.. Sprit och vatten..  Som standard…

 

Och då med sina 215hk så var den genast snabbare än sina Sugis-kusiner

 

Här har vi en bil jag gillar… Som idag utan tvekan har flippat från underskattad, Till legend med ständigt ökande värde (Kanske efter en viss TFTF film?)

Buick GNX

http://images.hemmings.com/wp-content/uploads//2012/01/BuickGNX_700.jpg

DETTA är bilen som alla amerikanare tänker på när dom tänker på Turbo bil..

All black.. Däckrökande, Testarossa-killer, Strippen älskande GNX..

Denna turboladdade 3.8 liters V6a användes först redan i Regal och LeSabre redan 1978.

Men det dröjde till 1987 innan den motorn hamnade i ”lilla” GNX och blev rolig att köra.

Effektsiffrorna var blygsamma 276hk (Känns dom JDM siffrorna igen? 😉 )

Men sanningen var nog att denna Corvette-dräpare gömde fler hästar än så under huven.

402m på 13 sekunder låter ju helt lagom för 276hk.. Men inte i en sån kaross?

Lätttrimmad oavsett…

 

1989 Pontiac 20th Anniversary Turbo Trans Am

Farsan hade en sån..
Och då var detta inte den ”rätta bilen” för den hade ju ingen V8a.. Utan ”Bara” en Turbo V6..

Motståndare till GNX..
Lika stor motor..

Officiella siffror var 250hk.. Men det är allmänt känt att dom hade 300hk.

 

 

Shelby GLHS

Denna bilen borde ha ett eget inlägg…

En äkta Shelby bil.. Med Turbo…

I miniformat..

Så Shelby gick tillbaka till stor motor i liten bil?

Njae..

En liten Dodge Omni Hatchback..

http://www.allpar.com/photos/dodge/1987/omni.jpg

.. fick ställa upp som kaross när amerikanarna behövde en Golf GTi killer.

Man lämnade över bilen till Carroll Shelby som satte en Turbomotor i bilen.

Eller ja.. Först så kom GLH (Goes Like Hell) som inte hade Turbo.. Men det räckte inte mot den älskade tysken..

Så 1986 så byggde Shelby 500st bilar med tillägget S.. .GLHS..

GLHS logo

Vad nu S:et står för.. Shelby?

http://www.allpar.com/photos/dodge/omni/shelby.jpg

Men dessa bilarna hade Turbomotor.. 175hk.. Bättre chassi.. Bur!  Osv osv..

Och… Var ändå rätt så fräcka..

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/2104/3201/30259100011_large.jpg

Absolut hellre en sån än en GTi!

Och det sägs att denna lilla bilen var en av Carrolls egna favoritbilar..

Dodge Omni GLH-Shttp://25.media.tumblr.com/19e93727757742fc7c19da7a07272900/tumblr_mmun4k6m7H1repad8o1_1280.jpg
Instrumenteringen var fortfarande densamma som i Omnin.. Där hastighetsmätaren bara visade upp till 85mph..
Så för att göra jobbet så lätt som möjligt så satte Shelby bara ett klistermärke i botten av den hastighetsmätaren där det stod ”Upp till 135mph”
Hehe.. Coolt.
http://photos1.blogger.com/blogger/4323/4194/1600/3.0.jpg

dodge omni GLH-S

Året därpå så kunde man få samma behandling av 87ans Dodge Charger

charger GLH-S

dodge charger shelby glhs

Monza? 😉

1000 såna blev det

Samma motor användes även i denna Calibra motståndare(?)

Shelby CSX-VNT

1001st såna blev det

Här hade motorn mindre turbolagg och bättre bottenrespons.

En väldigt teknisk motor..

 

Jag borde kanske haft någon ordning på dessa bilarna.. Kronologisk iallafall.. För nu är jag redan inne på den som vi svenskar älskar mest av alla Turbo-jänkar… Eller?

 

GMC Syclone

Alla vi Bilsportläsande killar har ju nån gång haft denna som drömbil.

4.3 liters V6 med Turbo…. En bil som kan bli oändligt snabb känns det som..

 

Denna bilen har lite mer udda bakgrund än vad dom flesta känner till..

1990 så byggdes det en pickis för att slå 200mph på Bonneville´s saltöken.

Och det gjorde den.. Utan turbos..

Året därpå så byggdes en gatuversion av den bilen.. Med Turbo..

En Pick-up som aldrig var tänkt att användas som annat än just en sportbil..

För att du fick inte lasta mer än 500lb på den..

Tyvärr så byggdes denna bilen bara ett år.. 1991.. (In på 1992 visserligen.. Det byggdes 3st 1992.. )
2995st bilar blev det… Många av dom har tyvärr fått utbytt motorn mot en vanlig V8a.. För det var ju ”coolare”…

 

 

Och med sin AWD (35/65) så gjorde denna pickis alltså 0-100 på 4.3 sekunder!!!!   En Pickis!  1991!!!  Med”bara 280hk”  😉

En Porsche 911 från samma år behövde 5.7 sekunder för samma repa!!!!

 

Och ja… Där har vi peaken för Amerikanska Turbo-bilar..

Fick du inte tag på en Pickis så kunde du köpa denna istället med samma motor

En helt klart underskattad bil trots samma motor… Fler färgalternativ än bara svart.. 5000 bilar byggdes.. ’

Men ingen snackar om dom idag?

 

Sen har det på senare tid dykt upp lite annat.. Men dom är inte ens värda att ta upp..

Och nu i moderna tider så har både Corvette, Ford, Cadillac förstått att det är överladdat som gäller =)

 

 

(Visited 300 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Per

GLHS var riktigt cool! Skulle jag kunna tänka mig 🙂

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x