google.com, pub-4635670657459886, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 - 1989-2002 · Sir Pierre's Godispåse

Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002

OBS!  Detta har jag pillat med lite till och från sen våren 2013… Så inlägget kommer nog vara rätt så rörigt.

 

Mercedes SL..

I folkmun känd som 500 SL..

http://en.mercedes-benz-club.net/graphics/gallery/full/1911_mercedes-sl-r129-500-1.jpg

Trots att de fanns med många olika motoralternativ genom åren…
Allt från en 2.8 liters 6a med 190hk upp till 525hk (officiellt) ur en 7.3 liters V12a..
Och nej.. Då räknar jag INTE med tuners.. Som kunde leverera upp emot 585hk ur denna mycket älskade motor..
Inte heller specialbeställda bilar.

En motor som än idag används i Italienska Hyperbilar!
Och som genom åren har suttit i allt möjligt.. Allt från LeMans bilar till tuningbilar som lämnat ÖVER 1000hk..

http://www.topcarrating.com/lotec/1995-lotec-c1000-mercedes-benz-7.jpg

Men åter till SL..

En drömbil för många.. Då jag växte upp.. En drömbil för alla..
Och för min egna del så har en Mercedes SL varit drömbilen sen den dag jag föddes.. Bokstavligen..
Jag fick en Måsvinge i present den dagen jag föddes.. Och den bilen (leksak) har jag kvar än idag..

Och jag minns som liten en släkting som hade köpt en helt ny röd 500 SL av karossen innan..

Mercedes SL-Class - Side, 1971, 1024x768, 3 of 4
Och det var bara.. WOW.. Tyckte ALLA..

Men.. Så i slutet av 80-talet, Så hade vi ett svenskt motorprogram som gick på TV3, Där visade dom skisser och patentbilder på den kommande SL..
Och bara den profilbilden där.. Minns det än idag.. Satt hemma hos min Farmor och Farfar och kollade på detta programmet…. Och tyckte bara.. WOW!

Kallade in pappa till TV rummet och visade ”Kolla vad som ska komma! Detta är nästa Mercedes!”

Jag vill minnas att det bara var en skiss av linjer, så inte ens såhär tydligt som denna bild, jag skulle vilja hitta den bild igen

** När bilen testades på allmänna vägar under utvecklingen så såg ”mulan” ut såhär

BMW baklampor, en Alfa Romeo vinge, en Maserati front, och lite Jaguar-look allmänt?

Men då förklarade min pappa för mig hur det låg till med koncept osv osv..
Att det inte alltid.. Eller rättare sagt.. Att det SÄLLAN blir som dom först visat.
Det går ett par år… Bilen kommer… Och ser EXAKT ut som på skissen…

Hela världen var imponerade!
Jag fick en ny SL som modellbil.. En svart 1:18.. Som jag sänkte själv..
Den bilen finns också kvar någonstans..

Åren går..

Vi flyttar till större..

Jag kommer hem en dag ifrån skolan.. Går i 6e klass.

Kommer gåendes hem ifrån skolan.. Hur gammal är man i 6e klass?
Jag minns att jag var liten.. Men man kände sig ändå.. Typ inte som ett barn..

Kommer gåendes.. Sommar ute.. Min pappa står ute på parkeringen vid garageporten, Stänger den innan han ser mig komma gåendes.
Ser mig, Och säger med ett stort leende..

”Jag har köpt något.. Jag ska visa dig”.

Och keep in mind gott folk..
Detta var innan internet.. Innan det kryllade av biltidningar och motorprogram… Rika människor körde inte runt på stan varv efter varv för att flasha sina bilar..
Du såg inte dessa bilarna helt enkelt..Inte live.. Inte på TV.. Inte på bild..

Utan det jag hade var min modellbil..

Min pappa öppnar garageporten..

Och där står en splitterny, Diamantsvart Mercedes 500 SL….

 

Och jag.. Jag var så lycklig… Att jag grät.. Inte storböla.. Men fick glädjetårar.. Som jag gjorde mitt yttersta för att hålla tillbaka.. Stor kille som jag var 😉
Typ 11 år gammal..

Några dagar senare så är jag i skolan.. Bilen kommer på tal..
Alltså 500 SL rent allmänt.. Som sagt.. Detta var allas drömbil… I dom bästa hiphop-musikvideos så kördes det en SL..
Eller.. Man såg denna bilen i ALLT!  Filmer.. Musikvideos.. You name it.. Det var den coolaste bilen som fanns.. Glöm Porsche och Ferrari.

Peaken för mig var kanske 1997..

En SL och Barry White…. Dom två har hört ihop sen dess…

Strax efter det så köpte jag min röda 600.

 

Så.. 500 SL nämns bland grabbarna i gänget.. En massa stories dras ”Min farbrors, granne, kompis bla bla bla har beställt en ny SL”

Och då säger jag väldigt modest ”Jag har en sån ståendes hemma i mitt garage just nu”.
Och INGEN trodde på mig..

Och jag brydde mig inte om det..

I slutet av skoldagen så visar det sig att en så kallad vän, Danne Jönsson.. En av mina första haters.. Som skulle tävla med mig om ALLT!!! Styrka.. Brudar.. Ja u name it.. Och han förlorade alltid.. Så bitter räcker inte för att förklara denna hater..

Vilket som.. Då hade han gått till den tjejen som jag tyckte om på skolan.. Och till hennes kompis som var kär i mig, Och sagt att ”Pierre ljuger om allt.. bla bla bla.. Påstår att han har en SL.. bla bla bla”:.

Och på den tiden var jag inte det minsta skrytsam.. Säker på min sak helt enkelt..
Men har ALLTID hatat när folk inte tror på mig, Eftersom jag ALLTID är ärlig.

Så, Jag konfronterar honom med dessa två tjejer efter att dom hade berättat det för mig..
* Det var ett jävla triangeldrama det där, Jag och Danne var kära i samma tjej, Hennes kompis var kär i mig.. MÅNGA år senare så fick jag reda på att den tjejen jag var kär i var också kär i mig.. Men hon ville inte visa något eftersom hennes vän var BESATT av mig..

Vilket som..  Dom gillade mig båda.. Så dom berättade detta till mig.. Jag gick fram till Danne med dessa två tjejer och frågar vad det är frågan om.
Och han bröstar plötsligt upp sig som fan och för en massa liv och ska inför dessa tjejer spela tuff givetvis genom att vara högljudd.

Jag svarar helt enkelt och coolt ”Alltså.. Vill du inte tro på mig så fine.. Men jag har en SL ståendes där hemma, Och den står där oavsett om du tror på mig  eller inte.. ”

Och sen så gick jag med dessa tjejer under mina armar.

Följer dom hem, Gentleman som jag var..

På väg hem så går jag förbi Danne, Som alltid stod i trädgården och meckade med sin skitmoppe som antingen aldrig funkade.. Eller så fick han inte använda den helt enkelt.

Och säger till honom.. ”Spela inte kaxig mot MIG framför andra.. Och kalla mig ALDRIG för lögnare.. Kom med här så ska jag visa dig”.

Och..  Samma filmliknande ögonblick som uppstod några dagar tidigare när pappa öppnade garageporten för mig..
Hände igen med mig och Danne… Förutom att jag hade inga glädjetårar denna gången.. utan bara världens största leende..

Och Danne.. Blev så knäckt.. Att han visste nog inte om han skulle gråta.. Spy.. Skita på sig eller kissa på sig…
Han blev bokstavligen knäsvag och började tugga på sitt långa hår..

Och tappade tungan helt..

Ni förstår… Såna här ögonblick sker inte längre pga internet…
Detta var verkligen ”Att möta sin idol”..

Han hade INGET att säga.. Jag stänger porten och går hem..

Dagarna efter i skolan så var han tillbakadragen och tyst som fan!
Det enda jag fick höra var ju givetvis att han hade förklarat till dessa tjejer att jag inte ljög..
Men också sagt ”Men det är inte HANS bil”..

Vilket jag svarade… Men no shit… Jag är 11… Det är min pappas bil givetvis..
Men vad står det i Dannes garage då? Hans trasiga Yamaha DT..

Så..

Sen den dagen.. Så har jag sagt.. Att nån gång så ska jag ha en 500 SL..

Och när jag säger att en SL har alltid varit min drömbil sen dag 1.. Så menar jag det.

Några år senare när jag gick i Gymnasiet och inte ens hade körkort så hade jag en ny röd 600 SL.. Men det är en annan story 😉

 

Så… Ett klassiskt långt intro.. Det var ett tag sen.

 

Så nu backar vi lite mer än 25 år tillbaka i tiden igen.

SL R107 aka Dallasmoppen är älskad världen över.. Och har funnits i Mercedes sortiment i över 18 år!!!!

Och sett mer eller mindre detsamma ut..
Annan än idag… Då det kommer en facelift efter 6 månader och en helt ny modell inom 3 år.

Men nu var det dags för den nya Mercedes SL.. Efterträdaren..

Geneve.. 1989..

Mercedes-Benz 300 SL (R 129, 1989 bis 2001), erste Generation (1989 bis 1995).
Och Mercedes revolutionerade världen..

Ett ögonblick som skulle eka i minst 11 år framåt i tiden..

Jämfört med den gamla R107 så var den nya SL R129 ett tekniskt under!

http://instagram.com/p/nu2C42EJ4H/
På denna tiden så var Mercedes ALLTID flera ljusår före alla andra inom allt!

Designen som folk idag kallar för ”Den kantiga SL” vann priser efter priser..
(Bruno Sacco designen som jag älskar)
Och hade en exceptionell aerodynamik..

Elektroniska system för att hålla bilen på marken..  Automatiskt båge som studsar upp inom 1/3 sekund OM du skulle välta trots allt..

