Ja precis som väntat så var det dags för ännu ett försök till att få folk att köpa Californian..
Och den stora nyheten var som efterlängtat.. En Turboladdad motor ifrån Ferrari!
Ferrari såg att det fanns en marknad för en snygg, 2 sittsig, GT cab som lät som en sportbil, När speciellt Mercedes totalt misslyckade med sin nya SL.
(Ja jag räknar dessa bilar som 2 sittsiga.. Baksätet i dessa bilar är alltid bara ett skämt)
En helt ny Ferrari modell.. Med klassiskt namn.. Med plåttak för första gången..
Men.. Inte för att jag har koll på några försäljningssiffror.. Så måste jag nog tycka att California är den Ferrari modell som har sålt sämst i modern tid.
Bilen var snygg… Absolut.. Men… Inte snabb.. Inte det minsta.. Och lät knappt en som en Ferrari..
Jag såg jättemycket fram emot den då jag såg den.. Men efter en väldigt tidig provkörning… Så var jag inget annat än besviken.. På alla sätt och vis..
460hk idag…
För en bil som kostade ”naken” 1.9 miljoner kronor…
Ja… Då väljer man ju en AMG SL eller en Porsche Turbo cab istället…
Så enkelt är det..
För att SÅ snygg var den kanske inte ändå om man har all fakta på bordet?
Så.. Redan efter KNAPPT 4 år på marknaden (Bilen visades 2008.. Kom 2009, Faceliften visades i Februari 2012..det anses vara länge numera antar jag) så var det dags för en Facelift..
Och all fokus låg på att göra den roligare.
490hk istället för 460.. Bantad 30 kilo..
Snabb på papper..
Dyrare givetvis..
Men nej.. California hade fått sin stämpel..
Det behövdes mer än så för att få upp suget bland lyx-cruisarna.
Men NU! Nu jävlar..
Nu ska vi få California på kartan!
Vi tar och gör något som Novitec, EDO, Hamman och andra tuners har gjort i MINST 20 år..
Vi överladdar motorn!
Det är alltid lösningen på ALLT!
Och just en Turbomatad Ferrari IFRÅN Ferrari.. Har vi inte sett sen F40 1987…
Då när den V8an lämnade 478hk (tävlingsbilen 700hk!!) så var det av helt andra skäl än idag..
Varför Ferrari väljer att överladda idag.. Är just av samma anledning som Mercedes överladdar ALLT!
För att få ut mer effekt ur en liten motor som på tomgång släpper ut väldigt lite avgaser… Jämfört med en stor motor på många liter..
Och Ferrari kan få ut effekt ut små motorer.. Det vet vi.. Det MÅSTE dom.. Eftersom Italienarna skattar(skattade?) efter motorvolym.
SÅ! Denna nya jättespännande motor är en V8a på 3.8 liter.. Relativt litet om man jämför med Corvette som har en 6.2 liters V8a.
Men keep in mind.. Ferrari 360 hade som namnet antyder en 3.6 liters V8a..
Så motorvolym är inte allt, Och det har Ferrari visat oss gång på gång..
Så en relativt liten V8a som är närmre besläktad med V8an ifrån Maserati Quattroporte än med storebror Ferrari 458.
Med en turbo på varje sida så lämnar denna motorn 552hk och 755nm..
Och det är ändå helt ok..
Ett bra hopp ifrån dom första 460hk denna bilen hade för några år sen iallafall.
Med dessa nya överladdade hästar så gör bilen (Med launchcontrol givetvis) 0-100 på 3.6 sekunder..
Och så slutar den vid 316km/h.. Så.. 6km/h snabbare än den med nästan 100 hästar mindre..
Men ta mej inte fel.. Toppfart är inte allt.. Och 300km/h är mer än gott och väl! (Speciellt när 99,9% av dessa bilarna bara kommer att glida runt i stan under en varm sommarsol..)
Så.. Bra med effekt nu.. Tillräckligt iallafall.. Det är ungefär vad en SL AMG har idag ju.
Men.. Jag är ändå förvånad över att Ferrari skryter om att denna motorn bara drar 10.5 liter per 10 mil…
För en liten, toppmodern V8a i en ”liten” cab…
MEN!.. Nu har jag varit halv-kritisk nog..
För absolut bäst av allt med denna nya California T.. Är att den nu SER UT som en Ferrari!!
Det är väldigt mycket FF/F12 över den fronten tycker jag!
MYCKET snyggt.. VÄLDIGT Ferrari..
Det är även en del 575 över den tycker jag…
Med andra ord.. Den liknar nu dom 3 moderna Ferrari modeller som jag tycker om absolut bäst!
Så där har dom verkligen gjort rätt..
Och även om den kostar MINST en halv miljon mer än en SL63 AMG som bjuder på mycket mer utrustning..
Så är SLn bara såååå tråkig!!
Det är fan inte många som kan skilja mellan den och en SLK!
Och det är INTE en komplimang!
Aja.. åter till Ferrari… Gör om.. Gör rätt… Och 3e gången så tycker jag absolut att dom lyckades..
Och nu är jag MYCKET nyfiken på hur en modern turbomatad Ferrari-motor låter!