Caption orig.: Ein integraler Bestandteil des Sicherheitskonzepts ist der automatische Überrollbügel, der erstmals im Automobilbau realisiert ist und die Aufgabe hat, im Falle eines Überschlags den Überlebensraum der Fahrgäste zu sichern. Um die Freu

Det var mycket som gjorde att Mercedes kunde påstå att detta var världens säkraste bil!.. Alla kategorier!
Avancerade stolar som bara DOM innebar 20 nya patent!!

T.e.x att hela bältet sitter fast i stolen..

Så bältet följer med när du flyttar stolen alltså.. Mycket coolt.

10-stegs elektriska stolar med 3 minnen..

Elektriskt tak..

Mycket avancerat chassi..

Bilen hade ALLT!.. Mercedes hade gjort det igen..
Mercedes-Benz i sin prime.. Dom var först, störst, bäst, vackrast, Säkrast.. Och felfria..

Till en början så hade den nya SL 3 motoralternativ.

TVÅ olika 3 liters raka 6or.
En 12 ventilare med 190hk och manuell låda.. En riktig snikbil.. Eller ja.. Du kunde välja automatare till båda 6orna tror jag.. Men den lilla motorn hade nästan alltid manuell.. Och med den större 6an så var det lite blandat..

Oavsett så ses 6orna som snikbilar.. 300 eller ännu värre en 280 med tygklädsel..

Caption orig.: Als Basis zur Lagerung und Abstützung des gepolsterten Überrollbügels dienen die hochfesten Mittelsäulen, die großflächig mit den hinteren Längsträgern verbunden sind. Außer der automatischen Auslösung bei einem Unfall kann der Fa

Men en rak 6a med 24 ventiler och 231hk.. Är inte fel egentligen.
En riktigt bra motor faktiskt.. Som vissa påstår är rolig med manuell låda..

Caption orig.: Mercedes-Benz Typ 300 SL-24, Baureihe 129, 1989.
Jag har svårt att tro på det dock.

Och sen.. Kungen.. En robust 32 ventilers 5 liters V8a… Som hade mäktiga 326hk..

1992 så fick SL en V12a med 394hk (Alla dessa siffror kunde jag utantill förr.. Tack Wiki.. )

Kanske totalt onödigt i en GT vagn.. Men hey.. Varför inte 😉

Mercedes är kända för att sätta onödigt stora och starka motorer i sina bilar.. Och vi gillar det.

 

Och när det kommer till GT Stämpeln.. Grand Tourer..
Så blir det inte bättre än såhär..
Sportbilsutseende.. Lång huv och kort bak..

2 sittsig.. Komfortabel.. Mjuk.. Lyx.. Plats med mycket bagage..

Stor motor.. Och KRAFT!  Och vid behov.. Sportig..
Tyst när du mjukt glider runt.. Och.. När du varvar.. Glöm hur underbart V8an låter.. Som satt i den LeMans vinnande Sauber C9 också..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Sauber-Mercedes_C9,_Bj._1988_(2009-08-07_Sp).jpg
Den stora V12an.. När man gasar på..
ÅH!

Jag minns i mina tonår utan körkort hur jag satt kvällarna långa och torrkörde min 600 SL på parkeringen..  Bara varva.. Känna hur hela bilen vrider sig..
Och höra det kostymklädda monstret som vill slita sig ut under huven..

Aja. Där efter så har jag kört många.. Alla motoralternativ skulle jag tro.. AMG.. Brabus.. osv osv..

Dagens Bil : BRABUS R129 SL 7.3S

 

En dyr bil.. Med dyra tillbehör.. En bil som var ordet Lyx i rullande form..

A driver of an SL makes a statement: it’s like travelling in assured style in an elegant, well-tailored suit. That the car is extremely comfortable and makes even long journeys pleasant is simply taken for granted – and enjoyed every kilometre of the way.

Nu minns jag inte vad bilen i sig kostade.. Men skulle du ha en Hardtop.. 55 tusen kr..
En hissanordning till din hardtop.. 45 tusen kronor..

Ja.. För att ta av hardtoppen är annars ett två-mansjobb…

Men bortsett från det.. Hade du råd.. Så hade Mercedes verkligen tänkt på ALLT åt dig..

Orkar du inte cabba upp när du parkerar bilen i stan?
Ingen fara.. med det vacumstyrda centrallåset så låser du ALLT när du låser bilen..
Dörrar.. Tanklock.. Handsfack.. Dörrfack.. Mittfack..Allt är låst..

Ville du så kunde du beställa till ett HELT meningslöst ”baksäte”… Som bara gjorde att föraren inte kunde flytta sin stol lika långt tillbaka som du kan i en bil utan ”baksäte”.. Och att dina skräddarsydda väskor inte satt lika snyggt bakom stolarna..

Caption orig.: Mercedes-Benz SL-Roadster, Baureihe 129

Det ”Baksätet” är VERKLIGEN TOTALT meningslöst!!

Och visst.. När du köper en bi idag eller då.. Så kanske du vill ha det absolut fullutrustad.. Men tro mig.. DET… Är slöseri med pengar..
Och egentligen V12an också..  För att den V8an (Ja även den andra versionen också egentligen som kom senare) var framtagen med Mercedes absolut högsta tänkbara standard.. Det var deras kronjuvel..

Och flexibel.. Du kan fisa runt ljudlöst om du vill.. Den kan vråla och slunga iväg den.. Och framförallt.. Vad vi kanske kan trösta oss med i dag 20+ år senare..
Så tål den motorn att misshandlas!

Och det gamla ”skämtet” om att en Mercedes är knappt inkörd vid 20 tusen mil..
Det är DENNA motorn som det grundas på..

MEN!
Dom tidigaste modellerna kan få lite strul..
Eller ja.. Det felet som kunde uppstå med uttorkade kablar och lite annat.. Det är åtgärdat för lääängesen.. Och måste vara det på alla bilar.. Annars är det mycket skumt om du idag hittar en bil som inte har fått det åtgärdat.

Annars är det som vanligt.. Sköter du bara service och har koll så att motorn har olja.. Sen är det inga problem..
Dyr att serva ja.. Mest för att den rymmer så mycket olja och för att det sitter 2 tändstift per cylinder..(beroende på årsmodell) Tändstift som Mercedes tog 540kr styck för.. För 15 år sen..

Och det är bara ännu en anledning till att strunta i skryt-V12an.

Och med handen på hjärtat… Du kommer att köra denna bilen sakta och mjukt till 99.99%…
Så.. En 300 eller 320 SL.. Är absolut det vettigaste valet.. Och allt annat behövs inte..

Men.. Jag är inte rätt person till att försvara detta och försöka förklara att en Rolex i stål visar tiden lika bra som en Rolex i helguld…

1998 när Chrysler började blanda sig så ville dom bygga en motor som var snålare på alla sätt och vis.. Snålare i både drift och underhåll.. .. Drack mindre soppa osv osv..  Alla motorerna gjordes om.. Men de gav motorerna dubbelt så många tändstift! V8an har nu 16 tändstift istället för 8, Dvs två tändstift per cylinder.. Hur det nu kan göra bilen billigare att underhålla…Och alla fick rätt så rakt över 20hk mindre.
Så det finns flera anledningar till att du inte vill ha en senare årsmodell av R129

Och hela bilen i sig byggdes lite snålare.. Lite billigare..

Den första versionen, Fram till 1995.. Var den dyraste.. Priset då..Och priset om du jämför med dollarvärdet senare och idag..
Det var den dyraste ”vardagsbilen” som du kunde köpa på 90-talet.. Och då menar jag att det var en dyr bil du kunde använda dagligen.

 

AMG modeller fanns det gott om.. Men på denna tiden så var inte AMG så stort bland ”folket”.. Inte många som kände till det..
Och förstod inte varför man skulle köpa en AMG SL60 med 381hk istället för en 600 SL med 394hk..
Och varför är den väldigt sällsynta SL70 med 496hk SÅ mycket dyrare än en vanlig SL 600??  Det är ju bara TVÅ hästar mer!?

Ungefär så lät det utan provkörningar att se eller läsa om.. Utan ringen-tider.. Utan jämförelser med andra..
Det enda vi hade att gå efter var Mercedes-katalogen med effekt och priser…

Men inte visste vi då att V12an på 7.3 liter skulle bli så legendarisk.. Motorn som vi idag kallar för Zonda-motorn.

Och SKA man tvunget ha en R129 AMG så klipp då en SL55 med samma 354 hästar V8a som satt i ALLT på den tiden..
Och som senare kompressormatades i nästa SL modell.

Den motorn erbjöds mellan 1998 och 2002..
Och min dröm var ju att hitta en Final Edition eller liknande, Så sen årgång som möjligt..

* Det gjordes MÅNGA olika ”Sista versionen” av denna bil…

Så vitt jag vet så är detta de officiella R129 modellerna ifrån Mercedes-Benz.
Gatubilarna då, ej racingbilar.

1990 300 SL
1990 300 SL 24
1990 500 SL
1991 AMG 500 SL 6.0 – 40 ex
1993 – 1998 AMG SL 60 – 400 ex
1993 600 SL
1994 SL 280
1994 SL 320
1994 Mille Miglia – 10 ex
1995 Mille Miglia Edition – Skulle bli 630 ex (50 till UK), blev bara 40 ex
1995 AMG SL 72
1995 AMG SL 73 – 85 ex (Totalt?)
1995 Special Edition – 630 ex (SL280/SL320/SL500)
1995? – 2001? For the Royal Family Of Brunai – 565 Edition – 52+
1995 AMG SL 36 – 1 ex
1996 SL 500
1996 – 1997 AMG SL 70 – 150 ex
1997 – 2001 AMG SL 73 – 85 ex (Totalt)
1997 40th Anniversary Roadster Edition – 750 ex (250 st SL320 & 500 st SL500)
1997  La Costa Edition – 30 ex
1997 Sport model SL 320
1997 AMG SL60 Limited Edition – 25 ex
1998 SL 500
1998 – 2001 AMG SL 55 – 65 ex
1998 – 2001 Special Edition – 500 ex (Allt mellan SL280-SL600)
1998 Designo MB UK – 150 ex (SL320/SL500)
1998 Designo MB Japan – 67 ex (SL320/SL500)
1999 Mille Miglia Storica – 12 ex (skulle vara 10)
2000 Designo Heritage Vintage Edition UK (Y81) – 49 ex (SL280/SL320)
2000 Designo Heritage Vintage Edition UK (Y82) – 49 ex (SL280/SL320)
2000 Formula One Edition – Okänt antal (SL600)
2000 Final Edition – 674 eller 693 ex (SL320-SL600)
2000 SL Edition – 708 ex (SL320/SL500)
2000 – 2001 Designo Slate Blue Edition
2000 – 2001 Designo Black Diamond Edition
2001 Designo Heritage Edition
2001 Mille Miglia – 13 ex
2001 F1 Edition – 20 ex
2001 – 2002 Silver Arrow Edition – 1515 ex (100 st SL600, 100 st UK SL500, 1315 st SL500)

Det KAN vara att det är 1515 st Silver Arrow till USA OCH 100 st högerstyrda till UK, vilket då skulle bli totalt 1615 st, men alla säger olika och Mercedes-Benz är själva hemliga och ingen har någonsin påstått att det skulle ha blivit 1615 st Silver Arrow totalt.

** För att förtydliga om Mille Miglia Edition så skulle det bli flera hundra st, men det blev totalt genom de olika åren bara 77 st (SL500/Sl600/SL55 AMG)

 

Här är bilder på några av dessa olika Editions bilarna

https://www.r129sl-club.de/der-r129/sondermodelle.html

UPDATE

Jag har ett eget inlägg om dessa olika R129 Editions

Mercedes-Benz SL R129 Olika Editions

 

Production figures for the Mercedes-Benz 129 series

Models Internal designation Production period: preproduction to end Number of units
SL 280 R 129 E 28 1993 – 1998 10,319
SL 280* R 129 E 28 1997 – 2001 1704
300 SL R 129 E 30 1988 – 1993 12,020
300 SL-24 R 129 E 30 1988 – 1993 26,984
SL 320 R 129 E 32 1993 – 1998 32,223
SL 320* R 129 E 32 1997 – 2001 7070
500 SL / SL 500 R 129 E 50 1988 – 1998 79,827
500 SL** R 129 E 50 1997 – 2001 23,704
600 SL / SL 600 R 129 E 60 1991 – 2001 11,089
SL 55 AMG R 129 E 55 1999 – 2001 ***
SL 60 AMG R 129 E 60 AMG 1993 – 1998 ***
SL 73 AMG R 129 E 73 1999 – 2001 ***
Total 204,940

 

** Men annars det stora nämnvärda är isåfall att växellådan byttes från 4-stegad till 5-stegad 5G-tronic 1996.. En långsam låda men STARK..
Så där.. Är det nog bara en smaksak.

Hur du lättast ser om det är den första eller andra lådan är att kolla vid växelspaken.

På den 4 stegade så står det ”P R N D 3 2”
Och på den nyare med 5 växlar så står det
”P R N D 4 3 2 1”

http://carshine.com.au/Pictures/Mercedes/Mercedes%20Accessories%20Chrome%20Gear%20Shift%20Surround%20View.jpg

Den manuella lådan var nog mer eller mindre same same genom åren.

Den 4 stegade gamla lådan.. Hur jag än försöker förklara den.. Så är det en underdrift..
Men om jag säger som så.. Brabus använde samma orörda låda i sina 7.3 liters toppmodeller.. Med vrid uppemot tusen nm..
Det säger mycket..

Det jag EGENTLIGEN inte gillar med den 5 stegade lådan som jag sen hade i min Kleemann CLK är att Mercedes (eller Chrysler) ville påstå att denna lådan behövde ALDRIG byta olja.. Dom fyllde lådan med olja.. Förseglade den.. Och sen så skulle det aldrig ALDRIG göras något med detta..

Det var så illa att när jag ENVISADES om att byta olja i min låda så fick dom alltså hälla ner oljan uppifrån vid växelspaken har jag för mig.. Det fanns ingenstans att fylla på olja..
FÅ ut oljan.. Ta ner hela växellådan..

Så överlag.. Efter 96.. Och framförallt efter 98.. Så var det mycket ekonomiskt tänkande ifrån Mercedes.. Och det gillar jag inte..

Den 5stegade lådan är också jättetrög när oljan är kall.. Och växlar hårdare när den körs aktivt..
MEN!… Den dubbelkickdown som den lådan gör i vissa hastigheter… Kan inte jämföras med någon annan automatlåda..

Den 4stegade gör inte alls kickdown på ett sånt sätt.. Utan den bara gasar på och sticker iväg..
Kickdown är det som är det roliga med en automatare ju… Men men.

 

Men gillar du utrustning.. Vilket vi alla gör.. Speciellt i en lyxbil som denna… Så skulle jag nog allra helst välja en så sen modell som möjligt bara för att..
Men den bästa årgången om man tar med alla aspekter.. Måste vara en 97a.

Mycket pga att den inte har den nya snålare motorn.. Och för att hardtopen har panomaratak.. Det är SÅ nice!

Har du bara råd med dyra ägarkostnader och tålamod med en bensinslukande bil.. Så är en Mercedes SL R129 en av de mest bekymmersfria entusiastbilar du kan äga.

 

Visst det finns fel att håla utkik efter.. Plastrutan på suffletten är ofta sprucken.. Oftast torrsprickor för att taket bara har legat nedfällt i bagaget.

Och eftersom 600an är så betydligt mycket dyrare att äga.. Så måste jag tyvärr säga att det är det sista motoralternativet du ska välja..
Även om den många gånger kan vara det BILLIGASTE alternativet du hittar begagnat..

Men luras inte av effekten som du inte kommer att använda.. Mycket hellre en 98a 320 än en 93a 600 t.e.x.

Men allra sist… En 280 SL med manuell låda och tygklädsel… Det är bara en wannabe….

 

Ok.. Dags för lite mer noggrann fakta. (Wiki-fakta)

Den har en kortad bottenplatta ifrån W124

mercedes-benz-w124-04

Modell Årsmodell Motor Cylindervolym Effekt
300 SL 1989-93 M103: 6-cyl radmotor ohc 2962 cm³ 190 hk
300 SL-24 1989-93 M104: 6-cyl radmotor 2960 cm³ 231 hk
500 SL 1989-97 M119: 8-cyl V-motor dohc 4973 cm³ 326 hk
600 SL 1993-2001 M120: 12-cyl V-motor dohc 5987 cm³ 394 hk
SL280 1994-97 M104: 6-cyl radmotor dohc 2799 cm³ 193 hk
SL320 1994-97 M104: 6-cyl radmotor dohc 3200 cm³ 231 hk
SL60 AMG

500 SL 6.0 AMG

1994-97

1991

M119: 8-cyl V-motor dohc 5547 cm³ 381 hk

374 hk

SL280 1998-2001 M112: 6-cyl V-motor ohc 2799 cm³ 204 hk
SL320 1998-2001 M112: 6-cyl V-motor ohc 3299 cm³ 224 hk
SL500 1998-2001 M113: 8-cyl V-motor ohc 4496 cm³ 306 hk
SL55 AMG 1998-2001 M113: 8-cyl V-motor ohc 5439 cm³ 354 hk
SL70 AMG 1999-2001 M120: 12-cyl V-motor dohc 7055 cm³ 496 hk
SL73 AMG 1999-2001 M297: 12-cyl V-motor dohc 7291 cm³ 525 hk

Så efter 98 när allt började bli snålare så slutade Mercedes med V6orna konstigt nog..

 

Första faceliften kom 1993, Men kallades för 94a modellen.

Mercedes-Benz SL R129 – Facelift Differences

https://youtu.be/gFAAypCB3_Y

 

Det var även då Mercedes flyttade om i modellbeteckningen.. 500 SL blev SL 500… (Och ja.. E 500 är lika snabb som en 500E—-)

Och från 1994(Kanske 95?) så började Mercedes även att erbjuda ”specialmodeller”..  Först ut var Mille Miglia tror jag.
Det kom en massa Mille Miglia modeller.. 95-99-00-01..

Du känner igen den modellen på det rödsvarta lädret och målflaggan vid sidogälarna.

 

Under åren så skedde det en del under karossen.. Men jag tar inte med sånt som du inte ser eller märker lätt.

 

1994  så blev det lite uppdateringar på insidan.

* Man kunde välja till biltelefon
* Bose stereo var standard
* Auto-avbländare i backspegeln

1995 så blev det lite större förändringar

* Främre ventilationshålen i framskärmarna blev till 2 runda istället för 3 fyrkantiga

698752_1261100_2731_2492_89F19

* Nedre delen av bilen (Sacco-planket) fick samma färg som resten av bilen (Det som gör att en 95a är MYCKET snyggare och ser mycket modernare ut)

Mercedes-Benz 300 SL (R 129, 1989 bis 2001), erste Generation (1989 bis 1995). 1989-2001-Mercedes-Benz-SL-R129-SL-280-after-the-1998-facelift-3-1280x960
* Xenon lampor blev standard på SL600 och tillval på SL500
* Fler airbags
* Rutorna går ner/upp automatiskt när du öppnar/stänger dörrarna
* Trippmätaren är digital istället för analog

Och här nånstans i September månad 1995 så byttes växellådorna ut också.. Från hydraliska 4 stegade till elektroniska 5 växlade.

Min svarta SL är byggd tidigt i September så den har inte den 5-stegade automatlådan.

96-97

* Fler smarta säkerhetssystem, T.e.x att passagerar-Airbagen löste inte ut om du inte hade något tyngre än 10kg i passagerarstolen vid krock.
* Sport-paketet blev tillval
* Regnsensor på vindrutestorkaren
* Ny clima-panel

0289-02-hvac* Bilen växte någon centimeter på framspoilern för att bli ännu mer Aerodynamisk

* Med 96-Faceliften så fick de ett 3e bromsljus som sitter i mitten på bagageluckan ovanför stjärnan.

Bilarna i USA hade det från starten (USA lag sedan 1986)
Här i Europa så gör ägarna i efterhand en egen facelift på sin -96 bil med att sätta dit det 3e bromsljuset då det är ett väldigt enkelt sätt för oss att se om bilen är en faceliftad eller inte.
Och i USA så bytte de till ”EU-Spec” för att de tyckte att det var snyggare.

 

98-

* V8an byttes mot den snålare och svagare modellen
* Skinnet blev utbytt mot mjukare nappa

* Dörrhandtagen var i samma färg som resten av bilen
* Baklamporna ändrades

R129-Facelift-Difference2

* 17 tums fälgar blev standard, Sportpaketet innebar 18 tums som standard
* CD-spelaren blev bättre
* Man startar bilen lite annorlunda.. Du behöver inte hålla den i ”start”läget och sen släppa när motorn har startat.
* Instrumenteringen fick kromade ringar runt alla mätare

2002 Mercedes SL500 Gauges

* Oljetrycksmätaren byttes mot oljetempmätare.
* Motorn fick en annan kåpa

2002 Mercedes SL500 Engine Cover

Men… inte nog med att bilen fick 20hk mindre.. 500an gick från 1889kg till 2188kg!
Det är.. MYCKET…

 

Det var mer som hände genom åren än detta som jag har listat.. Dörrinsidorna, ratten osv uppdaterades..
Den nya ratten ser bara ut som en gammal version av den ännu nyare med knappar på ratten..

Så den ser bara gammal och naken ut jämfört med den gamla SL ratten som ser klassisk Mercedes ut.

 

Åren för de olika rattarna var

90-91

92-95


96-98


Det är den minst snygga av dem tycker jag, för att den påminner så mycket om SLK ratten.

Och sen då den sista icke AMG ratten.

99-02

Ja nu hittade jag givetvis en färdig bild när jag googlade på den sista ratten =)

 

https://www.kenrockwell.com/sl/r129history.htm

 

 

Så.. Till AMG modellerna..

Det sägs (sades förr) att den vanligaste är SL 60 AMG.

Dagens Bil : Mercedes-Benz R129 SL60 AMG

1995-1998_Mercedes-Benz_SL_60_AMG_(R129)_roadster_(2011-03-23)_03

Så lagom.. Så snygg..

Den såldes mellan 93 och 98:
Hade en V8a som lämnade 381hk istället för 325 och var elektroniskt begränsad till 250km/h.
Och gjorde 0-100 på 5.6 sekunder… Enligt Mercedes..

Som jag alltid säger.. Mercedes är väldigt ödmjuka med sina siffror.. Och har alltid varit..
Sanningen som Mercedes senare fick erkänna var att SL 60 AMG hade 410hk…  Ja.. Mer än Sl 600 med V12a alltså..
Och den gjorde 0-100 på 5 sekunder blankt.. Och stannade inte förrän 300km/h…

Så.. Lite skillnad ja..

Dagens Bil : Mercedes-Benz R129 SL60 AMG

http://carphiles.net/one-of-the-rarest-mercedes-amg-ever-made-henri-and-his-1996-sl60-amg/

 

Sen så börjar det bli sällsynt..

SL 70 AMG med 7 liters V12a som lämnade 489hk och 720nm vid typ tomgång, Såldes 96-97 i 150ex bara..

Och starkast av dom alla… Bilen som är värd ett inlägg för sig själva..  Tyskarnas svar på Skyline Z-Tune..

SL 73 AMG…

Mercedes-Benz SL-Class of the R 129 series (1989 - 2001) engine

Mercedes SL73 AMG - Emblem / Logo, 1999, 1024x768, 7 of 8

SL73

Såldes först bara 1995.. Hade som minst 525hk…
De (19st?) SL 73 AMG som gick till Sultanen av Brunai har 565 hk)
Och sen när folk tyckte att bilarna inte var så snabba längre efter motorbytet 1998 så erbjöds SL 73 igen mellan 98-01..

Mercedes-Benz SL-Class of the R 129 series (1989 - 2001) engine

MEN!  Det blev ändå bara 85st SL 73 AMG som mest…
Och tydligen så byggde Mercedes MÅNGA fler motorer än så…. Detta är den vi nu kallar för Pagani Zonda motorn..

http://fc06.deviantart.net/fs71/i/2010/177/4/1/Pagani_Zonda_Engine_Bay_by_DistortedImagery.jpg

Och sen till sist så var den SL 55 AMG, 354hk.. Mycket trevlig motor.. Den motorn som i karossen efter fick kompressor och MINST 476hk.
Såldes mellan 98-01, Och det blev bara 65st utav den..

Så den är mest sällsynt.. En sån skulle jag vilja ha..

Så.. Alla annonser ni ser på blocket eller Mobile.. Där det står att det är en original AMG ifrån fabriken… Ta det med en STOR nypa salt..
Det byggdes alltså bara 300st riktiga AMG bilar utav denna karossen…

 

De editions som jag skulle vilja ha förutom AMG modellerna är dessa.. Och i denna ordningen.

  • 40th Anniversary Roadster Edition (1997)
  • Special Edition (1998)
  • Final Edition (2000)
  • SL Edition (2000)

Och sist men inte minst… Den sista.. Den modernaste… Som byggdes i rätt så många ex ändå.. 1450 med V8a och 100st med V12a..

En 2002 Silver Arrow Edition..

2001-2002 Mercedes-Benz SL R129 Silver Arrow Edition

 

MB_SL_500_SILVER_ARROW

Det är porr…
Denna videon alltså… Fick mig att att tråna i många år.. Mer än efter SL55 AMG som kom året därpå..

Ludacris – Rollout (My Business)

Eller jag vet inte.. en 01 SL 55 AMG… Eller en helvit Final Edition istället kanske..Med panorama tak..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Mercedes-Benz_SL73_AMG_rear_Tx-re.jpg

Jag hade chansen att köpa en SUPERFIN fullutrustad SL edition för ett par år sen.. Men då tyckte jag bara att den var dyr och gammal..

 

Nu lite retro-goodfeeling

2Pac – To live and die in LA

 

2Pac Feat Snoop Dogg – 2 Of Amerikaz Most Wanted

 

Boyz II Men – On Bended Knee

Mark Morrison – Return Of The Mack

Adina Howard – Freak Like Me

 

Tony Soprano köpte sig en svart SL 600 för att impa på en tjej mer eller mindre 😉

i026397

När grannarna i Våra Värsta År blev rika.. Så köpte dom en SL.. Som dom var helt besatta utav!

i553110

Samma med grabbarna i Dude. Where´s my car?

i010733

http://youtu.be/0tdPUMFcZ5g

 

 

Så… Vad jag vill ha sagt är att detta VAR världens coolaste bil.. Och är fortfarande riktigt cool..Och en blivande klassiker..
Jag har alltid velat ha en SL:.

http://automobilesdeluxe.tv/wp-content/uploads/2009/04/mercedes-sl-automobiles-de-luxe-1024x374.jpg

Det har varit min drömbil sen dag 1..

Fram till dagens tråkiga bil som jag är mycket besviken över..

387008_mersedes_sl-klass_raznye-pokoleniya_nebo_Mercedes_1680x1050_(www.GdeFon.ru)

 

Och SL R129 är liksom den som jag är ”uppväxt” med.. Den jag har mest erfarenhet utav och absolut den som gjort störts intryck på mig..

En drömbil vid 11 års ålder.. Och fortfarande en drömbil vid 32 åts ålder.. Med ålderskris 😉

 

Jag orkar inte ens läsa igenom inlägget.. Men det känns som om det blev mer om mig… Än om SL.. Och dåligt med bilder..
Så nu blir det bilder och videos =)

 

 

 

Läs mycket mer (allt?) om SL R129 här.

 

(Kanske uppdaterar inlägget efter hand även i framtiden)

 

 

Dagens Notiser : Jag har världens finaste SL R129!

For The Love Of The R129 SL Mercedes-Benz – With Movie Clips

Dagens Shopping-Sug : Mercedes-Benz R129 SL

Dagens Drömbil : RetroMod Mercedes-Benz R129 SL55 AMG

Dagens Notiser : Vad en gammal Mercedes-Benz SL R129 skulle kostat idag

 

 

Här är bilder på min egna SL R129

 

https://www.garaget.org/?car=362863

 

 

Mercedes Benz SL600 V12 drive and review (R129)

 

R129 Mercedes-Benz SL600 V12 Glourious Exhaust Noise

The Story Of Mercedes-Benz M120 – The Best V12

TOP 10 STRONGEST Mercedes Benz SL R129

Mercedes R129 SL500 på bana

 

 

UPDATE

Här hittar ni ALL info om Mercedes-Benz R129!

https://mb.clifton.io/r129/

 

https://youtu.be/e_LfDb0oOXk

 

 

Buying review Mercedes Benz SL (R129) 1989-2001 Common Issues Engines Inspection

 

The 90-02 Mercedes-Benz SL500 R129 is Both Undervalued and Collectible, and it’s the Time To Buy.

 

 

Här är en massa videos med SL 6.0 och SL 60 AMG

Dagens Bil : Mercedes-Benz R129 SL60 AMG

Mercedes-Benz SL R129 Buying Guide

https://www.hagerty.com/media/buying-and-selling/definitive-1990-2002-mercedes-benz-r129-sl-buyers-guide/

 

http://carphiles.net/one-of-the-rarest-mercedes-amg-ever-made-henri-and-his-1996-sl60-amg/

Buyer’s guide: Mercedes-Benz SL (R129)

 

Mercedes SL (R129) buyer’s guide

 

 

Mercedes-Benz SL (R129) | PH Used Buying Guide

 

 

https://www.klipnik.com/best-used-cars/buying-guide-mercedes-benz-sl-class-r129-generation-1990-2002/

https://www.torque.com.sg/features/essential-buyers-guide-mercedes-benz-sl-r129-series-1989-2001/

 

 

 

https://classics.honestjohn.co.uk/reviews/mercedes-benz/sl-r129/buying/

 

 

https://www.theslshop.com/clubhouse/2018/11/05/knowing-the-r129-the-slshop-view/

 

https://www.benzworld.org/threads/r129-buying-guide-article.1855154/

 

https://www.benzworld.org/threads/r129-informative-information.2184729/

Mercedes-Benz SL (R 129 Series) – The most advanced convertible of its time
https://youtu.be/53rGY1Flelk

Mercedes-Benz SL R129 Facelift Differences (First Generation and Second Generation)

 

Dagens Notiser : Vad en gammal Mercedes-Benz SL R129 skulle kostat idag

Dagens Bil : Mercedes-Benz R129 SL60 AMG

The 90-02 Mercedes-Benz SL500 R129 is Both Undervalued and Collectible, and it’s the Time To Buy.

 

Mercedes R129 SL Buying Guide – Classy Convertible With Benz Quality

 

Why The Mercedes SL R129 is Legendary | Ultimate Buyer’s Guide & AMG

 

** Till och med jag minns att det var flera års väntetid på denna och endast denna Mercedes någonsin.
Att folk har väntat länge på den KOMMANDE AMG One räknas verkligen inte alls på samma sätt som att folk fick vänta i över två år på en serieproducerad, icke limiterad Mercedes.

** Och vi säger fortfarande 500 SL istället för SL 500 =)

** Ah det var September 95 alltså! Nu vill jag ju veta vilken dag de började med det, jag har något svagt minne av att min är tillverkad 19 September 1995, och min har ju alla uppdateringar förutom den 5-stegade växellådan.

** Jag vill verkligen ha en 01-02a.

** Ja anledningen till att de tog bort den elektriska backspegeln var för att för få visste att den var elektrisk, så när du felaktigt justerade den manuell med handen så pajade du den.

** Åh vad jag vill ha en med Panoramatak!

Mercedes-Benz SL R129 Panoramic Roof / Panoramatak / Glastak

 

** Om jag hade vunnit många miljoner på lotto så hade jag fått jaga fatt på minst 3 st toppenfina SL, två av dem hade getts bort som presenter, minst två, just nu 3, och jag skulle ju ha minst 1 (kanske 2) till själv.

** Tyvärr så är inte Silver Arrow lockande alls..
Och det var inte den sista Edition.
Ja kanske att det var det i USA dock.

** Ja en 73a är ju drömmen såklart.

** Jepp jag säger detsamma, 96-98 SL 500.

Mercedes R129 SL500 Buying Guide

** Jag gillar inte alls Sacco-planket på pre-facelift faktiskt.
Även om jag många gånger kan tycka om tvåfärgade bilar, speciellt lyxbilar.
Men här, nej.

** Okej, såhär är det, bara för att klargöra för att många säger väldigt fel om denna modell/version av R129.

Nej, Silver Arrow är inte Final Edition, men nästan..
2000 så byggdes det 647 st R129 SL som HETER Final Edition.
Som SKULLE vara de sista bilarna.
(De såldes nog alla som 2001 årsmodeller)
Men bilarna var fortfarande så populära i USA så att USA fick ”en egen Final Edition” som då heter Silver Arrow, och då såldes som 2002 modeller men som allt för ofta nämns som 2001 modeller..
Och alla tror att de alla är 500 SL, men så är det inte, för att utav de 1515 bilarna så är 100 st av dem 600 SL.
Officiellt så är det ingen ”Final Edition” bil utan Silver Arrow är för att fira bilen som fick detta smeknamn på 30-talet.
Namnet kom för att de dagen innan tävlingen inte klarade av viktkravet, så de slipade ner hela lacken, klarade invägningen och vann tävlingen, så den bilen blev legendarisk.

Men eftersom de flesta av dessa R129 Silver Arrow såldes i USA (100 st i UK) och så sent som 2002 som är det sista officiella året för R129 så tror folk att det är en ”Final Edition”, men det såldes vanliga icke edition SL efter denna under 2002.

** I Tyskland så står årsmodellen i papperna efter när bilen registrerades för första gången, så ja det finns absolut några (få) R129 SL där det står i registreringsbevis osv att det är en 2003a.

** Mercedes SL R129 finns i en massa ”Editions”, Eller ”Special Series” om man nu vill kalla det så.
Mellan 1995 (då Mercedes köpte upp AMG) och 2001 (som ibland räknas som det sista året) så blev det 18 st olika specialversioner av R129, med allt mellan 1 och 1515 st bilar per serie.

Ja det finns AMG versioner sedan innan dess, men det finns inga officiella siffror alls på hur många AMG 500 SL 6.0 det finns, och knappt på SL 60 AMG i heller, och sen då SL72 och SL73 var ju inte officiellt limiterade, du kunde beställa hur många du ville och hade råd med, men det blev tyvärr bara 85 st SL 73 och ännu färre SL 72 (jag minns inte siffran just nu).
MEN! SL 70 AMG som har exakt lika stor V12a som SL 72 AMG (7,1 liter, men 14 hk färre) såldes i hela 150 ex 1996- 1997.

SL 55 AMG som vi alla tror är mycket vanligare finns det bara 65 st utav, Alltså den R129 SL 55 AMG alltså som såldes mellan 1998-2001.

** Jag som så jättegärna vill ha en sista årsmodell av R129 har stött på ett par Silver Arrow, men ingen av dem har haft panoramatak, så jag vet inte om någon Silver Arrow har det, och jag gillar inte ALLS den två-färgade inredningen som ska vara silver/svart, men som bara ser grå/smutsig vit ut.

Och så tycker jag att fälgarna är fula, så nej en Silver Arrow är inte modellen för mig.

 

** Det var flera Editions mellan Final Edition och Silver Arrow, vi har SL Edition, F1 Edition, två Designo Editions och säkert någon mer.

https://www.petrolheadclassics.com/2000_mercedes_sl_500_designo_slate_blue_edition

F1 Edition ogillar jag främst pga mittkonsolen och silver-kolfibret, men annars är den nice
https://mercedesaficionado.com/2001-mercedes-benz-sl500-formula-one-edition/?i=1

 

** Mercedes hade planer på att lägga ner R129 mycket tidigare än 2002, men precis som med gamla G-Klass så fick de fortsätta med den pga efterfrågan.

The R129 Mercedes SL is Bargain Perfection — Carmudgeon Show Jason Cammisa & Derek of ISSIMI Ep 84

ÄNTLIGEN!!
Jag har kommenterat och tjatat om att de ska göra ett R129 avsnitt på varje av deras tidigare 83 avsnitt!

** Oj.. Ja jag vet att jag såg skisser på bilen flera år innan den visades, men att den var mer eller mindre redo redan 10 år tidigare, det trodde jag verkligen inte, det gör bilen ännu vackrare helt plötsligt, och jag som sedan 1989 har tyckt att det är en av världens vackraste bilar.

** Ja detta är den andra bilen JAG vet som såldes för resell pengar.
Den första bilen som JAG vet såldes för över listpris var VW Golf MKI Cabriolet.

** Ja 500an är inte den starkaste motorn, men det är absolut den bästa motorn.

** Ja jag klagar inte på den 4-stegade lådan, det är bara att den 5-stegade är modernare.
Det enda negativa med den 4-stegade är att den ger inte kickdown när du än vill, vissa hastigheter och varvtal så växlar den ner en växel eller varvar vidare, där har du iallafall mer ”Kickdown-känsla” med den 5 stegade, den växlar alltid ner när du trycket plattan i mattan, så ja det är ju ”roligare”, men de är precis lika snabba när de drar iväg.

** Jepp, för den som vill uppleva den främsta fördelen med en V8a sugmotor, dvs vridet, att den accelererar lika mycket i alla hastigheter, då ska ni absolut köra en 500 SL R129.

** De är alla törstiga oavsett årsmodell, men ja ju senare årsmodell desto ”bränslevänligare” är dem,

** Ja de är mycket snyggare med ”vita” blinkersglas.

** En annan viktig uppdatering där innan 96 är det här med att rutorna går ner och upp automatiskt när du öppnar och stänger dörrarna.

** Ja tyvärr tyvärr så blev framförallt ratten tråkigare med åren..
Så att de sista åren SL har en likadan ratt som en SLK, och där resten av inredningen känns som vilken Mercedes som helst, det är inte särskilt lockande.
Det är ingen dålig inredning, det känns bara mycket mer massproducerat liksom.

** Ja men V12an är helt enkelt 2 raka 6or som sitter ihop, och läcker olja i mitten, alltid..

** Eh ja! Det är många fler som har använt sig av den grymma  M120-motorn!

The Story Of Mercedes-Benz M120 – The Best V12

** Ja de är typ lika snabba eftersom 600an är tyngre, men som jag redan har skrivit hundratals gånger, du köpte inte en 600 för prestandan, du köpte den enbart för att du ville ha det dyraste.

The R129 Mercedes Benz SL 600 & SL 500 Buyer’s Guide and Review

Tips : Billiga Bilar med V12-Motor

** 600ans vrid i höga farter… det är så jämt och jämnt.. det är så perfekt.

** Ja den 5 växlade är en 4 växlad med 1 extra växel helt enkelt.
Och åter igen, absolut inget att klaga på oavsett vilken låda du använder, 5-stegs växellådan gör att bilen dricker lite mindre på motorvägen ja.
Men som sagt, de är alla törstiga.
Jag menar min 500 snittar nog 1.6 som minst på motorvägskörning.

** Jepp, W124 E-Klass E500 är en 500 SL under skalet, och ja 500E, med tak, 4 dörrar, ett ordentligt baksäte, väger nästan 300 kilo MINDRE än den 2 dörrars Mercedes 500 SL! Iallafall minst 270 kg lättare!
Det säger mycket om kvaliten på en SL tycker jag.

** Ja som jag också har sagt flera gånger, Sauber C9 motorn är verkligen same same fast utan Turbos bara.

Sauber-Mercedes C9 – This Car Won Le Mans, and it Changed the Sport Forever

Mercedes Fan Builds 300KMH C9 Sauber | RIDICULOUS RIDES

** Ja när det kommer till alla andra bilar så säger jag oftast att man ska ha en så sen årsmodell som möjligt, men inte när det kommer till R129.

** Ja jag tycker verkligen att 96-97 är de bästa åren, men det är enbart för att den 5-stegade lådan känns mer ”rolig”.
Men som GT-bil, glidarbil- muskelbil, så är min vackra 95a helt perfekt.

** Oh ja de är som snyggast med hardtop-taket på!

** Ja ”billig” kabelhärva ifrån Polen kostade 12-15 tusen kronor för några år sedan, innan allt plötsligt blev dubbelt så dyrt, sen plus jobbet då..

Här är mitt inlägg där jag täcker ALLT om Mercedes-Benz SL R129, men ja det måste snyggas till någon gång

 

** Här är de 80 färgkoder till alla färger man kunde beställa en SL R129 i, Custom made Designo färger osv finns inte med här då det inte var en färdig färgkod som du kunde välja bara, utan det var ju ”Custom made” färger, sånt som Porsche idag kallar för ”Paint to Sample”.

Hur många sådana ”Custom” lackade från fabrik R129 det finns, det har vi ingen aning om alls.

Det finns 3 förklaringar till det enligt mig.
1: Mercedes-Benz själva har inte dokumenterat allt / Har dålig koll
2: Mercedes-Benz vill vara hemliga, kanske för att inte skapa sådan löjlig Porsche hype där allt sällsynt var värt extra mycket, oavsett hur fult det var.
3: Sultanen av Brunei verkar ha hundratals custom order/made R129

Men av det vi officiellt vet så är här en lista på 80 av färgerna.

De bilderna som är på andra Mercedes modeller på denna lista är fortfarande färger som du kunde beställa R129 i, men killen som har gjort listan har inte hittar bilder på R129 bilar i denna färg ännu.

https://cloud.kdanmobile.com/share/pdf/MFk0NXpJaFU2OTg3NTEvczlmVEZacQ?fbclid=IwAR0drkK-ZTaOwJyhT3G0cgoh_s6pG9yR4aeuI_9acnxwlDGq4FsoTk91WoE

 

Jag vet inte hur många olika färger som visas i denna video.

COLOR CODES MERCEDES SL R129 1989 – 2001
https://youtu.be/ziUH05DyWuI?si=id1FwQSGSyAbhZrX

Många väldigt speciella och mycket snygga färger!
Så ja det finns många sällsynta R129 där ute.

Här är digitala (dåliga) bilder på 72 av färgerna

THE COMPLETE R129 SL COLOUR GUIDE

The complete R129 SL Colour Guide

 

 

So Good It Changed Mercedes’ Future BUT Not In A Good Way – Mercedes R129 500SL

** Ja det minns jag att jag var förvånad över att taket verkligen öppnar och låser sig allt med ett knapptryck, man behöver inte släppa något handtag eller så först/sist som på andra cabbar.

** Oh ja, detta är absolut det bästa som Mercedes-Benz har byggt

** Jepp det där är en 4-stegad låda som INTE gjorde Kickdown när han gasade på.

** Jag var och följde med en vän som köpte en 95a 500 SL nyligen, och där visste inte han (som har haft en SL i flera år förr), säljaren som hade haft bilen i flera år eller den bilintresserade brorsan som var med att en äldre Mercedes (kanske samma sak på de nyare också) ger inte ”kickdown” om reservtanken lyser.
Ja jag kör ju helst aldrig mer mindre än halv tank, men detta har jag ju ändå vetat sedan jag var liten.

** Hans klagande på styrkänsla och gaspedal kan jag faktiskt inte alls hålla med om, det har aldrig ens slagit mina tankar.

** Jepp, 3 olika verkstäder säger att jag inte behöver byta mina motorkablar, men jag tror ändå att jag behöver det, och det är dyrt!

THE MERCEDES-BENZ R129 1998 FACELIFT:

 

  • M119 V8 engine replaced by new M113 (see our R129 Engine Timeline)
  • Soft Nappa leather seats replace the perforated leather seats
  • New steering wheel design (smaller)
  • Body colour door handles
  • Restyled rear lights
  • 17-inch wheels now standard
  • One-touch starting- called “Tip-start”. Once the key is turned, the engine cranks on its own until it catches and starts.
  • Instrument gauges now have silver rings around each gauge
  • Oil pressure gauge replaced by oil temperature gauge
  • Restyled engine vanity cover
  • Removed the automatic lock on the left rear storage compartment which houses the Bose subwoofer
  • Passenger side storage net added to transmission tunnel

 

 

Avoid These Issues: R129 SL-Class Mercedes (Top 10)

Mercedes Benz (US) – SL Roadster (R129) – Technical Introduction (1988)

** Med tanke på att det är en väldigt kvävd lyxbil som bara ska vara tyst, så låter de rätt bra ändå.
Och med annan ljuddämpare som bara släpper igenom lite lite ljud.. oh my..

Men nej, hur lockande det än kan vara, raka rör blir bara fel på den bilen

Här är en mindre variant av den motorn, och även här låter det allt för mycket

** Det mekaniska ljudet från växellådan när man växlar manuell är absolut häftigt

** ”Baksätet” utan baksäte är riktigt nice, helt helt perfekt för två weekendbags.

** Hehe, nej jag skulle inte kalla stolarna för ”very very comfortable”.
Pga all teknik i dem så är de lite ”platta”, det är en anledning till att jag var utan en SL i många år, oavsett hur mycket jag tycker om bilarna.

** Ja de är ju absolut snabbare än vad man tror.

** Ja som sagt, du köper absolut inte 600an för att den är snabbare än en 500, absolut inte, du köper den enbart för att du ville ha den dyraste SL du kunde köpa.
Och ja… SL 73, BRABUS eller AMG, det är drömmen.

** De är så snygga!

** Jag ogillar bara de amerikanska lamporna lite, men annars så hur fin som helst.

** Ja, man ska absolut inte ha raka rör på dessa.

** Jepp, dyra bilar att äga, som sagt, en gång i tiden världens dyraste bil blir inte billigare med reservdelar och jobb bara för att bilens värde sjunker.

** Nej nej NEJ! Du kör inte någon bil du bryr dig om i en automattvätt och absolut inte en cab med tygtak!

** Hmm, sådant skydd/täcke till taket har inte jag, det får jag skaffa.

** Den gamla provkörningen som de visar är på faceliften med den nya motorn som bara hade 306 hk, i en tyngre bil, så ja de är inte snabba.
Hans 97a är absolut snabbare än så.

** Jepp, jag säger detsamma, 96-98 är bästa åren, men jag vill ha en 02+ bara för att ha allra sista årsmodellen.
Jaaaa officiella siffror så slutar de 2001 för att R230 kom då, men de såldes faktiskt 2002 som 2002or, samtidigt som R230 alltså.
Det konstiga är bara att alla de få 02or jag har sett till salu så har ingen av dem haft Panoramataket.. Precis som de officiella ”sista” versionerna, Silver Edition och Final Edition.

** Bra video för att han är påläst om bilen, mycket kul.

** Jag tycker att de är snyggare utan AMG paketet, precis som han säger så blir bilen mindre rak och kantig med AMG paketet.
Men AMG paketet är inte fult, men det ska bara vara på en AMG bil, om ens det (nej alla AMG bilar har inte AMG kjolpaket 😉 ) .

** Priserna som de säger där, vad bilarna STARTADE på, var en snikutrustad SL 280, dvs den allra billigaste modellen.
Jag räknade på det för några år sedan och då kostade en bra utrustad 500 cirka 1,5 miljoner kronor 1995.

När modellen var helt ny så fanns bara 500 SL och då startade de på 995 000 kr 1989, så över en miljon kronor med lite extrautrustning redan från start 1989.

Dagens Notiser : Vad en gammal Mercedes-Benz SL R129 skulle kostat idag

Why WE LOVE Mercedes SL R129 and R230 ! Which one to buy? All Problems , and Full review !

Is A Bargain Mercedes R129 SL The Perfect Modern Classic Daily Driver or an Ownership Nightmare?

The Mercedes R129 SL Is Classy Cool With Benz Quality! (1999 SL320 Millennium Edition Road Test)

Concours Judging Tips for R129s

** Bara synd att det var så dåligt filmat, kameramannen visar ju sällan vad herrn pratar om.

Köpguider : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002

https://www.benzworld.cz/index.php/cars/zehlicka

 

The Mercedes-Benz R129 automobiles were produced from 1989 through 2002. They were sold under the SL-Class model names. The R129 replaced the R107 SL-Class in 1989 and was in its turn replaced by the R230 in 2003 (US).

Models

Model Chassis Engine Year From Year To
SL280 129.058 104.943 1993 1997
SL280 129.059 112.925 1998 2002
300SL 129.060 103.984 1990 1993
300SL-24 129.061 104.981 1990 1993
SL320 129.063 104.991 1994 1998
SL320 129.064 112.943 1998 2002
500SL 129.066 119.960 1990 1992
500SL 129.067 119.972 1993 1993
SL500 129.067 119.972 1994 1995
SL500 129.067 119.982 1996 1998
SL500 129.068 113.961 1999 2002
600SL 129.076 120.981 1993 1993
SL600 129.076 120.981 1994 1995
SL600 129.076 120.983 1996 2002

Model history

The R129 was based on the shortened floorpan of the Mercedes-Benz W124[2] and featured many innovative details for the time, for instance electronically controlled damping (optional) and a hidden, automatically extending roll-over bar. The R107’s rather dated rear diagonal swing axle gave way to a modern multi-link axle. The number of standard features was high, with electric action for the windows, mirrors, seats and convertible top.

Note the odometer is now electronic

Note the slots behind the wheel are different

Note the tail lights are different

1994 cars were the first to have the new designation. For example, 500 SL is now SL 500. Also starting in 1994, Mercedes-Benz offered special SL models from time to time, such as the Mille Miglia edition cars of 1994 or the SL edition of 2000.

1995 had minor updates for the car

  • Odometer switched from mechanical to electronic
  • Option for portable cell phone with voice activated dialing
  • Clear front turn signal indicators for US SPEC models
  • Bose stereo now standard, rear speakers and subwoofer

1996+ models featured minor facelifts for the car:

  • Front fender vents updated; only 2 rounded slots, rather than 3 squared slots
  • Bumpers are now body color
  • V8 and V12 upgraded to 5 speed electronic transmission; previous transmission was hydraulic 4-speed
  • Xenon HID headlamps standard on SL600, optional on SL500
  • Addition of side airbags

1997 cars were the first year to have an option of the panoramic roof. Also newly available:

  • A new front-seat occupant-detection sensor could deactivate the right-side airbag when it determined that the passenger seat held less than 26 pounds
  • ”Sport” package became an option
  • Automatic rain-sensing windshield wipers standard
  • Three-way programmable garage door opener ”HomeLink” transmitters built into the rear-view mirror
  • Replaced the earlier climate control panel with one with a much larger LCD
  • Remote control uses dual infrared (IR) and radio (RF) control

A second facelift occurred for models 1999+ which featured:

  • V8 engine switch from M119 to M113
  • Soft Nappa leather seats replace the perforated leather seats
  • Body color door handles
  • Tail lights with curved faces replacing the classic square stepped lights
  • 17-inch wheels standard: Wheels are now 8.25 x 17″ with 245/45ZR17 tires. Sport package is 8″ (front) and 9″ (rear) x 18″ with 245/40 and 275/35 tires respectively.
  • Fiber-Optic digital audio links to the CD player instead of analog copper
  • One-touch starting- called ”Tip-start”. Once the key is turned, the engine cranks on its own until it catches and starts.
  • Instrument cluster now has silver rings around each gauge
  • Oil pressure gauge replaced by oil temperature
  • Different engine vanity cover
  • Removed the automatic lock on the left rear storage compartment which houses the Bose subwoofer

 

  • Tricks***

1989 – 2002 All models: small light switch just behind main trunk closure will enable you to turn off the trunk light and leave trunk lid open should you need to air out the trunk or just leave it open for prolonged periods of time while avoiding battery use.

1999 – 2002: If you fail to close the tape deck, an alarm will sound upon the vehicle engaging in any gear. It is similar to the sound made when pre-setting radio stations, however, is louder and consecutive.

1989 – 1996 models: you can place rectangular foam blocks on the floor of the soft top storage compartment approximately 1.5″ high. 1997 – 2002 models come with this as a standard feature, which prevents excessive creasing in the plastic rear windows.

1999 – 2002: depress the odometer reset button two times in a row; this will display remaining milage to next A or B service.

Engine history

1999 Mercedes-Benz R129 SL500

1999 Mercedes-Benz SL500

Initially, there were three different engines available,

  • 300 SL with a M103 3.0 L 12-valve SOHC L6 (190 PS (140 kW; 190 hp) at 5700 rpm),
  • 300 SL-24 with a M104 3.0 L 24-valve DOHC L6 (231 PS (170 kW; 228 hp) at 6300 rpm),
  • 500 SL with a M119 5.0 L 32-valve DOHC V8 (326 PS (240 kW; 322 hp) at 5500 rpm),

and joined in July, 1992 by the

  • 600 SL with a M120 6.0 L 48-valve DOHC V12 (389 hp/290 kW) @ 5200 rpm).

There was a choice of 5-speed manual or 4-speed automatic for the six-cylinder cars; the V8 and V12 could only be ordered with an automatic gearbox.

In Autumn 1993 Mercedes-Benz rearranged names and models. Also, the 300 SL was replaced by:

  • SL 280 with a M104 2.8 L 24-valve DOHC L6 (197 hp(145 kW) at 5500 rpm)
  • SL 320 with a M104 3.2 L 24-valve DOHC L6 (220 hp (161 kW) at 5500 rpm)

Only the 280 was available with a manual gearbox. SL 500 and 600 continued with their respective engines.

A second facelift, introduced in late 1998, comprised new external mirrors, 17″ wheels and new bumpers. Also new were the engines,

  • SL 280 with a M112 2.8 L 18-valve SOHC V6 (204 PS (150 kW; 201 hp) at 5700 rpm),
  • SL 320 with a M112 3.2 L 18-valve SOHC V6 (224 PS (165 kW; 221 hp) at 5600 rpm)

and

  • SL 500 ((306 PS (225 kW; 302 hp) at 5600 rpm) — full throttle enrichment removed.

The V12 engine remained unchanged.

The North American Market

Not all engines were offered in North America. The 1990 Mercedes-Benz SL base model was the 228 hp 300SL version equipped with a 5 speed automatic transmission, but it was the 322 hp 500SL (with a 5.0 L V8 engine) which made the most headlines. For model year 1993, the 600 SL was additionally introduced stateside.

The SL320 replaced the 300SL in the United States in 1994, but the SL280 was not offered. The 6-cylinder SLs were dropped from the US lineup in 1998, leaving just the V8 and V12.

[edit] Chassis

1990–1995

Front suspension Independent damper struts with separate coil springs and gas-pressurized shock absorbers, triangular lower control arms with antidive geometry and stabilizer bar.

Rear suspension Independent 5-arm multilink with separate single-tube gas-pressurized shock absorbers and coil springs, geometry for antilift, antisquat and alignment control, stabilizer bar.

Wheels 8.0Jx16H2 aluminum alloy and regular.

Tires 225/55 ZR 16 steel-belted radial

Brakes 2-circuit hydraulic power-assisted 4-wheel discs. Antilock Braking System (ABS).

1996–1997

Body construction Monocoque convertible with front and rear crumple zones and removable hardtop.

Front suspension Independent damper strut with antidive geometry and stabilizer bar. Separate shock absorbers and coil springs. Negative-offset steering.

Rear suspension Independent 5-arm multilink with geometry for antilift, antisquat and alignment control and stabilizer bar. Separate shock absorbers and coil springs.

Steering Recirculating ball with speed-sensitive power assist and hydraulic damper. Steering wheel turns (lock-to-lock) 3.0.

Tires Steel-belted radials. Performance 225/55ZR16.

Wheels Aluminum-alloy 8.0Jx16 H2.

Brakes 2-circuit hydraulic power-assisted 4-wheel disc. Ventilated front, solid rear brake discs.

Antilock Braking System (ABS) ABS senses impending wheel lockup under heavy braking and pumps the front brakes individually or the rear brakes together (to help maintain stability), as needed, up to 30 times per second to prevent lockup and maintain steering ability.

Dimensions

1990–1995

300SL

Wheelbase 99.0 in

Curb weight 1989: 3,970 lb 1991: 4,010 lb 1993: 4,035 lb 1994: 4,090 lb

Trunk capacity 7.9 cu ft

Fuel capacity 21.1 gal

500SL

Wheelbase 99.0 in

Curb weight 1989: 4,145 lb 1993: 4,165 lb 1999: 4,670 lb

Trunk capacity 7.9 cu ft

Fuel capacity 21.1 gal

600SL

Wheelbase 99.0 in

Curb weight 4,455 lb

Trunk capacity 7.9 cu ft

Fuel capacity 21.1 gal

Interior Features

1990–1995

Automatic climate control.

Automatic day/night rearview mirror (1993).

Seating and trim

Leather upholstery.

10-way power seats with 3-position memory.

Audio, navigation and communication

Bose Acoustimass sound system (1994).

Restraint system

SRS with driver air bag.

Front passenger air bag (1991).

Automatic pop-up roll bar.

Exterior Features

1990–1995

Headlamp washers with wipers.

Removable hardtop with electrically heated rear window.

ADS (Adaptive Damping System). (Standard on 600SL, optional on 500SL)

Removable wind deflector.

8-hole alloy wheels (1994-95).

ASR (Automatic Slip Control).

Special Editions

AMG offerings

1995–1998 Mercedes-Benz SL 60 AMG

1999 Mercedes-Benz SL 73 AMG

AMG had already offered an SL version while still independent, the AMG 500 SL 6.0 of 1991. After being taken over by Daimler-Benz, there were several AMG SL-models available through D-B dealers.

The SL 60 AMG was the most numerous of these rare cars. Sold from 1993 to 1998, it used a 6.0 litre V8 engine producing 381 PS (280 kW; 376 hp) at 5500 rpm.[8] AMG claimed a 0-62 mph (100 km/h) speed of 5.6 seconds. Its top speed was limited to 250 km/h (155 mph), but with the limiter removed, it was capable of approximately 185 mph (298 km/h). AMG later unofficially conceded that 0-60 mph was more like 5.0 seconds and the engine produced between 405-410 bhp.[citation needed]

Extremely rare was the SL 73 AMG, sold through Mercedes-AMG in 1995, and offering the most powerful V12 engine ever put into an SL up to that time. After a brief hiatus, the SL73 was offered again from 1998 to 2001. The same 7.3 L V12 was later used by Pagani in the Zonda.

The SL 55 AMG was sold in the R129 bodystyle from 1998 to 2001 in limited numbers (5.4L V8, 354 PS (260 kW; 349 hp) at 5500 rpm). It was the predecessor of the production R230 SL55 AMG sold later, albeit was normally aspirated in the R129 and not supercharged as in its R230 successor.

Only about 300 cars in the SL-class were customized by AMG prior to the 2003 model year.

Mille Miglia Edition (1995, 1999, 2000, 2001)

In 1995 Mercedes released the Mille Miglia edition, to commemorate the 40th anniversary of Stirling Moss’s win of the 1955 Mille Miglia road race. The limited edition was available in either SL320 or SL500 guise, came in Brilliant Silver metallic, and had Evo II six-spoke polished alloys, red and black leather interior, carbon-fibre trim and extra equipment. Stirling Moss was given the first SL500 built.

Silver Arrow Edition (2002)

Silver Arrow Edition

Special edition of 2002 SL 500/SL 600 made to celebrate the race car with the same name (from 1930). Two-tone interior leather on steering wheel and seats, special wheels, etc.

For the US market, only 1515 Silver Arrow units were produced; 100 units of the SL600 and 1415 units of the SL500.

The 2002 Silver Arrow Edition was a prominent feature in the 2001 music video Rollout (My Business) performed by Ludacris.

Other Editions

Several other editions were released of the 129 body SL. These include:

  • 40th Anniversary Roadster Edition (1997)
  • Special Edition (1998)
  • Final Edition (2000)
  • SL Edition (2000)

Diana, Princess of Wales ownership

Princess Diana’s Mercedes 500SL

The R129 came to public attention in 1991 when Diana, Princess of Wales sold her Jaguar XJS to lease a J-reg metallic-red 500SL and became the first member of the royal family to use a foreign car. This was not without controversy as it sparked a media storm as it questioned whether a member of a British royalty should drive foreign cars.[9] Media pressure eventually forced her to return the car to Mercedes-Benz in 1992, with whom it now resides in the Mercedes-Benz Museum[10]

Source: WiKi

 

https://car-collection.fandom.com/wiki/Mercedes-Benz_SL-Class_(R129)

 

 

https://emercedesbenz.com/autos/mercedes-benz/sl-class/mercedes-benz-history-the-r-129-mercedes-benz-sl-class/

 

R129 Model Investment Comparison Chart

Here is a summary of the good and bad habits of each R129 model, from the perspective of an investor:

R129 SL Model The Good The Bad
300 SL (M103)129.060
  • Entry level price
  • Sturdy non-biodegradable wiring
  • A more classic feeling interior
  • Agricultural performance
  • Less modern trappings compared with later models
  • Limited diagnostics
  • Astronomical appreciation less likely
300 SL-24 (M104)129.061
  • A purists dream
  • Ample power for top down cruising
  • A desirable slice of history
  • Sturdy non-biodegradable wiring
  • The KE-Jetronic fuel system is tricky to diagnose
  • Can be hard to find parts on the fuel injection side of things
  • Though rare, head gasket is prone to failure
SL 280 / SL 320 Straight-6 (M104)129.058
129.063
  • Arguably MB’s finest 6 cylinder engine
  • Smooth, effortless power
  • Comparatively reliable with fastidious maintenance
  • Sensible choice for buyers less concerned with grunt
  • Engine wiring loom will need replacing depending on the year
  • Not quite as bombproof as it’s V configuration successor
  • MAS modules are prone to failure
  • Astronomical appreciation less likely outside of Special Edition offerings and low mileage unicorns
SL 280 / SL 320 V6 (M112)129.059
129.064
  • Gutsy, bombproof engines
  • Easy to diagnose most faults
  • Parts aplenty
  • Interior build quality lacking
  • Mercedes no longer supplying coded key fobs, and corresponding ECU (update 2021: Mercedes are now supplying fobs)
  • The later central locking pumps are no longer available
500 SL (M119)129.066
  • Pure grunt
  • A more classic feeling interior
  • A desirable slice of history
  • The KE-Jetronic fuel system is tricky to diagnose
  • Can be hard to find parts for KE-Jet cars
  • Throttle bodies are prone to failure, can be hard to source replacements
  • A generally tricky engine to tune
SL 500 (M119)129.067
  • Superb M119 engine
  • Makes the best noise
  • Supremely reliable with fastidious maintenance
  • Post 96 cars are generally accepted as the best built V8 models – return on investment highly likely
  • It can bite you in the wet
  • Timing chain stretch possible with lackluster maintenance
  • Timing chains can jump on later types
  • Engine wiring loom will need replacing on earlier cars
SL 500 (M113)
129.068
  • One of Mercedes Benz’ most reliable V8 engines
  • Parts aplenty
  • Easy to diagnose faults – which are rare in the first place
  • Though an excellent all rounder engine, not a natural match for the R129 chassis
  • Missing the distinct tonality of the M119 V8 engine
  • The later central locking pumps are no longer available
600 SL / SL 600 (M120)129.076
  • Flagship, top of the range
  • Oodles of torque
  • Guaranteed return on investment
  • Pre ’96 running issues are complex to diagnose
  • Expensive hydraulic suspension maintenance and repairs
  • Already beyond reach for many buyers
AMG Models
  • Rare and desirable
  • Guaranteed to hold if not gain value
  • Prohibitively expensive for many
  • Pre-merger cars are difficult to verify
  • Nigh on impossible to find certain parts

Closing Thoughts

Of all models, the SL 500 (1997-1999) has by far the best build quality of the R129s. The Motronic engine is easy to diagnose and is near enough bomb proof. In my humble opinion, the SL 500 is the best R129 to buy and a sure bet for investors.

 

R129 500SL / Review & History | Daily Driven Classics

 

Model 300SL1 300SL-24 SL2801 SL2801 SL320 SL3201 500SL/SL500 SL500 600SL/SL600
Production Period 3/1989-6/1993 3/1989-6/1993 7/1993-6/1998 6/1998-6/2001 6/1993-6/1998 6/1998-7/2001 3/1989-6/1998 6/1998-7/2001 7/1992-5/2001
Units Produced 12,020 26,984 10,319 1,704 32,223 7,070 79,827 23,704 11,089
Chassis Prefix 129.060 129.061 129.058 129.059 129.063 129.064 129.066 129.068 129.076
Engine Number M103 E30 M104 E30/32 M104 E28 M112 E28 M104 E32 M112 E32 M119 E50 M113 E50 M120 E60
Engine Configuration I-6 / 12V I-6 / 24V I-6 / 24V V-6 / 18V I-6 / 24V V-6 / 18V V-8 / 32 V V-8 / 24V V-12 / 48V
Displacement (cu.in) 181 181 171 171 195 195 304 304 366
Horsepower 190 193 204 231 231 224 326 315 394
Standard Gearbox 5-speed manual 5-speed manual 5-speed manual 5-speed manual 5-speed auto 5-speed auto 4-speed auto2 5-speed auto 4-speed auto
Optional Gearbox 4-speed auto 5-speed auto 5-speed auto 5-speed auto
Curb Weight (pounds) 3,747 3,836 3,880 3,990 3,924 4,034 4,167 4,167 4,159
Performance
(0-60/Top spd)
n.a. 8.3 sec/143 mph n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. 6.3 sec/155 mph

 

AMG Models SL60 SL60 SL70 SL55 SL73
Production Period 9/1993-12/1995 4/1996-5/1998 1997-2000 5/1999-7/2001 4/1999-5/2001
Units Produced 164 469 150 65 42
Chassis Prefix 129.067 129.067 129.076 129.068 129.076
(Visited 3 795 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

18 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Per

Intressant inlägg och kul läsning som vanligt när du gör såna här inlägg 🙂
”På väg hem så går jag förbi Danne, Som alltid stod i trädgården och meckade med sin skitmoppe”
Denna mening fick jag ett gott skratt av 😀

ari sipilainen

Det var mycket lång och intressant läsning så att tom. jag blev intresserad att köpa en sådan bil. Vad tror du om du ska ta och skriva likadant rapport om Morris Marina. Tror du att Top Gear in England skulle testa bilen då?????

Sir_Pierre

Hej, Jag älskar ditt passionerade inlägg om Mercedes Sl r129. Själv går
jag i tankarna om att köpa en SL av den karossen då den tidigare blivit
för dyr leksak för mig (svensksåld, max 10-11000 mil med dokumentation).
Jag undrar vad du tycker att man ska köpa: En 300 sl eller en 500 sl.
300 finns i 24 ventilars också. Jag har hittat en fin 300 92:a med 24
ventiler och automat. Jag tänker på service och förbrukning och framtida
förhoppningsvisa värdestegring. Tacksam för svar. / Patrik

Sir_Pierre

hastigheten i stan, så där duger en 6a hur bra som helst.

MEN.. rent värdemässigt så är det utan tvekan 500 som gäller.
Ja den är dyrare att serva (20% bara), men tänker du på SL så tänker du 500 SL.
Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

De 6 cylindriga är ”snikversioner”.
Så ska du tänka värdestigning så är det först och främst 500 du ska titta på.
Därefter så är det faktiskt 300/320 eftersom de är lättare att få sålt än en 600.

Men
ska du äga bilen för att du tycker den är snygg och helt underbar att
åka runt i fina dagar, så duger en 6a gott och väl, det du ska fokusera
på istället är att välja rätt årsmodell så du får rätt
facelift/utrustning osv.

Jag hoppas att mitt svar hjälpte dig lite på traven.

[…] Mercedes-Benz SL R129 – 1989 – 2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] datorgjorda bilder i brist på riktiga bilder (jag har för mig att jag har en bättre sådan lista i mitt huvudinlägg) hittar ni […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

[…] Dagens Bil : Mercedes-Benz SL R129 – 1989-2002 […]

18
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x